Fråga

MMS funkar inte

  • 6 July 2022
  • 30 svar
  • 693 visningar

Användarnivå 2

MMS funkar inte sen i förrgår, lösning? Gäller hela familjens telefoner så felet måste vara hos er.


30 svar

När jag får ett mms så står det bara och laddar och går inte att öppna. Startar om telefonen och då öppnas det. Varför?

Användarnivå 5
Emblem +52

MMS funkar inte sen i förrgår, lösning???? Gäller hela familjens telefoner så felet måste vara hos er.

Du måste göra en felsökning i telefonen först. 
När mms och/eller surf inte fungerar är det 9/10 gånger problem med APN-inställningarna. Rekommenderar att du och hela din familj kikar igenom vimla.se/apn

I annat fall behöver ni kontakta oss här: vimla.se/kontakt

Användarnivå 2

Det har vi såklart gjort innan jag gjorde mig besväret att skriva här..

Användarnivå 1

MMS funkar inte sen i förrgår, lösning???? Gäller hela familjens telefoner så felet måste vara hos er.

Du måste göra en felsökning i telefonen först. 
När mms och/eller surf inte fungerar är det 9/10 gånger problem med APN-inställningarna. Rekommenderar att du och hela din familj kikar igenom vimla.se/apn

I annat fall behöver ni kontakta oss här: vimla.se/kontakt

Felet verkar väldigt troligt ligga hos era telenor servrar. Har samma problem och känner minst 7 andra med olika enheter som har detta problem nu. Har börjat för ett antal veckor sedan. Inget är ändrat med mobilerna och vimla har funkar felfritt i flera år tidigare. Hoppas ni tar detta på allvar och löser felet. 

Samma här mitt funkar inte heller?

Eller är det nåt fel där?

 

Användarnivå 1

Har drabbat mig sedan Midsommar. En och annan dag funkar det för att sedan försvinna igen. Efter 1 h 40 min kom jag fram i livechatten…!!!??!!! Tjejen lovade återkomma med svar via mail då jag inte hade tid att slutföra chatten. Alla inställningar är kollade. Dags att byta leverantör och bonnemag?????? Riktigt frustrerande

Användarnivå 1

Har samma problem. Går att ändra nätläge till 3G/2G, då funkar det. Men inte med 4G.

Samma här. Haft problem till och från sedan den större driftstörningaren som var för en tid sedan (gällande just sms/mms).

Kan ta emot sms, men kan varken skicka eller ta emot mms. Haft problem sedan igår eftermiddag. 

Gick nu in och ändrade från 2g/3g/4g till valet 2g/3g/4g/5g och då gick mms iväg direkt samt att det gick att ta emot mms.

Användarnivå 5
Emblem +52

Hejsan Allesammans!

Vi kollar även internt på om det är något problem hos oss. 

Har ni problem med MMS checka APN och sedan kan ni fylla i enligt: https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSfvHmQKn9PBGTGgKuYpCPrMCD64weQZZKNNGHAUL5xQqvSR_w/viewform?usp=sf_link

Användarnivå 1

Hejsan Allesammans!

Vi kollar även internt på om det är något problem hos oss. 

Har ni problem med MMS checka APN och sedan kan ni fylla i enligt: https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSfvHmQKn9PBGTGgKuYpCPrMCD64weQZZKNNGHAUL5xQqvSR_w/viewform?usp=sf_link

Hej!

 

Bra att ni kollar internt och tar det på allvar! Skicka gärna ut en uppdatering när detta väl är löst. Funkat bra i flera år tidigare men börjat krångla med detta nu.

 

/Alfons

MMS fungerar inte hos mig heller eller hos de jag känner som har Vimla. Tror problemen började dör nu nån vecka sen .

 

Användarnivå 5
Emblem +52

Hejsan Allesammans!

Vi kollar även internt på om det är något problem hos oss. 

Har ni problem med MMS checka APN och sedan kan ni fylla i enligt: https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSfvHmQKn9PBGTGgKuYpCPrMCD64weQZZKNNGHAUL5xQqvSR_w/viewform?usp=sf_link

Hej!

 

Bra att ni kollar internt och tar det på allvar! Skicka gärna ut en uppdatering när detta väl är löst. Funkat bra i flera år tidigare men börjat krångla med detta nu.

 

/Alfons

Vill understryka att detta inte gäller alla och att i 9 av 10 fall handlar det om APN så att i första hand ska man alltid när man har problem med surf eller mms börja där. 

Viktigt att man tar bort APN fullständigt och sedan lägger in våra. En omstart krävs även direkt efteråt. 

Upplever man därför problem med MMS vill vi fortfarande att man genomför en felsökning med vår support i första hand. 

