Norskt ip nummer.

  • 25 February 2020
  • 34 svar
  • 111 visningar

Varför får jag ip nummer i Norge och inte Sverige där jag är har börjat hända sedan 23/2 detta gör att mina boxer kanaler inte funkar pga. Utanför EU.. Tacksam för svar. //Micke


34 svar

Användarnivå 7

Hej @Mikael-Larsson154,

Tack för din fråga! Vi har fått under dagen ett antal användare som skriver att de upplever samma sak och våra tekniker undersöker en möjlig orsak. Jag återkommer så fort att jag har fått mer info kring detta!

När upptäckte du det att du får en norsk IP-adress? Kan du också kontrollera att du använder rätt APN-inställningar enligt vår guide så att vi kan utesluta det i vår undersökning?

Söndag den 23/2 märkte jag att boxer play inte fungerade pga. Utanför EU, har kollat upp med 5 andra vimla kunder och dom har samma fenomen (surfar via Norge) och apn stämmer.. @Vimla_Felix

Användarnivå 7

Tack för info @Mikael-Larsson154,

Jag har vidarebefordrat det till våra tekniker. Återkommer troligtvis imorgon med mer info och eventuell lösning.

Samma problem har jag. Har norskt ip-nummer och det går inte att titta på boxer play.
Mycket irriterande.

Användarnivå 7

Hej @Michael-Nilsson,

Kan du testa att nollställa om skriva om i dina APN-inställningar för Internet och MMS i din mobil? Du kan följa vår guide här: https://faq.vimla.se/hc/sv/sections/360000540217-Inst%C3%A4llningar-f%C3%B6r-surf-och-MMS. Andra användare som har upplevd samma problem har sagt att det löstes vid ändring av APN-inställningarna.

Hör av dig om det fungerar eller ej!

Hej!

Nu har jag provat allt i den guiden flera gånger. Provat att återställa, radera och lägga in manuellt, starta om. Men samma problem kvarstår. Är fortfarande i Norge.

Finns en lösning till och det är ju att byta operatör. Men det vill jag helst slippa.


@Vimla_Felix

Användarnivå 7

Hej @Michael-Nilsson,

Tack för svaret - om att ändra inställningar funkade inte kan jag lägga till ditt nummer i vår undersökning. Våra tekniker jobbar på att hitta orsaken och utföra en lösning för alla som drabbats.

Skulle du kunna skicka mig via PM vilket nummer det gäller och vilken norsk IP-adress du får? Du kan skicka mig PM genom att klicka på mitt användarnamn och sedan på Skicka PM-knappen när du landar på min profilsida.

@Vimla_Felix hej! Har samma problem också! Har gjort ett inlägg men ej fått svar.

Även fast man återställer sin ip (om man sätter på flygplansläge får man en ny ip) Så får man fortfarande ip som är svensk/norsk men ISP:n är hela tiden "Telenor Norge" Vilket gör att sidorna man är på tror att man är från norge. Jag hade jätte gärna behövt hjälp med detta också! Och har rätt apn inställningar etc.

Användarnivå 7

Hej @august00000,

Vi undersöker det just nu men skulle du kunna skicka mig vilken IP-adress du får?

@Vimla_Felix

Har samma problem...

Mina två senaste är:

84.216.156.94
84.216.157.102

Användarnivå 7

Tack @maww,

Kan du också bekräfta för mig när du upptäckte buggen först?

@Vimla_Felix : Nej, tyvärr inte. Har inte tänkt på det innan jag såg tråden här.

Användarnivå 7

OBS!

Om du har drabbats av denna bugg där du får en norsk IP-adress vänligen kan ni skicka mig de IP-adresserna ni får när ni kollar på t.ex. www.whatismyip.com och gärna datumet när ni förste upptäckte buggen. Lägga till info också om det var någon specifik app eller tjänst som påverkades. Det kommer att hjälpa påskynda vår undersökning.

Hej buggen fanns inte torsdagen den 20/2 men jag upptäckte den vi 18 tiden söndag den 23/2 dock fungerade det för min kollega tills måndag den 24/2 då han också fick norskt ip@Vimla_Felix

Användarnivå 7

Hej @Mikael-Larsson154,

Tack för denna info - det hjälper verkligen! Återkommer med mer info så fort jag får det från teknikerna!

@maww sa:

@Vimla_Felix
Har samma problem...
Mina två senaste är:
84.216.156.94
84.216.157.102

Det där är skumt för de två IP-adresserna är registrerade som svenska i RIPE. De borde inte betraktas som norska av något system:

root@moonbeam:~# whois 84.216.157.102

% This is the RIPE Database query service.

% The objects are in RPSL format.

%

% The RIPE Database is subject to Terms and Conditions.

% See http://www.ripe.net/db/support/db-terms-conditions...

% Note: this output has been filtered.

% To receive output for a database update, use the "-B" flag.

