Mobildata fungerar ej

  • 19 november 2018
  • 6 svar
  • 123 visningar

Hej efter att ha bytt till nya simkortet och fått det aktiverat 19/11 märkte jag imorse att telefonens mobildatainställning ej fungerar. Stänger jag av wifi och har mobildata på kan jag inte surfa, samt ej utnyttja GPS kartan som jag behöver på mitt jobb i bilen. Vad gör jag?

Jag kör ed en Nokia 630 (jag vet gammal men bra) som kör windows 10 operativsystem.

Vad är mina APN data?

på sim kort inställningar ser jag följande fält:

Profilnamn

APN

Typ av inloggningsinformation: PAP

IP-typ: IPv4v6

Proxyserver:

Proxyport:

Så vad gör jag, alternativt, har ni problem med mobildataanslutninggar via den nya simkortuppgraderingen?


6 svar

Hmm. Har fått det att fungera nu efter att experimenterat en del med APN inställningarna. Ett H+ uppenbarade sig högst upp på skärmen under några minuter och byttes sedan ut till en "4G" symbol. Detta med Wifi inställningar: AV och Mobildata: PÅ


För de av er som fortfarade kör windows 10 telefoner är APN inställningarna följande:


gå till sim inställningar (på mobildata...skrolla ned)


klicka på LÄGG TILL ETT INTERNET APN


Profilnamn: Internet

APN: Internet

Andvändarnamn: ditt förnamn räcker

Lösenord: lämna tomt (fylls i av operatör efter att d spara uppgifterna och startar om telefonen).

Typ av inloggningsinformation: PAP

Lämna allt annat tomt och kryssa för använd denna profil.


SPARA


----------------------------------


gå tillbaka till mobildata sidan och skrolla ned till LÄGG TILL MMS APN


Profilnamn: telenor.mms

APN: services.telenor.se

Användarnamn: ditt förnamn

Lösenord: lämna tomt

Inloggningstyp: PAP

IP-typ: IPv4v6

Proxyserver:172.030.253.241

Proxyport: 8709

MMSC(URL): http://mms.media

lämna resten tomt och kryssa i "Använd denna profil".


SPARA


STARTA OM DIN TELEFON


Inom någon minut bör du få upp först ett H+ högst upp på skärmen som några minuter senare byts ut till 4G. Du kan nu köra på Mobildata med wifi urkopplat.


:)


Användarnivå 5

@Thomas-Gournambassis


Jättebra att du tar dig tiden och skriver det här, jag tror att många kommer dra nytta av detta inlägg. Vi ska även få upp APN-guider på detta på Vimla.se/apn


/Alex

Detta verkar ha fungerat på min mobil också!

@Alex_Vimla

Hej! Ovanstående är jag ju inte hjälpt av om det inte står samma saker i min telefon.. Har inte Inloggningstyp, IP-typ eller "Använd i denna profil".

Har en MotoG5s och sitter just nu framför en dator på biblioteket då jag inte kommer ut på nätet annars. Jag kommer alldeles strax att gå härifrån och kan alltså inte läsa något svar i em.

@Birgitta-Andersson109


Mina inställningar gäller för windowstelefoner typ Nokia 600-800 serien.


Androidtelefoner (samt Apple) har andra settings så du får leta på forumet eller testa den här länken för din telefon


https://www.helpforsmartphone.com/public/en/motoro...


visar steg för steg hur du ställer in dina APN data som du kan hämta in här https://support.vimla.se/articles/article/instaell...


Om du inte hittar ditt märke kollar du likvärdiga androidtelefoner och testar dig fram med deras data. Glöm inte att starta om telefonen efter en färdig inställning och vänta någon minut för 4G bekräftelse när mobildta är på och WiFI av.

Användarnivå 5

@Birgitta-Andersson109 Använder du dig av Vimla 1.0 eller 2.0 simkortet?

Har du 1.0 så ska du använda dig av dessa inställningar: vimla.se/surf

Har du 2.0 så ska du använda dig av dessa inställningar: vimla.se/apn


Om du inte har samtliga val som guiden visar så räcker det med att du fyller i det som du har, samt sparar dessa inställningar.


/Alex

Svara