Internet fungerar inte

  • 29 March 2015
  • 9 svar
  • 2099 visningar

Har skaffat ett Vimla-abonnemang med 10 GB surf per månad. Men när jag försöker använda internet på telefonen fungerar det inte. Det är som om telefonen inte har någon internetanslutning.

 

Jag har aktiverat "Mobile data traffic" (telefon med Android 4.3) och är ansluten till "LTE VIMLA!". Har även provat att ansluta till "3G VIMLA!" istället men det är samma sak.

 

Kan nämna att om jag ansluter via WiFi fungerar internet perfekt, men alltså inte via telenätet. Kan även nämna att det fungerar att ringa via telefonen. Det är bara internet som inte fungerar.

 

Behöver man göra något mer för att aktivera internet eller varför fungerar det inte?


9 svar

Användarnivå 6
Emblem +6

Har du ställt in rätt apn? Ska vara services.telenor.se, kolla så att inte det ligger kvar en gamal apn från eventuell tidigare operatör.

Aha. Nu fungerar det, tack.

Förresten, någon idé varför jag endast har 1-2 "pluppar" på täckningsikonen, trots att jag befinner mig i ett område som enligt täckningskartan ska ha "Mycket god täckning"? Detta också trots att jag håller telefonen en bit utanför fönstret.

Användarnivå 5
Emblem +4

Hej @@Tigern ! 

 

Får du 1-2 pluppar oavsett var du befinner dig i området eller är det enbart på vissa platser?

 

PS. Markera gärna inlägget som hjälpte dig som lösning, då blir det lättare för andra att få hjälp framöver.

Nu har internet slutat fungera helt och hållet. Åkte tåg genom halva Sverige häromdagen och inte på ett enda ställe (kollade då jag befann mig i flera stadskärnor, t.ex. Stockholms centralstation) hade jag tillgång till internet, trots att jag skrivit in APN och att det fungerade innan. Lyckas heller inte ansluta till LTE Vimla längre, endast 3G Vimla. Nu fungerar inte internet alls. Har provat att ta bort APN och fylla i allt på nytt, men det fungerar inte alls. Varför har det blivit så nu?

Hmm...det låter märkligt. Har du prövat att sätta simkortet i en annan telefon och se om samma problem kvarstår?
Användarnivå 5
Emblem +1

Är telefonen rootad?

Har du uppdaterat till senaste firewaren?

 

Om ja...

 

Ta bort root plus alla APN. Gör en systemåterställning. Starta om luren om den inte själv gör det.

 

Om nej...

Ta bort alla APN. Gör en systemåterställning.

Inställningar är rätt och ska ha 17,36 gb men utan att internet fungerar? Varför finns inget support per telefon? 

Användarnivå 3
Emblem +20

Hej @paola 

Då detta är vårt offentliga forum där alla kan se vad du lägger ut vill jag be dig kontakta vår support istället. Du når dem på hej@vimla.se eller via chatten på vimla.se/kontakt (öppen vardagar 9-16).

Anledningen till detta är för att ditt ärende kräver att du ger ut personuppgifter så att vi ska kunna hitta ditt abonnemang och därefter hjälpa dig.

Svara