Klistrad tråd Tutorial

Samtal - Den stora tråden

  • 19 October 2021
  • 44 svar
  • 968 visningar
Samtal - Den stora tråden
Användarnivå 3
Emblem +10

Vissa gillar det, andra gillar det inte. Traditionalisterna i oss föredrar det hederliga telefonsamtalet framför ett SMS eller en snap. Vad än man tycker om telefonsamtal så är det alltid riktigt schysst att möjligheten finns när man behöver ringa och gratta mormor eller snabbt få tag i tandläkaren.


När samtalet inte kopplas upp som det ska och du möts av ett felmeddelande så är det helt klart lätt att drabbas av panik. Den här tråden har vi skapat för att reda ut vad exakt som är bra att testa när du står där och inte kan ringa längre eller när andra inte kan ringa dig.
 

📞 Kan du inte ringa samtal?


Om du inte kan ringa samtal så kan du kika på punkterna här nedan. Om det dock är så att du inte kan ta emot samtal så kan du bläddra lite längre ner tills du kommer till nästa del av inlägget.
 

 :sos:  OBS! Även om du upplever problem med att ringa samtal så kan du alltid ringa till 112 i nödsituationer. Skulle det inte funka att ringa 112 med SIM-kortet i telefonen så testa att ta ut det, då man alltid ska kunna ringa 112 även utan ett SIM-kort.

 

Är alla dina månadsavgifter betalda?


Om en eller flera betalningar är försenade så spärras abonnemanget för utgående trafik, vilket betyder att du inte längre kan ringa, skicka SMS eller surfa.

Om problemet med att ringa samtal uppstod hastigt samtidigt som utgående SMS och surf inte heller fungerar så kan du börja med att kika på ditt Mitt Vimla > Betalningar och säkerställa att allt är betalt.
 

 :money_with_wings:  Skulle det finnas någon obetald månad så kan du betala den direkt via Betala-knappen ifall du har kort, eller via din faktura om du har valt faktura som betalmetod. 


Är det ett specifikt nummer som du inte kan ringa till?


Testa att ringa numret med dolt nummer, dvs. #31#07… följt av de resterande siffrorna i telefonnumret. Kommer du fram när ditt nummer är dolt så kan det bero på att ni har råkat blockera varandra. Då kan ni testa att ta bort varandra som kontakter i era telefoner och ring sen på nytt.

Funkar det fortfarande inte så behöver ni även se över blockerade telefonnummer i era telefoner.

Om det är ett företagsnummer som du försöker ringa till men som inte fungerar så behöver du se över ifall växeln är öppen samt ifall det verkligen är rätt nummer. Var det ett tag sen du ringde numret senast så kan det hända att företaget har ett nytt. 


“Numret finns inte i den privata nummerplanen”

 
När det här felmeddelandet uppstår så betyder det oftast att numret är felslaget eller att numret inte längre är aktivt. Är det ett företag som du försöker ringa så kan du kika in på företagets hemsida för att se över ifall de har ett nytt nummer.


Kan du inte ringa till något nummer alls?


Eftersom “alla nummer” och “alla nummer” kan betyda två helt olika saker så finns det en viktig grej att klargöra så tidigt som möjligt. Är det en koppling mellan Vimla och en annan operatör? Är det kopplingen Vimla och Vimla eller är det verkligen alla nummer?

Är det till exempel samtal från företag så som banken och sjukvården som inte kommer fram medan du kan ta emot samtal från dina nära och kära? Lösningen till problemet kan vi hitta mycket snabbare ifall detta står klart från början. :mag_right:


Testa att låsa din telefon till 3G


I de fall då samtalen inte kopplas upp på grund av fel i 2G/4G-nätet så kan det fungera som en tillfällig lösning att låsa telefonen till 3G.

Här under har du en liten guide på hur du låser telefonen till 3G:
 
I en Androidtelefon:
1. Gå till inställningar
2. Välj anslutning
3. Välj mobilnätverk
4. Välj nätläge
5. Välj endast 3G


(Kan skilja sig lite mellan olika telefonmodeller)
 
I en iPhone:
1. Gå till inställningar
2. Välj mobilnät
3. Välj alternativ för mobildata
4. Välj röst och data
5. Klicka på 3G

 

Har du testat ditt SIM-kort i en annan telefon? 


