Fråga

Kvalitetsproblem samtal till Tele2

  • 9 July 2021
  • 27 svar
  • 546 visningar

Hej!

Vid samtal till Tele2-abonnemang är tal kvaliteten så pass dålig att vi behöver avsluta samtalet. Problemet har varit konstant senaste 3 månaderna.  Är det en känd problematik?  Byter jag till mitt jobbabonnemang (Telenor) så blir kvaliteten utmärkt. 
 

Mvh, Fredrik 
 


27 svar

Användarnivå 3
Emblem +10

Hejsan @Freddan2k


Jag förstår! Märkligt att det blir sämre när du endast ta kontakt med en Tele2 användare.

Är det bättre när du tar kontakta med andra som inte har Tele2? gäller det när du är på en särskild plats eller överallt? 

Har du möjlighet att prova simkortet i en annan telefon? På så vis kan vi få reda på om det är telefonen eller abonnemanget det är fel på.

Det är inte ett känd problem här hos oss, så jag misstänker att det gäller bara dig och vi självklart kommer undersöka problemet. 

Jag vill först be dig att samla 2-3 exempel med datum och tid på när samtalet blir sämre. De exempel ska gärna vara så nya så möjligt. 

Sen vill jag be dig att kontakta vår support istället för att kunna göra en avancerad felsökning. Du når dem på hej@vimla.se eller via chatten på vimla.se/kontakt (öppen vardagar 9-16).

Mvh/Abbe

 

Stora kvalitetsproblem vid samtal är något jag upplevt också. Jag har däremot inte kunnat urskilja att problematiken enbart berör samtal med Tele2-användare då jag inte frågar varje person jag pratar i telefon med vilken operatör de använder. Jag har inte tid att felsöka så säger nog upp Vimla och tar någon operatör med stöd för HD-voice, VoLTE och VoWiFi. 

Ha de! 

Stora kvalitetsproblem vid samtal är något jag upplevt också. Jag har däremot inte kunnat urskilja att problematiken enbart berör samtal med Tele2-användare då jag inte frågar varje person jag pratar i telefon med vilken operatör de använder. Jag har inte tid att felsöka så säger nog upp Vimla och tar någon operatör med stöd för HD-voice, VoLTE och VoWiFi. 

Ha de! 

Det ska tilläggas att jag t.o.m. testat ljudkvaliteten vid "vanliga" röstsamtal med min sambos SIM-kort från Comviq i min telefon, vid dessa samtal var ljudkvaliteten utmärkt. 

Måste tyvärr säga att jag upplever samma sak, stora problem med samtalskvaliteten när jag ringer till Tele2-kunder. Om vi däremot avbryter samtalet och Tele2-kunden ringer mig blir kvaliteten märkbart bättre.

Användarnivå 3
Emblem +10

Hejsan @Freddan2k @CarlAn @Thedstrom 

Det är jättetråkigt att höra att ni upplever problem med samtal kvaliteten. 

Det finns inget konstaterat problem med samtal kvalitén som påverkar alla våra användare. Därför rekommenderar jag att ni hör gärna av er till vår support för att göra en avancerad felsökning och hitta vad som orsakar problemet. 

Ni får gärna ta med 2-3 exempel med datum och tid och de ska gärna vara så nya så möjligt.

Chatten är öppet vardagar mellan 09:00-16:00 och ni kan också maila till oss till hej@vimla.se 

Hör av er så gör vi vårt bästa för att hjälpa er
Mvh/Abbe

Hej @Abbe_Vimla

Som jag skrev: Jag har inte tid att felsöka mer. 

Användarnivå 2

Upplever också mycket dålig samtalskvalitet sen lång tid tillbaka, kan vara vid bytet till vimla 2.0

har provat ringa upp samma personer och har då använt comviq kontantkort och då är det bra ljud.

tror det är många fler än mig som har dåligt ljud. Får hoppas ni kan fixa detta.

 

Användarnivå 2

JA! Äntligen någon mer som har reagerat på detta. Ringer jag någon med Tele2/comviq så är det brutalt dålig ljudkvalitet. Det har varit så länge tyvärr…. .2.0 skräp :( 

Användarnivå 2

När tusan ska vimla 2.0 komma med HD ljud så det går att ringa med Vimla 2.0 ? 

