Fråga

Kvalitetsproblem samtal till Tele2

  • 9 juli 2021
  • 18 svar
  • 297 visningar

Hej!

Vid samtal till Tele2-abonnemang är tal kvaliteten så pass dålig att vi behöver avsluta samtalet. Problemet har varit konstant senaste 3 månaderna.  Är det en känd problematik?  Byter jag till mitt jobbabonnemang (Telenor) så blir kvaliteten utmärkt. 
 

Mvh, Fredrik 
 


18 svar

Användarnivå 3
Emblem +8

Hejsan @Freddan2k


Jag förstår! Märkligt att det blir sämre när du endast ta kontakt med en Tele2 användare.

Är det bättre när du tar kontakta med andra som inte har Tele2? gäller det när du är på en särskild plats eller överallt? 

Har du möjlighet att prova simkortet i en annan telefon? På så vis kan vi få reda på om det är telefonen eller abonnemanget det är fel på.

Det är inte ett känd problem här hos oss, så jag misstänker att det gäller bara dig och vi självklart kommer undersöka problemet. 

Jag vill först be dig att samla 2-3 exempel med datum och tid på när samtalet blir sämre. De exempel ska gärna vara så nya så möjligt. 

Sen vill jag be dig att kontakta vår support istället för att kunna göra en avancerad felsökning. Du når dem på hej@vimla.se eller via chatten på vimla.se/kontakt (öppen vardagar 9-16).

Mvh/Abbe

 

Stora kvalitetsproblem vid samtal är något jag upplevt också. Jag har däremot inte kunnat urskilja att problematiken enbart berör samtal med Tele2-användare då jag inte frågar varje person jag pratar i telefon med vilken operatör de använder. Jag har inte tid att felsöka så säger nog upp Vimla och tar någon operatör med stöd för HD-voice, VoLTE och VoWiFi. 

Ha de! 

Stora kvalitetsproblem vid samtal är något jag upplevt också. Jag har däremot inte kunnat urskilja att problematiken enbart berör samtal med Tele2-användare då jag inte frågar varje person jag pratar i telefon med vilken operatör de använder. Jag har inte tid att felsöka så säger nog upp Vimla och tar någon operatör med stöd för HD-voice, VoLTE och VoWiFi. 

Ha de! 

Det ska tilläggas att jag t.o.m. testat ljudkvaliteten vid "vanliga" röstsamtal med min sambos SIM-kort från Comviq i min telefon, vid dessa samtal var ljudkvaliteten utmärkt. 

Måste tyvärr säga att jag upplever samma sak, stora problem med samtalskvaliteten när jag ringer till Tele2-kunder. Om vi däremot avbryter samtalet och Tele2-kunden ringer mig blir kvaliteten märkbart bättre.

Användarnivå 3
Emblem +8

Hejsan @Freddan2k @CarlAn @Thedstrom 

Det är jättetråkigt att höra att ni upplever problem med samtal kvaliteten. 

Det finns inget konstaterat problem med samtal kvalitén som påverkar alla våra användare. Därför rekommenderar jag att ni hör gärna av er till vår support för att göra en avancerad felsökning och hitta vad som orsakar problemet. 

Ni får gärna ta med 2-3 exempel med datum och tid och de ska gärna vara så nya så möjligt.

Chatten är öppet vardagar mellan 09:00-16:00 och ni kan också maila till oss till hej@vimla.se 

Hör av er så gör vi vårt bästa för att hjälpa er
Mvh/Abbe

Hej @Abbe_Vimla

Som jag skrev: Jag har inte tid att felsöka mer. 

Användarnivå 1

Upplever också mycket dålig samtalskvalitet sen lång tid tillbaka, kan vara vid bytet till vimla 2.0

har provat ringa upp samma personer och har då använt comviq kontantkort och då är det bra ljud.

tror det är många fler än mig som har dåligt ljud. Får hoppas ni kan fixa detta.

 

Användarnivå 2

JA! Äntligen någon mer som har reagerat på detta. Ringer jag någon med Tele2/comviq så är det brutalt dålig ljudkvalitet. Det har varit så länge tyvärr…. .2.0 skräp :( 

Användarnivå 2

När tusan ska vimla 2.0 komma med HD ljud så det går att ringa med Vimla 2.0 ? 

Användarnivå 1

Det är tydligt att felet med  mycket dåligt ljud/samtalskvalitet inte bara drabbar enstaka Vimla användare utan att felet drabbar många användare. 
Tycker Vimla borde se över detta då det är ett stort problem och vidarebefordrar detta till Vimlas teknik/driftsektion. 

Användarnivå 3
Emblem +8

Hejsan 

Tack alla för att ni hör av er till oss

Våra tekniker har påbörjat en felsökning och hoppas att det lösa problemet snarast. 

Ni får jättegärna kontakta vår support och lämna några exempel på när ni upplevde dåligt kvalité via samtal. 
Det är mycket uppskattat och kommer hjälpa oss otroligt mycket med felsökningen. 

Det som våra tekniker behöver veta är: 

  • Sker det på en specifik plats eller överallt?
  • Blir kvaliteten sämre en viss tid in i samtalet och i så fall när?
  • Blir det likadant oavsett telefon? Vilka telefoner har testats?
  • När började problemet?
  • 2-3 exempel med datum och tid.

