"Mobilnummerbank"

  • 9 februari 2017
  • 21 svar
  • 1 visning

Hej Vimla


Sedan jag skaffade ett abonnemang hos er till min son så är det hans mobilnr som får alla sms aviseringar, tandläkartider mm mm. Hur och vart registreras ett mobilnr när man skaffar ett abonnemang så telefonförsäljare posten, ja gud vet vilka kan få tillgång till numret? Är det någon form av "mobilnummerbank" ? Vem tillhandahåller detta system, måste ju finnas något telefonummer man kan ringa och för att få det hela rätt igen. Det är ju fel nr alla skickar och ringer till. Då pojkens nr var det senaste abonnemang jag skaffade är det helt plötsligt det numret som får alla dessa samtal, sms mm. Det är väldigt jobbigt att ha det så. Jag vill att pojkens nr ska vara helt osynligt som om det inte ens existerade. Om inte det går så skulle jag åtmindstone vilja att det är korrekt nr som kontaktas. Dvs mitt nr och inte pojkens nr. Om inte detta går att lösa måste jag tyvärr avsluta abonnemanget och skrota simkortet. Och skaffa ett kontantkort istället, det är väldigt frustrerande och jobbigt både för mig och pojken det här.

Med vänlig hälsning Rikard


21 svar

Emblem +3

@Rikard-Johansson välkommen till forumet.

Vimla lämnar inte ut uppgifter till nummerupplysningar och liknande och vad jag känner till så finns det ingen mobilnummerbank heller. Är det ett helt nytt nummer du valt på Vimla eller har du flyttat med ditt gamla nummer till Vimla?

Är det ett gammalt nummer du flyttat till Vimla så har troligen din gamla operatör delat med det till Hitta.se/Eniro och liknande tjänster.

I så fall behöver du tyvärr kontakta Eniro/Hitta.se och be de ta bort numret samt även kontakta de ställen som redan plockat numret från tjänster som Hitta.se/Eniro att de skall ändra eller ta bort numret.

Säger du upp numret så kommer det bara leda till att du missar alla viktiga tandläkartider och andra aviseringar då företagen kommer att fortsätta skicka till det. Flyttar du numret till någon annan operatör så kommer meddelandena bara att hamna där istället.

Det är ett nytt nummer, jag har tecknat ett abonnemang åt min son, och det är hans nr som kontaktas. Jag undrar vart dessa nummer lagras när ett nytt nr registreras på en person? Någon måste ju gå att ringa? Hur går det hela till vid teckning av ett abonnemang? Det är ju sedan jag skaffade abonnemanget hos Vimla jag fick dessa fruktansvärda problem. Det är ju helt plötsligt min sons nr som blir uppringt, aviserat osv av alla möjliga. Det numret har aldrig någonsin lämats ut till någon annan en familjen. Så hur får exempelvis cdon, tag på detta nummer? Jag finns inte på hitta/eniro inget av dessa nummer går att söka på

Emblem +3

@Rikard-Johansson är aviseringarna personliga? Om de inte är personliga så kan det ju vara så att du fått ett nummer som någon annan haft innan och därmed skickas dessa meddelanden i tro att det är till den f.d. ägaren av numret.

Eftersom jag inte jobbar på Vimla så är det svårt att ge bättre råd än så. @Viktor kanske vet något mer? Annars så får du nog ta kontakt med Vimla på chatten och se om de kan gräva fram något.

Emblem

Precis som @Michael undrar jag om aviseringarna om t.ex. tandläkartider gäller er (pojken) eller någon annan. Det framgår inte av din undran. Om det inte är era aviseringar är det som Michael säger att ni får aviseringar som egentligen skulle till tidigare innehavare av numret. Enda vägen att komma ifrån det är att byta nummer. och det kan Vimla hjälpa er att göra. Problemen följer med numret, så flyttas numret någon annanstans hjälper det inte.

Är det era egna aviseringar som plötsligt kommer dit är det både oroande och egendomligt och behöver redas ut vidare!


Hej

Samtliga aviseringar/samtal är till mig personligen och inte till någon annan, men det hamnar hos grabbens nr då abonnemanget står på mig och är det senaste tecknade abonnemanget så att säga. Nånstans lagras och tilldelas dessa mobilnr som registreras vid teckning av abonnemang och det tilldelas fel. Detta öppnar även upp för utomstående att på detta vis enkelt utföra bedrägerier. Vilket är väldigt oroväckande

Emblem

Vad konstigt! Har för egen del aldrig varit med om att få aviseringar från t.ex. tandläkaren utan att ha gett dem mitt nummer.

Det här skulle jag verkligen vilja veta hur det kan ha hänt! Kan du kolla hos t.ex. tandläkaren varifrån de fått numret?


