Fråga

Felsöks mms problemen?

  • 31 July 2022
  • 17 svar
  • 496 visningar

Användarnivå 2

Jag skulle vilja veta om något görs från Vimlas håll för att felsöka mms problemen? Ni ger ju svaren att återställa APN igen och igen men felen kvarstår uppenbarligen. För mig hjälper det tillfälligt att slå på och av flygplansläge men felet återkommer. Så nu nu vill jag veta om ni gör något påner sida eller om jag ska byta operatör.


17 svar

Användarnivå 4
Emblem +27

Hej @Andreasgbg,

Vi undersöker för tillfället MMS-problem och hoppas att kunna ha en lösning snart. Vi har tidigare hittat en lösning som hjälpte en del av våra användare och vi fortsätter att undersöka det för de som det fortfarande inte funkar för.

Då du själv upplever att det funkar specifikt genom att slå på och av flygplansläget, så skulle jag gärna vilja be dig att kontakta vår support så att vi kan testa en omstart av ditt abonnemang 😊

Hör av dig till oss på chatten på vimla.se/chatt (vardagar kl 12:30-16:30) så testar vi det!

Väldigt irriterande att de inte får till MMS 😠

Användarnivå 1

Problemet har kommit och gått dag för dag timme för timme sedan midsommar. Kontaktat Vimla som inte vill kännas vid problemet. Väntetid i livechatt 1 timme och 40 minuter.....absolut inte ok. Lovade återkomma via mail men inget svar..…

Idag byter jag leverantör efter 5 år som kund.

 

Användarnivå 2

 

Hej @Andreasgbg,

Vi undersöker för tillfället MMS-problem och hoppas att kunna ha en lösning snart. Vi har tidigare hittat en lösning som hjälpte en del av våra användare och vi fortsätter att undersöka det för de som det fortfarande inte funkar för.

Då du själv upplever att det funkar specifikt genom att slå på och av flygplansläget, så skulle jag gärna vilja be dig att kontakta vår support så att vi kan testa en omstart av ditt abonnemang 😊

Hör av dig till oss på chatten på vimla.se/chatt (vardagar kl 12:30-16:30) så testar vi det!

Jag försökte via chatten men den lyckades visst koppla ifrån mig precis var framme trots att det var via dator. Kände inte för att börja om i kön så försöker kanske en annan dag...

Vi är fyra personer i släkten som valde Vimla för ett tag sedan. Vi har haft samma problem allihopa. Olika telefoner och bor i olika områden. Får också svar att vi ska kolla våra APN inställningar om och om igen. Starta om telefonen utan SIM-kort. Löste problemet någon dag sedan kom det igen. Man får inte ens veta att MMS inte går fram. Bara om man pratar med dem man tror har fått det… Dålig surfhastighet. Dålig täckning. Det är kanske billigt, men det är definitivt inte bra. Jag var kund hos Tele2 i tio år och hade ALDRIG några problem. Nu mister Vimla fyra kunder för vi är alla ganska less på detta. Tack och hej.

Samma har. Hade problem och löste det förra veckan men idag kommer problemet igen. :-/

Nu får ni ta tag i och lösa de problem som har varit med surf och, speciellt, MMS  som har pågått mer eller mindre hela sommaren.

Är hur mycket trådar som helst om detta! Irriterande att få samma svar om APN och flygplansläge, problemet är större än så. 

Dags att eskalerar och / eller sätta ihop ett task team innan massflykt! 

[Flyttad till liknande tråd.]

Samma här, haft problem av och till under en längre tid. Ibland fungerar det ibland inte, väldigt tröttsamt att ibland få MMS efter flera timmar/dagar. 

Användarnivå 4
Emblem +27

Hej på er!

Vi har uppmärksammat MMS-problemen och vi har lyckats lösa det för vissa av våra användare och andra inte. Några lösningar har varit att, ifall man har en Android, testa stänga av “chattfuktioner” i meddelandeinställningarna.

En annan lösning har varit följande:

Dubbelkolla först att MMSC i APN inställningarna är korrekt och att ni använder http://mms.media och inte https://mms.media (så att det inte är ett s efter http).

"Tvinga” MMS-porten inställningen till 80 (inte 443), även om webbadressen redan är inställd på http. detta genom att skriva in 80 under inställningen. 

Funkar inte det så önskar vi att jättegärna ta emot fler exempel på MMS. Det går bra att lämna exempel i formuläret HÄR så fortsätter vi att felsöka detta tills vi hittar en lösning.

