Klistrad tråd Tutorial

Samtal - Den stora tråden

  • 19 October 2021
  • 60 svar
  • 2028 visningar
Samtal - Den stora tråden
Användarnivå 4
Emblem +25

Vissa gillar det, andra gillar det inte. Traditionalisterna i oss föredrar det hederliga telefonsamtalet framför ett SMS eller en snap. Vad än man tycker om telefonsamtal så är det alltid riktigt schysst att möjligheten finns när man behöver ringa och gratta mormor eller snabbt få tag i tandläkaren.


När samtalet inte kopplas upp som det ska och du möts av ett felmeddelande så är det helt klart lätt att drabbas av panik. Den här tråden har vi skapat för att reda ut vad exakt som är bra att testa när du står där och inte kan ringa längre eller när andra inte kan ringa dig.
 

📞 Kan du inte ringa samtal?


Om du inte kan ringa samtal så kan du kika på punkterna här nedan. Om det dock är så att du inte kan ta emot samtal så kan du bläddra lite längre ner tills du kommer till nästa del av inlägget.
 

 :sos:  OBS! Även om du upplever problem med att ringa samtal så kan du alltid ringa till 112 i nödsituationer. Skulle det inte funka att ringa 112 med SIM-kortet i telefonen så testa att ta ut det, då man alltid ska kunna ringa 112 även utan ett SIM-kort.

 

Är alla dina månadsavgifter betalda?


Om en eller flera betalningar är försenade så spärras abonnemanget för utgående trafik, vilket betyder att du inte längre kan ringa, skicka SMS eller surfa.

Om problemet med att ringa samtal uppstod hastigt samtidigt som utgående SMS och surf inte heller fungerar så kan du börja med att kika på ditt Mitt Vimla > Betalningar och säkerställa att allt är betalt.
 

 :money_with_wings:  Skulle det finnas någon obetald månad så kan du betala den direkt via Betala-knappen ifall du har kort, eller via din faktura om du har valt faktura som betalmetod. 


Är det ett specifikt nummer som du inte kan ringa till?


Testa att ringa numret med dolt nummer, dvs. #31#07… följt av de resterande siffrorna i telefonnumret. Kommer du fram när ditt nummer är dolt så kan det bero på att ni har råkat blockera varandra. Då kan ni testa att ta bort varandra som kontakter i era telefoner och ring sen på nytt.

Funkar det fortfarande inte så behöver ni även se över blockerade telefonnummer i era telefoner.

Om det är ett företagsnummer som du försöker ringa till men som inte fungerar så behöver du se över ifall växeln är öppen samt ifall det verkligen är rätt nummer. Var det ett tag sen du ringde numret senast så kan det hända att företaget har ett nytt. 


“Numret finns inte i den privata nummerplanen”

 
När det här felmeddelandet uppstår så betyder det oftast att numret är felslaget eller att numret inte längre är aktivt. Är det ett företag som du försöker ringa så kan du kika in på företagets hemsida för att se över ifall de har ett nytt nummer.


Kan du inte ringa till något nummer alls?


Eftersom “alla nummer” och “alla nummer” kan betyda två helt olika saker så finns det en viktig grej att klargöra så tidigt som möjligt. Är det en koppling mellan Vimla och en annan operatör? Är det kopplingen Vimla och Vimla eller är det verkligen alla nummer?

Är det till exempel samtal från företag så som banken och sjukvården som inte kommer fram medan du kan ta emot samtal från dina nära och kära? Lösningen till problemet kan vi hitta mycket snabbare ifall detta står klart från början. :mag_right:


Testa att låsa din telefon till 3G


I de fall då samtalen inte kopplas upp på grund av fel i 2G/4G-nätet så kan det fungera som en tillfällig lösning att låsa telefonen till 3G.

Här under har du en liten guide på hur du låser telefonen till 3G:
 
I en Androidtelefon:
1. Gå till inställningar
2. Välj anslutning
3. Välj mobilnätverk
4. Välj nätläge
5. Välj endast 3G


(Kan skilja sig lite mellan olika telefonmodeller)
 
I en iPhone:
1. Gå till inställningar
2. Välj mobilnät
3. Välj alternativ för mobildata
4. Välj röst och data
5. Klicka på 3G

 

Har du testat ditt SIM-kort i en annan telefon? 


Om inget av de ovanstående stegen har löst problemet så behöver du testa ditt SIM-kort i en annan telefon. Det här steget är superviktigt eftersom vi då kan avgöra ifall det är något på abonnemanget eller någon särskild inställning i telefonen som orsakar problemen. 

