Saldo.me v0.3 lanserad!

  • 26 februari 2016
  • 46 svar
  • 83 visningar

Användarnivå 6
Emblem +4

OBS! Detta är en inofficiell tjänst, därför hänvisas all support till denna tråd.

Aktuell version är v0.3 - Lanserad 26 feb 2016

---------------------------------------------------------------------------------------------------------

Eftersom användningen ökat och allt fler buggar givit sig till känna så har jag senaste dagarna jobbat stenhårt med en ny version av Saldo.me och nu är den klar och lanserad.

Här hittar du tjänsten:

Gå in på https://saldo.me i din webbläsare på dator/mobil/surfplatta.

Funktioner på Saldo.me:

* Lägg till på hemskärmen (du får en ikon och det blir som en "vanlig app" bara att du inte laddar ner den i Google Play/AppStore)

* Se förbrukad data//samtal/meddelanden (inkl. sparat sedan tidigare)

* Se beloppet för kommande faktura/betalning

* Lägg till fler användare och se saldo för alla på samma sida (nu extremt förbättrat)

* Skicka gratis SMS med ditt eget nummer som avsändare

* Superdupersnabb inloggning/saldokoll (efter första inloggningen)

Säkerhet:

För att förenkla snabb användning av appen så sparas användarnamn/lösenord på din egna mobil/enhet (du märker att den loggar in varje gång med ifyllda uppgifter. På Saldo.me sparas inga användarnamn/lösenord utan enbart en cookie som Mitt Vimla skapar samt en hashnyckel som skapas utav dina uppgifter. Denna cookien håller Saldo.me vid liv och hämtar dina saldon var 15:e minut från Mitt Vimla och sparar dessa på Saldo.me åt dig tills antingen cookien upphör av någon anledning eller tills du loggar ut från Saldo.me.

Lägger du till fler användare på din inloggning så fungerar det på samma vis. Däremot så sparas numera även uppgifterna för dessa användare lokalt på din egna mobil/enhet. Så skulle dina extraanvändare bli urloggade så behöver du bara trycka på "lägg till en användare" och trycka på "lägg till katten" eller vad du har döpt dina extraanvändare till.

Använder man Gratis SMS så loggas alla SMS för att de skall vara spårbara vid missbruk, uppgifter lämnas enbart ut till myndigheter vid t.ex. brottsutredningar.

Bra att veta:

Uppgifterna hämtas från Mitt Vimla var 15:e minut och numera så görs en kontroll varje gång du öppnar webappen/fliken så informationen är aktuell, är den äldre än fem minuter så skall den uppdateras automatiskt på någon sekund.

Skulle informationen inte vara aktuell så trycker du bara på Vimla-loggan så uppdateras den. Du ser från vilken tid informationen är längst ner på sidan.

Kända buggar:

* Om du under en månad uppgraderar surfmängden eller köper extradata så måste du troligen logga ut och in på Saldo.me för att den nya datamängden skall visas.


46 svar

Vill bara säga att jag är imponerad över detta arbete du gjort Michael! De här med programering över html är verkligen inte min grej har för mig man börjar med <html> och avslutar med <html/> haha. Nåja strunt samma, grymt jobb är detta i alla fall de e inte lätt och förtjänas uppskattning för detta! Ha en grym helg också 🙂
Hej!
Hur lägger jag till den där hemknappen/ikonen på min iphone? Så att det blir som en app i telefonen.
Skriv gärna en snabbguide eller länka vart jag kan läsa om det.
Användarnivå 6
Emblem +4
@mxs brukar komma upp instruktioner när man går på saldo.me första gången.

Men annars i safari i bottenraden så tryck på fyrkanten med en uppåtpil och välj "lägg på hemskärmen".
Ok!
Japp kom upp första gången jag gick in på sidan, men av gammal vana så klickade jag bort pop-up-grejen och sedan kom den inte upp mera när jag gick in på sidan.

Ok jag ska testa i safari då som du skrev.
Tack!
Användarnivå 6
Emblem +4

För kännedom så är Saldo.me just nu nere pga driftstörningar hos internetoperatören som driftar servern 😕 De jobbar för fullt på det enligt infon dock.