Användarnivå 1

Hela familjen har detta problem, 6 st enheter både android och apple. Dessutom tjejen och farmor. Så är fel hos er. Lösningen temporärt är också som trådskaparen säger att sätta på och stänga av flygplansläge. Då skickas mms direkt så fort nätet kommer tillbaka. Därav är det inte något fel inlaggt i apn inställningarna.

 

Får gärna skriva när detta problem blivit löst för nu är det flera månader sedan dessa mms problem uppkom. Var någon som skrev att det troligtvis har att göra med er ändring/uppgradering av mms tjänst. Annan operatör hade löst detta på en vecka max, så är tyvärr väldigt snart aktuellt att byta operatör.

Hej!

Beklagar att behöva addera gnäll men att kunna skicka MMS år 2022 förväntas att bara fungera. Ingen teknisk innovation längre så ……. vänligen hitta någon som kan lösa era problem! Nästa steg är att det inte går att ringa :-(. Tack och ajöss med den mobiloperatören :-(. Vi är två androidoperatörer som leker med on/off på flygplansläge för att få iväg våra MMS så man kan tro att man försöker lära sig spela mobilversion av blinka lilla stjärna ……

Mvh; Fredrik Odén

Ser att det är många som har problem att skicka och/el ta emot MMS. Även här har vi (5 användare) problem. Hela sommaren har ca 80% av MMS:en strulat. Skickas inte iväg, står att det inte är levererat. Vi har 4 olika mobil-modeller, både Android och iPhone. 

 

Efter chatt med supporten vill de att vi ska göra en massa grejer med SIM-korten / omstarter innan de kan skicka ärendet vidare, men självklart ligger inte felet hos oss, eftersom det inte är så troligt att ALLA vi skulle ha samma problem, plus en massa andra här i forumet. 

 

SKÄRP ER Vimla! Jag har aldrig varit missnöjd på er förrän nu. Ta ert ansvar och lägg inte över problemet på oss. 

[Flyttad till liknande tråd.]

Samma sak här. 5 användare på 4 olika mobilmodeller (både iPhone och Android). Problem sedan minst den 14 maj. Flygplansläge testat, funkar INTE här. Sen kollar man driftstatus och det står att allt är som det ska. Yeah right… 

Användarnivå 4
Emblem +27

Hej!

Som jag senast meddelade er här i tråden så har vi uppmärksammat problemen och vi vill gärna undersöka det vidare och önskar fler exempel. Målet är såklart att alla ska kunna skicka och ta emot MMS utan problem, så ska det bara vara tycker vi också.

Då vissa upplever att det löser sig genom flygplansläget, och andra inte, så innebär det att det är olika lösningar och eventuellt olika problem.

Om det inte funkar för en själv, eller om det har funkat med en viss lösning (t.ex. flygplansläget), lämna gärna exempel i dokumentet ovan eller kontakta vår support så att vi kan undersöka exempel för exempel och snabbare hitta åtgärder.

Här på forumet kan vi inte felsöka men vi delar givetvis uppdateringar när vi har sådana.

Användarnivå 2

Kan uppdatera att det verkar ha löst sig för mig. Omstart av abonnemanget hjälpte inte, däremot verkar det hjälpt när jag rensade cache-partitionen på telefonen via boot-menyn. Kanske det hjälper någon mer. Såhär gör man på Galaxy s10 (för andra modeller får ni googla på "boot menu")

1. Stäng av telefonen

2. Sätt i laddaren

3. Håll inne volym upp + bixby-knappen (den nedanför volym ner) + strömknappen

4. Håll inne alla tre under uppstarten tills bootmenyn dyker upp.

5. Välj alternstivet "wipe cache partition"

Ingen data i mobilen försvinner, men för mig verkar det löst problemet (eventuellt kanske i kombination med omstarten eller de andra sakerna som skrivits ovan då jag testade alla dessa innan utan resultat)

 

Varför funkar MMS så himla dåligt? Det bara snurrar och snurrar och snurrar. Både skicka och ta emot.

Det verkar bara vara problem med vimla kanske inte skulle bytt hit

Användarnivå 2
Emblem

Varför funkar MMS så himla dåligt? Det bara snurrar och snurrar och snurrar. Både skicka och ta emot.

Det verkar bara vara problem med vimla kanske inte skulle bytt hit

Vimla har och har haft problem med MMS en längre tid nu. Är MMS viktigt för dig så byt operatör.

Svara