Fråga

Nytt simkort fungerar ej

  • 13 September 2021
  • 3 svar
  • 33 visningar

Jag har beställt abonnemang och fått mitt nya simkort. Fått mail att nummerflytten ska ske vid midnatt. Simkortet fungerar inte och inte heller mitt gamla simkort eftersom numret är flyttat. Vad är det för fel??


3 svar

Användarnivå 3
Emblem +8

@Kerstinsollentuna,

Superhärligt att höra! :heart_eyes:

Misstänker att ditt SIM-kort kan ha kommit fram en dag tidigare än beräknat (swoosh! :incoming_envelope: ), i de fallen kan vår support manuellt aktivera det direkt ifall man hojtar till oss på chatten på vimla.se/chatt under öppettiderna vardagar kl 9-16.

Efter ca en timme med att plocka ur kortet, starta om, sätta i kortet flera gånger så funkade det plötsligt. Startade vid midnatt, kan det varit försening med inkopplingen?

Användarnivå 4
Emblem +21

Hejsan @Kerstinsollentuna!
Tack för att du skriver in till oss på forumet! 

Förstår att det är jobbigt när simkortet inte fungerar som det ska. Detta vill vimla självklart kolla vidare på. För att våran support ska kunna hitta vart felet ligger vill vi att du först testar nedan:

 

Prova ut SIM-kortet -> Starta om telefonen (Utan simkortet i telefonen) -> Dubbelkolla så att SIM-kortsnummer stämmer överens med det du hittar inne på Mitt Vimla under inställningar -> Sätt tillbaka SIM-kortet igen -> Fungerar det nu eller får du något felmeddelande?

 

Om du får ett felmeddelande provar du nedan steg:

 

Försök att manuellt ansluta till Vimla i telefonen

 

Android:

1. Gå in på Inställningar -> Mobilnätverk -> Nätverksoperatörer -> Sök efter nätverk och vänta tills att du får upp en lista med operatörer.

2. Välj valfri operatör i listan.

 

iPhone:

1. Gå in på Inställningar -> Mobilnät -> Val av nätverk, stäng av Auto och vänta tills du får upp en lista med operatörer.

2. Välj valfri operatör i listan.
 

Lås telefonen till 3G och prova att manuellt ansluta till Vimla igen:

 

I en Androidtelefon:

1. Gå till inställningar

2. Välj anslutning

3. Välj mobilnätverk

4. Välj nätläge

5. Välj endast 3G

(Kan skilja sig lite mellan olika telefonmodeller)

 

I en iPhone:

1. Gå till inställningar

2. Välj mobilnät

3. Välj alternativ för mobildata

4. Välj röst och data

5. Klicka på 3G

 

Om det fortfarande inte fungerar vill jag att du du testar SIM-kortet i en annan telefon för att se om det fungerar där eller om felet kvarstår.


Skulle det fungera i en annan telefon är det något i din telefon som spökar och om det inte skulle fungera misstänker jag att något är fel med ditt abonnemang eller SIM-kort. Kontakta vår tekniska support genom att antingen maila hej@vimla.se eller chatta in på vimla.se/chatt(öppet vardagar 9-16).

Lycka till!

Svara