Klistrad tråd

[LÖST] För dig som kan inte nås av specifika nummer

  • 15 april 2020
  • 49 svar
  • 14 visningar

Användarnivå 5
Emblem +6

Hej!
Just nu upplever vissa användare att de kan bli uppringda av nummer som använder Telia som operatör. Detta beror på ett styrningsfel hos Telia mot en telefonnummerserie hos oss som börjar med 072-441.

Det betyder att du som har ett nummer som börjar med 072-441 för närvarande kommer inte kunna bli uppringda av Telia-numren. Det påverkar också förmågan att ta emot SMS från dessa nummer.


Telia känner till problemet och deras tekniker jobbar på att lösa det. Det är tyvärr inget vi kan göra på vårt håll för lösa detta utan att vi väntar bekräftelse från Telia att felet i styrningen är rättat.


Se till att bevaka denna tråd för att inte missa uppdateringar kring detta ärende.


Uppdatering 2020-04-21

För närvarande har vi inga flera uppdateringar kring detta ärende utan att vi väntar bekräftelse från Telia att detta har åtgärdats. Utan att anmäla problemet till deras tekniker är det inte något annat vi kan göra från vår sida.


Uppdatering 2020-04-27

Vi har fått bekräftelse från Telia att de har nu rättat styrningsfelet så att det går nu att bli uppringd av Telia-nummer igen. Inga vidare åtgärder borde behövas dock om du märker att det är fortfarande problem med att ta emot samtal från Telia-numren kan du testa starta om mobilen. Om det fortfarande inte funkar kan du kontakta supporten direkt här i tråden eller för snabbare svar, chatta med oss via vimla.se/kontakt eller via chattfunktionen när du är inloggad i Mitt Vimla.


49 svar

Hej!

har ni nån info om att det ej går att ringa från Telia operatörer till vårat vimla nr? @Vimla_Felix

Användarnivå 5
Emblem +6

Hej @Anders-Hans-Bertil-Michalak,

Jag har tyvärr inte fått ytterligare information kring detta ärende sedan igår, utan vi väntar på bekräftelse från Telia att styrningsfelet har rättats. Så fort jag får ny info kring detta kommer jag uppdatera tråden.

Det är inte bara från Telia som det inte går att ringa till mig, samma problem från tex telenor.

Så här har det varit sen jag bytte till vi vimla2, börjar överväga att lämna Vimla då det är hopplöst att någon inte kan nå mig. @Vimla_Felix

Användarnivå 5
Emblem +6

Hej @Gerda-Nihlén-Pettersson,

Om du upplever att det händer dig med nummer från Telenor skulle jag vilja felsöka det vidare. Gäller det alla nummer som försöker nå dig eller bara vissa? Kan du skicka mig via PM exempel på vilka specifika nummer har försökt att ringa dig samt tidspunkter/datum där du vet de försökte ringa.

Gäller det endast samtal? Dvs. kan du skicka och ta emot SMS till och från dessa nummer utan problem?

Har du möjlighet att testa ditt SIM i en annan lur för att utesluta om det är mobilen eller SIM-kortet som har orsakat problemet?

Hej

Samma sak gäller även nummer 072-449

@Vimla_Felix

Användarnivå 5
Emblem +6

Tack @Gunnel-Irene-Halldén,

Vid vidare undersökning har vi sett att det kan vara även alla i nummerserien 072-44X.

20200417 kl 1604.

Kan inte ta emot samtal .

Felet har varit sedan mitt nummer blev aktiverat.

Har varit i kontakt med TELIAS kundtjanst om detta,de såg inga fel inom Telia,men de kunde heller inte ringa till nummret, de undrade om nummret verkligen var aktiverat.

Vore bra om ni fixar detta omgående, då telia säger att det inte är nåt fel hos dom. Rätt värdelöst med ett abbonemang som inte fungerar, va ju tanken att kunna nå sin dotte

@Vimla_Felix

Nu har jag haft detta problem i TIO DAGAR! Har missat samtal bla från sjukhus, nya arbetsgivaren och bilverkstad, förödande för mig!

Vad gör Vimla för att lösa detta med Telia?

Har haft ett nytt abonnemang från Vimla i ca 10 dagar nu och mina kontakter med Telias abonnemang kan inte ringa upp mig. Nu ger jag upp och säga upp abonnemanget. Vimla, detta är riktigt illa skött.

Hallå!!!! va händer?? får ni igång så det går att använda nr?

Fruktansvärt dåligt

Hej! Jag har inte ett nummer som börjar på 072-441 men kan ändå inte bli uppringd? Funkar dock bra att ringa från min mobil.
Vad kan detta bero på??