Hej Carina, har du fått ngn återkoppling MMS problemet? Hela vår familj (4 abonnemang) har upplevt sama problem den senaste tiden nämligen. Antingen får mottagaren dem långt mycket senare eller inte alls 😔

Samma för mig och min son som har vimla.

MMS ser ut att skickas men dröjer ofta flera timmar innan det kommer fram till mottagaren.

Samma med MMS som skickas till oss. Det dröjer några timmar till en halv dag från att min fru som har Telia skickat tills att någon av oss med vimla får det.

 

Någon gång kan det kanske ta 10-15 min. Men oftast är det några timmar. Men 10 min är för lång tid oavsett.

 

Det har fungerat felfritt med samma mobiler i flera år tidigare. Detta har kommit för kanske 10 dagar sedan.

Även jag och mina söner har problem av och till med att skicka och ta emot mms.

De flesta mms kommer fram... Efter några timmar eller en halv dag. Någon kommer fram på kanske 10-20 minuter och några andra går inte att skicka.

Har haft samma mobil i två år och haft vimla i flera år utan problem. MMS problemet kom helt plötsligt utan något gjorts med någon av mobilerna, men felen startade ungefär samtidigt, runt den 7 juli.

Innan dess skickades alla MMS omedelbart (på några sekunder) och detsamma gällde att ta emot dem.

Efter det har jag försökt följa guider, nollställa APN.starta om mobil. Ta bort APN. Starta om mobil. Lägga till ny APN. Starta om mobil. Osv repetera mm.

Fått för mig att en omstart hjälper tillfälligt, men det är nog bara placebo.

Nu senast efter återställning av APN och omstart så fungerade det inte.

 

Min telefon är en Xiaomi Mi9T med inställningar nedan:

 

Det har löst sig. De omaktiverade mitt sim kort. Sen kan man gå in och kolla att internet o mms inställningarna stämmer, eller återställa dem. Finns info på hemsidan. 

Användarnivå 2
Emblem +2

Hej allihopa!

För er som inte har fått igång det än så skulle jag vilja be er att testa följande:

1. Dubbelkolla först att MMSC i APN inställningarna är korrekt och att ni använder http://mms.media
och inte https://mms.media
(så att det inte är ett s efter http)

2. "Tvinga" MMS-porten inställningen till 80 (inte 443 som det automatiskt kan hoppa till), även om webbadressen redan är inställd på http.

3. Kontrollera även och stäng av något som kallas för “Chattfunktioner” för er som har Android-telefoner. Det hittar ni genom att gå in i inställningar → Använd sökfunktionen och skriv in “Aktivera chattfunktioner” och klicka dig in på det. Väl där inne så stänger ni av “Aktivera Chattfunktioner”.


Om ni fortfarande upplever problem, så är det bara att fortsätta att fylla i formuläret (https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSfvHmQKn9PBGTGgKuYpCPrMCD64weQZZKNNGHAUL5xQqvSR_w/viewform?usp=sf_link) så vi kan fortsatt felsöka det här. Tack!

Har samma problem som ovan, kan inte skicka el ta emot MMS sedan midsommar

Har bytt APN men fortfarande samma dåliga resultat

Har Samsung S20

 

KOM IGEN VIMLA, LÖS DETTA!!!!

Användarnivå 2
Emblem +2

Hejsan @Dan Linder254,

Vänligen se ovanstående. Har du testat stegen där? Om du har fortsatta problem, så skulle jag vilja be dig fylla i formuläret så att vi kan felsöka det här vidare så att en lösning på problemet kan hittas!

Användarnivå 2

Börjar ruttna på detta fel nu @vimla 

Ganska basic funktion man förväntar sig ska fungera, vad betalar vi för annars? Ni får börja göra avdrag på månsdskostnaden då ni inte leverar det vi betalar för.

Användarnivå 1

Håller med. Även surfen funkar kasst. Man får byta mellan 4g/3g och slå på/av mobildatan för att det ska funka väldigt ofta.

Har stora problem med MMS. Det kom helt plötsligt för några veckor sedan. Innan dess har det funkat felfritt.

 

Har varit i kontakt med support och alla inställningar är rätt i APN. Har testat att göra om dessa och starta om. Ibland funkar det, ibland inte. 

 

Vimla skyller på mobiltillverkaren. Men jag har varit i kontakt med flera som har samma problem nu med Vimla.

 

Ni måste fixa detta nu? Tack! Så här kan man ju inte ha det.

Jag har exakt samma problem. Började för några veckor sedan.

Användarnivå 3

Har exakt samma problem

Samma här. Har varit så från och till en tid nu. Ibland funkar det. Ska byta operatör.

Svara