Klistrad tråd Tutorial

Samtal - Den stora tråden

  • 19 October 2021
  • 60 svar
  • 2028 visningar
Samtal - Den stora tråden

Visa första inlägg

60 svar

Användarnivå 5
Emblem +52

Hejsan @Jan Lennart Torvald !
Låter verkligen inte bra!
Jag testade själv och det tutade upptaget. Har du någon kompis, kollega, familjemedlem som inte har Vimla, kommer de fram? 
Är det så att någon med annan operatör kommer fram rekommenderar jag att du skriver in till våran support så hjälper de dig mer än gärna dig vidare! 

Du hittar dem här:
Mail: hej@vimla.se
chatt: vimla.se/kontakt (vardagar mellan 9-16).

Hej!

Sonen tappade sin mobil i golvet idag och efter kan han inte ringa. Går man in på mobilnät så står det ”Lägg till mobilabonnemang ” ?? Vad göra?

 

[Flyttad till Samtal - Den stora tråden]

Användarnivå 5
Emblem +52

Hejsan @Louise Netterlid!

Detta var ju inte roligt! 
Testa att sätta i simkortet i din telefon, fungerar det där? Detta är för att utesluta att det inte är så att telefonen har gått sönder i det tragiska fallet.

Är det så att det fungerar i din telefon är det något som har gått sönder när telefonen trillade i golvet och behöver nog ses över av tillverkaren av telefonen.

Är det så att det inte fungerar i din telefon häller kan du beställa ett nytt till honom på mitt.vimla.se, logga in med ditt mobila bank id och välj sedan hans nummer, därefter trycker du spärra sim under inställningar. Därefter skickar våran support ut ett nytt simkort till honom. 

Lycka till!

Den senaste veckan har flera personer ringt upp mig och nämnt att jag hade ringt upp de.. Jag har inte ringt upp någon under dagen och jag vettef… hur de kan ha fått ett samtal av mig om att jag ringt? Finns det någon som helst lösning på detta? Givetvis så har detta kanske inte med Vimla o göra men jag har samtidigt ingen aning hur jag ska lösa detta när jag inte ens vet vad problemet är :expressionless:

 

[Flyttad till Samtal - Den stora tråden]

Användarnivå 5
Emblem +52

Hejsan @Biz!

Förstår verkligen att det är frustrerande för dig! 
Är detta personer du känner som ringer upp och säger att du har ringt? Eller är det främlingar som ringer dig?

Spontant känns det inte som det ligger hos oss då du ska se de samtalen i din samtalshistorik. Det kan vara så att det är samma operatör och att då dem har problem med en missad samtalsfunktion. Det kan även vara en utländskt företag som använder (lånar) ditt nummer och på så sätt lurar den som de ringer att ringa upp var av det kostar pengar.

Är det det senaste jag förklarade finns det inget sätt vi kan blockera det. Då de endast ‘lånar’ och uppger sig för att vara numret har de inte bytt eller ‘snott’ numret. Därför kan vi inte spärra eller blockera den typen av användning av numret. Rekommenderar att du gör en polisanmälan i det fallet. Därefter är enda lösningen byte av nummer för att få stop på det hela. 

Vill du att vi tar en extra koll, kontakta våran support. 

Du hittar dem här:
Mail: hej@vimla.se
chatt: vimla.se/kontakt (vardagar mellan 9-16).
 

Lycka till!

hej 

varför ser jag bara mobil nr på missade samtal och inte namnet ,,,, det är nummer från min tele. lista

[Flyttad till Samtal - Den stora tråden]

Användarnivå 4
Emblem +25

Hej @Clas Olof,

Superbra fråga! I SMS:et om missat samtal så meddelar vi dig vilket nummer som har försökt att ringa dig samt när. Eftersom vi inte har tillgång till din kontaktlista så kan vi inte skriva ut namnet på kontakten :slight_smile:

Användarnivå 2

Hej på dig @maczii,

Visst är det kul att ha koll på saker som är på gång! I dagsläget är dock 3G far from gone - och självklart kommer vi att sluta tipsa om det när 3G inte längre är aktuellt :wink:

Kan upplysa om att Telenor redan har stängt ner 3G på flera ställen, bla på Öland. Så “I dagsläget är dock 3G far from gone” stämmer inte. 

