Ingen 3G täckning, och funkar inte med 4G kan inte ringa någon.

  • 12 October 2021
  • 12 svar
  • 499 visningar

4G fungerar inte att ringa med med Vimla, så mycket har jag räknat ut efter att ha läst runt, men om man nu bor på ett ställe där Telenor har släckt ner 3G täckningen så har man då helt utan förvarning helt plötsligt blivit av med sin möjlighet att ringa någonstans, smsa någonstans, eller för den delen ta emot samtal eller SMS. Det är så det verkar iallafall.

 

I telefonen så kommer meddelandet “Ej registrerad på nätverk” fram och när man skall försöka välja nätverk manuellt så finns bara Telia att välja på. Har följt alla föreslagna åtgärder, testat med en annan mobil, till olika nummer etc etc.

 

Vad gör man åt detta när man sitter i en liten by ute i skogen? Bara att åka in till stan och köpa ett nytt abonnemang som fungerar? Och tills man kan det så är man helt okontaktbar?


12 svar

Användarnivå 4
Emblem +23

Hej @DRIR,

Det är såklart jättetråkigt och ifall du är säker på att det inte är en tillfällig störning, så rekommenderar jag, för din  egen skull, att du skaffar ett abonnemang som använder ett annat nät än Telenors.

Vill du att vi kikar närmre på saken samt ifall det är något annat som orsakar problemen så är du supervälkommen att kontakta vår support för en felsökning:

Chatt: vimla.se/chatt (vardagar mellan 9-16)
Mejl: hej@vimla.se 

Användarnivå 7
Emblem

Om det här är sant är det faktiskt helt sanslöst. Ni är alltså den sista operatören i Sverige utan samtal över 4G-nätet (VoLTE) och nu börjar ni uppmana kunder med obefintlig 3G-täckning att byta operatör?

Vi har alltså kommit till ett läge där ni inte lyckats lansera en funktion som alla andra operatörer haft i åratal, och som ni utlovat lika länge - där ni nu säger till kunder att de får finna sig i situationen och byta operatör?

 

Hej @DRIR,

Det är såklart jättetråkigt och ifall du är säker på att det inte är en tillfällig störning, så rekommenderar jag, för din  egen skull, att du skaffar ett abonnemang som använder ett annat nät än Telenors.

Vill du att vi kikar närmre på saken samt ifall det är något annat som orsakar problemen så är du supervälkommen att kontakta vår support för en felsökning:

Chatt: vimla.se/chatt (vardagar mellan 9-16)
Mejl: hej@vimla.se 

 

Skulle det inte vara bättre att släppa på VoLTE som ju redan finns i ert nät, än att jaga iväg kunderna?

Användarnivå 4
Emblem +23

Hej @monte och @Induktion,

Såklart vill vi inte “jaga iväg” våra användare men vi tycker att det absolut viktigaste är att man ska vara nöjd med sitt abonnemang samt känna full trygghet i att man kan använda samtliga tjänster som ingår i det. Därför väger det alltid tyngre än att abonnemanget ska vara hos just oss, ifall det inte är vad som fungerar bäst.

Just nu ingår inte VoLTE i våra abonnemang och det är absolut inte en hemlighet. Jag understryker igen att detta jobbas på för fullt samt att en uppdatering kommer att komma om ca två veckor.

Med det sagt så är du, @DRIR, såklart supervälkommen tillbaka till oss när vi erbjuder möjligheten att ringa via 4G. Det ser vi alla fram emot väldigt mycket.

Användarnivå 3

Hur många gånger har man inte sett er säga att funktioner testas, funkar bra, kommer "snart" och sen går det ett år och man hör precis samma sak om samma funktion.

Hej @monte och @Induktion,

Såklart vill vi inte “jaga iväg” våra användare men vi tycker att det absolut viktigaste är att man ska vara nöjd med sitt abonnemang samt känna full trygghet i att man kan använda samtliga tjänster som ingår i det. Därför väger det alltid tyngre än att abonnemanget ska vara hos just oss, ifall det inte är vad som fungerar bäst.

