Problem med mobildata

  • 28 oktober 2019
  • 29 svar
  • 780 visningar

Hej!

Ända sedan jag bytte till 2.0 för nån månad sedan så upplever jag problem med 4g nätverket. Problemet utspelar sig så att internet slutar fungera med jämna mellanrum, även fast jag har full täckning på 4g i mobilen hela tiden, alltså jag tappar inte anslutningen till 4g men jag kan ändå inte surfa. Allt bara laddar. För att lösa problemet måste jag starta om mobilen eller slå på och av flightmode.

Jag har en Oneplus 6T och har ställt in den enligt eran guide, https://faq.vimla.se/hc/sv/articles/360002019658-I...


29 svar

Användarnivå 2

@Markus-Degerlund

Exakt samma problem har jag har varit så sedan 2.0 får slå av på 4 5 gånger om dagen

Användarnivå 6
Emblem +53

Hej @Markus-Degerlund @Aa!

Har ni problem med att surfen bara fungerar sporadiskt vill jag gärna att ni mailar hej@vimla.se, skickar oss ett PM på Facebook eller kommer in till oss i chatten på vimla.se/kontakt (öppen 9-16 vardagar) så hjälper vi till med en felsökning så vi kan lösa det för er! :)

Mvh Emil

Upplever även jag en hel del problem sen jag gick över till Vimla 2.0


Inga större problem innan men efter bytet så står det bara 3G i menyn och surfen fungerar inte, får slå på flygplansläget och av för att det ska fungera igen.

@Emil_Vimla sa:

Hej @Markus-Degerlund @Aa!

Har ni problem med att surfen bara fungerar sporadiskt vill jag gärna att ni mailar hej@vimla.se, skickar oss ett PM på Facebook eller kommer in till oss i chatten på vimla.se/kontakt (öppen 9-16 vardagar) så hjälper vi till med en felsökning så vi kan lösa det för er! :)

Mvh Emil



Snart 3 dagar sedan och inget svar på mailen :)

Användarnivå 3
Emblem +1

Hej @Markus-Degerlund!

Ber så mycket om ursäkt för sen återkoppling här i tråden!

Jag har nu svarat på ditt mail - ursäkta fördröjning även där.

Mvh Mimmi

Har problem med 4g nätet, den tappar absolut täckning konstant så har fått använda 3g/2g nät(autoanslut) istället för 4g/3g/2g(autoanslut) på min Samsung A40. 3g/2g nät(autoanslut) fungerar bättre då den inte tappar täckningen men i praktiken är det samma typ av problem, internet hänger sig. Har använt era inställningar och uppdaterat min programvara i telefonen.

/Jesper

Kontakta gärna mig angående användarnamn också.

Användarnivå 3
Emblem +1

Hej @Jesper-Aggerstam!

Jag har skickat dig ett mail gällande detta.

Mvh Mimmi

Samma problem här med mobildata som låser sig, ibland låser sig 4G och ibland 3G. Problemet började med 2.0. Snart dags att skaffa annat abonnemang då jag börjar tröttna på detta.

Användarnivå 3
Emblem +1

Hej @Håkan-Sjöberg!

Jättetråkigt att du upplever dessa problem.
Vi har ju haft kontakt per mail, skulle något mer dyka upp är det bara att du återkommer till mig!

Mvh Mimmi

Hej

Jag upplever samma problem här med mobildata som låser sig, det går inte att surfa även om det finns surf kvar och full täckning.

Vad beror det på?

MVH

Ettore

Användarnivå 3
Emblem +1

Hej @Ettore-Balzano!

Jag har skickat dig ett mail gällande detta, kika gärna på det.

Mvh Mimmi

Användarnivå 2

Har precis samma problem med mobildata som låser sig Detta händer ca 3-4 gånger om dagen o vara ca 1-4 minuter om man slår på flygläget på mobilen o sedan ifån så släpper det VAD SKALL MAN GÖRA ?


Användarnivå 3
Emblem +1

Hej @Aa!

Har skickat ett mail även till dig.

Vi vill ha in exempel på detta för att felsöka.

Mvh Mimmi

Precis samma problem här sedan byte till 2.0. Sporadiska avbrott flera gånger om dagen som ej fixas automatiskt utan kräver flight mode på/av. Varje dag sedan augusti. Tog kontakt med er då men fick vänta en månad(!) på svar. Då det inte löst sig självt på flera månaders tid och ni ej verkar undersöka varför det här problemet drabbar era kunder är det nog på tiden att byta operatör nu.

Användarnivå 3
Emblem +1

Hej @Sebastian-Andersson185!

Får börja med att be om ursäkt för att du fick vänta såpass länge på svar från supporten. Vi har som känt haft en stor backlogg under en tid - vilket medförde alldeles för långa svarstider.

Tråkigt att du funderar på att avsluta abonnemanget - men du ska självfallet göra det som känns bäst för dig.


Du får hur som helst väldigt gärna ta kontakt med supporten i chatten (9-16) så vi kan genomföra en felsökning på detta med dig.


Önskar dig en trevlig helg!

