Fråga

OpenWrt, MCC MNC : 240 08

  • 15 juli 2020
  • 11 svar
  • 115 visningar

Hej

Jag har en router med en variant av OpenWrt (https://www.ofmodemsandmen.com/) och ett Huawei E3276 modem. Men Internet kommer och går (typ var 20:e minut har jag inget internet en stund).
Jag kan se i routern MCC MNC är 240 08 men hittar inget sätt att ändra (plmn) till 240 06. Är det någon som vet vad som är fel på MCC MNC  : inställningar i router,  inställningar i modemet eller SIM-kortet ?
Undrar
Benny


11 svar

Användarnivå 4
Emblem

Hej

Jag har en router med en variant av OpenWrt (https://www.ofmodemsandmen.com/) och ett Huawei E3276 modem. Men Internet kommer och går (typ var 20:e minut har jag inget internet en stund).
Jag kan se i routern MCC MNC är 240 08 men hittar inget sätt att ändra (plmn) till 240 06. Är det någon som vet vad som är fel på MCC MNC  : inställningar i router,  inställningar i modemet eller SIM-kortet ?
Undrar
Benny

MNC 06 är Vimla 2.0, MNC 08 är Vimla 1.0. Posta dina APN-inställningar här så kan jag säkert hjälpa dig med vad som är fel.

Posta dina APN-inställningar här så kan jag säkert hjälpa dig med vad som är fel.

 

  • APN : internet
  • Authentication Protocol : PAP
  • SIM IMSI : 240064000059265

 

Användarnivå 4
Emblem

Posta dina APN-inställningar här så kan jag säkert hjälpa dig med vad som är fel.

 

  • APN : internet
  • Authentication Protocol : PAP
  • SIM IMSI : 240064000059265

 

Ändra:

APN: services.telenor.se

Testa om det fungerar bättre.

Det fungerar att byta APN till service.telenor.se. Men Internet kommer och går

# logread | fgrep Monitor
Thu Jul 16 08:02:58 2020 user.notice Connection Monitor: Start Connection Monitor for Modem 1
Thu Jul 16 08:36:59 2020 user.notice Connection Monitor: Modem 1 Connection is Down (using Ping Test)
Thu Jul 16 08:37:35 2020 user.notice Connection Monitor: Modem 1 Connection is Down (using Ping Test)
Thu Jul 16 08:38:11 2020 user.notice Connection Monitor: Modem 1 Connection is Down (using Ping Test)
Thu Jul 16 09:16:53 2020 user.notice Connection Monitor: Modem 1 Connection is Down (using Ping Test)
Thu Jul 16 09:17:29 2020 user.notice Connection Monitor: Modem 1 Connection is Down (using Ping Test)
Thu Jul 16 09:18:05 2020 user.notice Connection Monitor: Modem 1 Connection is Down (using Ping Test)
#

 

Användarnivå 4
Emblem

Det fungerar att byta APN till service.telenor.se. Men Internet kommer och går

   # logread | fgrep Monitor
Thu Jul 16 08:02:58 2020 user.notice Connection Monitor: Start Connection Monitor for Modem 1
Thu Jul 16 08:36:59 2020 user.notice Connection Monitor: Modem 1 Connection is Down (using Ping Test)
Thu Jul 16 08:37:35 2020 user.notice Connection Monitor: Modem 1 Connection is Down (using Ping Test)
Thu Jul 16 08:38:11 2020 user.notice Connection Monitor: Modem 1 Connection is Down (using Ping Test)
Thu Jul 16 09:16:53 2020 user.notice Connection Monitor: Modem 1 Connection is Down (using Ping Test)
Thu Jul 16 09:17:29 2020 user.notice Connection Monitor: Modem 1 Connection is Down (using Ping Test)
Thu Jul 16 09:18:05 2020 user.notice Connection Monitor: Modem 1 Connection is Down (using Ping Test)
#

 

Vad händer om du har kvar:

APN: services.telenor.se

Men väljer att ändra Authentication  protocol till: CHAP

Blir det någon skillnad då?

Har nu APN services.telenor.se och Authentication Protocol CHAP. Upplever som det fungerar bättre trots att Monitor klagar ibland. Så jag har  nu ändrat min konfiguration till Vimla 1.0, vilket känns ologiskt (?)
 