Användarnivå 5
Emblem +52

Hejsan @Jonas6704 !
Precis som många här i tråden vet använder vi oss av Telenors nät och är Telenors dotterbolag. Vi jobbar tätt ihop med Telenor under tiden de jobbar med att uppdatera sitt nät så att påverkan för våra användare som fortfarande använder i stora drag 3G nätet ska ha så liten påverkan som möjligt. 

Med det sagt lever 3G vidare i stora delar av Sverige och vi tillsammans med Telenor har koll på läget. 
Är det så att en användare upplever stora problem vill vi att de kontaktar våran support så vi kan reda ut exakta orsaken och lösa det på bästa sätt. 


Du hittar supporten här:
Mail: hej@vimla.se
Chatt: vimla.se/chatt (vardagar mellan 9-16).
 

 

Användarnivå 2

Hejsan @Jonas6704 !
Vi jobbar tätt ihop med Telenor under tiden de jobbar med att uppdatera sitt nät så att påverkan för våra användare som fortfarande använder i stora drag 3G nätet ska ha så liten påverkan som möjligt. 

Med det sagt lever 3G vidare i stora delar av Sverige och vi tillsammans med Telenor har koll på läget. 
 

 

 

Jag har igår kontaktat er via mejl så jag väntar på svar där på just mitt fall om vad som finns för lösningar men problemen är stora för mig och kommer bli för de flesta när 3G stängs ner:

  • Det är ofta samtal inte kommer fram till mig (har missat två riktigt viktiga samtal), det kommer ett SMS efter en stund från röstbrevlådan att NN har försökt ringa mig.
  • När jag försöker ringa upp någon tar det extremt lång tid innan samtalet kopplar upp och har vid något enstaka tillfälle även brutits.
  • ”Mottagningsstaplarana” är väldigt låga sedan 3G släcktes (tidigare fullt på ”staplarna” även i källaren inomhus) , ibland en och ibland ingen
  • Jag har idag nätläget inställt på ”4G/3G/2G (autoanslut)”. Jag har testat att ändra till ”Endast 2G” med resultatet att staplarna visar fullt. Problemet då är ju att datatrafiken inte fungerar. Det innebär att jag måste välja mellan väl fungerande telefontrafik eller datatrafik. Då jag har utrustning/appar  som kontaktar mig via 4G nätet så blir det ett stort problem, och behöver man legitimera sig med bankid samtidigt som man pratar är det omöjligt.

 

Om det inte finns någon omedelbar lösning på mitt problem blir både jag och min mamma som även hon bor på Öland tvungna att byta leverantör.

Jag upplever att ni på Vimla inte förstår hur snart det kommer bli ett riktigt stort problem för er. Telenor skriver på sin hemsida

”3G-nätet, som har varit i drift sedan början av 2000-talet, ska fasas ut i kontrollerad takt, samtidigt som vi rustar upp 4G och bygger ut 5G. Vi har redan påbörjat utfasningen av befintlig 3G.”

De skriver även

Genom att fasa ut 3G gör vi plats för 5G – framtidens mobilnät

Vi bygger successivt ut 5G-nätet för alla våra kunder över hela landet. De allra flesta kommer att ha 5G under 2022 och 2023.”

Där tror jag ni har er tidsram att lösa exempelvis VoLTE så det fungerar för era kunder och inte de flesta går över till andra operatörer.

2G är inte heller något beständigt, Telenor skriver

”Samtliga operatörers frekvenstillstånd för 2G upphör sista december 2025. Tills dess behöver all 2G vara utfasad.”

Användarnivå 5
Emblem +52

Hejsan @Jonas6704 !

Verkligen jättebra att du hör av dig och att vi då får möjlighet att undersöka saken närmare. 


