Fråga

Har ni börjat radera gamla medlemmar?

  • 23 november 2020
  • 15 svar
  • 587 visningar

Användarnivå 7
Emblem +22

Hej. Märkte igår att en av forumets gamla toppanvändare försvunnit från topplistan så jag skrev till honom och frågade vad som hade hänt. Han svarade att han inte valt att radera sitt konto, utan det måste vara något som Vimla valt att göra. Är det bara vissa användare ni väljer att radera eller gäller det samtliga äldre medlemmar som inte längre har ett aktivt abonnemang?

Ping @Felix_Vimla 


Detta ämne är stängt för kommentarer

15 svar

Användarnivå 6
Emblem +44

Man måste ha ett abonnemang hos Vimla för att kunna ha ett konto här. Då han är inte kvar tror jag därför Vimla har raderat användaren. Det borde gälla för samtliga gamla medlemmar kan man tycka. Men vi får se vad Felix säger.

Användarnivå 7
Emblem +22

Man måste ha ett abonnemang hos Vimla för att kunna ha ett konto här. Då han är inte kvar tror jag därför Vimla har raderat användaren. Det borde gälla för samtliga gamla medlemmar kan man tycka. Men vi får se vad Felix säger.

Fast att det skulle gälla samtliga gamla medlemmar kan jag slå hål på direkt, jag vet flera kompisar som gått vidare till andra operatörer som fortfarande inte blivit raderade i forumet.

Användarnivå 6
Emblem +55

Hej @Spotify,

Precis som du märkte, vi har börjat städa på gamla avaktiverade konton här på forumet. Just nu behöver vi manuellt kontrollera alla forumkonton mot deras ’status’ i vårt system (dvs. om de är aktiva eller inte). Det tar en del tid då vi har många forumkonto så jag har börjat med att ta bort de jag vet inte har ett abonnemang hos oss längre men under de kommande dagar kommer vi städa alla som inte har ett aktivt abonnemang hos oss. 

Användarnivå 7
Emblem +22

Hej @Spotify,

Precis som du märkte, vi har börjat städa på gamla avaktiverade konton här på forumet. Just nu behöver vi manuellt kontrollera alla forumkonton mot deras ’status’ i vårt system (dvs. om de är aktiva eller inte). Det tar en del tid då vi har många forumkonto så jag har börjat med att ta bort de jag vet inte har ett abonnemang hos oss längre men under de kommande dagar kommer vi städa alla som inte har ett aktivt abonnemang hos oss. 

Varför informerar ni aldrig om sånt här innan? Förstår helt ärligt inte syftet? Det vore en annan sak om någon själv vill ta bort sitt konto, då tycker jag absolut att ni ska respektera det. Men det här kommer förstöra många äldre trådar när det bara blir massa “Anonymous” som svarar på “Anonymous” inlägg osv. Du ser inget problem med att förstöra massa äldre trådar? 

Användarnivå 6
Emblem

Hej @Spotify,

Precis som du märkte, vi har börjat städa på gamla avaktiverade konton här på forumet. Just nu behöver vi manuellt kontrollera alla forumkonton mot deras ’status’ i vårt system (dvs. om de är aktiva eller inte). Det tar en del tid då vi har många forumkonto så jag har börjat med att ta bort de jag vet inte har ett abonnemang hos oss längre men under de kommande dagar kommer vi städa alla som inte har ett aktivt abonnemang hos oss. 

 

Ytterst märkligt beteende på ett diskussionsforum! Då kan ju inte heller folk komma tillbaka som kunder med full effekt.

Dåligt

Användarnivå 6
Emblem +44

Varför krångla till Felix? Skulle räcka med att inaktivera användaren. Som Borgus säger ifall personen återvänder till Vimla så är det bara fortsätta.

Användarnivå 6
Emblem +55

Hej alla,

När man avslutar sitt abonnemang hos oss, så asvlutar man sitt konto på forumet och kontot avaktiveras. En användares innehåll och annat de skrivit finns kvar i forumet fast ‘anonymiserat’, dvs. det visas vara skrivet av‘Anonymous’.

Det som raderas är deras användarnamn, profilinformation och andra personaliseringar. Ett exempel är https://forumet.vimla.se/vimla-2-0-33/vimla-2-0-del-av-ett-stort-telenor-experiment-3539 där den f.d. användarens profil har tagits bort men innehållet finns kvar. 

