Samtal kommer inte fram. Doro 1372

  • 21 February 2021
  • 2 svar
  • 907 visningar

Hej! 

 

Svärmor har en Doro 1372 (en enkel ”pensionärstelefon”) i hemmet med Vimla sedan ett par år, numera uppdaterad till Vimla 2.0. Allt, dvs ringa ut och ta emot samtal har funkat bra, tills vi igår upptäckte att hon inte längre kan ta emot samtal. Automatrösten säger bland annat att hennes telefon är avstängd. 

 

Efter egen undersökning på supportforumet inser vi att problemet har varit förekommande och en tillfällig fix delats genom att man skulle kunna låsa sin telefon till 3G-nätet. Till och med har Vimla enligt egen utsago löst problemet.

Vimlas fix och lösning som dessvärre inte verkar funka för oss  

https://forumet.vimla.se/teknisk%2Dsupport%2D19/problem%2Dmed%2Datt%2Dringa%2Dstatus%2Dfelsoekning%2Dpaagaar%2D11992

 

Doro 1372 har varken 3G- eller 4G-funktion. Vi har startat om telefonen, tagit ut batteri, nollställt telefonen. Inget fixade problemet. Vad gör vi? Tacksam för hjälp.


Detta ämne är stängt för kommentarer

2 svar

Användarnivå 6
Emblem +54

Hej @DammRåttan,

Tråkigt att svärmor har problem med sina samtal och om telefonen endast går via 2G förstår jag att 3G-lösningen inte är aktuell. Har ni möjlighet att testa SIM-kortet i en annan telefon för att se om det fungerar bättre då?

Jag vill även att ni kommer in i chatten på vimla.se/kontakt (öppen vardagar 9-16) eller maila hej@vimla.se så att en supportexpert kan göra en mer grundlig felsökning tillsammans med er.

Doro 1372 har varken 3G- eller 4G-funktion. Vi har startat om telefonen, tagit ut batteri, nollställt telefonen. Inget fixade problemet. Vad gör vi? Tacksam för hjälp.

Om det är så att telefonen både saknar 3G och 4G så är det förmodligen det som är problemet, telefoner som endast har 2G-täckning brukar inte fungera med Vimla 2.0. Om det är detta som är problemet så kommer ni bli erbjudna att få gratis abonnemang i några månader så att ni kan köpa en ny telefon, det är åtminstone vad Vimla erbjudit andra kunder där detta har inträffat. 

Tack för informationen, men telefonen har fungerat utmärkt att ringa med både ut och in med Vilma sedan slutet 2018. Både med Vimla 1.0 och 2.0. Den slutade helt plötsligt att fungera för inkommande samtal, så som vi märkte det i lördags. 

Har även testat mitt eget Vimla-sim-kort i den telefonen och det fungerar. 

Just nu inväntar jag mejlsvar från supporten, efter det att de gjort några kvalificerade försök.