I Onsdags förra veckan påbörjade vi även ett så kallat drivetest som innebär att vi har anlitat ett externt bolag som är specialister på området. De åker runt i Sverige och genomför kontinuerligt tester där de jämfört upplevelsen mellan ett Telenor SIM-kort och ett Vimla SIM-kort. Testet innefattar kontroller av både data, samtal, täckning m.m. Syftet är att säkerställa kvaliteten, samt hitta förbättringspunkter bland annat inom handover mellan 4G och 3G så att ni får en så bra upplevelse som möjligt med Vimla.

 

Detta är en av väldigt många olika saker vi gör just nu för att säkerhetsställa att det blir så liten påverkan som möjligt för våra fina Vimlare. Därför är det extra viktigt att alla som har problem hör av sig till våran support så vi så snabbt som möjligt kan samla ihop gemensamma nämnare och lösa problemet. 

Jag har testat att stänga av den å sätta på den, kollat alla inställningar, de måste vara sim kortet.  Vad ska jag göra? 

 

[Flyttad till Samtal - Den stora tråden]

Användarnivå 5
Emblem +52

Hejsan @Jessica Catharina Elisabeth !

Superbra att du har testat en omstart av din telefon!
Har du testat allt i våran ovan guide får du mer än gärna skicka in ett mail till oss med ämnet samtal 888 till hej@vimla.se så kan vi forstätta felsökningen där.


- Ditt telefonnummer.
 - Vilket/vilka telefonnummer som har försökt ringa dig. 
 - Datum och tid på de samtal som inte har inte kommit fram.
 - Var uppstår problemet (inomhus, utomhus, hemma, på arbetet, i kollektivtrafiken etc)
 - Är det samtal från en specifik operatör som inte går fram?
 - Uppstår samma problem i en annan telefon? (Detta är jätteviktigt, det kan vara vän kollega eller familjemedlems telefon)
- Testa lås din telefon till 3G

Hej Vimla,

 

Mina barn har två abonnemang hos er och efter mer än ett halvår får dom fortfarande inte inkommande samtal ifrån sina kompisar. Jag har försökt lösa detta med supporten ett flertal gånger men utan resultat.

Jag tycker genuint att detta är uselt från er sida och kommer byta till annan operatör om ni inte löser detta snarast samt ge er lägsta betyg.

 

Har ni intresse att behålla oss som kunder? 

[Flyttad till Samtal - Den stora tråden]

Hej Vimla,

 

Mina barn har två abonnemang hos er och efter mer än ett halvår får dom fortfarande inte inkommande samtal ifrån sina kompisar. Jag har försökt lösa detta med supporten ett flertal gånger men utan resultat.

Jag tycker genuint att detta är uselt från er sida och kommer byta till annan operatör om ni inte löser detta snarast samt ge er lägsta betyg.

 

Har ni intresse att behålla oss som kunder? 

Detta är ett allmänt diskussionsforum. De flesta som skriver här är andra kunder. Vi kan inte lösa sådan problem. Det måste du kontakta Vimla om.

Om en operatör inte levererar det de lovar, så byter man.

[Flyttad till Samtal - Den stora tråden]

Användarnivå 4
Emblem +25

Hej @Per Einar,

Så ska det absolut inte vara! Vår support ska självklart hjälpa dig med en fullständig felsökning så att vi kan hitta problemet och lösa det.

Återkoppla gärna till oss i chatten idag om du har möjlighet samt notera ditt ärendenummer om du har det tillgängligt.

Du hittar vår supportchatt här: vimla.se/ chatt (öppettider vardagar kl 9-16)

Jag har samma problem. Om jag byter till 3G under inställningar så kan jag ta emot samtal men nätet blir hemskt dåligt!!! Jag vill gärna använda nätet och får samtal från de som ringer. 

Hur kan vi lösa det? Jag ser att folk har haft problemet i månader nu, om det var nåt problem med telenor som ni säger, skulle det inte fixas? 