Just nu ingår inte VoLTE i våra abonnemang och det är absolut inte en hemlighet. Jag understryker igen att detta jobbas på för fullt samt att en uppdatering kommer att komma om ca två veckor.

Med det sagt så är du, @DRIR, såklart supervälkommen tillbaka till oss när vi erbjuder möjligheten att ringa via 4G. Det ser vi alla fram emot väldigt mycket.

Konödigt med förklaringen om 3g. Jag bor i Malmö och sen 1 vecka tillbaka kan jag knappt använda mobilen till att ringa med. Vid kontakt med Vimla säger de att 3g nätet är nedstängt?!?! Och kan jag då inte ringa via 4g (Volte) då är ju klart att det inte går att ringa. Tack Vimla!

Användarnivå 4
Emblem +52

Konödigt med förklaringen om 3g. Jag bor i Malmö och sen 1 vecka tillbaka kan jag knappt använda mobilen till att ringa med. Vid kontakt med Vimla säger de att 3g nätet är nedstängt?!?! Och kan jag då inte ringa via 4g (Volte) då är ju klart att det inte går att ringa. Tack Vimla!


Det är bra att du fortsätter felsöka med vår support. Vet att problemet med uppkoppling till 2G är ett problem i Malmö just nu som våra tekniker undersöker tillsammans med Telenor. Tyvärr kan vi inte uppdatera vart i processer eller liknande vi befinner oss utan vi uppdaterar dig via mail när det är löst. 

Konödigt med förklaringen om 3g. Jag bor i Malmö och sen 1 vecka tillbaka kan jag knappt använda mobilen till att ringa med. Vid kontakt med Vimla säger de att 3g nätet är nedstängt?!?! Och kan jag då inte ringa via 4g (Volte) då är ju klart att det inte går att ringa. Tack Vimla!


Det är bra att du fortsätter felsöka med vår support. Vet att problemet med uppkoppling till 2G är ett problem i Malmö just nu som våra tekniker undersöker tillsammans med Telenor. Tyvärr kan vi inte uppdatera vart i processer eller liknande vi befinner oss utan vi uppdaterar dig via mail när det är löst. 

För det första så är det 2g nätet det enad som fungerar för tillfället, där jag bor. Och för det andra så får jag inga direkta svar via mail. Åtminstone vet inte den som svarar mej vad jag har för problem. Jo iofs så kan jag inte ringa med min mobil, det är vi överens om. Men vad är problemet. Någon säger 3g nätet är stängt, någon säger att vi inte ännu kan ringa med 4g hos Vimla och någon säger att det är problem med 2g nätet (det enda som för närvarande fungerar). Jag vet inte vad jag ska tro. Jag har som sagt haft mycket stora problem sen i torsdags 2022-03-17 och inte fått några riktiga besked om vad problemet består ännu!

Användarnivå 4
Emblem +52

För det första så är det 2g nätet det enad som fungerar för tillfället, där jag bor. Och för det andra så får jag inga direkta svar via mail. Åtminstone vet inte den som svarar mej vad jag har för problem. Jo iofs så kan jag inte ringa med min mobil, det är vi överens om. Men vad är problemet. Någon säger 3g nätet är stängt, någon säger att vi inte ännu kan ringa med 4g hos Vimla och någon säger att det är problem med 2g nätet (det enda som för närvarande fungerar). Jag vet inte vad jag ska tro. Jag har som sagt haft mycket stora problem sen i torsdags 2022-03-17 och inte fått några riktiga besked om vad problemet består ännu!

Just nu om du inte har en av de telefoner som finns på vimla.se/volte så kan du endast ringa över 2G och 3G. Då all 3G täckning är nedstängt i Malmö är det inte konstigt att du inte kan ringa över 3G eller 4G. Däremot ska du kunna ringa, det via 2G då. Där ska din telefon och nät koppla från 4G till 2G när du ringer eller tar emot ett samtal. Det verkar inte vara fallet för ett antal av våra användare och det felsöker vi. 

Tillsammans med detta har ett antal av master i Malmö haft driftstörningar, däribland 2G och 4G master så därför är täckningen så pass dålig. 

