Fråga

Ingen 3G täckning, och funkar inte med 4G kan inte ringa någon.

  • 12 October 2021
  • 5 svar
  • 278 visningar

4G fungerar inte att ringa med med Vimla, så mycket har jag räknat ut efter att ha läst runt, men om man nu bor på ett ställe där Telenor har släckt ner 3G täckningen så har man då helt utan förvarning helt plötsligt blivit av med sin möjlighet att ringa någonstans, smsa någonstans, eller för den delen ta emot samtal eller SMS. Det är så det verkar iallafall.

 

I telefonen så kommer meddelandet “Ej registrerad på nätverk” fram och när man skall försöka välja nätverk manuellt så finns bara Telia att välja på. Har följt alla föreslagna åtgärder, testat med en annan mobil, till olika nummer etc etc.

 

Vad gör man åt detta när man sitter i en liten by ute i skogen? Bara att åka in till stan och köpa ett nytt abonnemang som fungerar? Och tills man kan det så är man helt okontaktbar?


5 svar

Användarnivå 3
Emblem +8

Hej @DRIR,

Det är såklart jättetråkigt och ifall du är säker på att det inte är en tillfällig störning, så rekommenderar jag, för din  egen skull, att du skaffar ett abonnemang som använder ett annat nät än Telenors.

Vill du att vi kikar närmre på saken samt ifall det är något annat som orsakar problemen så är du supervälkommen att kontakta vår support för en felsökning:

Chatt: vimla.se/chatt (vardagar mellan 9-16)
Mejl: hej@vimla.se 

Användarnivå 6
Emblem

Om det här är sant är det faktiskt helt sanslöst. Ni är alltså den sista operatören i Sverige utan samtal över 4G-nätet (VoLTE) och nu börjar ni uppmana kunder med obefintlig 3G-täckning att byta operatör?

Vi har alltså kommit till ett läge där ni inte lyckats lansera en funktion som alla andra operatörer haft i åratal, och som ni utlovat lika länge - där ni nu säger till kunder att de får finna sig i situationen och byta operatör?

Användarnivå 3
Emblem

 

Hej @DRIR,

Det är såklart jättetråkigt och ifall du är säker på att det inte är en tillfällig störning, så rekommenderar jag, för din  egen skull, att du skaffar ett abonnemang som använder ett annat nät än Telenors.

Vill du att vi kikar närmre på saken samt ifall det är något annat som orsakar problemen så är du supervälkommen att kontakta vår support för en felsökning:

Chatt: vimla.se/chatt (vardagar mellan 9-16)
Mejl: hej@vimla.se 

 

Skulle det inte vara bättre att släppa på VoLTE som ju redan finns i ert nät, än att jaga iväg kunderna?

Användarnivå 3
Emblem +8

Hej @monte och @Induktion,

Såklart vill vi inte “jaga iväg” våra användare men vi tycker att det absolut viktigaste är att man ska vara nöjd med sitt abonnemang samt känna full trygghet i att man kan använda samtliga tjänster som ingår i det. Därför väger det alltid tyngre än att abonnemanget ska vara hos just oss, ifall det inte är vad som fungerar bäst.

Just nu ingår inte VoLTE i våra abonnemang och det är absolut inte en hemlighet. Jag understryker igen att detta jobbas på för fullt samt att en uppdatering kommer att komma om ca två veckor.

Med det sagt så är du, @DRIR, såklart supervälkommen tillbaka till oss när vi erbjuder möjligheten att ringa via 4G. Det ser vi alla fram emot väldigt mycket.

Användarnivå 2

Hur många gånger har man inte sett er säga att funktioner testas, funkar bra, kommer "snart" och sen går det ett år och man hör precis samma sak om samma funktion.

Svara