eSim kort

  • 8 October 2017
  • 240 svar
  • 13641 visningar

Användarnivå 3

Undrar när ni tar eSim kortet in på marknaden ? till ( Apple Watch )

Vill gärna ha ett svar här :)

Snart är det ett krav och som skapar kundkrets!


240 svar

Hej Viktor,

Behövet är bedydligt nu, nu när iPhone XS är ute och folk vill använda dual-sim .... och vi användare behöver eSim-support, idag, typ



@Viktor_Vimla sa:

@Magnus-Robertsson


Vi kommer implementera eSIM, dock är vi inte riktigt där än och behovet finns inte på den svenska marknaden ännu.


/Viktor
Användarnivå 5
Emblem +4

@Daniel-Eftodi Det stämmer att behovet för e-sim har / kommer att öka hos många användare. Vi har väldigt mycket på våran prioriteringslista som måste bli gjort först innan vi kan påbörja e-sim också.


/Alex

+1 på eSim. Kommer snart behöva olika nr för jobb och privat. Skulle vara nice att slippa använda/köpa två enheter..

@Samuel-Svensson

Inga problem alls. Det har länge funnits mobiler med plats för dubbla SIM.

Användarnivå 1

@Borjeg

Nu hadlade det om eSim och inte telefoner med dubbla fysiska sim kort. Tror att alla i tråden har hyfsat bra koll på att det finns telefoner med dubbla fysiska sim kort


Du kanske missade trådens rubrik?

Användarnivå 2

Esim är inget som kommer på nuvarande platform. Gissar att man får vänta på att "2.0" funkar stabilt och alla har migrerat över till det. Tittar man på Vimla 2.0 forumsdelen så ser de ut att ta tid bara det.

Användarnivå 5
Emblem +20

Hej @storm72

Det stämmer det du skriver, e-Sim är något som först kommer börja utvecklas när migreringen är klar och allt rullar på. jag hoppas lika mycket som alla andra att vi ska börja jobba med e_Sim inom en snar framtid, men det lär dröja ett tag.

:)

@Viktor_Vimla sa i [eSim kort](/post/15161):

>

@Magnus-Robertsson


Vi kommer implementera eSIM, dock är vi inte riktigt där än och behovet finns inte på den svenska marknaden ännu.


/Viktor

Det blir väl som med tvillingkort. Frågade er i september 2016 första gången. då betatestade ni. Hörde av mig senhösten 2016, då skulle det komma i april 2017. Hör av mig i maj 2017, då kunde ni inte ge något besked. Sedan tröttnade iaf jag att tjata.

Det blir kanske likadant med eSIM? Jag behöver ett omgående.

Eftersom Telenor verkar släppa eSIM i december, så borde ju inte ni ligga så långt efter, eller?





Det är så det är på Vimla. Tiden bara rinner iväg och ingen ansvarig verkar bry sig överhuvudtaget.

Om några veckor kan vi fira ett-års jubileet av Bytet av Betalpartner som skulle varit klart i december 2017, men inte verkar vara på långa vägar färdigt ännu.

Extra-SIM är ju i alla fall påbörjat men har ändå inte lyckats bli klart på tre år. Tänk dig då hur lång tid det kommer att ta med e-SIM som inte ens är påbörjat ännu...?

Användarnivå 2

Tror de är priset man får betala för "billiga" operatörer. Marginalerna är nog inte så feta

@Sven sa i [eSim kort](/post/20395):

>

Det är så det är på Vimla. Tiden bara rinner iväg och ingen ansvarig verkar bry sig överhuvudtaget.

Om några veckor kan vi fira ett-års jubileet av Bytet av Betalpartner som skulle varit klart i december 2017, men inte verkar vara på långa vägar färdigt ännu.

Extra-SIM är ju i alla fall påbörjat men har ändå inte lyckats bli klart på tre år. Tänk dig då hur lång tid det kommer att ta med e-SIM som inte ens är påbörjat ännu...?

Samma sensommar, 2016, så var jag även på dem om hur mycket jag ogillar Klarna, då var det att vi byter innan nästa sommar, 2017. Nu är det 2018 i november och fortfarande Klarna.
Tre, som jag hade innan, var iofs svindyra, men frågade man om något så brukade de inte ljuga för sina kunder, det är det jag ogillar mest, en form av oärlighet mot oss kunder. De tror väl att man kan göra så, nu när man inte kan ringa och skälla på dem. 😉

@Ronnie-Larsson

@Sven

Jag är ledsen över att bytet av betalningspartner har dragit ut på tiden, men att vi är långt ifrån klara stämmer inte. Vi har börjat använda vår nya betalpartner för fakturor, och om ni vill vara med och testa kan ni gå in på vimla.se/bill

@Isabelle_vimla

Inte för att vara sådan men det lät som det var nära på att ni skulle byta ut Klarna för 1 år sedan också. Nu antyder du indirekt att ni snart ska vara klara med bytet av betalpartner, kanske inte ska ge folk falska förhoppningar i onödan.