 

Edit: Givetvis kommer det upp direkt när jag postar detta! Men förekommer det störningar nu ikväll så vet ni iaf varför ;)

Användarnivå 6
Emblem +4
Just nu är uppgifterna på saldo.me felaktiga! Detta kommer att fixas inom ett par timmar är planen 🙂
Användarnivå 6
Emblem +4

Då fungerar återigen Saldo.me och skall nu visa rätt uppgifter för alla förhoppningsvis 🙂 Lite små justering har även gjorts.

 

Ni som har 60/600-abonnemanget får gärna rapportera att allt fungerar. Det verkar som Vimla nämligen lagt på 10000 samtal/mess just nu.

Användarnivå 6
För mitt 60/600-abb står det

4 av 10076 samtal
1 av 11155 meddelanden

Sitter illa till och kan inte kolla Mitt Vimla just nu men vill minnas att det står 4/1000 och 1/10000 där.
Användarnivå 6
Emblem +4

@mlo det beror på att jag en så länge inte hanterar maxfallen, dvs 100GB/1000 samtal/10000 meddelanden. Jag avvaktar lite med det då jag tror detta längre fram kommer att skötas på Vimlas sida och just nu är dessa siffror som kommer via deras API.

 

En bugg som jag märkt annars är att totalen dessvärre ökar varje gång förbrukningen ökar. Så använder man 0,1 GB så ökar totalen med 0,1 GB, samma gäller samtal/mess. Så förbrukningen är 100% rätt, men hur stor pott man har kan tyvärr vara [det man förbrukat] + [vad den är] just nu.

 

Jag hoppas få det löst så snart som möjligt och uppdaterar då i denna tråd.

Användarnivå 3
Emblem +1

Testa med att logga ut från saldo.me och sen logga in igen.

Hade liknande fel där det inte stämde på saldo.me mot vimla.se kontot. Efter en ut & inloggning så visades det korrekt för min del.

Användarnivå 6
Emblem +4

@Lidback det hjälper bara tillfälligt tyvärr har jag upptäckt, så snart du förbrukat mer så läggs förbrukningen ihop med totalen igen. Så förbrukningen är rätt, men totalen på saldo.me visar [total]+[förbrukning]  sedan din senaste inloggning 😕 Jag jobbar dock som sagt på en lösning men väntar på lite input från Vimla innan jag börjar implementera något för att vara säker på att det blir en hållbar lösning.

Användarnivå 6
Emblem +4

Whatever, utmaningar är till för att lösas och nu tror jag att jag har löst denna med ett undantag. Ändrar man abonnemangsform eller köper extradata så krävs en ut/inloggning för att saldo.me skall komma i synk.

 

@mlo och @Lidback ni får gärna hålla koll och skriva en rad senare om det verkar fungera nu.

Användarnivå 6

@Michael, kan inte kolla de närmaste dagarna. Är bortrest och mitt 60/600-abonnemang är hemma. Blir för stökigt. Återkopplar när jag är hemma om du fortfarande behöver feedback då.

Användarnivå 3
Emblem +1

@Michael "9 av 62 samtal" får jag. 9 av 60 samtal ska det dock vara. 

Användarnivå 6
Emblem +4

@Lidback jag har gjort lite förändringar nu igen.

 

Logga gärna ut/in och se om det blir rätt. Blir det rätt, så håll gärna koll på så totalen inte "växer", det problemet borde vara åtgärdat vad jag kan hitta iaf.

Användarnivå 3
Emblem +1

@Michael har loggat in och ut nu. Blev ingen förbättring. Nu står det 63 istället för 62. Det konstiga är att saldo.me visar korrekt antal ringda samtal. Medans Vimla inte visar korrekt antal ringda samtal under abonnemang.

Användarnivå 6
Emblem +4

@Lidback sorry för allt ut/inloggande, men testar du en gång till?

Användarnivå 3
Emblem +1

@Michael Testat och nu står det korrekt, 10 av 60 🙂.

Vart från vimla hämtar du denna information (Om du vill avslöja dvs)?