Om inget av de ovanstående stegen har löst problemet så behöver du testa ditt SIM-kort i en annan telefon. Det här steget är superviktigt eftersom vi då kan avgöra ifall det är något på abonnemanget eller någon särskild inställning i telefonen som orsakar problemen. 

 

Kan du fortfarande inte ringa?


Om du fortfarande inte kan ringa så behöver du kontakta vår support och meddela vad du har testat och ge exempel på misslyckade samtal så att vi kan se var exakt det går fel.

Då är det toppen om du kan komma med 2-3 exempel på samtal som har misslyckats. Alltså t.ex. 07xxx ringer till 07xxx den 1/1 kl 12:00 och samtalet misslyckas med följande felmeddelande "...", ifall ett felmeddelande uppstår.

Exemplen får gärna inte vara äldre än en vecka.

 

 

📞 Kan du inte ta emot samtal?


Om du inte kan ringa samtal så kan du kika på punkterna här nedan.
 

Får du notiser direkt från telefonens samtals-app men samtalen kommer inte fram?


I det här fallet så har du troligtvis råkat aktivera “Stör ej” i din telefon. Kika i telefonens inställningar och säkerställ att inkommande samtal inte tystas ned till notiser.
 

Kan det vara så att du använder eller har testat vår app Filter?


Filter är en app som du kana använda för att välja vilka samtal som du vill ta emot och vilka samtal som ska filtreras och endast dyka upp som notiser från Filter-appen. Supersmidigt ifall du t.ex. bara vill ta emot samtal från din kontaktlista, men mindre smidigt ifall du testade den en stund och sen tog bort den utan att först ha stängt av filtret.

Om du har haft appen och antingen har glömt bort den, glömt att aktivera notiser för den eller tagit bort den i all hast utan att först ha stängt av tjänsten så kan du ladda ner appen på nytt, stänga av filtret och sen ta bort appen igen.

Det går också bra att kontakta vår support och så hjälper vi dig att stänga av tjänsten.

 

Är det ett specifikt nummer som du inte kan ta emot samtal från?


Om du har lagt in personen som försöker ringa dig i din kontaktbok, testa att radera kontakter och lägg in den på nytt. Kan personen fortfarande inte ringa dig så behöver du kika i din telefons inställningar för blockerade nummer för att säkerställa att du inte av misstag har råkat blockera hen.

 

Testa att låsa din telefon till 3G


I de fall då samtalen inte kopplas upp på grund av fel i 2G/4G-nätet så kan det fungera som en tillfällig lösning att låsa telefonen till 3G.

Här under har du en liten guide på hur du låser telefonen till 3G:
 
I en Androidtelefon:
1. Gå till inställningar
2. Välj anslutning
3. Välj mobilnätverk
4. Välj nätläge
5. Välj endast 3G

(Kan skilja sig lite mellan olika telefonmodeller)
 
I en iPhone:
1. Gå till inställningar
2. Välj mobilnät
3. Välj alternativ för mobildata
4. Välj röst och data
5. Klicka på 3G

 

Har du testat ditt SIM-kort i en annan telefon? 


Om inget av de ovanstående stegen har löst problemet så behöver du testa ditt SIM-kort i en annan telefon. Det här steget är superviktigt eftersom vi då kan avgöra ifall det är något på abonnemanget eller någon särskild inställning i telefonen som orsakar problemen. 
 

Kan du fortfarande inte ta emot samtal?


Om du fortfarande inte kan ta emot samtal så behöver du kontakta vår support och meddela vad du har testat och ge exempel på misslyckade samtal så att vi kan se var exakt det går fel.

Då är det toppen om du kan komma med 2-3 exempel på samtal som har misslyckats. Alltså t.ex. 07xxx ringer till 07xxx den 1/1 kl 12:00 och samtalet misslyckas med följande felmeddelande "...", ifall ett felmeddelande uppstår.

Exemplen får gärna inte vara äldre än en vecka.


 

📞 Försämrad samtalskvalité?


Om du upplever en försämrad samtalskvalité så kan du testa detta:

  • Testa med och utan hörlurar. Byt till att prata med hörlurar om du pratar direkt med telefonen i handen, eller byt till telefonen i handen ifall du redan använder hörlurar. 
  • Byt plats. Är du inomhus så testa att byta rum eller att gå ut istället, ibland är täckningen sämre på vissa ställen än andra och då kan du också testa olika adresser för att ta reda på ifall det gäller överallt eller specifika ställen.
  • Testa en annan telefon.
  • Testa att låsa telefonen till 3G. (Högre upp i inlägget finns en steg för steg-guide till det.)

