Hur aktiverar jag internetdelning?

  • 3 september 2018
  • 8 svar
  • 181 visningar

Hej!

Jag har nyss bytt till det nya sim-kortet och märkte att mobilnätet inte längre är 4G utan som högst LTE, varför är det så och kommer detta ändras?

Min andra fråga är hur jag aktiverar internetdelningen? Det står att jag måste kontakta ”Carrier”/abonnemanget om detta, hur gör jag?


8 svar

Användarnivå 7

4G och LTE är två olika namn på samma sak. Har du LTE så har du alltså 4G.

Hur du gör för att aktivera internetdelning beror på vilken telefon du har. Om du säger vilken telefon du har finns det nog någon som kan guida dig i inställningarna.

Användarnivå 5

@Fredrik-Kullenberg Du verkar ha hitta rätt för vart själva aktiveringen av internetdelningen är, nu är det bara APN-inställningarna som måste fixas. Du måste bara ställa in det så det ser ut som såhär: vimla.se/apn

/Alex

@Alex_Vimla Länken fungerar inte. Den går till en sida som vara undrar om jag är nöjd med svaret, utan att ha visat något svar.

Jag har nytt SIM-kort sedan en vecka. Det var nog då som internet-delning slutade fungera.

Jag har en iPhone. Om jag i Inställningar för Mobildata klickar på "Ställ in internetdelning", får jag ett meddelande: Kontakta Carrier för att aktivera internetdelning på det här kontot.


Inställningar för Mobilt datanätverk är helt tomma. Inga APN, Användarnamn, lösenord MMSC eller andra inställningar. De ska väl gå att få ifyllda automatiskt?


Användarnivå 5

@Helge-Stenström


Jag råkade ge fel länk, men har nu uppdaterat till den korrekta länken.


Det är viktigt att du även har ställt in de korrekta APN-inställningarna för internetdelning också. Men om du följer guiden för iPhone på vimla.se/apn så kommer det gå att internetdela för dig 🙂


/Alex

@Alex_Vimla Det fungerade!


Men det är första gången jag har behövt göra detta. Med andra operatörer och SIM-kort har det inte behövts, utan gjorts automatiskt på något sätt. Varför behöver man ställa in uppgifterna manuellt?


Det svåra med manuell inställning är att hitta vad man ska skriva in. Jag var tvungen att hitta detta diskussionsforum för att kunna återställa internetdelning. Så ska det väl inte vara?


Användarnivå 5

Vad bra att det fungerade för dig!


Med Vimla 2.0 så kan du ibland behöva ställa in APN-inställningarna manuellt, alternativt så kan du återställa inställningarna i telefonen för att de ska hämtas på nytt. Vi har försökt vara så tydliga som möjligt med detta på supportsidan -> 2.0


/Alex

jag har samma problem, ALLT går ju fel hos er Vimla:( jag bad inte ens om att det nya sim-kortet skulle aktiveras, det bara skedde utan att ni meddelade- och nu kan jag inte dela internet vilket är viktigt för mig:( ska man verkligen behöva hålla på med massa som inställningar ???

Svara