Mobildata försvinner under samtal

  • 23 January 2020
  • 4 svar
  • 1913 visningar

Hej, min mobildata försvinner när jag pratar i telefon. Varför gör den det?


4 svar

Användarnivå 6
Emblem +6

@Melinda-Louise-Sjölander Det här är en vanligt återkommande fråga här på forumet, så för att inte skriva något nytt som inte redan är skrivet hänvisar jag till ett tidigare svar från @Emil_Vimla på samma fråga.

https://forumet.vimla.se/topic/5458/inget-internet...

"Det som avögr om du kan ringa och surfa samtidigt är om samtalet hamnar på 2G eller 3G. Om du har 3G täckning under samtalet så kan du både ringa och surfa men om du har 2G kan du bara ringa. Ligger du på 4G innan samtalet väljer telefonen själv om det ska gå över på 2G eller 3G.

I vissa telefoner kan man själv låsa till 3G för samtal och då undgå ovan problematik.

På detta sätt har det alltid fungerar hos oss på Vimla!"

Jag har täckning 4G+ men tappar mobildata när jag telefonerar.,(Samsung A50)

Detta är något jag inte hört från vänner som har andra operatörer. Enligt min uppfattning är detta inte ett telefonfel utan troligen en operatörsberoende begränsning som är väldigt irriterande eftersom man ibland behöver internetkontakt under ett samtal. Vad avser Vimla göra åt det?

Stefan

@Stefan-Bergstrand
Hej. Då Vimla ännu inte stödjer VoLTE (samtal över 4G) än, gör din telefon en fall back till 2G eller 3G vid inkommande / utgående samtal. Om din telefon gör en fall back till 3G, ska du kunna surfa samtidigt som du talar i telefon. Tyvärr fungerar det inte under 2G, då funktionen inte finns i det nätet. På 2G kan man bara göra en sak i taget.

Om du har 4G, har du även 2G på platsen. Det kan därför saknas stöd för 3G på den aktuella platsen och det resulterar i att du inte kan surfa samtidigt som du sitter i samtal, då telefonen går ner till 2G vi samtal.

Så frågan är ifall du upplever detta på alla platser eller endast på en specifik adress? Om en specifik adress: Kontrollera täckningen i området. Om överallt: säkerställ att det finns 3G täckning på platsen och testa en annan telefon ifall problemet kvartstår. Är det samma problem med en annan terminal med samma stöd, bör en felanmälan göras till Vimlas support. Glöm inte i så fall att ange platser (fullständig adress), vilka terminaler som testats och tidpunkter för samtal där du inte kunnat surfa samtidigt.

Enklast är att låsa ner telefonen på 3G och se ifall du får någon täckning. Du kan även kolla på -> https://www.telenor.se/kundservice/driftinformatio...


Upptäckte detta "problem" först idag. Har haft Vimla i minst två år och har surfat under pågående samtal otaliga gånger. 

Kan det vara någon tillfällig störning som gör att det inte fungerar just idag? Jag har rört mig i samma område som alltid, så det kan inte bero på att jag är på någon ny plats eller så.

Svara