Mobildata fungerar ej

  • 5 februari 2017
  • 17 svar
  • 5 visningar

Sms och samtal fungerar, mobildata och mms fungerar ej. Har testat att konfigurera APN enligt direktiv i flera trådar här på forumet utan resultat. Har en Oneplus X med android system.

Finns det speciella inställningar för just den telefonen? Några tips om vad som kan vara fel?


17 svar

Emblem

Det ska inte vara något särskilt för just den mobilen. Jag känner inte alls till den men några tankar i största allmänhet (och tro nu inte att jag idiotförklarar dig, men jag vet ju inte vilken kunskap du har så jag går inpå basic nivå):

Jag förutsätter att du har aktiverat mobildata, men gör en extra koll i alla fall att deninte blivit avklickad av misstag.

Är din APN aktiverad? Brukar vara en ring eller nåt framför den som ska vara iklickad.

Har du möjlighet att göra en skärmbild på dina APN-inställningar och posta här så kan vi hjälpas åt och se om något ser tokigt ut.


KöHej och tack för svaret!

Ja och ja på de två första frågorna.ä Här är mina nuvarande inställningar för mobildata:

Emblem

Jag hittar några små skillnader mot hur det ser ut på min LG G3, men om de spelar roll vet jag inte. Postar skärmdump från mig så du kan kolla.

Om jag tror rätt så berör din skärmdump mms-inställningar, eller har jag fel?

Emblem

Jag tog dumpen på den delen som skiljer sig mot din, och det verkar mest gälla MMS. Men man kan ju börja där.

@Asawi

Toppen! Har ändrat mina mms-inställningar. Har du även lust att ta en skärmdump på dina inställningar gällande mobildata? Eller är det samma inställningar för dig? På min mobil har jag en för mms och en för mobildata

Emblem

Jag ser en liten skillnad till om man jämför med vad det står på en del andra ställen: Autentiseringsstyp har både du och jag blankt, men det står på andra ställen att det ska vara PAP. Men det funkar ju med blankt his mig...

Min mobildatadel ser ut som din, förutom APN-typ (som jag inte tror spelar roll)

Emblem

Jag har för övrigt bara en APN och i den finns både MMS och surf. Det ser det ut som det gör i din också.

Kan det vara det som är problemet? Du kanske inte ska ha två olika:

@Asawi

Hmm, okej. Har testat dina inställningar och fortfarande ingen reaktion. Några andra tips? Funderar annars på att byta abonnemang direkt, måste verkligen få detta åt fungera asap!

Emblem

Har inget mer att komma med, annat än att slå på flygläge och sen slå av det efter några sekunder (funkade på min gamla Nexus 5 när den inte ville koppla upp sig). Också värt att testa är att prova att gå mellan LTE/3G-lägen.

Visa mobiler kräver att du sparar inställningar genom att välja "Spara".

Vissa mobiler kräver att du skapar två olika APN. En för surf och en för MMS.

Kör du med Oneplus egen SMS eller du har installerat en annan app för SMS/MMS? Om du har gjort det kan du ibland få ställa in MMS inställningarna separat i appen.

Börja med att skapa 2 APN, encför MMS och en för surf. Fungerar det?

Kolla så du har mobildata aktiverat när du skicka skicka ett MMS, det gr inte att skicka MMS när du är uppkopplad på wifi. Vissa modeller känner själv av det, men min Samsung S5 tex gör inte det, där får jag sätta igång mobildata och sedan skicka MMS..

Hittade detta, första träffen på google.. https://forums.oneplus.net/threads/hur-man-fixar-m...

@Asawi

Har testat allt möjligt men inget fungerar, skitkonstigt. Tackar för din hjälp!



@MickeMM

Hej!

Jag har testat både att använda en APN till både mms och mobildata samt att ha två separata. Problemet är att mobildata inte fungerar och därför går det nog inte heller att skicka mms.

Det enda som jag är angelägen att lösa är problemet med mobildatan! Det har över huvud taget inte alls fungerat sedan jag skaffade abonnemanget i helgen

Emblem +1

@Adam-Nilsson69


Ta gärna bilder över dina APN inställningar och posta här så ska vi ta en titt!


/Viktor

@Viktor

Hej.

Inställningar för mobildata:

Jag tror också att du har aktiverat mobildata

har haft problem med att ej få fungerande mobildata också...zte blade l110...skrev detta i mitt sista obesvarade epost meddelande till supporten :

: har lykats fixa det nu..provade mig fram och chansade med olika inst..tror att det var att jag inaktiverade mvno-typ som fixade till det..la även till pap och "apn.typ default,supl,mms" och protokoll ipv4 på dom berörda ställen,, :


vilka av alla mina ändringar gentemot vad som var för inställt från start som gjorde susen vet jag inte.. tips till alla andra som har problem,,,prova er fram..som sagt tror att det var att jag inaktiverade mvno-typ som fixade till det.

Svara