För det är väl inte så att sonen tagit över din iPhone? Iphone har ju något sätt att sköta meddelanden där de hamnar på Apple.kontot oavsett vilken enhet man har. Kan det vara något sådant?

Hej

Sonen har ingen Iphone det är min gamla samsungmobil han fått, men det ska inte ha någon betydelse vilken telefon han har, utan att företag och myndigheter som vill nå mig per automatik kontaktar senaste numret som är tecknat på mig. Det största problemet är inte tandläkartider utan att om jag köper något över nätet och väljer avisering per sms så är det till sonens nummet det hamnar per automatik. Det samma gäller teleförsäljare som ringer i tro att det är mig de kontaktar. Hur lagras numrena? Ända möjligheten på lösning så som jag ser det är att säga upp mitt och sonens abonnemang och sedan teckna två nya, först till sonen sedan till mig för att på så vis förändra teckningsordningen av abonnemangen. Men det skall inte behövas

Emblem

Men det där med "senast registrerade nummer" stämmer ju inte alls för mig! Jag har registrerat åtskilliga nummer på mitt personnummer genom åren, och ALDRIG att myndigheter eller annat använt något annat än mitt gamla nummer som jag angett hos dem. Detta gäller alltså "legitima" avsändare/uppringare. Vad telefonförsäljare och andra spammare gör är något annat.Detta har gällt vare sig mina nya nummer varit sökbara på Eniro etc eller inte.

Varifrån kommer din information om att de använder det senaste numret? Kan du inte kolla var de fått tag på numret? Det känns viktigt att reda ut vad som försiggår här tycker jag!


Jag har mailat några om detta, men har inte fått svar ännu. Informationen om att de använder det senaste registrerade numret är för att det är sonens nr de jämnt och ständigt använder sig av istället för mitt nr numera, allt som angår mig personligen går helt plötsligt till sonens nr, därav senaste registrerade nummer. Ser ingen annan anledning till detta.

Användarnivå 6
Emblem +2

@Rikard-Johansson Om du handlat på nätet och bokat tandläkartid förmodar jag att du lämnat ditt nummer som du vill få ditt sms till? Har du kontrollerat med tandläkaren och där du beställt varor vilket nummer de har till dig och hur de fått numret? Jag skulle börja där och höra vad som pågår och var de fått numret ifrån.

Ingen seriös tandläkare eller butik tar första bästa nummer och skickar sms till utan man låter ju patienten/kunden lämna ett nummer de vill bli aviserade på.

Om det är telefonförsäljare då får de ringa dig om du inte har registrerat ditt nummer hos nix-registret, eller om du har en affärsrelation med de och inte begärt att ditt nummer ska spärras från samtal från dem.

Min erfarenhet av och jobbat både på företag och myndighet är att man bara kommunicerar till nummer som uppgets av kunden/medborgaren, finns inte nummer lämnat får man inte chansa på första bästa man hittar på hitta, eniro eller någon annanstans på nätet, utan då gäller folkbokföringsadressen som kontaktväg.

Det konstiga är att jag aldrig lämnat ut nummer till företag när jag handlat via nätet, de har på något vis löst sig ändå, aviserings sms har alltid kommit rätt. kanske är sonens nr nu det som syns först när man söker via folkbokföringsregistret? Inga av mina nr finns på Eniro eller hitta.se.

Emblem

Det ska bli väldigt spännande att få veta varifrån de som skickat till sonen tagit numret, då det inte funkar på det viset för oss andra.

Ja det undrar jag med hur de ens fått vetskapen av sonens (mitt nya nr) vem har hand om folkbokföringsregister? Ligger det info om mobilnr på abonnemang där? Kanske kan ringa dom och be dom att radera sonens nr?

Användarnivå 6
Emblem +2

@Rikard-Johansson Telefonnummer är inte något som ingår i folkbokföringsregistret. Se 2 kap 3 § i Lag (2001:182) om behandling av personuppgifter i Skatteverkets folkbokföringsverksamhet. Så numret kan inte komma från folkbokföringsregistret.

Har du lämnat ditt nummer till butiken när du registrerade dig som kund? Kontrollera på dina sidor i webbutiken.

För det mesta handlar jag vi butiker på tradera. I mina uppgifter på tradera är det mitt nr som står angivet, jag får per automatik senare en avisering från posten som får numret ifrån avsändaren hävdar dom. Men hur kan då butiken hänvisa till grabbens nummer då numret aldrig getts ut till någon någonsin?

Emblem

Det här är så konstigt så det är inte klokt! Du kan inte ha satt in fel SIM kort i mobilen? Låter ju osannolikt, men det finns helt enkelt ingen vettig annan förklaring.