 

Kan du fortfarande inte ringa?


Om du fortfarande inte kan ringa så behöver du kontakta vår support och meddela vad du har testat och ge exempel på misslyckade samtal så att vi kan se var exakt det går fel.

Då är det toppen om du kan komma med 2-3 exempel på samtal som har misslyckats. Alltså t.ex. 07xxx ringer till 07xxx den 1/1 kl 12:00 och samtalet misslyckas med följande felmeddelande "...", ifall ett felmeddelande uppstår.

Exemplen får gärna inte vara äldre än en vecka.

 

 

📞 Kan du inte ta emot samtal?


Om du inte kan ringa samtal så kan du kika på punkterna här nedan.
 

Får du notiser direkt från telefonens samtals-app men samtalen kommer inte fram?


I det här fallet så har du troligtvis råkat aktivera “Stör ej” i din telefon. Kika i telefonens inställningar och säkerställ att inkommande samtal inte tystas ned till notiser.
 

Kan det vara så att du använder eller har testat vår app Filter?


Filter är en app som du kana använda för att välja vilka samtal som du vill ta emot och vilka samtal som ska filtreras och endast dyka upp som notiser från Filter-appen. Supersmidigt ifall du t.ex. bara vill ta emot samtal från din kontaktlista, men mindre smidigt ifall du testade den en stund och sen tog bort den utan att först ha stängt av filtret.

Om du har haft appen och antingen har glömt bort den, glömt att aktivera notiser för den eller tagit bort den i all hast utan att först ha stängt av tjänsten så kan du ladda ner appen på nytt, stänga av filtret och sen ta bort appen igen.

Det går också bra att kontakta vår support och så hjälper vi dig att stänga av tjänsten.

 

Är det ett specifikt nummer som du inte kan ta emot samtal från?


Om du har lagt in personen som försöker ringa dig i din kontaktbok, testa att radera kontakter och lägg in den på nytt. Kan personen fortfarande inte ringa dig så behöver du kika i din telefons inställningar för blockerade nummer för att säkerställa att du inte av misstag har råkat blockera hen.

 

Testa att låsa din telefon till 3G


I de fall då samtalen inte kopplas upp på grund av fel i 2G/4G-nätet så kan det fungera som en tillfällig lösning att låsa telefonen till 3G.

Här under har du en liten guide på hur du låser telefonen till 3G:
 
I en Androidtelefon:
1. Gå till inställningar
2. Välj anslutning
3. Välj mobilnätverk
4. Välj nätläge
5. Välj endast 3G

(Kan skilja sig lite mellan olika telefonmodeller)
 
I en iPhone:
1. Gå till inställningar
2. Välj mobilnät
3. Välj alternativ för mobildata
4. Välj röst och data
5. Klicka på 3G

 

Har du testat ditt SIM-kort i en annan telefon? 


Om inget av de ovanstående stegen har löst problemet så behöver du testa ditt SIM-kort i en annan telefon. Det här steget är superviktigt eftersom vi då kan avgöra ifall det är något på abonnemanget eller någon särskild inställning i telefonen som orsakar problemen. 
 

Kan du fortfarande inte ta emot samtal?


Om du fortfarande inte kan ta emot samtal så behöver du kontakta vår support och meddela vad du har testat och ge exempel på misslyckade samtal så att vi kan se var exakt det går fel.

Då är det toppen om du kan komma med 2-3 exempel på samtal som har misslyckats. Alltså t.ex. 07xxx ringer till 07xxx den 1/1 kl 12:00 och samtalet misslyckas med följande felmeddelande "...", ifall ett felmeddelande uppstår.

Exemplen får gärna inte vara äldre än en vecka.


 

📞 Försämrad samtalskvalité?


Om du upplever en försämrad samtalskvalité så kan du testa detta:

  • Testa med och utan hörlurar. Byt till att prata med hörlurar om du pratar direkt med telefonen i handen, eller byt till telefonen i handen ifall du redan använder hörlurar. 
  • Byt plats. Är du inomhus så testa att byta rum eller att gå ut istället, ibland är täckningen sämre på vissa ställen än andra och då kan du också testa olika adresser för att ta reda på ifall det gäller överallt eller specifika ställen.
  • Testa en annan telefon.
  • Testa att låsa telefonen till 3G. (Högre upp i inlägget finns en steg för steg-guide till det.)

Skulle du ändå fortsätta att uppleva problemen så hör av dig till vår support med ett par exempel på samtal där kvalitén har varit försämrad.

