Problem med internet på mobilen?

  • 16 januari 2017
  • 13 svar
  • 1 visning

Har gjort alla inställningar på mobildata och sonen hade kontakt igår utan wi-fi nu idag hoppar det ut igen. Vad är det som händer och vilken inställning skall man ha?

Har rätt APN OCH alla andra inställningar kan det vara sim-kortet som strular?

Tacksam för sva


13 svar

Välkommen till forumet @Roberth-Bjuvenmark!

Vad är det för mobil det handlar om? Har mobilsurfen fungerat tidigare, och var det då med Vimla eller annan operatör?

@Adnan

En annan operatör men mobilen är upplåst och telefonen fungerar men inte internet

@Roberth-Bjuvenmark

1. Fungerade mobilsurfen med den andra operatören, dvs före flytten med Vimla?
2. Har mobilsurfen strulat ända sedan flytten till Vimla?
3. Vilken mobil har din son?

@Adnan

Svar på fråga 1 och 2 är ja.

Fråga 3 Iphone 6

@Roberth-Bjuvenmark Ok! Fungerar det att ringa och ta emot samtal som vanligt? SMS? Vad är det för APN som är inlagt? Är mobilen uppkopplad mot 2G, 3G eller 4G?

  • @Adnan hej det fungerar att ringa men inte att skicka sms? Inställd på 3G just nu. Apn inställd på services.telenor.se
Användarnivå 6
Emblem +2

@Roberth-Bjuvenmark APN har inget med och skicka SMS och göra. Kontrollera så att du har rätt nummer till meddelandecentralen. Om du bytt från en annan operatör kan detta behöva uppdateras, normalt sett brukar det ske automatiskt.

Eftersom du har en iphone kan du med följande kod kontrollera *#5005*7672# vilket nummer du har dit. Numret till meddelandecentralen ska vara +46708000708. Behöver ändra det använder du koden **5005*7672*46708000708#

@MikaelE har kollat och det nummer du anger stämmer med det som är inställt. Finna det något annat som skall ändras

@Adnan några andra ideer om hur jag kan lösa detta börjar fundera på att säga upp abonemanget om det inte fixar sig snart? Tråkigt när det inte ens börjat

@Roberth-Bjuvenmark Förslag på åtgärder:

- Säkerställ att surf- och mms-inställningarna är korrekt inlagda enligt Vimlas instruktion: https://support.vimla.se/articles/article/installn...

- Du skriver att mobilen är inställd på 3G. Blir det samma fel med surfen om mobilen är inställd på 4G?

- Testa SIM-kortet i en annan mobil och se om samma problem uppstår. Om ja, beställ nytt SIM-kort. Om inte, då är det mobilrelaterat - återställ mobilen?

Jag har också en iPhone 6 och för mig räckte det att lägga in SIM-kortet så fungerade allt.

Jag har bytt från Telenor till Vimla och har inte mobildata, trots att det var 7 GB utlovade. Har Samsung Galaxy S3, har gjort alla inställningar som det ska. Mina barn har också bytt samtidigt, men de har mobilsurf fungerande, inte jag. Varför?

@Marianna-Oleshkevich
Nu funkar det. Jag märkte inte först att det finns två olika inställningar för Mobilsurf och för MMS.☺


Jag hade samma problemet. Tacksam för svaret

Svara