Fråga

Ny på vimla - problem med sändning av sms

  • 1 October 2021
  • 5 svar
  • 64 visningar

Hej,

Jag är ny Vimla-kund sedan två vecko tillbaka efter många år med Tele 2. Jag har helt plötsligt börjat få problem när jag ska skicka SMS. Det dyker upp “inte levererat”. Jag har stängt av iMessage som ibland kan störa, men trots det så upprepas detta problem. Är det så här dåligt Vimla är så återgår jag till Tele 2 ganska omgående. Jag har aldrig haft detta problem hos dem. Är det fler som upplever detta?

Mvh Helen


5 svar

Användarnivå 4
Emblem +21

Hejsan @Lindros!

Vad roligt att du har hittat in på vårat forum!
Mindre roligt att sms inte fungerar som det ska. Detta vill vi självklart kolla vidare på. Då detta är ett publikt forum kan vi inte felsöka hela vägen här då vi skulle behöva personuppgifter för att fortsätta felsökningen. 

Kolla på nedan innan du kontaktar våran support. 

  1. Får du/ den som försöker messa dig något felmeddelande?

  1. Gäller det specifika nummer eller verkar det vara ALLA?

  1. Har du rätt meddelandecentralnummer i telefonen?
    Android
    I SMS-appen klicka på Inställningar > Fler Inställningar > SMS > Meddelandecentral > Fyll i +46724400000

    iPhone
    Kontrollera vilket nummer som är inlagt genom att knappa in *#5005*7672# och tryck på lur. Om numret är fel knappa in **5005*7672*46724400000#

  2. Har du problem överallt eller bara på en specifik plats?

  3. Fungerar både in- och utgående samtal?

  4. Fungerar det ändå inte vill jag att du sätter SIM-kortet i en annan telefon, fungerar det bättre då?

Om felet försvinner när du testar simkortet i en annan telefon kontaktar du mobiltillverkaren.

Om det inte heller fungerar i en annan telefon kontaktar du vår tekniska support med svar på ovan frågor via antingen mail till hej@vimla.se eller i chatten på vimla.se/kontakt

 

Hej,

Jag är ny Vimla-kund sedan två vecko tillbaka efter många år med Tele 2. Jag har helt plötsligt börjat få problem när jag ska skicka SMS. Det dyker upp “inte levererat”. Jag har stängt av iMessage som ibland kan störa, men trots det så upprepas detta problem. Är det så här dåligt Vimla är så återgår jag till Tele 2 ganska omgående. Jag har aldrig haft detta problem hos dem. Är det fler som upplever detta?

Mvh Helen

Jag har samma problem, och har haft det sedan nummerflytten i augusti. Jag kan ibland ej ta emot eller skicka sms (samt MMS), och det är ett stort problem.

Jag kommer också byta om det fortsätter.

Mvh

Lindis

Användarnivå 3
Emblem +8

Hej @Lindis Margrét,

Testa gärna allt det som min kollega @Emma_Vimla har skrivit här ovan :star2:

Skulle det ändå fortsätta strula så hör av dig till vår support så att vi kan felsöka det och hitta en lösning. Såklart ska du ju kunna ta emot dina SMS och MMS!

Hej, felet har inte uppstått nu på några dagar, men jag har en fråga gällande ert svar. Det finns inte någon möjlighet i SMS-funktionen eller meddelandeinställningar på iphone att göra ovanstående. Det dyker inte upp någonstans där man kan knappa in numret och sedan trycka på en lur. Menar ni kanske att jag ska göra det i själva knappsatsen för att manuellt ringa ett telefonnummer? Jag testade det och då dyker det upp “okänt fel”.  

Användarnivå 3
Emblem +8

@Lindros,

Toppen att det funkar fint nu! :smile:

Eftersom du inte längre upplever problem så behöver du inte göra något angående meddelandecentralen i din telefon. Det stämmer dock finfint att det är direkt via knappsatsen som man knappar in numret och trycker på luren, precis som om du manuellt ska ringa ett samtal.

I iPhones så får man i de allra flesta fall ett felmeddelande då, men även ifall det dyker upp så har numret ändrats så att det ligger korrekt i telefonen.

Svara