Gärna 2-3 st exempel i stil med 07xxx ringer till 07xxx den 1/1 kl 12:00 och samtalet via 2G/3G har dålig ljudkvalité redan från början eller efter x antal minuter in i samtalet. Exemplen får helst inte vara äldre än en vecka.

Det är toppen ifall du även kan specificera ifall det gäller samtal till vissa operatörer och/eller nummer samt ifall det gäller alla. Är det endast utgående eller inkommande samtal så är det också jättebra att notera då det underlättar felsökningen.


 

📞 Samtal som bryts?


Om du upplever att samtal bryts så kan du testa detta:

  • Byt plats. Är du inomhus så testa att byta rum eller att gå ut istället, ibland är täckningen sämre på vissa ställen än andra och då kan du också testa olika adresser för att ta reda på ifall det gäller överallt eller specifika ställen.
  • Testa en annan telefon.
  • Testa att låsa telefonen till 3G. (Högre upp i inlägget finns en steg för steg-guide till det.)

Skulle du ändå fortsätta att uppleva problemen så hör av dig till vår support med ett par exempel på samtal  som bryts.

Gärna 2-3 st exempel i stil med 07xxx ringer till 07xxx den 1/1 kl 12:00 och samtalet via 2G/3G bryts redan från början eller efter x antal minuter in i samtalet. Exemplen får helst inte vara äldre än en vecka.

Det är toppen ifall du även kan specificera ifall det gäller samtal till vissa operatörer och/eller nummer samt ifall det gäller alla och när det vanligtvis bryts. Är det endast utgående eller inkommande samtal så är det också jättebra att notera då det underlättar felsökningen.

 

:arrow_down:  Har du fler tips och trix som har med samtal att göra? Eller upplever du något annat konstigt som vi inte har tagit upp i guiden? Tveka inte på att skriva en kommentar här nedan.


60 svar

Användarnivå 4

Vimlas nya plattform har stora problem med omkopplingen från 4G till 3G vid samtal vilket krävs då Vimla saknar samtal över 4G. Den enda lösningen är att låsa telefonen till 3G. Detta gör givetvis att täckningen och hastigheten vid vanlig surf blir kraftigt försämrat. Kan dock vara värt att ändra om ni väntar viktiga samtal.

Detta är dock inget Vimla själva verkar vilja erkänna publikt tråkigt nog.

 

 

Användarnivå 2

Hejsan @Jonas6704 !
Vi jobbar tätt ihop med Telenor under tiden de jobbar med att uppdatera sitt nät så att påverkan för våra användare som fortfarande använder i stora drag 3G nätet ska ha så liten påverkan som möjligt. 

Med det sagt lever 3G vidare i stora delar av Sverige och vi tillsammans med Telenor har koll på läget. 
 

 

 

Jag har igår kontaktat er via mejl så jag väntar på svar där på just mitt fall om vad som finns för lösningar men problemen är stora för mig och kommer bli för de flesta när 3G stängs ner:

  • Det är ofta samtal inte kommer fram till mig (har missat två riktigt viktiga samtal), det kommer ett SMS efter en stund från röstbrevlådan att NN har försökt ringa mig.
  • När jag försöker ringa upp någon tar det extremt lång tid innan samtalet kopplar upp och har vid något enstaka tillfälle även brutits.
  • ”Mottagningsstaplarana” är väldigt låga sedan 3G släcktes (tidigare fullt på ”staplarna” även i källaren inomhus) , ibland en och ibland ingen
  • Jag har idag nätläget inställt på ”4G/3G/2G (autoanslut)”. Jag har testat att ändra till ”Endast 2G” med resultatet att staplarna visar fullt. Problemet då är ju att datatrafiken inte fungerar. Det innebär att jag måste välja mellan väl fungerande telefontrafik eller datatrafik. Då jag har utrustning/appar  som kontaktar mig via 4G nätet så blir det ett stort problem, och behöver man legitimera sig med bankid samtidigt som man pratar är det omöjligt.

 

Om det inte finns någon omedelbar lösning på mitt problem blir både jag och min mamma som även hon bor på Öland tvungna att byta leverantör.

Jag upplever att ni på Vimla inte förstår hur snart det kommer bli ett riktigt stort problem för er. Telenor skriver på sin hemsida

”3G-nätet, som har varit i drift sedan början av 2000-talet, ska fasas ut i kontrollerad takt, samtidigt som vi rustar upp 4G och bygger ut 5G. Vi har redan påbörjat utfasningen av befintlig 3G.”