Som jag skrev i mitt tidigare post felsöker vi detta tillsammans med våra tekniker och återkommer till dig när vi har uppdatering eller det är löst.

För det första så är det 2g nätet det enad som fungerar för tillfället, där jag bor. Och för det andra så får jag inga direkta svar via mail. Åtminstone vet inte den som svarar mej vad jag har för problem. Jo iofs så kan jag inte ringa med min mobil, det är vi överens om. Men vad är problemet. Någon säger 3g nätet är stängt, någon säger att vi inte ännu kan ringa med 4g hos Vimla och någon säger att det är problem med 2g nätet (det enda som för närvarande fungerar). Jag vet inte vad jag ska tro. Jag har som sagt haft mycket stora problem sen i torsdags 2022-03-17 och inte fått några riktiga besked om vad problemet består ännu!

Just nu om du inte har en av de telefoner som finns på vimla.se/volte så kan du endast ringa över 2G och 3G. Då all 3G täckning är nedstängt i Malmö är det inte konstigt att du inte kan ringa över 3G eller 4G. Däremot ska du kunna ringa, det via 2G då. Där ska din telefon och nät koppla från 4G till 2G när du ringer eller tar emot ett samtal. Det verkar inte vara fallet för ett antal av våra användare och det felsöker vi. 

Tillsammans med detta har ett antal av master i Malmö haft driftstörningar, däribland 2G och 4G master så därför är täckningen så pass dålig. 

Som jag skrev i mitt tidigare post felsöker vi detta tillsammans med våra tekniker och återkommer till dig när vi har uppdatering eller det är löst.

Hej!

Svaret är ju delvis en förklaring till vad som sker, den bästa på länge trots allt och alla mail som inte förklarat detta. Tack för det! Men vad jag fortfarande har svårt att acceptera är att man stänger ned 3g utan att informera om detta och vilka allvarliga konsekvenser det har fått för vissa kunder. Man borde kanske ha löst dessa provblem i god tid innan man stängde ned 3g nätet. Dessutom saknas info om dessa problem på forumet samt att det inte har stått ett dugg om dessa problem på Vimlas status sida utan där står “Alla system är i drift”!!!  Uppenbarligen inte 3g nätet. Det står heller ingenting om att Telenor har monterat ned 3g nätet i Malmö. Detta finner jag mycket anmärkningsvärt och under all kritik. Och jag hoppas verkligen att någon (jag bryr mig inte om vem) löser dessa problem snarast!  Thomas, Malmö. Tidigare mycket nöjd Vilma kund.

Jag vet inte varför det görs kategoriska uttalande om att hela 3G-nätet är nere i Malmö. Jag bor hyfsat centralt och hade 3G-täckning både igår och idag. Däremot har jag haft problem med att ringa och ta emot samtal tidvis under veckan. Genom att läsa forumet har jag dragit slutsatsen att det handlar om en kombination av den pågående nedmonteringen av 3G, som pågår hos alla operatörer, tillfälliga problem med 2G-master i Malmö samt att min 5,5 år gamla telefon inte stöds av Vimla för samtal över 4G. Jag har gett mig själv följande alternativ:

  1. Härda ut problemen tills antingen 2G-problemen löses eller Vimla börjar stöda 4G-samtal på min telefon.
  2. Köp ny telefon som klarar 4G-samtal hos Vimla. De modeller som stöds hittar man på denna sidan, https://vimla.se/volte/
  3. Byt operatör till en som stödjer 4G-samtal för min telefon. Det är dock lättare sagt än gjort att hitta information från alla operatörer om vilka gamla modeller som stöds. Halebop t ex verkar inte stödja min telefon, https://www.halebop.se/wifi-samtal-volte.

Jag tror jag ska försöka härda ut tills nästa elektronikrea då det nog blir en uppgradering till en nyare modell. Jag hoppas detta kan hjälpa andra med samma problem att ta egna beslut.

 

Xperia X Compact. Den nämns inte på Halebops lista, men vid lite närmare research så verkar det som att de av misstag har kallat den Xperia XZ Compact. Jag klandrar dem inte, Sonys namngivning är ganska förvirrande.

Svara