eSim kort

  • 8 October 2017
  • 235 svar
  • 13263 visningar

Användarnivå 3

Undrar när ni tar eSim kortet in på marknaden ? till ( Apple Watch )

Vill gärna ha ett svar här :)

Snart är det ett krav och som skapar kundkrets!


235 svar

Användarnivå 4

@Viktor_Vimla

Detta dök upp i min IPhone 7 efter senaste uppdatering till IOS13.1.

Volte!

Användarnivå 6
Emblem +5

@Andyman det fanns även på iOS 12 men hette lite annorlunda då.

Jag har haft på det och WiFi-samtal i inställningarna på telefonen i några månader, men upptäckte ganska snart att det inte är något som fungerar än. Jag kör Vimla 1.0 så gissar att det är något som inte lär dyka upp på den plattformen och att förberedelserna troligen är för Vimla 2.0.

Användarnivå 4

@Viktor_Vimla


Någon uppdatering kring detta ??😁

Har fått gå vidare. Verkligen tyckt om Vimla...! Hoppas ni får det snarast så andra inte behöver göra samma.

Användarnivå 5
Emblem +20

Hej @Alexander-Cherrug Det känns klart trist men är det något du behöver i vardagen så är det förståeligt.

@S-L Ingen uppdatering ännu men om jag känner Viktor rätt så kommer han så snart det finns något skriva här 🙂

Mvh



Kan vi inte bara sluta fråga om status? Vimla vet att vi är en hel del som vill ha esim men de har annat att prioritera före idag. Jag är säker på att Vimla kommer uppdatera oss när det finns något nytt att meddela i frågan! :-)

Jag tycker det är rimligt att fråga om status, speciellt på en feature som hos andra operatörer inte längre ens är en nyhet utan en självklarhet. Mitt behov för e-sim har ökat senaste månaderna och jag börjar undra, kommer vimla någonsin släppa e-sim?
Kan vi få en ETA, eller åtminstone någon typ av förklaring på varför det dröjer?
I övrigt är jag supernöjd med Vimla och vill helst stanna kvar, men utan möjlighet till e-sim blir det svårt över tid.

Användarnivå 2

Har Comviq, Hallon eller Fello esim? Om inte så gissar jag att du tagit fram en ETA för det, nått du kan dela med dig av?


@Thyllz sa:

Jag tycker det är rimligt att fråga om status, speciellt på en feature som hos andra operatörer inte längre ens är en nyhet utan en självklarhet. Mitt behov för e-sim har ökat senaste månaderna och jag börjar undra, kommer vimla någonsin släppa e-sim?
Kan vi få en ETA, eller åtminstone någon typ av förklaring på varför det dröjer?
I övrigt är jag supernöjd med Vimla och vill helst stanna kvar, men utan möjlighet till e-sim blir det svårt över tid.

@storm72 Varför du gissar det finner jag faktiskt ingen logisk förklaring till, och jag hade ingen aning om vilka svenska operatörer som inte stödjer e-sim då detta inte intresserar mig, då jag faktiskt VILL ha e-sim, och jag är inte heller kund hos dom utan hos just Vimla där jag efterfrågat ETA.

Jag tog dock och kollade upp dessa tre du nämner och visst ser det ut som att de fortfarande inte heller lanserat e-sim och jag antar att du nämner just dessa eftersom du också vet det, och dom eventuellt är de naturliga konkurrenterna till Vimla som ju befinner sig på lågprismarknaden.
Deras egna kunder ställer samma frågor som jag gjort här, de vill också veta när e-sim kan tänkas lanseras så jag föreslår att du hoppar över där istället om du tycker det är av intresse att följa :)

Andra svenska operatörer som erbjuder e-sim i dagsläget är Telia, Telenor, Tre, Tele2 och Halebop. En relativt stor skara sett till totalen skulle jag vilja påstå. Och det är därför dessa jag ser som eventuella alternativ om inte Vimla kan leverera e-sim.

