Klistrad tråd

Problem med att ringa? [STATUS: FELSÖKNING PÅGÅR)

  • 19 november 2020
  • 0 svar
  • 3808 visningar

Användarnivå 7

Upplever du problem med att ringa ut eller ta emot samtal? 

STATUS: LÖST

 

Just nu undersöker vi ett problem gällande inkommande och utgående samtal som upplevs av vissa användare.

 

Hur det upplevs:

  • När man ringer ett samtal går det i vissa fall inte fram, dock i de flesta fall går det igenom vid ett andra försök.
     
  • Vid inkommande samtal kan den som ringer dig få felmeddelandet att "abonnenten du försöker nå är utanför täckning eller har stängt av sin telefon".

 

Våra tekniker felsöker för fullt vad som kan ha orsakat detta problem och jobbar på att lösa det så snabbt som möjligt. 

Vi kommer att uppdatera denna tråd löpande med information så kom ihåg att följa tråden. :eyes:

 

Vad kan jag göra under tiden?

  • Om du upplever detta problem kan du testa att låsa din mobil till 3G. Vi har uppmärksammat att det hjälper. Du kan låsa din telefon till 3G på följande sätt:
    ​​​​​

    • I en Androidtelefon:

      1. Gå till inställningar

      2. Välj anslutning

      3. Välj mobilnätverk

      4. Välj nätläge

      5. Välj endast 3G

      (Kan skilja sig lite mellan olika telefonmodeller)
       

    • I en iPhone:

      1. Gå till inställningar

      2. Välj mobilnät

      3. Välj alternativ för mobildata

      4. Välj röst och data

      5. Klicka på 3G

 

Ovan är en tillfällig lösning medan vi jobbar med att hitta en permanent fix för detta. 

Om du efter ha låst till 3G ändå upplever strul med samtal vill vi att du chattar med oss då vi kommer behöva felsöka vidare.

Det skulle kraftigt underlätta felsökningen om du kan ha färdiga exempel på vilka nummer som har försökt att ringa dig / du har försökt att ringa samt datum och tidpunkter dessa ska ha skett.

 


UPPDATERING 2020-11-24, 10:44

Vi fortsätter rapportera alla fall vi får till våra tekniker för undersökning men för närvarande har vi inte kommit på en lösning som fungerar för alla fall.

Vi rekommenderar fortfarande om du upplever detta problem att testa låsa din mobil till endast 3G och dubbelkolla om det löser problemet för närvarande. Om inte, vill vi att du chattar med oss så kan vi felsöka djupare och eventuellt eskalera ärendet för vidare undersökning.
 


UPPDATERING 2020-12-15, 16:15

Våra tekniker har identifierat en störning hos Telenor som orsakade detta problem. För de drabbade fungerade det att låsa mobilen till 3G. Problemet rättades av Telenors tekniker så det ska gå att inte behöva låsa mobilen till endast 3G länger.

Om du upplever att problemet kvarstår och du kan inte ta emot samtal skulle vi be dig att chatta med oss så kan vi hjälpa dig vidare. I de flesta allra flesta fall behöver vi exempel på tillfällen där någon har försökt att ringa dig samt tisdpunkter du vet de gjorde ett försök. Detta underlättar vår felsökning.


Detta ämne är stängt för kommentarer