Användarnivå 2

Det är tydligt att felet med  mycket dåligt ljud/samtalskvalitet inte bara drabbar enstaka Vimla användare utan att felet drabbar många användare. 
Tycker Vimla borde se över detta då det är ett stort problem och vidarebefordrar detta till Vimlas teknik/driftsektion. 

Användarnivå 3
Emblem +10

Hejsan 

Tack alla för att ni hör av er till oss

Våra tekniker har påbörjat en felsökning och hoppas att det lösa problemet snarast. 

Ni får jättegärna kontakta vår support och lämna några exempel på när ni upplevde dåligt kvalité via samtal. 
Det är mycket uppskattat och kommer hjälpa oss otroligt mycket med felsökningen. 

Det som våra tekniker behöver veta är: 

  • Sker det på en specifik plats eller överallt?
  • Blir kvaliteten sämre en viss tid in i samtalet och i så fall när?
  • Blir det likadant oavsett telefon? Vilka telefoner har testats?
  • När började problemet?
  • 2-3 exempel med datum och tid.

 

Hör gärna av er med de exempel till hej@vimla.se eller via chatten på vimla.se/kontakt (öppen vardagar 09:00-16:00)

❤ Vi är oerhört tacksamma för all hjälp ❤

Mvh/Abbe

Användarnivå 2

Hejsan 

Tack alla för att ni hör av er till oss

Våra tekniker har påbörjat en felsökning och hoppas att det lösa problemet snarast. 

Ni får jättegärna kontakta vår support och lämna några exempel på när ni upplevde dåligt kvalité via samtal. 
Det är mycket uppskattat och kommer hjälpa oss otroligt mycket med felsökningen. 

Det som våra tekniker behöver veta är: 

  • Sker det på en specifik plats eller överallt?
  • Blir kvaliteten sämre en viss tid in i samtalet och i så fall när?
  • Blir det likadant oavsett telefon? Vilka telefoner har testats?
  • När började problemet?
  • 2-3 exempel med datum och tid.

 

Hör gärna av er med de exempel till hej@vimla.se eller via chatten på vimla.se/kontakt (öppen vardagar 09:00-16:00)

❤ Vi är oerhört tacksamma för all hjälp ❤

Mvh/Abbe

 

Alltid när jag ringer till tele2/comviq från mitt Vimla. När dom ringer mig så är det dåligt men inte lika dåligt. Använder en iPhone 11 pro max at the moment… Spelar ingen roll när var å hur.. Något som ligger i nätet å spökar.. Alltid varit så sedan 2.0… 

Användarnivå 6
Emblem

Det är helt uppenbart vad problemet är.

Comviq, Tele2 och i princip alla andra operatörer använder VoLTE där samtal går över 4G-nätet. VoLTE använder ljudcodec som är liknande eller bättre än HD Voice.

Vimla har varken VoLTE eller HD Voice (som togs bort när de gick över till 2.0...).

VoLTE ska vara pågång i närtid enl. denna tråd, men det har Vimla utlovat flera gånger sedan 2019. Ger dom en sista chans och hoppas det lanseras ASAP. Annars tycker jag ni ska byta operatör för att markera, det kommer jag göra.

Det är helt uppenbart vad problemet är.

Comviq, Tele2 och i princip alla andra operatörer använder VoLTE där samtal går över 4G-nätet. VoLTE använder ljudcodec som är jämnbördiga eller bättre än HD Voice.

Vimla har varken VoLTE eller HD Voice (som togs bort när gick över till 2.0...).

VoLTE ska vara pågång i närtid enl. denna tråd, men det har Vimla utlovat flera gånger sedan 2019. Ger dom en sista chans och hoppas det lanseras ASAP. Annars tycker jag ni ska byta operatör för att markera, det kommer jag göra.

Det låter vettigt! Jag ger Vimla sommaren på sig att fixa VoLTE och VoWiFi. Finns inget till hösten lämnar jag och två andra (tipsningar) Vimla. 

Användarnivå 2

Tråkigt att Vimla 2.0 inte fungerar som det ska med ljudkvaliteten på samtal. Framförallt till Tele2/comviq då. Men även skandal att dom inte har HD-Voice som alla andra operatörer. 

Vimla 1.0 hade exemplariskt kristallklart tydligt ljud. Vimla 2.0 har det inte. 

