✅ Besvarat

Inget internet

  • 2 mars 2021
  • 3 svar
  • 66 visningar

Kan inte nå internet med mobildata. Normalt sitter SIM-kortet i en router, men eftersom det inte når internet har jag provat med min mobil. Fungerar inte i mobilen heller även fast mobildata är aktiverat. Alla inställningar verkar OK. Det går att ringa! Verkar vara fel på simkortet!? Vad göra?

icon

Bästa svar av MichaelF 3 mars 2021, 11:34

Om du har gått över från Vimla1.0 till Vimla 2.0 så behöver du ändra APN inställningar.

Vid uppdatering av telefon eller din router så kan det hända att APN inställningar ändrat av sig själv.

Det är bara nyare telefon (nyare mjukvara) eller enheter som har Vimla 2.0 nätkod som ställer in APN automatiskt annars får man ändra det manuellt som du har gjort.

Visa original

Detta ämne är stängt för kommentarer

3 svar

Användarnivå 6
Emblem +50

Du behöver ser över dina APN inställningar för internet och MMS.

Läs mer här:

Hoppas det hör hjälper dig.

Jag har lyckats ändra APN-inställningarna i mobilen men sedan för att ändra APN i routern var jag tvungen att koppla ihop routern med datorn med en internetkabel(!?) för att kunna ändra inställningarna i routern. Nu verkar det fungera och jag hoppas det fortsätter så. Vad som orsakat problemet vet jag inte. Routern står i en föreningslokal och alla har tillgång till gästnätverket men inte det lokala. Ingen utom jag kan komma åt routern!?

SIM korten brukar ju ställa in APN automatiskt!???

Användarnivå 6
Emblem +50

Om du har gått över från Vimla1.0 till Vimla 2.0 så behöver du ändra APN inställningar.

Vid uppdatering av telefon eller din router så kan det hända att APN inställningar ändrat av sig själv.

Det är bara nyare telefon (nyare mjukvara) eller enheter som har Vimla 2.0 nätkod som ställer in APN automatiskt annars får man ändra det manuellt som du har gjort.