Tack för din intressanta frågeställning, förmodar att du inte håller med mig och rentav tycker det är orimligt att man som kund efterfrågar status på en tjänst man gärna vill ta del av. Hoppas dock fortsatt på svar angående e-sim och hur länge det kan tänkas dröja innan Vimla ger stöd för det.

Användarnivå 2

@Thyllz

Alltså bara de större dyrare operatörerna.

De jag försöker säga är att om eSim är prio 1 får du nog betala för det. Får Vimla sedan eSim borde de vara smidigt att flytta tillbaka om du känner för det.

Jag vill inte betala för du och några få andra vill ha eSim


En ytterligare aspekt på det här med Vimla och e-SIM är att Vimla alltid försöker framställa sig själva som någon slags föregångare som ska vara först med "nya smarta funktioner". Därför förväntar man sig kanske som kund att Vimla ska erbjuda lite mer tekniska finesser än de andra lågpris-operatörerna.

Hade Vimla haft en mer ödmjuk framtoning hade det känts rätt att jämföra Vimla med andra lågprisoperatörer. Men med den aggressiva marknadsföring Vimla har vill man gärna se att de på något vis lever upp till alla sina löften. Därför tycker inte jag att det är orimligt att som kund förvänta sig e-SIM och andra nya tekniker från Vimla.

Användarnivå 2

@Sven


Jasså, kanske var innan.

De försöker vara "ungdomliga" men Vimla är inte i närheten av Hallons marknadsföring och sammarbete med andra som t.ex COOP

Sist jag chattade med supporten för att fråga just efter eSim så fick jag svaret 2020 Q1. Men tycker inte någon från Vimla verkar ha bekräftat detta här i forumet, men kan såklart ha missat det. Skulle någon från vimla vara vänlig och säga om detta stämmer eller om det bara är någon från chatten som fått för sig något.

Sedan tycker jag att det är fullt rimligt att som kund fråga efter när denna tjänst lanseras. Många av oss gillar vimla och kan säkert tänka oss att hålla ut ett tag tills eSim erbjuds, men vill gärna också veta om vi pratar ett år eller aldrig så att man kan ta sina beslut baserad på tillförlitlig information.

I övrigt älskar jag Vimla, men tycker seriöst inte att man skött den här frågan särskillt bra :)

Tack

När jag var i kontakt med supporten idag rekommenderade de mig att byta operatör om e-sim var något av betydande vikt. De kunde inte säga annat än vad de gjort de senaste 2 åren

Hade gärna stannat kvar som kund hos Vimla om de kunde kommunicera lite bättre men när svaren uteblir och tidplaner saknas så går det tyvärr inte.

Hoppas att e-sim kommer så småningom. Men tills dess adios!

Jag och min fru efterfrågar också e-sim. I vårt fall för Samsung Galaxy Watch Active 2.

Användarnivå 7

Hej @Qalculus,


Vi har för närvarande inga konkreta planer om e-SIM just nu dock det inte betyder att vi inte övervägar det.