# logread | fgrep Monitor
Fri Jul 17 17:37:58 2020 user.notice Connection Monitor: Start Connection Monitor for Modem 1
Fri Jul 17 18:19:41 2020 user.notice Connection Monitor: Modem 1 Connection is Down (using Ping Test)
Fri Jul 17 18:20:23 2020 user.notice Connection Monitor: Modem 1 Connection is Down (using Ping Test)
Fri Jul 17 18:21:05 2020 user.notice Connection Monitor: Modem 1 Connection is Down (using Ping Test)
Fri Jul 17 18:52:53 2020 user.notice Connection Monitor: Modem 1 Connection is Down (using Ping Test)
Fri Jul 17 18:53:35 2020 user.notice Connection Monitor: Modem 1 Connection is Down (using Ping Test)
Fri Jul 17 18:54:18 2020 user.notice Connection Monitor: Modem 1 Connection is Down (using Ping Test)
Fri Jul 17 20:14:31 2020 user.notice Connection Monitor: Modem 1 Connection is Down (using Ping Test)
Fri Jul 17 20:15:13 2020 user.notice Connection Monitor: Modem 1 Connection is Down (using Ping Test)
Fri Jul 17 20:15:55 2020 user.notice Connection Monitor: Modem 1 Connection is Down (using Ping Test)
#

 

Användarnivå 4
Emblem

Har nu APN services.telenor.se och Authentication Protocol CHAP. Upplever som det fungerar bättre trots att Monitor klagar ibland. Så jag har  nu ändrat min konfiguration till Vimla 1.0, vilket känns ologiskt (?)
 

 # logread | fgrep Monitor
Fri Jul 17 17:37:58 2020 user.notice Connection Monitor: Start Connection Monitor for Modem 1
Fri Jul 17 18:19:41 2020 user.notice Connection Monitor: Modem 1 Connection is Down (using Ping Test)
Fri Jul 17 18:20:23 2020 user.notice Connection Monitor: Modem 1 Connection is Down (using Ping Test)
Fri Jul 17 18:21:05 2020 user.notice Connection Monitor: Modem 1 Connection is Down (using Ping Test)
Fri Jul 17 18:52:53 2020 user.notice Connection Monitor: Modem 1 Connection is Down (using Ping Test)
Fri Jul 17 18:53:35 2020 user.notice Connection Monitor: Modem 1 Connection is Down (using Ping Test)
Fri Jul 17 18:54:18 2020 user.notice Connection Monitor: Modem 1 Connection is Down (using Ping Test)
Fri Jul 17 20:14:31 2020 user.notice Connection Monitor: Modem 1 Connection is Down (using Ping Test)
Fri Jul 17 20:15:13 2020 user.notice Connection Monitor: Modem 1 Connection is Down (using Ping Test)
Fri Jul 17 20:15:55 2020 user.notice Connection Monitor: Modem 1 Connection is Down (using Ping Test)
#

 

Det är som du säger APN för Vimla 1.0 egentligen, men det var så jag fick det att fungera för kunder här:

https://forumet.vimla.se/teknisk-support-19/vimla-4g-router-fungerar-inte-9308

Börjar tyvärr få slut på andra förslag för att lösa ditt problem.

Tack för hjälpen @Spotify 


Jag skickar ett mail till kundtjänst och ber om en kommentar. 

Svar från Vimlas support :

Hej Benny, 

Tack för ditt mail och beklagar väntan! 

Vi har dessvärre ingen support för routrar, ifall vi skulle erbjuda abonnemang med bredband så kommer vi såklart att starta en support för det! Jag kan inte ge ett datum då vi kommer erbjuda abonnemang med bredband men när det kommer så kommer vi såklart gå ut med det till alla våra användare. 

Det vi erbjuder är mobilabonnemang och jag kan såklart hjälpa dig att felsöka ditt abonnemang. 

Ha en fortsatt bra dag och hoppas du får en fortsatt fin sommar! 

Med vänliga hälsningar Elin.

Användarnivå 4
Emblem

Svar från Vimlas support :

Hej Benny, 

Tack för ditt mail och beklagar väntan! 

Vi har dessvärre ingen support för routrar, ifall vi skulle erbjuda abonnemang med bredband så kommer vi såklart att starta en support för det! Jag kan inte ge ett datum då vi kommer erbjuda abonnemang med bredband men när det kommer så kommer vi såklart gå ut med det till alla våra användare. 

Det vi erbjuder är mobilabonnemang och jag kan såklart hjälpa dig att felsöka ditt abonnemang. 

Ha en fortsatt bra dag och hoppas du får en fortsatt fin sommar! 

Med vänliga hälsningar Elin.

 

Vilket jävla nonsenssvar av Elin, simkortet går ju att använda i både mobiler och routrar. Det är skandalöst att man inte ens försöker att hjälpa sina kunder som får problem sedan man uppgraderade till det nya simkortet. 

@Felix_Vimla Varför hjälper ni inte era kunder?

Jag tycker också att svaret är märkligt formulerat. Simkortet kan placeras i IOS-, Andriod-, IoT-prylar etc som inte påverkar PLMN eller APN. Men Vimla supporterar endast inställningar om "prylen" är en mobiltelefon?

Svara