Saldo.me v0.3 lanserad!

  • 26 februari 2016
  • 46 svar
  • 69 visningar

Användarnivå 6
Emblem +3

OBS! Detta är en inofficiell tjänst, därför hänvisas all support till denna tråd.

Aktuell version är v0.3 - Lanserad 26 feb 2016

---------------------------------------------------------------------------------------------------------

Eftersom användningen ökat och allt fler buggar givit sig till känna så har jag senaste dagarna jobbat stenhårt med en ny version av Saldo.me och nu är den klar och lanserad.

Här hittar du tjänsten:

Gå in på https://saldo.me i din webbläsare på dator/mobil/surfplatta.

Funktioner på Saldo.me:

* Lägg till på hemskärmen (du får en ikon och det blir som en "vanlig app" bara att du inte laddar ner den i Google Play/AppStore)

* Se förbrukad data//samtal/meddelanden (inkl. sparat sedan tidigare)

* Se beloppet för kommande faktura/betalning

* Lägg till fler användare och se saldo för alla på samma sida (nu extremt förbättrat)

* Skicka gratis SMS med ditt eget nummer som avsändare

* Superdupersnabb inloggning/saldokoll (efter första inloggningen)

Säkerhet:

För att förenkla snabb användning av appen så sparas användarnamn/lösenord på din egna mobil/enhet (du märker att den loggar in varje gång med ifyllda uppgifter. På Saldo.me sparas inga användarnamn/lösenord utan enbart en cookie som Mitt Vimla skapar samt en hashnyckel som skapas utav dina uppgifter. Denna cookien håller Saldo.me vid liv och hämtar dina saldon var 15:e minut från Mitt Vimla och sparar dessa på Saldo.me åt dig tills antingen cookien upphör av någon anledning eller tills du loggar ut från Saldo.me.

Lägger du till fler användare på din inloggning så fungerar det på samma vis. Däremot så sparas numera även uppgifterna för dessa användare lokalt på din egna mobil/enhet. Så skulle dina extraanvändare bli urloggade så behöver du bara trycka på "lägg till en användare" och trycka på "lägg till katten" eller vad du har döpt dina extraanvändare till.

Använder man Gratis SMS så loggas alla SMS för att de skall vara spårbara vid missbruk, uppgifter lämnas enbart ut till myndigheter vid t.ex. brottsutredningar.

Bra att veta:

Uppgifterna hämtas från Mitt Vimla var 15:e minut och numera så görs en kontroll varje gång du öppnar webappen/fliken så informationen är aktuell, är den äldre än fem minuter så skall den uppdateras automatiskt på någon sekund.

Skulle informationen inte vara aktuell så trycker du bara på Vimla-loggan så uppdateras den. Du ser från vilken tid informationen är längst ner på sidan.

Kända buggar:

* Om du under en månad uppgraderar surfmängden eller köper extradata så måste du troligen logga ut och in på Saldo.me för att den nya datamängden skall visas.


46 svar

😄Skönt att höra. Det blir bra att ha som backup.

Användarnivå 6
Emblem +3

@MickeMM haha 🙂 Nä, ska ta tag i detta så snart det blir lite tid över. Vimla-appen är alldeles för seg i inloggningen för att jag ska må bra när jag ska kolla saldot 😝

Användarnivå 4

@Michael - Du ska till Svalbard. Slappna av och sälj scritet billigt till Vimla istället och låt de vidareutveckla det :)

Användarnivå 6
Emblem +3

@Vimla_Hugo toppen! Detta skall jag kika på så snart jag får lite tid :)

Hej Michael,

Jag tror att vi kommer ha stöd för flera konton i appen så småningom, men om du vill vidareutveckla saldo.me, vilket verkar vara ett bra alternativ till Vimlas ordinarie appar så är vår API-dokumentation här: https://api-docs.vimla.se/


Återkom gärna med frågor,

Hugo

Användarnivå 6
Emblem +3

@Borjeg avslutat vet jag inte... Väntar på ett API som Vimla skall öppna upp. Men verkar vara ganska ickeprioriterat.


Men skulle Vimla införa så man kan få alla sina konton på en inloggning såsom Saldo.me hade så hade jag nog varit nöjd och lagt ned saldo.me en gång för alla.

Användarnivå 6

Är detta ett helt avslutat kapitel nu? Michael har ju en länk förtfarande i sin signatur. Är det bara en luring?

Användarnivå 4

@Michael Håller helt med dig. Det som jag verkligen saknar i appen och som gjort att jag hållit fast vid Saldo.me är stödet för flera abonnemang.

Användarnivå 6
Emblem +3

Fått svar och framtiden ser oviss ut för Saldo.me.

Kort och gott så finns det ingen möjlighet att hämta information från Vimla längre. Vimla har planer på att fixa detta genom ett API, men detta är lågt prioriterat.

Så från min sida finns det inget mer som kan göras för stunden iaf än att vänta. Beroende på hur Vimlas app utvecklas så är det möjligt att saldo.me-sagan slutar här. Det jag saknar i Vimlas app är stöd för flera abonnemang på en inloggning samt snabbhet överlag.

Användarnivå 6
Emblem +3

Saldo.me ligger just nu nere då Vimla sedan några dagar sedan har tagit bort inloggningssidan som Saldo.me använt och något användbart alternativ känner jag inte till. Så jag har kontaktat Vimla och inväntar mer information.