 

@Spotify@borgus, @MichaelF  jag ser inget konstigt med att ha trådar med flera ‘anonymous’ användare då innehållet behåller sitt värde. När man avslutar sitt abonnemang hos oss, har man en period där man kan återaktivera det (resten av månaden), efter det så kan man inte få åter sitt abonnemang utan beställa ett nytt. Det samma gäller här. Abonnemang som har var inaktiva länge kommer att raderas och om man vill i framtiden få ett nytt abonnemang får man ett nytt forumkonto på köpet. 

Användarnivå 7
Emblem +22

  

Hej alla,

När man avslutar sitt abonnemang hos oss, så asvlutar man sitt konto på forumet och kontot avaktiveras. En användares innehåll och annat de skrivit finns kvar i forumet fast ‘anonymiserat’, dvs. det visas vara skrivet av‘Anonymous’.

 

Kan du inte förklara VARFÖR ni valt att göra såhär? Varför räcker det inte med att man inte längre kan skriva inlägg? Ni har ju inte raderat folks profiler tidigare, varför ska ni börja göra det nu?

 

@Spotify,  @borgus@MichaelF  jag ser inget konstigt med att ha trådar med flera ‘anonymous’ användare då innehållet behåller sitt värde. När man avslutar sitt abonnemang hos oss, har man en period där man kan återaktivera det (resten av månaden), efter det så kan man inte få åter sitt abonnemang utan beställa ett nytt. 

Ni kommer förstöra hela forumet om samtliga äldre trådar kommer bestå av “Anonymous”, det kommer bli helt hopplöst att hänga med i diskussionen om alla användare är “Anonymous”.

 

Abonnemang som har var inaktiva länge kommer att raderas och om man vill i framtiden få ett nytt abonnemang får man ett nytt forumkonto på köpet. 


Det här kräver en förklaring. Vad menar du egentligen? Vad innebär ett “inaktivt abonnemang”? Är det ett pausat abonnemang eller? För du skriver själv här att man kan pausa sitt abonnemang hur länge man vill:

  

 

Hur länge kan jag pausa mitt abonnemang?

Du kan pausa ditt abonnemang så länge du vill.

 

https://forumet.vimla.se/pausa-eller-avsluta-41/pausa-ditt-abonnemang-8330

Användarnivå 6
Emblem +55

 Hej @Spotify,

Tack för svaret och mycket bra frågor. Varför vi har valt att göra det handlar om att ha en bättre idé på vilka användare är faktiskt aktuella. Det stämmer att vi har inte gjort det tidigare men resultatet av detta har blivit att vi har nu väldig många ‘spökanvändare’ på forumet. Det ger ossen skev bild på hur många användare är aktiva och med att städa upp dessa ger oss möjlighet att måla en mer verklig bild på vår aktiv användarbas.

Jag förstår dina bekymmer att det kommer bli svårt att hänga med i trådar med en massa ‘Anonymous’ användare dock i de allra flesta fall är dessa trådar väl föråldrad och har inte haft ett nytt inlägg eller svar på länge. Det viktigaste, som är informationen är kvar. Man kan väl följa en tråd och få ut informationen ut av den utan att behöva veta vem som har skrivit vilken specifik kommentar. 

Jag vill dock jättegärna höra dina tankar kring varför vi borde behålla alla ‘spökkonton’ för användare som t.ex. avslutade sina abonnemang för 2 år sedan? 

Jag ber om ursäkt om jag var inte tydlig nog i min kommentar förra gång. Det står i forumets trivselregler:

• Ett medlemskonto per person. För att kunna använda och logga in på Vimlas forum behöver man ha ett atkivt Vimla abonnemang. Det är då samma inloggningsuppgifter som gäller för forumet som du använder för att logga in på Mitt Vimla.”

Utan ett aktivt abonnemang finns det ingen anledning att behålla kontot här på forumet då abonnemanget är inte längre aktivt heller. Ett pausat abonnemang anses som ett aktivt abonnemang då användaren har inte valt att avsluta. Endast ett avslutat abonnemang räknas som inaktivt.

Användarnivå 7
Emblem +22

 Hej @Spotify,

Tack för svaret och mycket bra frågor. Varför vi har valt att göra det handlar om att ha en bättre idé på vilka användare är faktiskt aktuella. Det stämmer att vi har inte gjort det tidigare men resultatet av detta har blivit att vi har nu väldig många ‘spökanvändare’ på forumet. Det ger ossen skev bild på hur många användare är aktiva och med att städa upp dessa ger oss möjlighet att måla en mer verklig bild på vår aktiv användarbas.