Hoppas att ni kan hjälpa mig, jag har precis flyttat mitt nummer till Vimla, inte roligt när man måste välja mellan samtal och internet!

Tack

 

[Flyttad till Samtal - Den stora tråden]

Användarnivå 5
Emblem +52

Jag har samma problem. Om jag byter till 3G under inställningar så kan jag ta emot samtal men nätet blir hemskt dåligt!!! Jag vill gärna använda nätet och får samtal från de som ringer. 

Hur kan vi lösa det? Jag ser att folk har haft problemet i månader nu, om det var nåt problem med telenor som ni säger, skulle det inte fixas? 

Hoppas att ni kan hjälpa mig, jag har precis flyttat mitt nummer till Vimla, inte roligt när man måste välja mellan samtal och internet!

Tack

 

[Flyttad till Samtal - Den stora tråden]


Hejsan!
 

Då detta är vårt offentliga forum där alla kan se vad du lägger ut vill jag be dig kontakta vår support istället. Du når dem på hej@vimla.se eller via chatten på vimla.se/chatt (öppen vardagar 9-16). 

Anledningen till detta är för att ditt ärende kräver att du ger ut personuppgifter så att vi ska kunna hitta ditt abonnemang och därefter hjälpa dig.

Inkommande samtal kommer inte fram idag (19/3 2022) samt ett par dagar tillbaka. Samtidigt är det mycket trögt att koppla upp ett samtal för att ringa ut. Samt att det ibland inte går att koppla upp sig alls. Vi har fler abonnemang och det är samma problem med alla. Är lång och trogen kund och inte haft dessa problem tidigare.

När jag tittar på driftstatus så står det att det inte är några problem då.

Användarnivå 5
Emblem +52

Inkommande samtal kommer inte fram idag (19/3 2022) samt ett par dagar tillbaka. Samtidigt är det mycket trögt att koppla upp ett samtal för att ringa ut. Samt att det ibland inte går att koppla upp sig alls. Vi har fler abonnemang och det är samma problem med alla. Är lång och trogen kund och inte haft dessa problem tidigare.

När jag tittar på driftstatus så står det att det inte är några problem då.

 

Har du testat allt i ovan artikel behöver du kontakta vår support så kan vi hjälpa dig vidare där. 
Du hittar supporten här:
Mail: hej@vimla.se
Chatt: vimla.se/chatt (vardagar mellan 9-16).
 

När jag ringer någon så kan jag bara prata med de i 5 min efter det så avslutas samtalet automatiskt. Jag har testat att starta om min telefon men det har inte fixat problemet så hur kan jag fixa det?

Användarnivå 5
Emblem +52

När jag ringer någon så kan jag bara prata med de i 5 min efter det så avslutas samtalet automatiskt. Jag har testat att starta om min telefon men det har inte fixat problemet så hur kan jag fixa det?

Hejsan!
Har du testat allt i ovanstående artikel så kan du kontakta vår support så kollar vi vidare på detta med dig. 

Du hittar supporten här:
Mail: hej@vimla.se
Chatt: vimla.se/chatt (vardagar mellan 9-16).
 

Hej alla.

Senaste veckan har uppkopplingstiden framtill att signalen går fram ökat, ibland kan det ta minuter innan jag hör ringsignalen. Vad har hänt?

//Roland

Senaste tiden försvinner rösten för den jag ringer upp efter några sekunders samtal. Händer med många olika telefonnummer. Är det något fel hos Vimla? Både min röst och den uppringdes röst försvinner men samtalet bryts inte. Vad är felet?

Användarnivå 5
Emblem +52

Hej alla.

Senaste veckan har uppkopplingstiden framtill att signalen går fram ökat, ibland kan det ta minuter innan jag hör ringsignalen. Vad har hänt?

//Roland

Troligtvis har detta med uppkopplingstiden till mast och den andra operatören du ringer men vi vill gärna kolla vidare på detta med dig. 

Mail: hej@vimla.se
Chatt: vimla.se/chatt (vardagar mellan 9-16).
 

Svara