Användarnivå 6
Emblem +3

@Felix-Hultman och @Borjeg och alla som undrat. Nu fungerar Saldo.me igen 🙂

Det visade sig att Saldo.me inte behövde göras om till Vimlas nya system (vilket inte går att göra på ett lämpligt sätt innan jag får alla uppgifter jag behöver) utan det gamla systemet fanns kvar på annan plats.

Nu får vi bara hoppas Vimla inte stänger ner det innan man tagit fram en lösning/uppgifter för det nya.

Samma här, bara vitt efter inloggningen sen kanske drygt en vecka tillbaka.

Användarnivå 6
Emblem +3

@Borjeg okej! Vimla ändrade om lite för cirka 10 dagar sedan, så fullt möjligt att det är därför då.

Infon jag har fått från @Nisse är att de är superprio på att implementera de nya betalningsmetoderna, så jag misstänker att jag inte kommer att få de uppgifter som krävs för att jag skall kunna fixa saldo.me förrän tidigast efter det.


Användarnivå 5
Emblem

@Michael

Vet inte exakt, men bör vara för cirka en vecka sedan.

Användarnivå 6
Emblem +3

@Borjeg Vimla har gjort lite förändringar och fler är på gång i och med lanseringen av nya Mitt Vimla så status just nu är jag inväntar nödvändiga uppgifter från @Nisse

När jag får dessa så är tanken att koda om Saldo.me så den återigen fungerar som den skall.

För min del så fungerar dock saldo.me fortfarande, men det kanske beror på att min koppling ännu inte upphört. När fungerade saldo.me för dig senast?

Användarnivå 5
Emblem

När kommer saldo.me att fungera igen?

Jag får bara en helt vit skärm i browsern efter jag loggat in, oavsett om det är android eller pc.

Okej, då innebär det att jag inte kommer använda Saldo.me. Vill inte göra mitt lösenord enklare för att kunna komma åt Saldo.me.

Användarnivå 6
Emblem +3

@Spotify japp det stämmer, användarnamnet/lösenordet filtreras för enskilda "farliga" tecken som t.ex. används för att hacka hemsidor innan de skickas vidare till Vimla för inloggning. Visst skulle jag kunna skippa det steget, men har valt att inte göra det i nuläget då jag inte vill riskera att hackkommandon eller annat skräp skickas via Saldo.me.

@Michael

Jag har inte kunnat logga in på Saldo.me på flera år. Någon gång för länge sedan felsökte jag lite själv och det var lösenordets längd eller dom konstiga tecknen jag har i lösenordet som ställde till det (minns inte vilket). Detta har ingenting att göra med Vimlas sega inloggning, detta problem har jag endast på Saldo.me. Detta är något du borde kolla upp.

Användarnivå 6
Emblem +3

@bg okej 🙂

Om Vimlas server är på topp så skall man hållas inloggad månaden ut och så skall även ske för extra användare man lagt till på en och samma inloggning.

Vid månadsskiftet (1:e och 2:a i varje månad) så nollställer Saldo.me och då krävs det en ny inloggning.

Men för att minska krånglet så lade jag in så när man lägger till extra användare så är alla uppgifter sparade på ens lokala enhet. Så räcker att man trycker på "lägg till sofia" eller vad man nu döpt extra användarna till. På så vis sparar man lite tid iaf.

Jag inbillade mig nog bara att man la in dessa extra användare permanent, men förstår nu att det bara är temporärt.

Användarnivå 6
Emblem +3

@bg vid en närmare titt så verkar det faktiskt varit rätt stabilt sedan den 2:e juli (då saldo.me gjorde sin egen nollställning i och med ny månad). Jag vet dock att det varit rätt ostabilt under förra månaden.

Så om du blivit utloggad eller dina "extra användare" blivit det efter den 2:e juli så verkar det lite underligt. Följande scenario kanske i så fall har hänt:

Mobil 1 är inne på A (B, C som extra användare).

Mobil 2 är inne på B.

Om Mobil 2 loggar ut så försvinner även denna från Mobil 1, detta då en utloggning på Mobil 2 betyder radera allt med B.

Så låter saldo.me ligga kvar på 15 minuters intervall tillsvidare.

Användarnivå 6
Emblem +3

@bg normalt skall de hållas kvar bra länge, men verkar som cookiesarna/sessionerna som används för att hålla anslutningen igång dödas av Vimlas server snabbare än innan den senaste tiden.

@Nisse eller @Viktor kanske har koll på det? Var 15:e minut körs det en update idag och detta har fungerat fint till för kanske någon månad sedan.

Men testar att skruva ner det till var 10:e minut nu @bg så får vi se om det blir bättre så länge iaf.

Det går ju numera att lägga till fler användare i saldo.me, men hur gör man för att dessa ska vara kvar nästa gång man loggar in?

Som det är nu måste man ju lägga till dem igen vid varje nytt tillfälle.

Användarnivå 6
Emblem +3

Tyvärr så är caching-buggarna tillbaka och Vimlas API-skummar sig. Det som händer är att datan man förbrukat uppdateras som den skall. Däremot så uppdateras inte datan man har kvar (på kopplingen) till Vimla. Det görs enbart ifall man loggar ut/in på Saldo.me (och därmed startar en ny koppling mot Mitt Vimla).

 

Det gör att det ser ut att potten växer för varje dag man förbrukat mer data. Då jag räknar fram totalen genom att plussa ihop det man har kvar + det man använt (och det blir inte rätt när bara ena siffran uppdateras).

 

Jag har därför återgott till fixen som åtgärdar detta. Det innebär dock att ifall man ändrar så man har mer data eller köper extradata under en månad så krävs det att man loggar ut/in på saldo.me innan den nya datan finns med.

Svara