Jag har så många tipsningar så jag betalar inget för Vimla. Men jag kan inte heller använda Vimla. Så jag har fått vidarekoppla mitt Vimla abonnemang till ett Tele2 abonnemang som jag fått skaffa enbart på grund utav att det är sådan dålig ljudkvalitet på Vimla 2.0

Hoppas verkligen dom löser detta ASAP så det blir HD Voice / VoLTE så man kan börja använda Vimla igen. 

Bästa vore kanske om dom gick tillbaka till Vimla 1.0 som va den bästa och mest prisvärda mobiloperatören i Sverige. 

Börjar mitt Vimla 2.0 kosta 10kr i månaden så anser jag att det inte är värt att vara kund längre. 

Riktigt Riktigt Riktigt tråkigt att man kör ett sådant fantastiskt varumärke i botten. 

Vimla 1.0 hade jag lätt betalat fullpris för om jag inte haft några tipsningar. Vimla 2.0 betalar jag inte ens 10kr för. Eftersom produkten är obrukbar. 

Användarnivå 2

Fortfarande lika dåligt/uselt ljud så att man knappt hör vad den andre säger. 
Hur går felsökningen hos er Vimla?

Jag har använt IPhone X och IPhone 7 ljudet exakt likadant. 
Ringer jag upp med ett Comviq kontantkort fungerar det bra så felet ligger hos er.

Är nu nära att byta abonnemang då jag tycker det är självklart att en basfunktion som samtal ska fungera utan problem. Bor i storstad med bra täckning. 
Vad händer kommer ni lösa problemet med urusel samtalskvalitet?

Användarnivå 2

@Abbe_Vimla  ??? Vad händer ??? 

Användarnivå 3
Emblem +10

Hejsan,

Våra tekniker fortfarande felsöka problemet, jag har självklart skickat vidare era exempel och synpunkter. 

Jag kommer uppdatera er så fort jag får mer information kring detta. Beklagar att det har dröjt lite med tiden. 

Ni fortfarande är varmt välkomna att kontakta vår support för att felsöka problemet på era abonnemang. Ni når de på hej@vimla.se eller via chatten på vimla.se/kontakt (öppen vardagar 9-16). Ni kan även hänvisa till den tråden.

❤ Tack för er tålamod ❤ Vi kommer självklart göra vårt bästa att hitta vad som orsakar detta och i så fall lösa det snarast. 

Mvh/Abbe

Användarnivå 2

Nu är det i mitten av Augusti månad och ni Vimla har  fortfarande inte löst problemet med väldig dålig samtalskvalitet. 
Har nu börjat gett upp att ni kommer att lösa det då det inte verkar vara speciellt intressant för er att fixa. Konstigt då ni är ett telekomföretag.
Är tvungen använda Comviq kontantkort tillsammans med mitt Vimla abbonemang för att inte ständigt behöva säga va jag hör inte vad du sa till samtalspartnern, och nej jag har inte fel på hörseln. Vet att ni inte har HD-Voice men såhär skall det inte vara. Allra sämst ljud är det till/från samtal till Tele2//Comviq

Det är helt uppenbart vad problemet är.

Comviq, Tele2 och i princip alla andra operatörer använder VoLTE där samtal går över 4G-nätet. VoLTE använder ljudcodec som är jämnbördiga eller bättre än HD Voice.

Vimla har varken VoLTE eller HD Voice (som togs bort när gick över till 2.0...).

VoLTE ska vara pågång i närtid enl. denna tråd, men det har Vimla utlovat flera gånger sedan 2019. Ger dom en sista chans och hoppas det lanseras ASAP. Annars tycker jag ni ska byta operatör för att markera, det kommer jag göra.

Det låter vettigt! Jag ger Vimla sommaren på sig att fixa VoLTE och VoWiFi. Finns inget till hösten lämnar jag och två andra (tipsningar) Vimla. 

Då börjar sommaren närma sig sitt slut och mitt tålamod likaså. Jag förbereder en portering till Hallon som erbjuder både VoWiFi och VoLTE. Tack och hej! 

Användarnivå 7
Emblem +29

Vad har era tekniker kommit fram till? Tycker det är riktigt uselt att ni inte kommit med någon uppdatering sedan den 2 augusti. 