Mvh Mimmi

Har tröttnat, dom vägrar skicka ärendet till tekniker trots att så pass många upplever samma problem efter byte till 2.0. Ska bara lösa så alla jag tipsat om Vimla byter också

Användarnivå 3
Emblem +1

Hej @Markus-Degerlund!

Jag kan se att du varit i kontakt med supporten gällande detta. Eftersom vi ej fått fortsatt svar på frågor kring problemet har vi inte kunnat eskalera just ditt problem vidare till tekniker.


Att 4G-täckningen för vissa verkar tappas undersöks just nu av tekniker, men vi behöver ännu exempel & information för att kunna gå vidare.


Om du vill ha fortsatt felsökning av tekniker så kommer vi självfallet hjälpa dig med detta. Svara då bara på mailet min kollega skickade dig i tisdags - så kommer vi ta det vidare.


Trevlig helg!
Mvh Mimmi


Jag tycker hela upplägget med denna problemlösning är märklig.

Från början var
jag väldigt osäker på om det var min telefon eller det var 2.0 som
spökade.

Jag fick ingen hint
alls från supporten att detta var ett känt problem.

Nä istället skulle
det bytas SIM kort och felsökas hit och dit.

Varje gång jag
kontaktade supporten skulle jag börja om med samma felsökning.

Till vilken nytta
för mig som användare ?

Jag har lagt
åtskilliga timmar på försök till problemlösning när felet
ligger hos operatören.

Om jag vid första
kontakten med supporten fått reda på att detta är ett känt
problem hade det skapat betydligt mindre irritation hos mig.

Nä nu skulle jag
lägga en massa tid på att skicka skärmdumpar och info om när ,
var och hur det händer.

Jag har ingen
förståelse varför vi skall lägga tid på ert bristfälliga system
som någon klåpare skapat.

Att det kan finnas
barnsjukdomar i nya system är inte helt ovanligt men dessa brukar
lösas internt av tekniker ganska snart.




Uppenbarligen tappar
ni kunder på detta och att det inte går ut info om era
driftstörningar, det skapar ju bara negativ publicitet för er
själva .

Att tysta ner saker
idag funkar inte med tanke på alla sociala medier utan tvärtom det
sprider sig som en löpeld istället.




Jag kan ha fel i
mitt tankesätt men varför i hela fridens namn körde ni inte in
systemet först med frivilliga testpiloter ? När allt funkar som det
skall skickar ni ut SIM till alla era kunder .




Trots allt är vi
betalande kunder hos er Vimla men vi får inte det vi betalar för.
Ni kan ju inte leverera det ni utlovar.







Användarnivå 6
Emblem

@Håkan-Sjöberg

Den enda vettiga lösningen verkar tyvärr vara att byta operatör. Telenor klarar ju inte av sina Vimla-lekar.

Ja man hade ju känt sig lite mer uppskattad som kund om dom iallafall erkänt att felet ligger på deras sida, när det uppenbarligen är många personer som upplever detta problem sedan byte till 2.0. varför står det ingen info om att det är ett känt fel? Ingen som helst känsla för service.

@S.L

Tack för länk till intressant läsning.

Den infon avgjorde mitt beslut .

Så Tack å hej från mig Vimla .

Användarnivå 6
Emblem

@S.L

Det tråden är tyvärr minst lika aktuell, nästan ett år senare. Telenors Vimla har ännu inte blivit ett seriöst alternativ. Jag har lite svårt att förstå varför kunderna finns kvar. Allra helst när även vimlapersonalen uppmanar kunderna att byta operatör.

Det skulle kunna vara trevligt om Telenor fick ordning på Vimla, nån gång.

Ja, vi saknar fortfarande många svar och förklaringar från Vimla om hur samspelet Vimla-WG2 egentligen fungerar och vem som ansvarar för vad. Vi kan också konstatera att tempot och ambitionen att rätta till kända problem varit mycket lågt från Vimlas sida. Stora brister återstår fortfarande att fixa i Vimla 2.0 som SMS som inte kommer fram, opålitliga tjänster som lägger av oberäkneligt m.m.

Användarnivå 3
Emblem +1

@Håkan-Sjöberg @Markus-Degerlund - Ber om ursäkt om ni känner att ni fått dålig support kring detta. Det är såklart inte vår mening.


Att 4G-täckningen förloras under perioder är inget bekräftat problem ännu för 2.0, därför har vi inte gått ut med info om detta. Våra tekniker undersöker fortfarande detta för att eventuellt kunna bekräfta om det är ett utbrett problem eller ej.



För att kunna undersöka detta på bästa sätt behöver vi exempel & utförliga beskrivningar om problemet från er som faktiskt upplever det. På det sättet får vi den absolut bästa utgångspunkten för att kunna felsöka.

Detta är då anledningen till att vi ber om exempel & ställer frågor. Vi försöker inte vara jobbiga eller ifrågasätta, utan detta är endast för att kunna göra en så bra felsökning som möjligt.



Som jag nämnde här ovan - det är inget bekräftat fel just nu, men vi undersöker hur/var/varför det sker. Självfallet ska 4G-täckningen vara stabil och inte gå ner under perioder, så vi tar detta på allvar.


Mvh Mimmi

Jag har fått igång mms nu men istället så har mobildata slutat fungera helt?

Svara