F.A.Q.

✅ [LÖST] Spärrat abonnemang trots betald faktura?

  • 4 June 2020
  • 43 svar
  • 2376 visningar

Användarnivå 7

Idag har betalningar för vissa kunder som betalat via faktura/Billogram på grund av en bugg fastnat i våra system.

 

Detta har orsakat att abonnemang har spärrats för utgående trafik.Felet felsöks och borde vara löst inom 3 timmar.

 

Betalningarna har gått igenom hos vår betalpartner Billogram och kommer uppdateras i våra system så fort att buggen är åtgärdad. Mottagna betalningar kommer då att speglas i Mitt Vimla som betalda och den felaktiga spärren lyfts automatiskt.Vi ber om ursäkt för detta och eventuell störning detta har orsakat!

 

❗️ Det finns inte någon risk för påminnelseavgifter som konsekvens av denna störning, så länge man har betalat fakturan i tid.

 

UPPDATERING 2020-06-04: 14:37

Våra tekniker har bekräftat att problemet som orsakade att vissa abonnemang blev felaktig spärrat har nu åtgärdats. Abonnemangen borde fungera som vanligt igen vid en omstart av mobilen.


43 svar

Kan inte ringa bara ta emot samtal vad är felet allt är betalt har startat om den tagit ut simkortet o startat om den igen men funkar inte ändå??

Användarnivå 1

Så när är det tänkt att jag ska kunna ringa igen då? Mitt simkort har varit helt spärrat i en vecka när samordningen mellan Vimla och Billogram havererat och efter en felaktig faktura som Billogram skickat! Trots att jag har betalt såväl den felaktiga fakturan som den felaktiga påminnelseavgiften förblir mitt sim stängt!? Har försökt få kontakt med Vimla-supporten angående detta på alla möjliga sätt i 10 dagar nu, men hittills noll respons. Räknar med minst 6 månader gratis efter att ha tillbringat åtskilliga fruktlösa timmar i mina försök att få någon respons från Vimla och en veckas felaktig avstängning - hittills!

Uppdatering. 5dagar senare

Detta är fortfarande inte löst! 

Kan inte ringa ut eller skicka medelande!!!!!!
Ingen svarar i någonslags support form. 
Sjukaste jag varit med om, på gränsen till bedrägeri Jag lägger ner och bytar operatör,

Råder alla andra att göra samma, lönlöst detta.
 

Hej har bet lat men kan inte ringa ut eller in? 

Användarnivå 7
Emblem +29

Fascinerande hur Vimla ignorerar alla som säger att det inte fungerar än. Blundar ni för problemen?

Det fungerar fortfarande inte for mig. Alla mina fakturor står som betald.

Det är inte löst. Mitt abonnemang funkar inte och det är andra gången detta händer. Jag har haft Vimla i två veckor!!!

 

Skall jag förvänta mig detta av er?
Och inget svar på mina mail till supporten, förutom ett som sa att det ser ut som allt är som det skall med mitt abonnemang. Men det funkar inte att ringa ut eller skicka meddelande?  

Hi,

It still doesn’t work on my phone. It charged the fee for May this month, and it shows that the next invoice will come on July. Can you help?

Sincerely,

Yang

Hej. Jag kan fortfarande inte ringa el skicka sms och min faktura är betald.

Hej, jag kan inte ringa ut från mitt abonemang, står att jag har obetalda fakturor, men har betalat… 0709742262

 

mvh

/Johan

Hej @Stufman,

Vi har precis fått besked från våra tekniker att problemet är nu löst. Jag har kikat på ditt abonnemang och ser att ditt abonnemang är spärrat eftersom vi har inte fått betalning för din faktura i april då en betalning är schemalagd för 2020-06-08. När betalningen kommer in till oss kommer spärren att släppas dock om du vill använda din mobil direkt kan du avbryta din betalning i Billogram och betala via Swish (https://forumet.vimla.se/billogram-45/betala-en-faktura-med-swish-8340) då kan vi ta bort spärren direkt. 

