✅ Besvarat

Mobildata slutade fungera idag

  • 9 December 2020
  • 22 svar
  • 1377 visningar

Något har hänt i går eller idag. Mobildata har helt slutat fungera.

Samtal och sms fungerar. Wifi fungerar.

Har en ASUS mobil och vet inte riktigt vad jag skall kolla på i inställningar.

Kan det vara mobilen som get upp?

icon

Bästa svar av Bozzo 15 December 2020, 16:13

Visa original

Detta ämne är stängt för kommentarer

22 svar

Användarnivå 6
Emblem +54

Hej @Bozzo,

Då ska vi få ordning på det :)
 

Du kan börja med att:

- Starta om din telefon utan SIM-kortet isatt

- Dubbelkolla så att mobildata är aktivt i telefonen, är det redan igång stänger du av och sätter på det igen

- Kika in på Vimla.se/apn och dubbelkolla så att dina internet- och MMS-inställningar stämmer
 

Fungerar det fortfarande inte efter du följt ovan vill jag att du skickar bilder på dina inställningar till hej@vimla.se eller i chatten på vimla.se/kontakt (öppet vardagar 9-16) så får du vidare hjälp av en supportexpert.

 

Hej och tack för att du bryr dig.

Har utfört det du föreslår.

Har en ASUS  Z01GD.

Har provat inställningar för alla olika telefoner som ni föreslår förutom Iphone förstås.

Allt förutom MMS (MMS var inte konfigurerat) har fungerat bra till för några dagar sedan.

Upptäckte felet när jag var ute och skulle söka en adress.

Tidigare har det alltid stått 4G när jag inte har Wifi koppling högst upp på menyraden vid sidan om signalstyrka osv. En gång såg jag snabbt stora H och sedan 3G men det försvann strax och har inte varit synligt sedan dess.

Nu är det helt tomt vid sidan av signalstyrka när jag stänger av Wifi. 

Så här ser det ut nu på min telefon.

Har provat med  PAP i fältet Autentiseringstyp. Med det blev ingen skillnad. Jo jag har startat om hela tiden.

Kanske fel på min telefon??

Bozzo

 

 

 

Kan tillägga att jag provade frugans simkort från en Huawei telefon. Den fungerar med mobildata.

Med det kortet i min telefon så fungerar INTE mobildata. Såg att alla APN var lika som på min telefon.

Bozzo 

Användarnivå 6
Emblem +54

Hej igen @Bozzo,

Fungerade det tidigare i telefonen misstänker jag inte att det skulle vara den som gått sönder bara sådär…  fungerar det i en annan telefon är det inte heller abonnemanget som spökar utan snarare någon inställning i telefonen / uppdatering som orsakat detta frågan är bara vad…

Tänkte be dig testa med PAP men även det har du redan testat snyggt!

Skulle du kunna testa med att klicka på de tre punkterna och klicka “återställ till standardinst.” då gör telefonen ett försök att antingen hämta nya inställningar eller går tillbaka till våra gamla inställningar - Skulle det bli blankt provar du att fylla i allt manuellt på nytt och om felet kvarstår testa nollställa telefonens nätverksinställningar (rensar även sparade WiFis :( ).

Tack för förslag till lösning.

Har provat Emil´s förslag. Fungerar INTE.

Kungens förslag. Tyvärr. Fungerar inte.

med Mitt sim kort i fruns mobil så fungerar Mobilnätverk så det är inget fel på sim kortet eller abonnemang.

Tror nu att det måste vara fel på min Asus 4 pro.

Bara att bita ihop och köpa en ny! Det kan ju bli lite kul i dessa tider 

Tittade lite runt och Samsung Galaxy S20 FE ser ut att passa mig bra! Kanske rea i mellandagarna?

Bozzo

 

Nu går det troll i denna mobil.

Nu slutade även Vimla fungera.

Det valda nätverket (Vimla) är inte tillgängligt. Endast nödsamtal.

Har tagit ur sim kortet osv startat om men……

Vimla nätet fungerar på fruns telefon.

Nu har nog denna telefon gjort sitt..

Byter till en gammal telefon ett tag.

Bozzo

 

Användarnivå 6
Emblem +50

@Bozzo 

Det pågår en driftstörning.

https://status.vimla.se/

Hej

Tack.

Nu kom det igång igen.

Men fortfarande fungerar inte mobildata på min ASUS.

Bozzo

Användarnivå 6
Emblem +50

Har du Vimla 1.0 eller 2.0?

2.0. Fick väll detta för snart ett år sedan. Fixade då både min ASUS 4 Pro och Fruns Huawei så att mobildata fungerade på båda telefonerna. Det har fungerat utan problem fram till för ca 3 dagar sedan på min ASUS. På fruns telefon fungerar allt fortfarande.

Har nu i två dagar försökt med alla tips i länken ovan. Har också tömt cash minnet enligt tipps på nätet.

Mitt kort i annan telefon så fungerar mobildata.

Annat kort i min telefon så fungerar inte mobildata

Måste vara fel på min telefon!?

Bozzo

 

Användarnivå 6
Emblem +50

@Bozzo

Okej vi gör så. Ibland fungera inte APN trots att den ser bra ut. Har sett det hos vissa användare.

Nu vill jag att du radera alla dina APN och skapa nya själv. Där ska du mata in allting manuellt.

Det ska finnas 2 st APN en för internet och en för MMS.

Följ denna guide. Jag tror det kommer att hjälpa dig. 

 

Det är ju många som problem med Vimlainternetkopplingen senaste dygnet så Det är inte fel itelefonerna uten hos Vimla. Hos mig dog internetkopplingen i telefonen i går kväll men att ringa funkar,

Tack Marie. Märkte det då även samtal slutade att fungera. Men mitt problem är äldre och gäller bara mobildata och möjligen MMS.

