Samtal kopplas inte fram

  • 5 April 2020
  • 7 svar
  • 703 visningar

Hej, sedan en tid säger de som ringer att de har svårt att komma fram. De måste ringa flera flera gånger.

När jag testar från en annan telefon så märker jag att det inte kopplas fram trots att jag har 3/4 i styrka. Detta har varit under någon vecka/10 dagar.

Vad händer?

Rickard


7 svar

Hej, sedan en tid säger de som ringer att de har svårt att komma fram. De måste ringa flera flera gånger.

När jag testar från en annan telefon så märker jag att det inte kopplas fram trots att jag har 3/4 i styrka. Detta har varit under någon vecka/10 dagar.

Vad händer?

Rickard

 

Inget svar här, jag har samma problem. Det är Vimlas plattform som är kass helt enkelt.

Frågan är om detta är något som Vimla tänker åtgärda eller strunta i ?

Användarnivå 6
Emblem +54

Hej @Rickard Cedergren @K321123,

Jag misstänker att era telefoner misslyckas med så kallad “3G fallback” och vad det innebär är att telefonen inte slår om till 3G från 4G vid inkommande samtal och då kommer samtalen ej fram och den som ringer er får ett felmeddelande.

Ni kan enkelt undersöka om det beror på detta själv genom att låsa din telefon till 3G:

I en Androidtelefon:
1. Gå till inställningar
2. Välj anslutning
3. Välj mobilnätverk
4. Välj nätläge
5. Välj endast 3G
(Kan skilja sig lite mellan olika telefonmodeller)

I en iPhone:
1. Gå till inställningar
2. Välj mobilnät
3. Välj alternativ för mobildata
4. Välj röst och data
5. Klicka på 3G

Fungerar det när ni låst till 3G vill jag att ni kommer in i chatten på vimla.se/kontakt så kikar vi vidare på det!

Hej! Fungerar bra via Telia , jag har dubbla SIM. Men jag kan testa. Återkommer med resultat

Användarnivå 1

Jag har ett liknande problem. Hade ett viktigt samtal jag väntade på från vården idag och samtalet kunde inte kopplas upp. Började rätt nyligen, har inte haft några problem innan. Jag testade att starta om telefonen och låste den till 3G och bad en kompis ringa mig och då verkade det fungera.

Innebär det här att jag blir tvungen att sluta använda 4G och att jag måste köra med 3G hela tiden för att kunna ta emot samtal med Vimla?

Jag har ett liknande problem. Hade ett viktigt samtal jag väntade på från vården idag och samtalet kunde inte kopplas upp. Började rätt nyligen, har inte haft några problem innan. Jag testade att starta om telefonen och låste den till 3G och bad en kompis ringa mig och då verkade det fungera.

Innebär det här att jag blir tvungen att sluta använda 4G och att jag måste köra med 3G hela tiden för att kunna ta emot samtal med Vimla?

Ja Vimla är inte kompatibel med 4G, om man skall tolka detta.

 

Hej @Rickard Cedergren @K321123,

Jag misstänker att era telefoner misslyckas med så kallad “3G fallback” och vad det innebär är att telefonen inte slår om till 3G från 4G vid inkommande samtal och då kommer samtalen ej fram och den som ringer er får ett felmeddelande.

Ni kan enkelt undersöka om det beror på detta själv genom att låsa din telefon till 3G:

I en Androidtelefon:
1. Gå till inställningar
2. Välj anslutning
3. Välj mobilnätverk
4. Välj nätläge
5. Välj endast 3G
(Kan skilja sig lite mellan olika telefonmodeller)

I en iPhone:
1. Gå till inställningar
2. Välj mobilnät
3. Välj alternativ för mobildata
4. Välj röst och data
5. Klicka på 3G

Fungerar det när ni låst till 3G vill jag att ni kommer in i chatten på vimla.se/kontakt så kikar vi vidare på det!

Men den där buggen har ni väl redan löst? Den senaste informationen i den här tråden säger att det är löst: 

Vore det inte lämpligt att öppna upp den tråden om ni fortfarande har samma problem?

Jag har exakt samma problem, alla samtal kopplas inte fram, väldigt irriterande! Två minuter senare funkar det….

Om jag nu ställer om till “endast 3 G”, vilka konsekvenser får det för min mobilanvändning?

 

Anders

Har samma problem från och till sen ett par månader tillbaka i alla fall, oavsett om telefonen är inställd på endast 3g eller ej. Som någon annan påpekade, ni ska ju ha löst det oavsett? 

Svara