 

Hör gärna av er med de exempel till hej@vimla.se eller via chatten på vimla.se/kontakt (öppen vardagar 09:00-16:00)

❤ Vi är oerhört tacksamma för all hjälp ❤

Mvh/Abbe

Användarnivå 2

Hejsan 

Tack alla för att ni hör av er till oss

Våra tekniker har påbörjat en felsökning och hoppas att det lösa problemet snarast. 

Ni får jättegärna kontakta vår support och lämna några exempel på när ni upplevde dåligt kvalité via samtal. 
Det är mycket uppskattat och kommer hjälpa oss otroligt mycket med felsökningen. 

Det som våra tekniker behöver veta är: 

  • Sker det på en specifik plats eller överallt?
  • Blir kvaliteten sämre en viss tid in i samtalet och i så fall när?
  • Blir det likadant oavsett telefon? Vilka telefoner har testats?
  • När började problemet?
  • 2-3 exempel med datum och tid.

 

Hör gärna av er med de exempel till hej@vimla.se eller via chatten på vimla.se/kontakt (öppen vardagar 09:00-16:00)

❤ Vi är oerhört tacksamma för all hjälp ❤

Mvh/Abbe

 

Alltid när jag ringer till tele2/comviq från mitt Vimla. När dom ringer mig så är det dåligt men inte lika dåligt. Använder en iPhone 11 pro max at the moment… Spelar ingen roll när var å hur.. Något som ligger i nätet å spökar.. Alltid varit så sedan 2.0… 

Användarnivå 5
Emblem

Det är helt uppenbart vad problemet är.

Comviq, Tele2 och i princip alla andra operatörer använder VoLTE där samtal går över 4G-nätet. VoLTE använder ljudcodec som är liknande eller bättre än HD Voice.

Vimla har varken VoLTE eller HD Voice (som togs bort när de gick över till 2.0...).

VoLTE ska vara pågång i närtid enl. denna tråd, men det har Vimla utlovat flera gånger sedan 2019. Ger dom en sista chans och hoppas det lanseras ASAP. Annars tycker jag ni ska byta operatör för att markera, det kommer jag göra.

Det är helt uppenbart vad problemet är.

Comviq, Tele2 och i princip alla andra operatörer använder VoLTE där samtal går över 4G-nätet. VoLTE använder ljudcodec som är jämnbördiga eller bättre än HD Voice.

Vimla har varken VoLTE eller HD Voice (som togs bort när gick över till 2.0...).

VoLTE ska vara pågång i närtid enl. denna tråd, men det har Vimla utlovat flera gånger sedan 2019. Ger dom en sista chans och hoppas det lanseras ASAP. Annars tycker jag ni ska byta operatör för att markera, det kommer jag göra.

Det låter vettigt! Jag ger Vimla sommaren på sig att fixa VoLTE och VoWiFi. Finns inget till hösten lämnar jag och två andra (tipsningar) Vimla. 

Användarnivå 2

Tråkigt att Vimla 2.0 inte fungerar som det ska med ljudkvaliteten på samtal. Framförallt till Tele2/comviq då. Men även skandal att dom inte har HD-Voice som alla andra operatörer. 

Vimla 1.0 hade exemplariskt kristallklart tydligt ljud. Vimla 2.0 har det inte. 

Jag har så många tipsningar så jag betalar inget för Vimla. Men jag kan inte heller använda Vimla. Så jag har fått vidarekoppla mitt Vimla abonnemang till ett Tele2 abonnemang som jag fått skaffa enbart på grund utav att det är sådan dålig ljudkvalitet på Vimla 2.0

Hoppas verkligen dom löser detta ASAP så det blir HD Voice / VoLTE så man kan börja använda Vimla igen. 

Bästa vore kanske om dom gick tillbaka till Vimla 1.0 som va den bästa och mest prisvärda mobiloperatören i Sverige. 

Börjar mitt Vimla 2.0 kosta 10kr i månaden så anser jag att det inte är värt att vara kund längre. 

Riktigt Riktigt Riktigt tråkigt att man kör ett sådant fantastiskt varumärke i botten. 

Vimla 1.0 hade jag lätt betalat fullpris för om jag inte haft några tipsningar. Vimla 2.0 betalar jag inte ens 10kr för. Eftersom produkten är obrukbar. 

Användarnivå 1

Fortfarande lika dåligt/uselt ljud så att man knappt hör vad den andre säger. 
Hur går felsökningen hos er Vimla?

Jag har använt IPhone X och IPhone 7 ljudet exakt likadant. 
Ringer jag upp med ett Comviq kontantkort fungerar det bra så felet ligger hos er.

Är nu nära att byta abonnemang då jag tycker det är självklart att en basfunktion som samtal ska fungera utan problem. Bor i storstad med bra täckning. 
Vad händer kommer ni lösa problemet med urusel samtalskvalitet?

Användarnivå 2

@Abbe_Vimla  ??? Vad händer ??? 

Användarnivå 3
Emblem +8

Hejsan,

Våra tekniker fortfarande felsöka problemet, jag har självklart skickat vidare era exempel och synpunkter. 

Jag kommer uppdatera er så fort jag får mer information kring detta. Beklagar att det har dröjt lite med tiden. 

Ni fortfarande är varmt välkomna att kontakta vår support för att felsöka problemet på era abonnemang. Ni når de på hej@vimla.se eller via chatten på vimla.se/kontakt (öppen vardagar 9-16). Ni kan även hänvisa till den tråden.

❤ Tack för er tålamod ❤ Vi kommer självklart göra vårt bästa att hitta vad som orsakar detta och i så fall lösa det snarast. 

Mvh/Abbe

Svara