Tänker också ge mig in i denna diskussion och asså har iprincip läst runt halva tråden från typ 5 sidan och asså kan ni bestämma er någon j*vla gång ni har ju ingen j*vla aning om vad ni pratar om nyss på typ sida 7 någonting sånt sa en av er vimla supportrar att e-sim kommer 2020 q1 q2 eller om det var 2020 q2 q1 och nu vet du inte när det kommer ni är exakt som yra hönor när dem för mat kvicka i käften men när dem väl har fått det dem vill ha så lägger dem benen på ryggen för sen ursäktar ni er hela tiden oojj vi gjorde fel det var felaktiga information men när det väl kommer till kritan så har ni aldrig sagt något och tillslut så är det någon stackare som får ta på sig alla supportrars skit för han kan alla på sätt och vis stå för vad ni har sagt och sen får han för all sten kastade på sig och börjar undrar om ni alla sitter instängda i små bås som någon liten Matrix kammare/fob eller något för ingen var vad någon har sagt ni spekulerar lika mycket som personerna i denna tråd ni vet ju inte ens vad ni pratar om kom tillbaka när ni vet något riktigt j*vla datum på ren svenska och HÅLL det då och sluta skyll på vimla 2.0 för det hindrar er inte tvärtom det ger er möjlighet men såklart vi vill inte satsa på det utan vi satsar på massa finesser som vi sen kommer ut och säger vi släpper dem snart och sen säger ni ojj vi måste vänta på vimla 2.0 och så släpper ni dem aldrig och hade ni satsats på e-sim för 1 år sen eller 2 så hade ni fått in bra med cash och som andra skrivit ni måste inse att det finns cash att tjäna men oavsett hade ni legat steget före men asså skärp er för ni förstör erat brand helt och hållet ni gör lika dant som Goggle med Goggle Stadia något som kunde blivit bra men dem tog inte chansen dem skulle behövt mer spel men lyckades inte övertyga företag att satsa på dem samma med er klart som fan kunder inte litar på er när hela era egentliga business är att ljuga fram förhoppningar om att ni inte ljuger och sviker oss igen asså jag älskar er som företag och jag vill stanna kvar men asså vad fan håller ni på med ni gräver ni er själva en grav rätt ner åt skogen och ni hamnar bara mer och mer efter alla andra mobilabonnemang företag ni gräver er en grav som ni aldrig kommer kunna fylla i om ni inte skärper till er så j*vla ordentligt åtminstone ha en support som inte ljuger i varje meddelande för folk kommer ju inte vilja vända sig till er när saker strular utan går väl inte forumet som fan vet mer än ni supportrar och ingen kommer vilja använda er då fattar ni inte det om ni har en support som ljuger för sina kunder hör du hur det låter eller! jag kan ge 1000 skär till men det orkar varken jag skriva eller ni läsa så jag har bara en sista ska att säga lyssna på era kunder för annars gräver ni er en grav speciellt när ni är ett litet/budget företag som verkligen behöver kunder som litar på er till 120% vet ni hur det OnePlus blev stora jo dem lyssnade på sina kunder och fick ett lojalt band med dem och kunderna litade på dem det kan jag säga det är allt annat än vad era kunder gör skäms på er asså jag är besviken och ge inget lamt svar med typ "tråkigt att du tycker så här om oss vi vill gärna att du skriver i detta formulär för att göra våran support bättre" nu vill jag att NI ja NI gäller alla er på vimlas support svarar på detta meddelande på riktigt och det gäller alla andra meddelanden som ni får börja svara på dem på riktigt och inte mer er jäkla smörja hoppas detta meddelande kan göra skillnad och att andra håller med en del av det jag skrivit bara en sak till du ger samma lama som ni alla ger och har gett oss i mer än 2 år nu ni ger aldrig några riktigt konkreta svar asså ni för fan ta och skärpa er blir så besviken på vad ni håller på med för trams ni bara lallar omkring just nu ni håller aldrig det ni lovar jag kan till och med säga att ni 2% av fallen möjligtvis har hållt det ni lovar skäms




@Vimla_Felix sa:

Hej @Qalculus,


Vi har för närvarande inga konkreta planer om e-SIM just nu dock det inte betyder att vi inte övervägar det.

@S.L sa i [eSim kort](/post/34365):

>

@Per-Jonas-Andreas-Nordin

Klockren sammanställning av Vimla, du träffade verkligen huvudet på spiken, dom vet inte vad den andra säger här, Och förklaringen är rätt enkel, dom har har efter 5-6 år fortfarande ingen fungerande presenterad struktur, ingen roadmap och deras driftinfo haltar med blandad viktig info i någon bortglömd tråd ingen hittar, dom har gissningsvis bara notis block och det är troligen mer lappar överallt en i en bibel snart....