Jag förstår dina bekymmer att det kommer bli svårt att hänga med i trådar med en massa ‘Anonymous’ användare dock i de allra flesta fall är dessa trådar väl föråldrad och har inte haft ett nytt inlägg eller svar på länge. Det viktigaste, som är informationen är kvar. Man kan väl följa en tråd och få ut informationen ut av den utan att behöva veta vem som har skrivit vilken specifik kommentar. 

Jag vill dock jättegärna höra dina tankar kring varför vi borde behålla alla ‘spökkonton’ för användare som t.ex. avslutade sina abonnemang för 2 år sedan? 

Jag ber om ursäkt om jag var inte tydlig nog i min kommentar förra gång. Det står i forumets trivselregler:

• Ett medlemskonto per person. För att kunna använda och logga in på Vimlas forum behöver man ha ett atkivt Vimla abonnemang. Det är då samma inloggningsuppgifter som gäller för forumet som du använder för att logga in på Mitt Vimla.”

Utan ett aktivt abonnemang finns det ingen anledning att behålla kontot här på forumet då abonnemanget är inte längre aktivt heller. Ett pausat abonnemang anses som ett aktivt abonnemang då användaren har inte valt att avsluta. Endast ett avslutat abonnemang räknas som inaktivt.

Fast nu ser du allting från ditt eget perspektiv, vad har vi användare att vinna på att du får en bättre överblick över vilka konton som är aktiva? Vad ligger vinsten i det för oss som kunder? Jag har ändå hängt på ganska mycket olika forum genom åren och jag har aldrig sett något problem med att det finns massa inaktiva konton.

Jag har lagt ner ganska mycket tid på att vara aktiv i det här forumet, men det du säger är att all tid jag lagt ner har varit förgäves om jag väljer att säga upp mitt abonnemang. Då kommer du radera mig från er topplista, alla mina “bästa svar” och gilla-markeringar försvinner. Jag kan inte gå tillbaka och se vad jag skrivit för inlägg för mina svar kommer vara helt omöjliga att hitta bland alla andra “Anonymous”-konton. Tänk dig in i scenariot att du slutar på Vimla imorgon och om en månad kommer Vimla radera hela din profil från forumet? Hur kan du ens tycka att det här är en bra lösning på problemet?

Om du ska börja radera inaktiva konton kan du börja med att radera före detta anställda som gått vidare, du kan ju börja med Alex. Det spelar enligt dig själv ingen roll om man kan se vem som skrivit inlägget? Sen kan du radera er före detta VD Johan också. Tycker du fortfarande inte att det spelar någon roll vem som skrivit inlägget? 

Användaren du valde att radera hade skrivit flera sjukt bra inlägg i det här forumet, men dessa inlägg är redan helt omöjliga att hitta. Det kommer bli än svårare att hitta hans inlägg när du väljer att radera samtliga inaktiva konton i det här forumet.

Enligt mig är du på god väg att förstöra det här forumet. Fattar inte hur du genuint kan tycka att det här vore en bra idé. 

Eller vad tycker du @Christoffer_Vimla - tycker du också att det här är en bra idé? Du skapar ett konto i forumet och skriver ingenting. Dags att börja visa lite framfötter för du är totalt osynlig. Ingenting har blivit bättre på det 1,5 år som du varit VD, det har snarare gått åt andra hållet. Johan skrev åtminstone något inlägg i forumet ibland, det är mer än vad du mäktat med. 

Normalt brukar man som användare få ett mejl med en notering om att ens konto kommer raderas om man inte loggar in inom 30dagar, men även den praxisen har ni ju med gjort omöjligt genom att hitta på nya regler som nu kräver ett mobilabonnemang.

Något som INTE fanns från början då var det helt öppen registrering till forumet, men allt snack från början om att vi är ett Community driven mobil operatör är ju idag helt bortblåst.

Det finns flera sätt att hantera inaktiva konton ett är att bara lägga dom till en grupp som får status inaktiva men allt finns kvar, om användaren beslutar sig för att återvända något ni ständigt skriver till alla som lämnar, välkommen tillbaka igen… just välkommen är kanske inget det man känner så starkt till om allt man bidragit med innan är raderat.

Ett annat är att bara lägga till Guest_ till ens användarnamn oavsett lösning är kontot kvar och kan återaktiveras om så önskas, eftersom det är ok att ha ett mobil abbonemang vilande utan tidsgräns borde samma sak gälla forumet som inaktiv.