De skriver även

Genom att fasa ut 3G gör vi plats för 5G – framtidens mobilnät

Vi bygger successivt ut 5G-nätet för alla våra kunder över hela landet. De allra flesta kommer att ha 5G under 2022 och 2023.”

Där tror jag ni har er tidsram att lösa exempelvis VoLTE så det fungerar för era kunder och inte de flesta går över till andra operatörer.

2G är inte heller något beständigt, Telenor skriver

”Samtliga operatörers frekvenstillstånd för 2G upphör sista december 2025. Tills dess behöver all 2G vara utfasad.”

Dumt låsa till 3g när 3g håller på tas bort? ^^

Hej på dig @maczii,

Visst är det kul att ha koll på saker som är på gång! I dagsläget är dock 3G far from gone - och självklart kommer vi att sluta tipsa om det när 3G inte längre är aktuellt :wink:

Vad kommer ni att tipsa om då? Någon idé?

Hej på dig @maczii,

Visst är det kul att ha koll på saker som är på gång! I dagsläget är dock 3G far from gone - och självklart kommer vi att sluta tipsa om det när 3G inte längre är aktuellt :wink:

Fast det är det ju inte, telenor har redan påbörjat att stänga ner 3G där 4G täckning finns, och ni har inte VoLTE..  istället för att chansa att det inte stängs här så har jag valt att lämna vimla.

På ev återseende när ni har VoLTE.

Det händer väldigt ofta att de som ringer mig får beskedet att min telefon är avstängd. Därefter skickar Vimla ett meddelande till mig om med uppgift om uppringarens telefonnummer. Det händer allt oftare och jag tycker mig märka att vädret, dvs dis och regn, påverkar det. Har Vimla dålig täckning i mitt område? 

Carin 

 

[Flyttad till Samtal - Den stora tråden]

Jag har haft problem med dålig täckning och missade samtal ett tag nu. Jag bor i centrala Göteborg hade såklart inga problem innan jag bytte från telenor. 

Idag tog jag kontakt med supporten som skyllde på telenors avveckling av 3G-nätet. De sa dessutom att flera upplevde problem men att problemen börjat efter 25/2 2022 när jag bytte till Vimla och att det var därför jag aldrig hade problem med telenor.  

Att döma av inläggen i denna tråden är det nog en lögn.

Jag fick tips om att låsa till 2G men som nämnts i tidigare inlägg så försvinner ju möjligheten till samtidig surf och telefoni. Jag kan ju heller inte skicka mms över 2G.

Är det här bara ännu ett bevis på att man får vad man betalar för? 

Jag är mycket missnöjd över att min telefon (samsung s7) inte längre fungerar som jag förväntar mig. Att supporten dessutom ljuger är också uppseendeväckande men det ligger väl förmodligen inte hos den enskilde medarbetaren utan är väl troligen ett direktiv från högre upp i hierarkin. 

Robin. 

Har haft Vimla någon månad och inte haft några problem förrän senaste typ 2 veckorna. Samtal kopplar inte upp. Det står bara “ringer...” 

Folk som försöker ringa till mig kommer direkt till telefonsvararen och sen får jag ett sms från Vimla att någon ringt, utan att det gått fram signaler. Händer lite här och där var jag än är. Min man har samma problem som också har Vimla. 

 

[Flyttad till Samtal - Den stora tråden]

När de ringer till oss får de svaret 

 

[Flyttad till Samtal - Den stora tråden]

Hej Vimla,

 

Mina barn har två abonnemang hos er och efter mer än ett halvår får dom fortfarande inte inkommande samtal ifrån sina kompisar. Jag har försökt lösa detta med supporten ett flertal gånger men utan resultat.

Jag tycker genuint att detta är uselt från er sida och kommer byta till annan operatör om ni inte löser detta snarast samt ge er lägsta betyg.

 

Har ni intresse att behålla oss som kunder? 

Detta är ett allmänt diskussionsforum. De flesta som skriver här är andra kunder. Vi kan inte lösa sådan problem. Det måste du kontakta Vimla om.

Om en operatör inte levererar det de lovar, så byter man.

[Flyttad till Samtal - Den stora tråden]

Jag har samma problem. Om jag byter till 3G under inställningar så kan jag ta emot samtal men nätet blir hemskt dåligt!!! Jag vill gärna använda nätet och får samtal från de som ringer. 

Hur kan vi lösa det? Jag ser att folk har haft problemet i månader nu, om det var nåt problem med telenor som ni säger, skulle det inte fixas? 