Precis håller med dem är som ett par 5 åringar som ska försöka komma överens om vad dem ska leka men ingen kommer överens om något så inget händer och vi vill hellre ha en roadmap om när saker händer och ha e-sim, VoLTE istället för en massa skit som små finess appar och skit dem gör samma skit som Hallon eller och det var Halebop och deras ringa utan wifi eller teckning app eller vad det nu var vi vill inte ha sånt vi vill ha ett företag som fungerar asså tappar ord börjat undra vad som händer egentligen är det kapten noll koll som sitter och bestämmer eller? asså och känns som att det är något skumt med hela den här grejen med WG2 känns lite på något sätt jäkligt shady och något skumt i det och dem kan inte ge ut någon information om det överhuvudtaget ungefär som med allt annat bara att dem kan ge ut obefintlig med information om WG2 och lite mer om annat men inte mycket om annat mest lögner om annat

Rikligt med gnäll i den här tråden. Vimla har ju ingen bindningstid vad jag vet. Bara att byta till Tele 2 med 2 GB data/månad =200 kr + 50 kr i månaden för e-sim eller TRE som jag tror har samma priser men för mig var det svårt att hitta.

Men visst hade det varit bonus att få det med, i mitt fall, mycket billigare Vimla. Om det kommer så tror jag de också lägger sig på 50-lappen extra. Och skulle inte förvåna mig om det är just Apple eller Samsung ska ha en stor del av femtio-lappen men det kanske någon annan vet bättre.

@stormense

Gnället riktar sig emot Vimlas bristande information. Vimla har i flera år påstått att den ena eller andra funktionen är "på gång" eller "kommer snart". När det sedan inte kommer något efter två - tre år så är det inte konstigt att kunderna blir besvikna.

Det vi gnäller över är att dem aldrig vet någonting om vad dem gör eller vad dem ska göra när dem ska göra och hur dem gör och med vem så i mina ögon så har dem ingen tidsaspekt eller absolut ingen planering över huvud taget om vad dem gör och ingen för veta någonting om nånting dem är som yra höns och tycker dem ska sluta satsa på finesser som filter appar och förmodar att dem kommer skaffa video app eller nåt enligt dem och säker ska det väl komma om 1 år och sen ändrar dem väl det och säger att det kommer 2025 men vi vill inte ha en massa finess skit just nu vi vill ha e-sim men problemet just nu är ju att inget händer överhuvudtaget tror att på den här punkten med e-sim och att inget händer och att dem aldrig vet nåt och att supporten ljuger så är nästan alla av oss ganska enade


@stormense sa:

Rikligt med gnäll i den här tråden. Vimla har ju ingen bindningstid vad jag vet. Bara att byta till Tele 2 med 2 GB data/månad =200 kr + 50 kr i månaden för e-sim eller TRE som jag tror har samma priser men för mig var det svårt att hitta.
Men visst hade det varit bonus att få det med, i mitt fall, mycket billigare Vimla. Om det kommer så tror jag de också lägger sig på 50-lappen extra. Och skulle inte förvåna mig om det är just Apple eller Samsung ska ha en stor del av femtio-lappen men det kanske någon annan vet bättre.

Jag är helnöjd med Vimla men kommer troligtvis snart att behöva byta pga inget stöd för eSIM. Tråkigt, jag tycker att Vimla behöver vara tydligare med vad som planeras för eSIM.

Dags för e-Sim. Alternativet annars är att byts operatör, vilket vore synd för trivs bra med Vimla.

/Raija

@Viktor_Vimla sa i [eSim kort](/post/15161):

>

@Magnus-Robertsson


Vi kommer implementera eSIM, dock är vi inte riktigt där än och behovet finns inte på den svenska marknaden ännu.


/Viktor

Hej,

Jag har också avvaktat eSim för att köpa ny Apple Watch. Tills dess använder jag min gamla och det börjar bli riktigt tråkigt. Finns det ingen möjlighet att återkomma med datum då eSim implementeras och finns att tillgå i Vimla? Det torde ju vara en etablerad standard nu och även en säkrare och mer praktisk möjlighet i mobiltelefonen. Jag vill helst slippa chip helt och hållet. Det hade nog gagnat alla om ni spikar en tid, t.ex att det kommer till maj 2020.

Svara