Samtalsstrul efter simkortsbyte...

  • 27 mars 2019
  • 19 svar
  • 4 visningar

Inte nog med att jag känner mig "rånad" av er på Vimla efter att ha blivit fråntagen mina 100 GB som jag hade sparat ihop - nu strular mina mobilsamtal efter simkortsbytet också!

Jag ringer inte mycket, men de gånger jag har ringt efter att jag gjorde simkortsbytet har det uppstått tekniska konstigheter. Vid upprepade tillfällen har det varit så att jag har hört personen jag ringt till när den säger "hallå".."hallå"..."hallå"...men han/hon hör inte mig. När jag har ringt upp igen har det fungerat som det ska..men då ibland med sämre täckning.

En gång när jag skulle beställa hämtmat så ringde jag flera ggr utan att de på restaurangen verkade höra mig. Sedan visade det sig (när jag pratade med de öga mot öga) att de faktiskt hade hört mig och jag dem när jag ringde...men det gick ändå inte att föra telefonsamtalet. Otroligt skumt!

Första tiden när jag hade bytt till Vimla som operatör var jag fantastiskt nöjd, men tyvärr måste jag säga att jag är långt ifrån lika nöjd längre. Undertecknad har kommit till det stadiet nu när det åter har blivit dags för att undersöka marknaden av mobilabonnemang för att se om det finns något som passar bättre än Vimlas.

Förut höll jag fast vid Vimla för att jag hade samlat på mig en stor mängd gigabytes, men efter "rånet" av dem så är just det inte längre ett skäl till att hålla fast vid Vimla som operatör känner jag.

Men först vill jag i alla fall försöka få klarhet i varför mobilsamtalen blir så konstiga efter simkortsbytet?!


19 svar

Användarnivå 5

@Jonas-Persson163

Jag förstår inte riktigt vad du menar med att du blivit rånad på 100Gb, men om du upplever att data saknas på ditt abonnemang så får du väldigt gärna komma in i chatten eller skicka ett mail så ska vi undersöka detta åt dig.


Vi har tidigare haft problem med just hackande / tysta samtal på den nya plattformen. Dessa problem har vi nu jobbat fram en lösning på och du bör inte uppleva några störningar nu. Om du testar att ringa nu igen, hur fungerar det då för dig?


Det är riktigt tråkigt att höra att du inte är lika nöjd som du tidigare varit. Jag tar åt mig av kritiken som du ger oss nu för att vi ska kunna förbättra oss, och jag hoppas verkligen du stannar hos oss.


/Alex


Jag provade att ringa i går kväll och det fungerade inte då. Jag hörde personen i andra änden (vet dock inte om han hörde mig). När jag sedan ringde upp personen ifråga strax efter igen så hörde han mig, men täckningen var inte bra trots att jag ringde från en plats där det förut inte har varit några problem med täckning. Om problemet är åtgärdat från igår kväll till idag så är förstås det bra, men jag tvivlar på att det är helt löst faktiskt.

Vad jag menar med "rånad på 100 GB" är att när jag skaffade abonnemang hos er så fick man spara de gigabytes man inte gjorde av med. För all framtid ska sägas (det fanns ingen 12-månadersgräns då). Det var det avtalet jag gick in i. Jag sparade ihop så jag hade typ 100 GB att tillgå, men ni på Vimla ändrade sedan villkoren så att jag numera enbart har 28 GB eller något sådant. Jag har säkert gjort av med en del av gigabyten själv, men knappast så mycket som typ 70 GB. Antar att jag kan kolla den statistiken här på "Mitt Vimla". För mig är det att bli "rånad" då de gigabytes ni har plockat bort från mig ju är något jag en gång faktiskt betalade för.

Användarnivå 5

@Jonas-Persson163 Okej, men kan du testa nu idag och se om du upplever samma samtalsproblem? Det ska nämligen vara en förbättring nu.


Det stämmer att vi i april 2018 införde en gräns som gör att du får spara datan i 12 månader från dess att du fått den. Däremot så har ingen börjat förlora data (då det inte gått 12 månader än), men om du fortfarande känner att det då dragits mer data än vad du nyttjat så vore det absolut bästa om du kunde komma in i chatten så att vi kan undersöka detta.


/Alex

Nu hann du svara innan jag skrev klart mitt inlägg här...