Skulle du ändå fortsätta att uppleva problemen så hör av dig till vår support med ett par exempel på samtal där kvalitén har varit försämrad.

Gärna 2-3 st exempel i stil med 07xxx ringer till 07xxx den 1/1 kl 12:00 och samtalet via 2G/3G har dålig ljudkvalité redan från början eller efter x antal minuter in i samtalet. Exemplen får helst inte vara äldre än en vecka.

Det är toppen ifall du även kan specificera ifall det gäller samtal till vissa operatörer och/eller nummer samt ifall det gäller alla. Är det endast utgående eller inkommande samtal så är det också jättebra att notera då det underlättar felsökningen.


 

📞 Samtal som bryts?


Om du upplever att samtal bryts så kan du testa detta:

  • Byt plats. Är du inomhus så testa att byta rum eller att gå ut istället, ibland är täckningen sämre på vissa ställen än andra och då kan du också testa olika adresser för att ta reda på ifall det gäller överallt eller specifika ställen.
  • Testa en annan telefon.
  • Testa att låsa telefonen till 3G. (Högre upp i inlägget finns en steg för steg-guide till det.)

Skulle du ändå fortsätta att uppleva problemen så hör av dig till vår support med ett par exempel på samtal  som bryts.

Gärna 2-3 st exempel i stil med 07xxx ringer till 07xxx den 1/1 kl 12:00 och samtalet via 2G/3G bryts redan från början eller efter x antal minuter in i samtalet. Exemplen får helst inte vara äldre än en vecka.

Det är toppen ifall du även kan specificera ifall det gäller samtal till vissa operatörer och/eller nummer samt ifall det gäller alla och när det vanligtvis bryts. Är det endast utgående eller inkommande samtal så är det också jättebra att notera då det underlättar felsökningen.

 

:arrow_down:  Har du fler tips och trix som har med samtal att göra? Eller upplever du något annat konstigt som vi inte har tagit upp i guiden? Tveka inte på att skriva en kommentar här nedan.


44 svar

Användarnivå 7
Emblem +33

 

📞 Kan du inte ringa samtal?

 :sos:  OBS! Även om du upplever problem med att ringa samtal så kan du alltid ringa till 112 i nödsituationer.

 

Är verkligen informationen om att man alltid kan ringa 112 korrekt? I vissa fall kan det krävas att man tar ut simkortet från telefonen för att det ska fungera.

Användarnivå 3
Emblem +10

Hej @Spotify,

Det är helt korrekt att man alltid kan ringa 112 även ifall det pågår en driftstörning eller ifall utgående samtal till övriga nummer inte fungerar.

Att ringa 112 ska man kunna göra även utan ett SIM-kort i telefonen.

Användarnivå 4
Emblem +1

Det står

Traditionalisterna i oss föredrar det hederliga telefonsamtalet framför ett SMS eller en snap.

Vad är en snap? Snaps har jag hört talas om. Finns det något samband där?

Användarnivå 7
Emblem +33

Hej @Spotify,

Det är helt korrekt att man alltid kan ringa 112 även ifall det pågår en driftstörning eller ifall utgående samtal till övriga nummer inte fungerar.

Att ringa 112 ska man kunna göra även utan ett SIM-kort i telefonen.

https://faq.vimla.se/hc/sv/articles/360019671637-Jag-har-problem-med-att-ringa-till-112-Vad-ska-jag-g%C3%B6ra-

Då skulle ni inte haft denna information på er hemsida?

Användarnivå 3
Emblem +10

@Spotify,

Vad snällt av dig att du trevligt påpekar att vi har missat att få med det tipset i guiden. Jag lägger in det direkt :blush:

Har du något annat tips eller trix som du vill dela?

@Induktion,

En snap är en chatt eller en bild som skickas via appen Snapchat, som idag är ganska populär. 

Användarnivå 1

Samma problem här, och det har eskalerat sista veckorna/månaden (oktober 2021).

Nu får jag nästan inga samtal, utan (som tur är) ett meddelande om att den & den har försökt nå mig.