Det är en helt annan sak om en medlem själv väljer att det ska raderas då har ni en skyldighet att göra det. Men då försvinner ju inläggen och man slipper spökposter

Användarnivå 7
Emblem +22

Nå, Felix? Får man något mer svar här eller? Vill gärna ha svar på tal på mitt och @SL. inlägg.

Användarnivå 6
Emblem +55

Hej @Spotify,

Jag förstår din perspektiv på saken, att trots man har valt att inte vara delaktig i forumet längre - då man har avslutat sitt abonnemang - behöver vi inte nödvändigtvis radera kontot. 

Det vi har sett i de allra flesta fall är när någon avslutar sitt abonnemang hos oss, om de eventuellt tecknar ett nytt, gör de så med en ny mailadress, och försöker inte återaktivera sina gamla konton. Det orsakar att vi har många ‘spökkonton’ på forumet, som ger en skev bild på hur många användare vi har. Det även gör det svårare för våra moderatorer att hitta rätt person och konto i forumet då vi behöver gå igenom så många. 

Anledningen till varför jag dröjt med mitt svar är att jag först ville överväga hur vi skulle gå vidare med vårt mål att hålla forumet städat samt visa hänsyn till användare som vill inte se gamla konton raderade. Här borde jag varit tydligare med att det var en process som pågick utanför forumet.

För närvarande har jag beslutat att inte radera inaktiva konton. För det finns det flera anledningar: 

  • Vi saknar ett sätt att antingen inaktivera konton eller att skilja dem från aktiva konton. Jag kommer i början av nästa år utforska hur vi utvecklar denna funktion.
     

  • Om vi väljer att fortsätta med att radera gamla konton kommer vi dra upp tydliga kriterier som ska uppfyllas innan ett konto raderas, t.ex. hur lång tid ett abonnemang har varit avslutat, och om användaren har sedan skapat andra abonnemang i vårt system.

Vad det gäller konton som har redan tagits bort från forumet går det inte att återinföra dem och vi behåller alltid rätten att ta bort konton vi bedömer vara döda eller där vi ser att användaren använder ett annat aktivt konto

Jag kommer att skriva här i tråden när vi har kommit längre fram med detta projekt samt uppdatera våra forumregler så att det tydligt står när ett konto ska raderas, om vi inte hittar en annan lösning för att behålla alla inaktiverade konton. 

Jag vill också tacka dig för din delaktighet och engagemang i detta forum då jag uppskattar alltid att få in andra perspektiv som kan hjälpa mig skapa den bästa användarupplevelse här i forumet.

Du svarar selektivt fortfarande märker jag, en annan sak som är sig likt är dina försvarstal

vet inte hur många gångar du skrivit Här borde jag varit tydligare med att det var en process som pågick utanför forumet.

Tydligen lär du dig inte alls av dina misstag eller så bryr du dig inte alls, och bara en sak du postar när du möter lite motstånd

Tror inte ett ögonblick på att någon bett dig städa bort inaktiva användare då skulle fler betydligt äldre åkt i samma veva, det här är en specifik användare som troligen retat dig lite för många gånger och du tålde väl inte se hans namn i topplistan fast han inte varit aktiv

När det sen blev diskussioner så dröjer som vanligt svaren så löses det på senare tids vimla sätt att hitta på en passande historia bara.

Vem som helst som är admin borde kunna gå in på en användares konton och manuellt ändra namnet till exempel Guest_Sven och inaktiverat det så det inte går klicka på, går det inte inaktivera/temp banna konto måste detta vara den sämsta forum mjukvaran ni hittat. 

 

Nu kanske du svarar när jag direkt adresserar ett av dina stora problem här som “Community Manager Supreme Exlusive Mega Emoji Chef” du bad om feedback…..

 

Användarnivå 6
Emblem +55

Hej @SL.,

Ibland måste jag svara selektivt eftersom mitt uppdrag är att underlätta tillgång till hjälp för alla våra användare, inte bara få. Det betyder att ibland kommer mina svar med en försening men jag gör mitt ytterst att svara på alla konstruktiva inlägg och trådar.

Tack för feedbacken om hur vi kan skilja aktiva och inaktiva konton här i forumet - jag ska ha det i åtanke nu när jag undersöker en automatiserad lösning för att hålla forumkonton städade. I den befintliga forummjukvara finns det inte ett sätt att samtidigt inaktivera ett konto men behålla allt innehåll från kontot.