Har nu kollat min statistik och det kanske är så ändå att jag faktiskt har gjort av med så pass mycket gigabytes att det är jag själv som har orsakat "tappet". Tyckte dock inte det var länge sedan jag kollade hur mycket GB jag hade sparade och att statistiken då visade nära 100 GB. Men det kanske är längre sedan än vad jag vill minnas. Ber om ursäkt att jag trodde det var ni som hade plockat bort GB från mig! 🙂

@Jonas-Persson163. Jag har haft problem med att det ser ut som att min förbrukning har ökat markant efter övergången till 2.0. Vimla säger i en annan tråd att de håller på att undersöka detta då Vimla appen och telefonen visar olika förbrukning på data. Detta kan även vara en anledning till att det ser ut som att du har förbrukat mycket.

Användarnivå 5

@Mikael-Rosenius @Jonas-Persson163


Det stämmer att vi undersöker om dragningen av data har varit korrekt, tror det är denna tråd du syftar på: https://forumet.vimla.se/topic/3703/vimla-appen-vi...


Så fort vi vet mer om detta så kommer vi självklart att kommunicera det.


/Alex

Har samma problem som TS sen någon vecka eller två.


När jag ringer upp folk så hör jag dem slumpmässigt inte efter ett par sekunder, sedan kan ljudet komma tillbaka i 2-3 sekunder för att sedan försvinna igen. Men dem hör mig så man sitter där och skriker "hallå hallå?" som en idiot, vågar ju knappt ringa upp människor längre.

Har aldrig hänt tidigare.

Helt oacceptabelt och bör åtgärdas snarast, om ni vill behålla denna kunden.


Mvh

Användarnivå 5

@Aron-Niklasson

Vi jobbar stenhårt för att få en lösning på detta problem med dålig ljudkvalité och tysta samtal. Så fort vi har lösningen på plats så kommer vi gå ut med det här på forumet.


Alex

Sen ca 2 veckor tillbaka har jag också stora problem med mina samtal precis samma som Aron Niklasson nämner. Jag måste använda min jobbmobil om jag ska ringa upp någon för att inte riskera att samtalet dör ut efter någon sekund och inte hjälper det heller att ringa upp igen för samma sak sker gång på gång . Detta fenomen har aldrig uppträtt tidigare så först trodde jag att det var nåt fel på min telefon men det är det inte

Hoppas verkligen på en snabb förbättring


Mvh

Användarnivå 5

@Eva-Birgitta-Larsson

Vi jobbar stenhårt på att få en ny lösning på plats. Jag ber om ursäkt att det påverkat dig negativt, vilket gör att du måste använda din jobbtelefon istället. Men så fort vi har en lösning på plats så kommer vi skriva det här.


Tack för tålamodet.


/Alex

Har också samma samtalsproblem som övriga, fungerar riktigt dåligt. Ännu sämre blir det om man försöker prata med någon annan som också har vimla som operatör kan ibland få ringa samma person uppemot 20 gånger för att få fram ett samtal. Hade varit bra med lite extra action att lösa problemet när jag i övrigt är nöjd med vimla och har varit i några år.

Användarnivå 5

@Magnus-Nilsson

Jag förstår frustrationen, men detta är väldigt högt prioriterat hos oss för att vi ska kunna få en snabb lösning på det.


Alex

Även jag har stora problem att genomföra samtal. Det bryts eller kopplas inte fram alls. Eller så hör inte mottagaren mig. Väldigt frustrerande. Har ledsnat så pass nu att jag blev frestad att byta operatör i samband med köp av ny mobil. Men innan simkortsbytet var jag helt nöjd.




Användarnivå 5

@Annika

Riktigt tråkigt att höra att du varit såpass drabbad av detta så att du valt att lämna oss. Samtalskvalitén är något som vi jobbar hårt för att kunna hitta en lösning på. Jag hoppas verkligen du är villig att stanna och ge oss en chans att lösa detta problem.


Alex

@Alex_Vimla Det är många som har samma problem och det måste få en lösning snart! Jag har ett 1.0 abonnemang som funkar klockrent, samt ytterligare fyra styck 2.0 abonnemang som funkar skitdåligt för tillfället!

/Dan


@Annika Jag har inte Problem alls eftersom jag har bara ett Sim-Kort för 1.0 än så länge.

Användarnivå 5

@Dan-Linder254

Vi jobbar som sagt för att få ordning på detta och detta är väldigt högt prioriterat hos oss.


/Alex

Jag har också samma problem och det har pågått länge. Om ni nu har detta som så hög prioritet. Hur kan det då dröja flera månader att hitta en lösning. Det måste ju isåfall vara ett jätteproblem. Jag hoppas verkligen ni ger kompensation till alla kunder som drabbas av detta. Och då menar jag inte att man bara får mera surf. Utan att man får minst en gratis månad.

@Jonas-Bäckman Det Kommer en Lösning Trots allt ändå.

Svara