[Flyttad till Samtal - Den stora tråden]

Användarnivå 3
Emblem +10

Hej @LasseT,

Toppen att du hojtar! Såklart är det superviktigt att du ska kunna ta emot samtal med ditt abonnemang,

Jag flyttade din kommentar hit till vår nya stora tråd om samtal. Här ovan finns en guide som beskriver exakt vad du kan testa och hur du ska gå tillväga när du upplever problem med att ta emot samtal, kika in under rubriken “Kan du inte ta emot samtal?” och hör av dig till vår support ifall du önskar fortsatt hjälp :blush:

Chatt: vimla.se/chatt (vardagar mellan 9-16)
Mejl: hej@vimla.se 

Användarnivå 1

Amanda, du skriver i det långa svaret att man ska kontakta supporten & lämna ex på telnummer som inte kommit fram.

 

Dum fråga, men hur kontaktar man supporten om man inte vill lägga ut ett nummer här?

Som du skriver i ditt långa inlägg, ibland vill man kunna ringa tex supporten, men att ett blag som lever på telefoni själva ska använda den är kanske för mycket begärt:wink:

Men ni kan kolla 

046xxx 211020 09:57

070xxx 211019 18:26

Användarnivå 3
Emblem +10

@LasseT,

Det finns inga dumma frågor och det stämmer fint att du behöver kontakta vår support med dina samtalsexempel. Här på forumet vill vi inte att man delar med sig av känsliga uppgifter såsom telefonnummer m.m.

Du kontaktar enklast supporten via chatten på vimla.se/chatt. Den är öppen vardagar kl 9-16 så du kan skriva till vår support med en gång och så hjälper vi dig :blush:

Att vi inte har telefonsupport är såklart ingen hemlighet eftersom vi aktivt har valt att ha vår support via chatt och mejl istället. I chatten blir kön betydligt kortare än via telefon så du får snabbare hjälp av oss :speech_balloon:

Hej jag har Ett problem att jag kan inte ringa men jag tar emot samtal när jag ringer det står att spärrsamtal inte aktiv ,jag försökt aktivera me  det krävs kod vilka är det koden

Tack

 

[Flyttad till Samtal - Den stora tråden]

Användarnivå 4
Emblem +33

Hejsan @Maha Abdallah !
Detta låter verkligen intressant! 

Självklart ska du kunna ringa samtal. Har du testat alla tips och trix ovan och det fortfarande inte fungerar rekommenderar jag att du kontaktar våran support. 

Du hittar supporten här:

Mail: hej@vimla.se

Chatt: vimla.se/chatt (vardagar mellan 9-16)

Dumt låsa till 3g när 3g håller på tas bort? ^^

Användarnivå 3
Emblem +10

Hej på dig @maczii,

Visst är det kul att ha koll på saker som är på gång! I dagsläget är dock 3G far from gone - och självklart kommer vi att sluta tipsa om det när 3G inte längre är aktuellt :wink:

Användarnivå 4
Emblem +1

Hej på dig @maczii,

Visst är det kul att ha koll på saker som är på gång! I dagsläget är dock 3G far from gone - och självklart kommer vi att sluta tipsa om det när 3G inte längre är aktuellt :wink:

Vad kommer ni att tipsa om då? Någon idé?

Användarnivå 7
Emblem +33

Hej på dig @maczii,

Visst är det kul att ha koll på saker som är på gång! I dagsläget är dock 3G far from gone - och självklart kommer vi att sluta tipsa om det när 3G inte längre är aktuellt :wink:

2G (vänster) - 3G (mitten) - 4G (höger)

Kan väl bara konstatera att 3G-täckningen är rejält mycket mindre än både 2G och 4G. Ni saknar i stort sett 3G-täckning i halva Sverige - och värre kommer det att bli hela tiden. Tänk vad fantastiskt det vore för Vimla-kunderna som bor i norra delarna av Sverige ifall man hade kunnat ringa över 4G istället för 2G.

Källa: https://www.telenor.se/support/driftinformation/mobiltelefoni-och-mobilt-bredband/mobiltackning-i-sverige/

Hej på dig @maczii,

Visst är det kul att ha koll på saker som är på gång! I dagsläget är dock 3G far from gone - och självklart kommer vi att sluta tipsa om det när 3G inte längre är aktuellt :wink:

Fast det är det ju inte, telenor har redan påbörjat att stänga ner 3G där 4G täckning finns, och ni har inte VoLTE..  istället för att chansa att det inte stängs här så har jag valt att lämna vimla.