Nej, simkortet ifrån Vimla sitter i grabbens mobil.

Emblem

Du är 100% säker? Ring ditt nummer för säkerhets skull och kolla att det inte är hos honom det ringer.

Använder du Klarna på Tradera? Det är det enda andra jag kan komma på. De har ju ditt Vimlanummer, men borde inte lämna ut det. Men mwd Klarna vet man inte vad de hittar på... Försök kolla med dem. Men det förklarar inte varför någon som tandläkaren använder numret. Man undrar ju var de fått det från.

Grymt Asawi! kontaktade precis klarna, nu vet jag inte med säkerhet ännu försen jag köper något och använder mig av klarna checkout att iaf detta problem är löst, men enligt supporten är nu korrekt nummer angivet i deras uppgifter. Varför de ens använder sig av grabbens nummer förstår jag inte, Vimlas fakturor går ju visserligen via klarna men jag tycker inte att det förklarar varför allt jag handlar vi klarna skall aviseras till pojkens vimla-nummer? Nu skall jag bara komma på hur resterande företag fått reda på grabbens nummer i tro att det är jag @Asawi

Emblem

Bra att något rett ut sig i alla fall!

Och så fick man ytterligare vatten på sin kvarn att Klarna inte är nån höjdare. Kanske andra som använt numret också på något vis använder Klarna för sin fakturering?

Men @Viktor eller @Petter eller vem som helst hos Vimla, detta måste ni kolla upp hos Klarna så att de inte börjar lämna ut våra Vimla-nummer hur som helst!

Mycket möjligt det du säger, börjar själv misstänka att Klarna säljer personers uppgifter (mobilnummer) till tredjepart, låter väldigt sannolikt. Förmodligen är det inget de skulle besvara om man frågar dem.

Mailade företaget jag senast handlade ifrån och ställde frågor, se mailkonversationen nedan:

Hej

Jag har en fråga som jag hoppas innerligt att ni kan hjälpa mig besvara, när en person köper något av er, hur får ni tag på dennes mobilnummer? Vart finns och vem tillhandahåller denna "mobilnummerbank" det är nämligen såhär att för 3 månader sedan tecknade jag ett abonnemang åt min son, sen dess ringer teleförsäljare mm. Aviseringar för saker JAG beställt går till fel nr. Ja allt, alla som vill få tag i mig på något vis, kontaktar/aviserar min son. Detta är ett fruktansvärt problem för mig och min familj.

Tack för bra produkter och snabba leveranser föresten, trevlig dag

Med vänlig hälsning Rikard Johansson


Hej,

Du som kund fyller i ditt mobilnummer på vår sajt själv när du lägger en beställning, vi hämtar inte dina uppgifter.

Vi lämnar aldrig ut uppgifter till tredje part.

Önskar dig en bra fortsatt dag!

Med vänliga hälsningar

Kundservice


Hej igen

Jag handlade hos er via tradera för 3 dagar sedan och där står korrekt nummer angivet, ändå blev det min sons nummer som fick aviseringen.

Med vänlig hälsning Rikard Johansson


Hej,

Vi är verkligen hemskt ledsna att avin gick till fel nummer, men vi har bara använt oss av uppgifterna på tradera.

Önskar dig en trevlig helg!

Med vänliga hälsningar

Kundservice


Hej

Det låter väldigt märkligt det här, numret på tradera är ju mitt, alltså det nummer som aviseringen skall till dvs 076*******. Numret till min son har jag aldrig gett ut.

Postnord hävdar att de använt aviseringsuppgifterna som de fått av er, och gör så alltid,

det är inte bara när jag handlar hos er aviseringarna hamnar fel utan det har hänt samtliga tillfällen sedan jag skaffade abonnemanget åt min son i december från andra företag med.

Jag är inte arg eller så, jag vill bara få reda på vart problemet ligger, det är väldigt jobbigt att personlig information hamnar fel, och jag vill få så att det blir rätt men vet inte hur jag ska gå tillväga.

Inte ens abonnemangsutgivaren förstod hur det kan ha gått till.

Hur går dessa steg till från att kund köper något av er via tradera? Dvs hela kedjan från beställning till leverans till kund.

Kanske jag kan lista ut vart det brister på så vis.

Önskar dig en fortsatt trevlig dag

Tack för att ni är så vänliga och hjälper mig

Med vänlig hälsning Rikard Johansson


Hej igen,

Enda part som kan och har rätt att editera uppgifterna är klarna om man betalar genom dem. Vi får be dig ta kontakt med klarna och se vad dom har för sparade uppgifter på dig.

Hoppas att det löser sig för dig !

Vi önskar dig en trevlig helg!

Med vänliga hälsningar

Kundservice

Svara