SIM Kod

  • 16 februari 2019
  • 8 svar
  • 18 visningar

Jag har tills nu använd mitt sim kort i en router. När jag sätter in det i en telefon, så frågar den efter en pin kod. Någon sådan har jag aldrig lagt in, vad är koden?


8 svar

jag har även problem med att "Internet är ev. inte tillgängligt" är det en inställning hos Er som är fel. Tacksam om ni kontaktar mej på 07x-xxxxxxx


Edit: Tagit bort telefonnummer. /Mod

Användarnivå 6
Emblem +2

@Peter-Ekhagen Enligt följande artikel levereras sim-kort inte med någon kod: https://support.vimla.se/articles/article/pin-kod men du kan testa med 0000.

jo jag såg det, när jag sätter i kortet i routern så är det inga problem med något lösen ord. Det STORA problemet är att det verkar inte stabilt.

Det står "Internet är ev. inte tillgängligt" Sätter jag in ett Tele2 kort, så går det utan problem. Jag har en TP link MR400 router

Emblem

@Peter-Ekhagen Låter som APN strular. Det är inte möjligen så att du har det nya SIM-kortet? I så fall måste du nästan säkert lägga in APN manuellt. Med det gamla brukar det gå automatiskt.

Emblem

@Peter-Ekhagen Fast när jag läser om verkar det som du kört SIM-kortet i routern förut och det har funkat. Stämmer det?

Angående det där med lösenord i mobilen skulle jag tro att det är en inställning i själva mobilen där den vill ha PIN när man byter SIM. Alltså i SIM-kortets PIN.

Japp kortet har funkat i routern tidigare. Routern är köpt i juli -18 och funkar problemfritt tillsammans med Tele2 kort.

Fabriksåterställd nu, men tyvärr ingen skillnad. Routern vill ha en uppdatering, men det går inte för att den tror inte

att den har kontakt med nätet.

Felet verkar ligga hos Er och jag vill ha hjälp med detta snarast

//Peter

Emblem

@Peter-Ekhagen Vimla har ingen kundtjänst igång under helgen, utan det är bara vi andra användare som kan försöka hjälpa till. Jag skulle i ditt fall börja med a gå in i routerns inställningar och göra en extra koll av APN.

Jag har samma ruter i sommarstugan och jag brukar använda appen TP Link Tether på min mobil för att kolla/ändra inställningar när jag inte kan använda dator.


Användarnivå 5

@Peter-Ekhagen


Okej, självklart så ska vi lösa detta åt dig. När du stoppar i simkortet i en telefon och skriva fel pin-kod tre gånger. Då kommer du behöva skriva in puk-koden som du hittar på Mitt Vimla.


Skulle det inte fungera i telefonen heller så är det absolut bästa att du kontaktar oss i supporten så att vi kan se över simkortet / abonnemanget.


/Alex

Svara