På ev återseende när ni har VoLTE.

Användarnivå 3
Emblem +10

Hej alla! 

Jag har full förståelse för er oro när ni kikar på täckningskartan. Tillgängligheten av 4G är helt klart bättre och mer utbredd jämfört med 3G.

Gällande 3G-nätet så är vi fullt medvetna om Telenors planer och vi arbetar tätt tillsammans för att säkra en begränsad kundpåverkan. 

I de delar av t.ex. Norrland där 3G på många ställen saknas så finns det ett starkt och stabilt 2G-nät. I dagsläget sker samtal via våra abonnemang över antingen 3G- eller 2G-nätet beroende på vilket nät som är bäst på platsen. 

I egenskap av att själv vara norrlänning och regelbundet vistas i de högre trakterna av vårt avlånga land, så kan jag säga att jag personligen inte har upplevt något problem med att ringa eller ta emot samtal där under de senaste åren.

Skulle man själv ha en annan upplevelse så är man såklart alltid välkommen att kontakta vår support för en inledande felsökning.

Användarnivå 7
Emblem +33

Problemet med att ringa på 2G-nätet är att man inte kan surfa under ett pågående samtal, så att t.ex. verifiera sig med bankid är inte möjligt ifall det skulle behövas (om man inte råkar ha wifi dvs). Med andra ord blir det problem att ringa till banken om man befinner sig på ett ställe som saknar 3G-täckning, för då kan man inte verifiera sig med bankid. Det här skulle jag påstå är ett stort problem.

Jag har problem med att samtal till mobil bryter efter olika antal minuters prat(5-10 minuter). Detta inträffar när jag ringer till bland annat Telia och Tele2 när jag ringer hemifrån. Kan det vara mitt simkort? Hur får man ett nytt simkort?

[Flyttad till Samtal - Den stora tråden]

Användarnivå 3
Emblem +10

Hej @LarsLanderberg,

Det är sällan strul med SIM-kortet när det väl har fått kontakt med telefonen. Däremot så finns det ett par grejer som du kan testa gällande samtalen.

Jag har flyttat ditt inlägg till vår stora tråd om samtal och längst ner i guiden här uppe så står det om samtal som bryts. Kika gärna där och kontakta vår support ifall du behöver fortsatt hjälp :blush:

Chatt: vimla.se/chatt (vardagar mellan 9-16)
Mejl: hej@vimla.se 

Det händer väldigt ofta att de som ringer mig får beskedet att min telefon är avstängd. Därefter skickar Vimla ett meddelande till mig om med uppgift om uppringarens telefonnummer. Det händer allt oftare och jag tycker mig märka att vädret, dvs dis och regn, påverkar det. Har Vimla dålig täckning i mitt område? 

Carin 

 

[Flyttad till Samtal - Den stora tråden]

Användarnivå 4
Emblem +33

Hejsan @Carin Westin !


Förstår verkligen att detta är jättefrustrerande när du inte kan ta emot dina samtal som du ska.

Ta en koll på våran guide ovan. Har du testat allt och det fortfarande inte fungerar behöver du kontakta våran support. 

Du hittar dem här:

Mail: hej@vimla.se

chatt: vimla.se/kontakt (vardagar mellan 9-16).

Har haft Vimla någon månad och inte haft några problem förrän senaste typ 2 veckorna. Samtal kopplar inte upp. Det står bara “ringer...” 

Folk som försöker ringa till mig kommer direkt till telefonsvararen och sen får jag ett sms från Vimla att någon ringt, utan att det gått fram signaler. Händer lite här och där var jag än är. Min man har samma problem som också har Vimla. 

 

[Flyttad till Samtal - Den stora tråden]

När de ringer till oss får de svaret 

 

[Flyttad till Samtal - Den stora tråden]

Användarnivå 3

Vimlas nya plattform har stora problem med omkopplingen från 4G till 3G vid samtal vilket krävs då Vimla saknar samtal över 4G. Den enda lösningen är att låsa telefonen till 3G. Detta gör givetvis att täckningen och hastigheten vid vanlig surf blir kraftigt försämrat. Kan dock vara värt att ändra om ni väntar viktiga samtal.

Detta är dock inget Vimla själva verkar vilja erkänna publikt tråkigt nog.

 

 

Svara