Är lite nyfiken på varför saldo.me lyckas presentera uppdaterad info om ringda samtal, men "Mitt Vimla" inte har uppdaterats på över 24h under abonnemang.

Användarnivå 6
Emblem +4

@Lidback jag hämtar de roligt nog från samma ställe som Mitt Vimla.

 

Problemet är dock att uppgifterna inte är pålitliga alltid då de inte är i synk. Detta verkar bero på att Vimla har börjat cacha datan vilket är super bra på många sätt. Problemet är dock att det verkar väldigt tokigt implementerat och det är säkerligen skälet till att Mitt Vimla har svårt att visa rätt uppgifter.

 

Jag har ju försökt göra det bästa av situationen på Saldo.me och försökt lista ut vilka uppgifter som är pålitliga och vilka som är felaktiga och själv räknat fram vissa värden. Förhoppningsvis löser Vimla dock allt relativt snabbt och ordnar Mitt Vimla och då kommer även Saldo.me fungera som det skall i och med att datan som hämtas är den samma i grunden.

 

Användarnivå 3
Emblem +1

@Michael Tack för infon. Ja de verkar vara någon konstigt cache-lösning som inte fungerar korrekt i dagens läge. Du bifogade en länk till mig förut på swedroid i PM. Den visar felaktigt även i skrivande stund och inte uppdaterats sen över 24h tillbaka.

 

Får hoppas att det blir stabilt hos Vimla någon gång för allas skull.

Såg i en annan tråd att detta var löst för Vimla. Men så verkar inte vara fallet.

 

Iaf får jag passa på att tacka för att du har denna tjänst.

Användarnivå 6
Emblem +4

Nu är saldo.me uppdaterad! Detta innebär att man numera inte skall behöva logga ut/in om man t.ex. ändrar abonnemangsform eller köper extradata. Ändrar man något så uppdateras detta inom 15 minuter.

Användarnivå 6
Emblem +4

Tyvärr så är caching-buggarna tillbaka och Vimlas API-skummar sig. Det som händer är att datan man förbrukat uppdateras som den skall. Däremot så uppdateras inte datan man har kvar (på kopplingen) till Vimla. Det görs enbart ifall man loggar ut/in på Saldo.me (och därmed startar en ny koppling mot Mitt Vimla).

 

Det gör att det ser ut att potten växer för varje dag man förbrukat mer data. Då jag räknar fram totalen genom att plussa ihop det man har kvar + det man använt (och det blir inte rätt när bara ena siffran uppdateras).

 

Jag har därför återgott till fixen som åtgärdar detta. Det innebär dock att ifall man ändrar så man har mer data eller köper extradata under en månad så krävs det att man loggar ut/in på saldo.me innan den nya datan finns med.

Det går ju numera att lägga till fler användare i saldo.me, men hur gör man för att dessa ska vara kvar nästa gång man loggar in?

Som det är nu måste man ju lägga till dem igen vid varje nytt tillfälle.

Användarnivå 6
Emblem +4

@bg normalt skall de hållas kvar bra länge, men verkar som cookiesarna/sessionerna som används för att hålla anslutningen igång dödas av Vimlas server snabbare än innan den senaste tiden.

@Nisse eller @Viktor kanske har koll på det? Var 15:e minut körs det en update idag och detta har fungerat fint till för kanske någon månad sedan.

Men testar att skruva ner det till var 10:e minut nu @bg så får vi se om det blir bättre så länge iaf.

Användarnivå 6
Emblem +4

@bg vid en närmare titt så verkar det faktiskt varit rätt stabilt sedan den 2:e juli (då saldo.me gjorde sin egen nollställning i och med ny månad). Jag vet dock att det varit rätt ostabilt under förra månaden.

Så om du blivit utloggad eller dina "extra användare" blivit det efter den 2:e juli så verkar det lite underligt. Följande scenario kanske i så fall har hänt:

Mobil 1 är inne på A (B, C som extra användare).

Mobil 2 är inne på B.

Om Mobil 2 loggar ut så försvinner även denna från Mobil 1, detta då en utloggning på Mobil 2 betyder radera allt med B.

Så låter saldo.me ligga kvar på 15 minuters intervall tillsvidare.

Svara