Statusuppdatering tack.

Att inga Teliakunder/Teliatjänster kan nå Vimla på dryga 14 dagar känns väldigt konstigt?

@Vimla_Felix

Användarnivå 5
Emblem +6

Hej @Robert-Sandgren,

Jag förstår och har uppdaterad tråden idag, dock vi har tyvärr inga flera uppdateringar gällande detta ärende. Vi väntar fortfarande bekräftelse från Telia att problemet har åtgärdats. Det finns tyvärr inget vi kan göra från vår sida utan att uppmana dem att åtgärda problemet.

Jag uppdaterar omgående så fort jag har fått ny information.

Jag har pratat med Telia idag. Det är hög prio på att lösa kopplingen på nummerserien hos telia. Det ska enligt dem vara klart under den här veckan. De fick reda på det förra fredagen.

20200421.

Angående Telia. Jag har kollat upp med Telia . Telia säger att de inte har något fel i sitt system.

Du har förmodligen pratat med Telias Kundtjänst på 90200? Jag ringde idag, blev kopplad 5 ggr innan de tog tag i det. Killen på den tekniska supporten för Telias företagskunder kollade med sin backup support och då framgick det att det var ett känt problem hos Telia med nummerserien 072-44 som de jobbar på att lösa och det hade högsta prioritet. Jag undrar när du pratade med Telia? Det var känt hos Telia sen i fredags 17/4-20 som jag redan nämnt.

Problemet är inte hos Vimla, det ligger hos Telia.


@Klas-Bertil-Lundmark sa:

20200421.
Angående Telia. Jag har kollat upp med Telia . Telia säger att de inte har något fel i sitt system.

Kollat i dag med Telia.

Om man läser fler trådar här på Vimla kan man läsa att det är samtal från flera Operatörer som inte går fram.

Lite misstänksamnt att bara skylla på Telia.

Har varit i kontakt med huvudägaren Telenor om problemen med abbonemangen.

Hela uppläget verkar vara taget från den pedagogiska förskolan. Uppenbart ,att läsa mellan raderna.

Filtret var på hos mig så alla mina kontakter var blockade och kom inte fram Ringsignalen hörde dom som om jag inte svarade Hur gick det till Vem satt på filtret som jag lyckades ta bort

Jag förstår inte vad du har för agenda? Antingen vill du inte förstå vad jag skriver eller så är det något annat som du vill få fram. Enligt TELIA är det ett känt problem hos just det, TELIA. De har det på högsta prio att lösa det. Alltså är det inte Vimla som skyller på TELIA det är jag som säger att TELIA själva säger att de har problem....


@Klas-Bertil-Lundmark sa:

Kollat i dag med Telia.
Om man läser fler trådar här på Vimla kan man läsa att det är samtal från flera Operatörer som inte går fram.
Lite misstänksamnt att bara skylla på Telia.
Har varit i kontakt med huvudägaren Telenor om problemen med abbonemangen.
Hela uppläget verkar vara taget från den pedagogiska förskolan. Uppenbart ,att läsa mellan raderna.
Användarnivå 5
Emblem +6

Hej @molly,

Jag har svarat dig på den andra tråden du har skrivit på. 🙂

Jag har inte 072 nummer och sjukvården Östergötlandsregion kan INTE ringa till mig

Användarnivå 5
Emblem +6

Hej @Klara-Glavic,

Jag ser att du har ett 073-nummer. Hur länge har du upplevt att du kan inte nås av sjukvården Östergötalandsregion?

Gäller det endast numret de ringer ifrån eller andra nummer också?

Kan du ringa ut till samma numret från ditt Vimla-nummer?

Skulle du kunna skicka mig numret du inte kan ta emot samtal från samt med ungefärliga tidspunkter/datum när du vet de försökte ringa? Skicka dem gärna via PM (då slipper vi lämna ut personuppgifter på det offentliga forumet) som du kan göra genom att klicka på mitt användarnamn och sedan på Skicka PM-knappen på min profilsida.


@Vimla_Felix

Min fru kan ringa barnens vimlanummer 072441... med sitt företagsabonnemang hos Telia.

Jag kan dock inte ringa från Halebop... Dom kan ringa mig, men direkt efter när jag ringer upp sägs det att numret inte är i bruk.

Har 2 st Tele2 AB. Som också kan ringa barnens nummer.

Har 1 halebop kontantkort som inte kan ringa barnens nummer...

Så är det ett känt fel hos Halebop också?

Användarnivå 6

@Charlie-Richard-Schmidt

Halebop är inget eget företag och heller ingen egen operatör och har heller inget mobilnät.

Halebop är Telia.

Svara