Användarnivå 7
Emblem +29

Nu är det i mitten av Augusti månad och ni Vimla har  fortfarande inte löst problemet med väldig dålig samtalskvalitet. 
Har nu börjat gett upp att ni kommer att lösa det då det inte verkar vara speciellt intressant för er att fixa. Konstigt då ni är ett telekomföretag.
Är tvungen använda Comviq kontantkort tillsammans med mitt Vimla abbonemang för att inte ständigt behöva säga va jag hör inte vad du sa till samtalspartnern, och nej jag har inte fel på hörseln. Vet att ni inte har HD-Voice men såhär skall det inte vara. Allra sämst ljud är det till/från samtal till Tele2//Comviq

Jag instämmer, ringde ett samtal till en vän som har Tele2 ikväll, det var faktiskt helt brutalt dålig ljudkvalitet. Efter ett tag gav jag upp och bad om att få ringa på Messenger istället, vilken skillnad det blev när man utan problem kan höra vad personen säger. Ett tag tänkte jag att det var personens telefon det var fel på, men eftersom ljudet blev så bra på Messenger så kan man nog utesluta det också. Felet måste ligga hos antingen Vimla eller Tele2, oavsett vems problemet är så måste ni samarbeta för att lösa problemet. 

Användarnivå 4
Emblem +21

Hejsan Allihopa! 

I dagsläget har vi ingen typ av problematik specifikt mot Tele2s nät. Vi hade i februari en problematik med dem där samtalet bröts efter 10 minuter. Denna problematiken är löst sedan länge tillbaka. Felsökningen som gjordes i för ca 2 månader sedan tillsammans med Telenor som vi använder oss av för master osv hittade inget som var skadat eller klara förklaringar till att ni upplever problem och bad om nya exempel för att kunna gå vidare i felsökningen. 

Upplever ni alltså fortfarande problem med specifikt Tele2 eller annan operatör behöver ni kontakta våran support så våra tekniker kan sammanställa och se om era ärenden har någon specifik gemensam nämnare. Av de ärenden som kommit in om dålig ljudkvalité har vi inte hittat någon gemensam nämnare så här långt. 

Det vill säga samtliga av er behöver kontakta våran support så de kan kolla närmare på saken.

  • Samla gärna ihop 3-4 exempel där det är exakt datum och tid samtalet har varit
  • Är det på samma plats
  • specifika nummer

Ni hittar våran support här: 

Mail: hej@vimla.se

chatt: vimla.se/chatt (vardagar mellan 9-16).

Lycka till!

Användarnivå 7
Emblem +29

Hejsan Allihopa! 

I dagsläget har vi ingen typ av problematik specifikt mot Tele2s nät. Vi hade i februari en problematik med dem där samtalet bröts efter 10 minuter. Denna problematiken är löst sedan länge tillbaka. Felsökningen som gjordes i för ca 2 månader sedan tillsammans med Telenor som vi använder oss av för master osv hittade inget som var skadat eller klara förklaringar till att ni upplever problem och bad om nya exempel för att kunna gå vidare i felsökningen. 

Upplever ni alltså fortfarande problem med specifikt Tele2 eller annan operatör behöver ni kontakta våran support så våra tekniker kan sammanställa och se om era ärenden har någon specifik gemensam nämnare. Av de ärenden som kommit in om dålig ljudkvalité har vi inte hittat någon gemensam nämnare så här långt. 

Det vill säga samtliga av er behöver kontakta våran support så de kan kolla närmare på saken.

  • Samla gärna ihop 3-4 exempel där det är exakt datum och tid samtalet har varit
  • Är det på samma plats
  • specifika nummer

Ni hittar våran support här: 

Mail: hej@vimla.se

chatt: vimla.se/chatt (vardagar mellan 9-16).

Lycka till!

Har ni inte tagit det vidare det med Tele2? Eller har ni testat att ringa en Tele2-mobil? Har under dagen försökt mig på att spela in samtal men lyckas inte hitta någon lösning som fungerar än, tror det blir enklare om ni får höra hur illa det faktiskt låter. Tycker det nästan är lite provocerande när vi är flera kunder som klagar på samma fel och ni skriver: “I dagsläget har vi ingen typ av problematik specifikt mot Tele2s nät.” Tror ni inte på oss kunder?

Användarnivå 2

Problemet med mycket dålig samtalskvalitet till Tele2/Comviq kvarstår. Exakt likadant sen jag skrev här första gången. 
Tycker supporten skall ringa själva och höra; burkigt och hackigt. 
Har förstått att det enda som hjälper är att vi kunder tyvärr byter från Vimla till annan operatör. Gör tillräckligt många det så sätter det press på Vimla. det är så marknadsekonomi fungerar. 

 

Svara