Kan ej ta emot SMS från utlandet

  • 7 maj 2020
  • 13 svar
  • 289 visningar

Jag har problem med att ta emot SMS från utlandet. Svenska SMS funkar utmärkt. I det här specifika fallet så är det SMS från Sydkorea som inte kommer fram. Jag har kontaktat motparten som säger att det ser bra ut i deras ände, kan någon människa snälla hjälpa mig.


13 svar

Användarnivå 6
Emblem +54

Hej @Lukas-Glader-Mattsson,

Kan du SMSa till den personen?

Kan du ringa/ ta emot samtal från personen?

Vet du vilken operatör personen har?

Mvh Emil

Det är ett företag och inte en privatperson, så jag har ingen möjlighet att prova den vägen.

Användarnivå 6
Emblem +54

Okej @Lukas-Glader-Mattsson,

Då blir det lite svårare... det jag då misstänker är att företaget använder sig av en operatör som är svartlistad i Telenors nät då de inte betalar för trafikkostnaden som uppstår när de skickar ett sms via Telenors nät.

Mvh Emil

@Emil_Vimla

Det låter ganska märkligt att Telenor avsiktligt svartlistar SMS från vissa operatörer! Är det verkligen sant? Och kan det i så fall vara förklaringen till att så många Vimla 2.0 kunder upplever problem med SMS som inte kommer fram från gällande t.ex. paketleveranser eller bekräftelser från banktjänster?

Väldigt många Vimla 2.0 kunder har rapporterat problem med att ta emot automatiska SMS-utskick från div. tjänster. Jag vet folk som t.o.m. har bytt till en annan operatör för att problemet är så stort. Kan det hela bero på att Telenor avsiktligt blockerar SMS från vissa avsändare?

Användarnivå 6
Emblem +54

Hej igen @Sven,

Nu är jag ute på väldigt djupt vatten då detta verkligen inte är inom mitt kunskapsområde så du får gärna rätta mig om det är fel men om jag kommer ihåg rätt har det att göra med något som kallas "grey routing" som gör att Telenor blockerar trafiken.

Hittade en förklarande text om detta efter en googling:

"A grey route is A2P messaging that originates outside of authorized networks, in other words non-commercialized traffic where there is no agreement between the sender and the receiving network."

Utländska banker och företag använder sig av detta och därför svartlistas det. Jag tror att jag uttryckte mig lite fel i första svaret med att det är operatören som svartlistas men det är iallafall något som svartlistas som gör att dessa SMS inte fungerar.

Paketleveranser och andra verifikations-SMS ska inte påverkas av detta.

Mvh Emil

@Emil_Vimla

Tack för din info. Jag vet inte heller speciellt mycket om detta men det lät intressant med tanke på att många kunder som sagt har problem med att få SMS på Vimla 2.0. Men vi får väl hoppas på att Vimlas tekniker har koll på de här bitarna.


Har jag tolkat konversationen rätt nu om jag säger att det antagligen är i er ände som SMS blir blockerade men att ni inte är säkra och att ni inte kan göra något åt saken pga att det är er "underleverantör" av nätet som faktisk har koll?

Användarnivå 6
Emblem +54

@Lukas-Glader-Mattsson

Om det är som jag tror beror detta på att företaget använder sig av teknik som gör att Telenor får stå för kostnaden för deras SMS-utskick vilket i sin tur gjort att det blockeras. Det finns tyvärr inget vi kan göra för att påverka detta i så fall.

Mvh Emil

@Sven

Vet du vilken operatör(er) dom har bytt till?

@Lukas-Glader-Mattsson sa:

@Sven
Vet du vilken operatör(er) dom har bytt till?

Flera inkl. mig själv har bytt till Fello. Någon har bytt till Halebop.

@Lukas-Glader-Mattsson

Även jag har bytt till Fello. Inga som helst problem med nånting öht. Likartade priser, och fungerande.

Tack för tipsen, har tecknat abonnemang hos dom nu!

Hej, har också problem att få sms från utländsk företag. Kollat igenom och smsena verkar komma från 42726842282. Har ni möjlighet att åtgärda? Behöver veta snarast då jag funderar på att byta min operatör.. jag behöver få sms från dem...

Svara