Hoppas att ni kan hjälpa mig, jag har precis flyttat mitt nummer till Vimla, inte roligt när man måste välja mellan samtal och internet!

Tack

 

[Flyttad till Samtal - Den stora tråden]

Användarnivå 2

Hej på dig @maczii,

Visst är det kul att ha koll på saker som är på gång! I dagsläget är dock 3G far from gone - och självklart kommer vi att sluta tipsa om det när 3G inte längre är aktuellt :wink:

Kan upplysa om att Telenor redan har stängt ner 3G på flera ställen, bla på Öland. Så “I dagsläget är dock 3G far from gone” stämmer inte. 

Användarnivå 5
Emblem +52

Senaste tiden försvinner rösten för den jag ringer upp efter några sekunders samtal. Händer med många olika telefonnummer. Är det något fel hos Vimla? Både min röst och den uppringdes röst försvinner men samtalet bryts inte. Vad är felet?

Hejsan!
Testa först simkortet i en annan telefon för att utesluta att det inte är någon inställning i din telefon eller liknande. Därefter kan du höra av dig till oss så kikar vi närmare på det. 

Du hittar oss här:
Mail: hej@vimla.se
Chatt: vimla.se/chatt (vardagar mellan 9-16).
 

Hej,

Idag har jag fått problem och ingen kan ringa mig och får meddelande att min mobil är avstängd. Pratade med en kompis som har Vimla. Jag missat viktigt samtal idag. abonnemang och hade samma problem. Har ni alla problem med samtal idag?

 

Mvh Zahra

[Flyttad till Samtal - Den stora tråden]

Hej, under några veckor, jag uplever att inga inkommande samtal kommer fram. Jag får bara sms att någon försökte ringa. Lösning? 

Användarnivå 4
Emblem +25

Hej alla! 

Jag har full förståelse för er oro när ni kikar på täckningskartan. Tillgängligheten av 4G är helt klart bättre och mer utbredd jämfört med 3G.

Gällande 3G-nätet så är vi fullt medvetna om Telenors planer och vi arbetar tätt tillsammans för att säkra en begränsad kundpåverkan. 

I de delar av t.ex. Norrland där 3G på många ställen saknas så finns det ett starkt och stabilt 2G-nät. I dagsläget sker samtal via våra abonnemang över antingen 3G- eller 2G-nätet beroende på vilket nät som är bäst på platsen. 

I egenskap av att själv vara norrlänning och regelbundet vistas i de högre trakterna av vårt avlånga land, så kan jag säga att jag personligen inte har upplevt något problem med att ringa eller ta emot samtal där under de senaste åren.

Skulle man själv ha en annan upplevelse så är man såklart alltid välkommen att kontakta vår support för en inledande felsökning.

Användarnivå 5
Emblem +52

Hej, under några veckor, jag upplever att inga inkommande samtal kommer fram. Jag får bara sms att någon försökte ringa. Lösning? 

Låter verkligen supermärkligt och så ska det självklart inte vara. Rekommenderar att du efter att ha testat allt i artikeln ovan kontaktar vår support så hjälper de dig vidare. 

Du hittar supporten här:
Mail: hej@vimla.se
Chatt: vimla.se/chatt (vardagar mellan 9-16).
 

Det finns en anledning för detta som fick reda på den via en kompis nu. Han berättat mig att problemet beror på att ni håller på avveckla G3 och blivit sånt strul!  Tyvärr har ni inte informerat kunderna verken om störningar eller anledning. Väldigt besviken!  Ännu värre att Supporten var stängd under Påskhelgen. Jag har missat många viktiga samtal. Kolla med Support innan svarar till kunderna.

Användarnivå 4
Emblem +25

Hej @Laleh,

Självklart ska du inte behöva missa samtal! I samband med att Telenor avvecklar 3G-nätet så lanserar vi VoLTE, dvs. samtal över 4G. Om din telefonmodell finns med på vimla.se/volte så kan du aktivera tjänsten enligt instruktionerna där 😊 

Upplever du ändå problem, vänligen kontakta vår support via chatten för snabbast möjligast hjälp.

Chatt: vimla.se/chatt (vardagar mellan 9-16)
Mejl: hej@vimla.se

Jag har problem med att samtal till mobil bryter efter olika antal minuters prat(5-10 minuter). Detta inträffar när jag ringer till bland annat Telia och Tele2 när jag ringer hemifrån. Kan det vara mitt simkort? Hur får man ett nytt simkort?