Jag tycker att bara för att en enstaka funktion är klar så kan man inte säga att "det nästan är klart".

OK, det går att välja faktura-betalning utan Klarna. Men alla andra betalsätt då? Och den utlovade möjligheten att betala via e-faktura? I praktiken går de absolut flesta betalningarna fortfarande via Klarna och e-faktura finns inte. Så jag tycker det är rätt att säga att det är långt ifrån klart med den utlovade betallösningen.

Användarnivå 5
Emblem +4

@Spotify @Sven

Jag förstår vad ni menar med att det har dragit ut på tiden, både när vi skaffade Klarna och även nu när vi håller på att byta till Billogram.


Men vad gäller bytet till Billogram så känner jag att vi har kommit en bit på vägen och vi gör just nu "tester" på fakturalösningen, där man gärna får vara med och använda sig av Billogram. Vi gör ju dessa s.k. tester just för att kunna ha en så bra och smidig upplevelse som möjligt när vi helt byter ut Klarna.


Vi har kommit långt i det här projektet, men självklart har vi en bit kvar och det är vi medvetna om. E-faktura kommer att komma och samma sak med autogiro, men det är en bit kvar tills vi helt avslutat med Klarna och istället använder Billogram för samtliga betalningar.


/Alex

@Alex_Vimla

Du menar nog väl med ditt svar men formuleringar som "vi har kommit en bit på vägen" och "självklart har vi en bit kvar" säger ingenting och innebär ingen upplysning för kunder som redan väntat ett och ett halvt år på betallösningen.

Så tyvärr ditt svar är bara en ordmassa som inte tillför något. Det är faktiskt dags för Vimla att börja lämna lite riktiga besked istället för dessa ständigt undanglidande formuleringar tycker jag!

Användarnivå 5
Emblem +4

@Sven Jag menar det jag skriver. Vi har ju kommit en bit på vägen, ett bevis på det är ju att du kan betala med faktura från Billogram. Men att vi har en bit kvar på vägen (autogiro och e-faktura) är ju ingenting vi gömmer för någon heller.


Jag känner rent generellt att när vi skaffade Klarna så vart det en del sura miner och det visade sig att många inte var nöjda med Klarna. Vad vi har gjort då är att lyssna på er användare och valt att byta ut Klarna. Nu när vi gör det och faktiskt kommer med konkreta lösningar (faktura) på vår nya betalpartner så känns det lite otacksamt när allt som sägs av dig är negativt kring detta. Vi är medvetna om att det har dragit ut på tiden, detta har vi även ursäktat för i en mängd olika trådar här på forumet och vi jobbar dagligen tillsammans med Billogram för att kunna få detta på plats. Så med lite tålamod så kommer du snart se att du kan betala med e-faktura och autogiro också.


/Alex

@Alex_Vimla

OK, ni har dragit över tiden ett år och levererat en lösning för de som vill ha faktura. Det förnekar jag inte.
Jag säger bara att de som vill betala med andra betalsätt fortfarande får vänta och fortfarande är hänvisade till Klarna. Det tycker jag inte är något särskilt bra resultat för de kunder som redan väntat mer än ett år på att bli av med Klarna.

Sen får du kalla det otacksamhet eller vad du vill men i mina ögon talar resultatet för sig själv.

Användarnivå 3

Samma prat i över ett år

Är på gång är på gång har vi hört länge nu

Användarnivå 1

Tycker tråden har spårat ut lite. Vimla har svarat att de är i pipen och en del utrycker frustration med att det inte levererat vad det lovat tidigare. Det är såklart dåligt. Men tycker att både @Alex_Vimla och @Isabelle_vimla givit svar.


Ingen idé att älta. Gör som jag byt operatör om ni verkligen behöver och vill ha e-sim. Det var det tråden egentligen handlade om. Har själv dock kvar hustruns och barnen abonnemang här. Själv kör jag med tre då de erbjuder e-sim för Apple Watch.


//Rafik

Häf är en till som behöver esimkort. Vi I familjen har flera abonnemang

Här, en till med familj som skulle behöva e-sim till nya iPhones och Watch. Hoppas Vimla snabbt får igång det så snart Telenor lanserat.

Användarnivå 5
Emblem +20

@Angelika-Lyckare @Dennis-Vasko +1 på eSIM!
Hoppas vi kommer kunna implementera det inom en snar framtid 🙂 Men det kommer dröja ett tag då vår migrering till vimla 2.0 först och främst måste bli klar. Därefter håller jag tummar och tår att vi fokuserar på just eSIM.


@Viktor_Vimla


Någon uppdatering att delge oss i frågan ang e-sim och Vimla?

Användarnivå 2

@Henrik-Ståhlberg sa:

@Viktor_Vimla


Någon uppdatering att delge oss i frågan ang e-sim och Vimla?

Svaret ligger precis ovanför din fråga 🙂

"...migrering till vimla 2.0 först och främst måste bli klar. ..."


Om sedan https://forumet.vimla.se/category/33/vimla-2-0 speglar utvecklingen av 2.0 så får du nog räkna med att vänta länge


Svara