% Information related to '84.216.156.0 - 84.216.157.255'

% Abuse contact for '84.216.156.0 - 84.216.157.255' is 'abuse@telenor.se'

inetnum: 84.216.156.0 - 84.216.157.255

netname: IP-CORE-TSAB

country: SE

admin-c: TNSE-RIPE

tech-c: TNSE-RIPE

status: ASSIGNED PA

mnt-by: TNSE-MNT

mnt-by: B2-MNT

created: 2016-11-15T13:49:58Z

last-modified: 2016-11-15T13:49:58Z

source: RIPE

role: Telenor Sverige AB

address: IP Networks

address: SE-371 80 Karlskrona

address: Sweden

phone: +46 455 331 000

fax-no: +46 455 331 499

remarks: trouble: *********************************

remarks: trouble: Abuse related issues is reported

remarks: trouble: to abuse@telenor.se

remarks: trouble: Abuse issues sent to other e-mail

remarks: trouble: adresses will be discarded

remarks: trouble: *********************************

abuse-mailbox: abuse@telenor.se

admin-c: CPE1-RIPE

tech-c: CPE1-RIPE

nic-hdl: TNSE-RIPE

mnt-by: EP-LIR-MNT

mnt-by: TNSE-MNT

created: 2010-06-03T08:40:52Z

last-modified: 2016-10-18T20:38:50Z

source: RIPE # Filtered

% Information related to '84.216.0.0/14AS2119'

route: 84.216.0.0/14

descr: Telenor Sverige AB

origin: AS2119

mnt-by: AS2119-MNT

created: 2012-02-21T12:20:57Z

last-modified: 2012-02-21T12:20:57Z

source: RIPE


% This query was served by the RIPE Database Query Service version 1.96 (ANGUS)

Bättre att be Norge gå med i EU 😁@Michael-Nilsson

Hej,

Jag och sambon har också problem med att vi får Norsk ipadress hela tiden. Vi märkte detta i tisdags den 25/2. Sjukt irriterande när t.ex. Boxer play appen inte fungerar.

Våra IP adresser

84.216.156.24

84.216.156.66


Hur går det för er? Har ni någon lösning på G?


//Jonas

@Jonas-Larsson133 sa:

Hej,
Jag och sambon har också problem med att vi får Norsk ipadress hela tiden. Vi märkte detta i tisdags den 25/2. Sjukt irriterande när t.ex. Boxer play appen inte fungerar.
Våra IP adresser
84.216.156.24
84.216.156.66
Hur går det för er? Har ni någon lösning på G?
//Jonas

Var får ni beskedet att dessa IP-adresser är norska?

När jag kollar med RIPE så står det country = SE och att de är registrerade på Telenor Sverige AB.

Nu jobbar inte jag på Vimla och jag brukar vara rätt kritisk till Vimla men just i detta fallet har jag inte kunnat se att felet beror på Vimla ännu...

Skulle vara kul att veta lite mer om vad som händer när ni får detta felet. Är det Boxer-appen som påstår att IP-adresserna är norska?

  • @Sven

Hej Boxer appen säger enbart att IPadressen är utanför EU inte att den är norsk. När jag kollar upp min ipadress får jag följande info:

ISP:Telenor Norge
City:Ålesund
Region:Møre og Romsdal
Country:Norway


Därav påstår jag att min ipadress är norsk. Ska tillägga att jag även har gjort en felanmälan till boxer. De påstår även att det ska fungera med en norsk ipadress. Vi får se vad boxer kommer fram till.


//Jonas

@Jonas-Larsson133

Tack för svar!

Vilket verktyg använder när du kollar IP-adressen?

Mig sa boxer att dom inte kunde göra något och problemet är hos ispn. Bra om dom kollar på det. @Jonas-Larsson133

@Mikael-Larsson154

Näe, bättre vi går ur.🙂

Användarnivå 4
Emblem +1

@Jonas-Larsson133

Bor du på Gotland? Det får jag fram när jag kollar IP.

@Sven


Jag har googlat runt på flera olika hemsidor där man kan kolla IP-adresser, bland annat www.whatismyip.com. Samtliga kontroller jag har gjort säger att jag befinner i Norge och har en norsk IP-adress.

@MickeMM

Nej jag bor i Vänersborg, hur fick du fram att jag skulle befinna mig på Gotland? Själv lyckas jag bara få Norge hela tiden.



Jag fick en uppdatering från boxer: "Vi bedömer att den driftstörning som ni rapporterat beror på ett fel som påverkar fler kunder än bara er. Felavhjälpning pågår. Mvh Kundservice". Det verkar som att det är fler som har problem med Boxer, vet dock inte om alla andra också använder Vimla som abonnemang. Personen jag pratade med på Boxers kundservice sa dock att Boxer-play Appen ska fungera även med norska IP-adresser. Vet inte om Vimla kanske har haft problem med IP-adresserna en längre tid men det är först nu när eventuellt Boxer fick ett fel som allt uppdagades.


//Jonas


Svara