[Flyttad till Samtal - Den stora tråden]

Användarnivå 4
Emblem +25

Hej @LarsLanderberg,

Det är sällan strul med SIM-kortet när det väl har fått kontakt med telefonen. Däremot så finns det ett par grejer som du kan testa gällande samtalen.

Jag har flyttat ditt inlägg till vår stora tråd om samtal och längst ner i guiden här uppe så står det om samtal som bryts. Kika gärna där och kontakta vår support ifall du behöver fortsatt hjälp :blush:

Chatt: vimla.se/chatt (vardagar mellan 9-16)
Mejl: hej@vimla.se 

Användarnivå 5
Emblem +52

Hejsan @Carin Westin !


Förstår verkligen att detta är jättefrustrerande när du inte kan ta emot dina samtal som du ska.

Ta en koll på våran guide ovan. Har du testat allt och det fortfarande inte fungerar behöver du kontakta våran support. 

Du hittar dem här:

Mail: hej@vimla.se

chatt: vimla.se/kontakt (vardagar mellan 9-16).

Folk allt oftare kan inte nå mig via telefon.

Version 1

När ngn ringer får de höra att "numret har ingen abonnent /numret kan inte nås för tillfället". Jag missar en del viktiga samtal. Det har pågott i cirka 2 månader. Jag ser inga missade samtal.

Version 2

Ingen tyder på att någon försöker nå mig fastän jag har mobilen i fickan. Om inget annat borde jag känna telefonen vibrera, men det gör det inte. (ringsignalen är på max) När jag kollar telefonen, ser jag att jag har missade samtal.

Ingen av kontakterna är blockerade. Det börjar bli mycket frustrerande iom att viktiga samtal inte kommer fram.

Användarnivå 1
Emblem +1

Folk allt oftare kan inte nå mig via telefon.

Version 1

När ngn ringer får de höra att "numret har ingen abonnent /numret kan inte nås för tillfället". Jag missar en del viktiga samtal. Det har pågott i cirka 2 månader. Jag ser inga missade samtal.

Version 2

Ingen tyder på att någon försöker nå mig fastän jag har mobilen i fickan. Om inget annat borde jag känna telefonen vibrera, men det gör det inte. (ringsignalen är på max) När jag kollar telefonen, ser jag att jag har missade samtal.

Ingen av kontakterna är blockerade. Det börjar bli mycket frustrerande iom att viktiga samtal inte kommer fram.

Hejsan!

Aj då, det är inget som vi vill ska hända! Kontakta jättegärna vår support, så får dom kika på ditt problem där.

Du hittar supporten här:
Mail: hej@vimla.se
Chatt: vimla.se/chatt (vardagar mellan 9-16).
 

Användarnivå 1
Emblem +1

Jag har haft problem med dålig täckning och missade samtal ett tag nu. Jag bor i centrala Göteborg hade såklart inga problem innan jag bytte från telenor. 

Idag tog jag kontakt med supporten som skyllde på telenors avveckling av 3G-nätet. De sa dessutom att flera upplevde problem men att problemen börjat efter 25/2 2022 när jag bytte till Vimla och att det var därför jag aldrig hade problem med telenor.  

Att döma av inläggen i denna tråden är det nog en lögn.

Jag fick tips om att låsa till 2G men som nämnts i tidigare inlägg så försvinner ju möjligheten till samtidig surf och telefoni. Jag kan ju heller inte skicka mms över 2G.

Är det här bara ännu ett bevis på att man får vad man betalar för? 

Jag är mycket missnöjd över att min telefon (samsung s7) inte längre fungerar som jag förväntar mig. Att supporten dessutom ljuger är också uppseendeväckande men det ligger väl förmodligen inte hos den enskilde medarbetaren utan är väl troligen ett direktiv från högre upp i hierarkin. 

Robin. 

Hej Robin!

Det var himla tråkigt att du upplever dessa problem och att du ser det på detta sättet. Det är sant att Telenor håller på att avveckla 3G-nätet runt Göteborg, men dom datum vi har fått är att avveckling påbörjades i April.

Att låsa telefonen till 2G är inte lösningen på problemet, utan en del av den felsökning som vi har med våra användare. Om du inte har ett aktivt felsöknings-ärende med oss, så skulle jag vilja be dig att kontakta vår support på nytt så får dom kika vidare på det här åt dig.

Du hittar supporten här:
Mail: hej@vimla.se
Chatt: vimla.se/chatt (vardagar mellan 9-16).
 

Svara