När du har swishat kan du hör av dig här i tråden så hanterar jag resten. :)

Hej Felix,

Jag var i kontakt med eran chatt om detta i Torsdags (2020-06-04). Då tog jag bort den planerade betalningen och gjorde en swishbetalning direkt istället. Detta var två dagar sen och abonnemanget är fortfarande låst. Vad är problemet? 

Jag såg nu att du skrivit att jag skulle skriva här i tråden. Synd att jag missade det innan helgen och får gå hela helgen med låst abbonemang :/

Hej @Stufman,

Vi har precis fått besked från våra tekniker att problemet är nu löst. Jag har kikat på ditt abonnemang och ser att ditt abonnemang är spärrat eftersom vi har inte fått betalning för din faktura i april då en betalning är schemalagd för 2020-06-08. När betalningen kommer in till oss kommer spärren att släppas dock om du vill använda din mobil direkt kan du avbryta din betalning i Billogram och betala via Swish (https://forumet.vimla.se/billogram-45/betala-en-faktura-med-swish-8340) då kan vi ta bort spärren direkt. 

När du har swishat kan du hör av dig här i tråden så hanterar jag resten. :)

Hej Felix,

Jag var i kontakt med eran chatt om detta i Torsdags (2020-06-04). Då tog jag bort den planerade betalningen och gjorde en swishbetalning direkt istället. Detta var två dagar sen och abonnemanget är fortfarande låst. Vad är problemet? 

Hej, mitt nummer blev påverkad av buggen, men funkade igen i går. Men jag är en sväng inom Norge, och nu är det inte bara spärrad, men ingen tjänst alls. Det har inta varit nägon problem förut. 072-4490805

Omstart av mobil hjälper inte.

Hej. Jag har uppgraderat mitt Sim-kort till Vimla 2. Det nya kortet går att ringa med men Internet funkar inte trots många omstarter. Har provat på 2 andra mobiler men samma där! Har autogiro via Ica-banken. I min Vimla-app på mobilen står det att nästa betalning är “i början av juli”, 90 kr! Vad göra? PS Det gäller  telnr 073-6648370 DS

jag betalade min faktura 28 april, trots det har jag fått en påminnelse!

 

Mitt abonnemang funkar fortfarande inte

Hej. Jag kan inte heller använda mobildata eller ringa ut. Kan ni fixa det asap eller?

Står att jag inte har betalt en faktura i April. Men det har jag gjort. För länge sedan.  Jag kollade inte riktigt och fick ett mail för nån dag sedan. Och har lagt in en betalning för den  påminnelsen, på grund av noggrannhet på original datumet. Men det vill jag inte ska dras också. För då betalar jag dubbelt. 

 

Mvh

-Saman

jag betalade min faktura 28 april, trots det har jag fått en påminnelse!

Mitt har inte funkat sedan igår och funkar fortfarande inte. Har telefonnummer 0735542127.

Mitt telenummer 0708187877 går inte att använda. Det började strula i går, den 4:e. Det står ju att problemet ska vara löst nu. Kolla att ni fått betalningen, enligt mina anteckningar har jag betalat.

Gunilla 5407197028

Hej @Liberntsson,

Jag har kikat på ditt abonnemang och såg att vissa sakert var felaktig inställda på det. Jag har nu återställt inställningarna på ditt abonnemang så det borde fungera vid en till omstart.

Kan fortfarande inte ta emot sms dock, skicka går men inte ta emot.

Detta är fortfarande problem för mig trots flera omstarter av telefon, vad kan det vara annars? 

Hej, jag kan fortfarande inte ringa/smsa sen igår efter flera omstart. 

Det började fungera sent i går kväll så nu verkar allt fungera

Användarnivå 7

Hej @BoL,

Jag kan inte se något i vårt system som skulle orsaka att ditt abonnemang inte funkar, eller att du inte kan skicka SMS eller ringa.

Upplever du det när du ringer vissa nummer eller alla? Kan du skicka SMS till vissa och inte till andra?

Svara