MichaelF. Det du föreslår har jag utfört flera gånger.

Nu gör jag det en gång till och låter Wifi vara avslaget.

Har nu raderat (återställt APN till standard) Startat om.

Gjort nya APN för Internet och för MMS. (följde slaviskt beskrivningen).

Dock så lät jag värdet för NVNO vara som mobilen föreslår 24006x (x på slutet)

Nu fick jag annonserat på status raden högst upp H de pyttesmå pilarna under H är utgråade. 

Efter ca 5 minuter så ersattes H med 4G de små pilarna är fortfarande grå (ej i funktion)

Provade att komma ut på nätet både med H och med 4G. Det går inte. 

Nu startar jag om telefonen. Nu är fortfarande 4G annonserat men pilar är grå. kommer inte ut på internet.

Nu finns i vart fall 4G annonserat och det var nytt sedan 3-4 dagar sedan. Så en liten framgång.

Nu slår jag på Wifi. Wifi symbolen ersätter 4G. Ut på nätet utan problem.

Slår av Wifi och 4G kommer på status raden och ersätter Wifi symbolen. Men kommer inte ut på nätet.

Små pilarna (trafik pilar) är utgråade.

En bit på väg möjligen.

Bozzo

Nu när jag äntligen ser 4G symbolen så ändrade jag lite.

Lade in PAP på både Internet och MMS. Fortfarande 4G. INGET internet.

Tog bort x efter 24006. Fortfarande 4G men inget Internet.

Tog bort PAP (x bakom 24006 borta) fortfarande 4G. Men inget internet möjligt.

Så nu måste något helt nytt till.

Bozzo

Detta är definitivt inte något fel på våra telefoners inställningar utan fel hos Vimla. Otänkbart att en massa användare samma dygn ändrat sina inställningar så de inte får internetkontakt.  Själv har jag 2 SIMkort i min tfn och när jag fick stopp på min internetanslutning från Vimla igår kväll laddade jag det andra – ett kontantkort från Comviq. Det har inga problem med internetkontakten. Så det är ett problem hos Vimla inte i våra telefoner.

Tack Marie…..

Funderar också i dessa banor nu när jag idag först kunde registrera nätverket och fick upp mobilt nätverk som först H och senare som 4G, vilket jag inte kunde för tre dagar sedan tills idag. Med absolut samma inställningar då som nu.

Så jag börjar tro på fel hos Vimla nu, jag också

Bozzo

 

Hittade denna lista på nätet. Här:

APN inställningar för operatörer och vad är privat APN (induo.com)

Där skall Vimla ha APN = servicves.teleno.se 

Ärr detta möjligen gammal information?

OPERATÖR APN
AddSecure mobiflex.telia.se
AllTele online.telia.se
Bredband2 internet.telenor.se
Bredbandsbolaget internet.telenor.se
Cellip services.telenor.se
Com Hem bredband.comhem.se
Comviq 4g.tele2.se
Delight webse.mundio.com
Fello online.telia.se
Fogg Mobile internet.foggmobile.com (eller tre.data.se
Glocalnet internet.glocalnet.se
Halebop halebop.telia.se
Hallon data.tre.se
iCentrex online.telia.se
Ludomobil SP.tele2.se
Lycamobile data.lycamobile.se
NetatOnce services.telenor.se
Net1 internet.net1.se
Phonera online.telia.se
Springmobil data.springmobil.se
TDC internet.se
Telavox online.telia.se
Tele2 4g.tele2.se (internet.tele2.se)
Telenor internet.telenor.se (services.telenor.se
static.telenor.se -om du har fast IP-adress)
Telia online.telia.se
Tre data.tre.se (för mobilt bredband bredband.tre.se)
Universal Telecom services.telenor.se
Vectonemobile webse.mundio.com
Ventelo internet.ventelo.se
Vimla services.telenor.se
Wifog data.tre.se (eller bredband.tre.se

 

Ja, det där är gammal information som gällde för Vimla 1.0. Nu sitter vi alla på 2.0 som fortfarande verkar dras med en del problem.

Blev just nu ombedd av Vimla att ange bästa svar!

Inet svar har löst problemet med mobilt internet. Så?!

DET FUNGERAR FORTFARANDE INTE!

Bozzo

Användarnivå 7

Hej @Bozzo,

Jag beklagar att det fortfarande inte fungerar för dig, men jag ska göra mitt ytterest att hjälpa dig. Jag har läst tråden ovan och det verkar att du har testat en hel del olika saker. Skulle du kunna igen bifoga skärmdumpar på dina APN-inställningar för Internet som de ser ut i din mobil nu så kan jag granska att allt stämmer?

Hej Felix

Har nu bytt telefon till en Samsung Nu fungerar mobilt bredband alldeles utmärkt. kommer upp i 70 mb download.

Observerade att det fungerar utan att jag ställt in APN. Kollade vilka värden som stod där.

Det var inställt som ni anger i instruktionen, förutom att MVNO-typ var ingen och värde inget.

Men då går denna fint med mobilt bredband och med allt annat också.

Så….. 

Fallet är över.

Tack Bozzo

Användarnivå 7

Hej @Bozzo,

Tack för ditt svar och härligt att det funkar som det ska nu! Det är inte det lättaste att klura ut de rätta APN-inställningar. 

Våra ‘nya’ inställningar skickades och godkändes av Android för ett tag sedan men det faller på individa tillverkare att se till dessa nya inställningar följer med på deras version av Android.

I alla fall, bra att det funkar för dig nu!:thumbsup: