✅ Besvarat

MCK-kod

  • 24 November 2021
  • 4 svar
  • 52 visningar

Hej, jag har nyligen skaffat en ny mobil och när jag satte in vimla kortet så bad den efter ett PUK kod, jag satte fel kod tre gånger och den ber nu efter en MCK kod, går inte att hitta ett smack om det.
Hjälp snälla

icon

Bästa svar av Induktion 25 November 2021, 11:16

Visa original

4 svar

Användarnivå 4
Emblem +33

Hejsan @Lluis Cocoiag!


Detta låter verkligen inte bra! Det finns ett par olika anledningar till att detta kan ske. Det är så att vi inte har några pinkoder till våra simkort och därför ska du inte behöva ange pukkoden. Däremot finns pukkoden för ditt simkort på mitt.vimla.se>inställningar och misstänker att det är denna du har angett. Är det så att du har ställt in en pinkod sedan tidigare för telefonen är det denna koden du ska ange men då telefonen är ny så känns det inte jättetroligt. 

Är det så att mobilen är köpt begagnad är detta fortfarande en möjlighet, även att den kan vara operatörslåst då den också begär Pinkod. Vanligast för detta är Hallon/Tre. 

Stämmer inget av det ovan så behöver du först testa simkortet i en annan telefon, det kan vara vän, kollega eller familjemedlems telefon och därefter kontakta våran support så kan de fortsätta felsökningen med dig. 

Du hittar supporten här:
Mail: hej@vimla.se
Chatt: vimla.se/chatt (vardagar mellan 9-16)
 

Lycka till!

Hejsan @Lluis Cocoiag!


Detta låter verkligen inte bra! Det finns ett par olika anledningar till att detta kan ske. Det är så att vi inte har några pinkoder till våra simkort och därför ska du inte behöva ange pukkoden. Däremot finns pukkoden för ditt simkort på mitt.vimla.se>inställningar och misstänker att det är denna du har angett. Är det så att du har ställt in en pinkod sedan tidigare för telefonen är det denna koden du ska ange men då telefonen är ny så känns det inte jättetroligt. 

Är det så att mobilen är köpt begagnad är detta fortfarande en möjlighet, även att den kan vara operatörslåst då den också begär Pinkod. Vanligast för detta är Hallon/Tre. 

Stämmer inget av det ovan så behöver du först testa simkortet i en annan telefon, det kan vara vän, kollega eller familjemedlems telefon och därefter kontakta våran support så kan de fortsätta felsökningen med dig. 

Du hittar supporten här:
Mail: hej@vimla.se
Chatt: vimla.se/chatt (vardagar mellan 9-16)
 

Lycka till!

Telefonen är begagnad och sim-kortet fungerar på min gamla telefon som vanligt! Måste jag beställa en ny simkort?

Användarnivå 4
Emblem +33

Hejsan @Lluis Cocoiag!


Detta låter verkligen inte bra! Det finns ett par olika anledningar till att detta kan ske. Det är så att vi inte har några pinkoder till våra simkort och därför ska du inte behöva ange pukkoden. Däremot finns pukkoden för ditt simkort på mitt.vimla.se>inställningar och misstänker att det är denna du har angett. Är det så att du har ställt in en pinkod sedan tidigare för telefonen är det denna koden du ska ange men då telefonen är ny så känns det inte jättetroligt. 

Är det så att mobilen är köpt begagnad är detta fortfarande en möjlighet, även att den kan vara operatörslåst då den också begär Pinkod. Vanligast för detta är Hallon/Tre. 

Stämmer inget av det ovan så behöver du först testa simkortet i en annan telefon, det kan vara vän, kollega eller familjemedlems telefon och därefter kontakta våran support så kan de fortsätta felsökningen med dig. 

Du hittar supporten här:
Mail: hej@vimla.se
Chatt: vimla.se/chatt (vardagar mellan 9-16)
 

Lycka till!

Telefonen är begagnad och sim-kortet fungerar på min gamla telefon som vanligt! Måste jag beställa en ny simkort?

Då telefonen är begagnad och simkortet fungerar i en annan telefon är det troligen så att telefonen du köpt är operatörslåst. Kontakta den du köpt telefonen ifrån, vart den är köpt så ska de kunna säga vilken operatör du behöver kontakta för att låsa upp den. 

Lycka till! 

Användarnivå 4
Emblem +1

Hejsan @Lluis Cocoiag!


Detta låter verkligen inte bra! Det finns ett par olika anledningar till att detta kan ske. Det är så att vi inte har några pinkoder till våra simkort och därför ska du inte behöva ange pukkoden. Däremot finns pukkoden för ditt simkort på mitt.vimla.se>inställningar och misstänker att det är denna du har angett. Är det så att du har ställt in en pinkod sedan tidigare för telefonen är det denna koden du ska ange men då telefonen är ny så känns det inte jättetroligt. 

Är det så att mobilen är köpt begagnad är detta fortfarande en möjlighet, även att den kan vara operatörslåst då den också begär Pinkod. Vanligast för detta är Hallon/Tre. 

Stämmer inget av det ovan så behöver du först testa simkortet i en annan telefon, det kan vara vän, kollega eller familjemedlems telefon och därefter kontakta våran support så kan de fortsätta felsökningen med dig. 

Du hittar supporten här:
Mail: hej@vimla.se
Chatt: vimla.se/chatt (vardagar mellan 9-16)
 

Lycka till!

Telefonen är begagnad och sim-kortet fungerar på min gamla telefon som vanligt! Måste jag beställa en ny simkort?

Nej det har inget med SIM-kort eller operatören att göra.

En MCK-kod (Master Code Key) är koden man behöver när man angivit mobilens låskod fel, för många gånger. I princip så har man då “frusit” mobilen, och utan MCK-koden att “frysa upp” mobilen, kan man inte ange låskod och använda den.

Det är alltså inte PIN- eller PUK.koden det handlar om. Du behöver få koderna från mobilens förra ägare.

Svara