eSim kort

  • 8 October 2017
  • 241 svar
  • 13746 visningar


Visa första inlägg

241 svar

@Alex_Vimla

Tack för dina svar! Du bidrar ofta med bitar av bra information och det uppskattas!
Dock på det stora hela är det precis som du säger att Vimla har varit dåliga på att informera i allmänhet och om förhållandena bakom Vimla 2.0 i synnerhet.

I alla fall jag hade uppskattat lite mer information om samspelet mellan Vimla och WG2. Vem gör vad och vem ansvarar för vilka bitar? Klart är att både WG2 och Vimla gör anspråk på att utveckla den nya plattformen. Det är väldigt otydligt hur detta samarbete fungerar?

Sedan vad gäller Vimlas utveckling så kan man konstatera att trots att den har pågått i flera år så har den inte lett till så mycket märkbara saker för kunderna. Vi vet och förstår att slutförandet av "byte av betalpartner"-projektet pågår. Och vi förstår också att projektet att migrera alla kunder till Vimla 2.0 pågår. Men utöver det har vi som kunder inte märkt speciellt mycket av den övriga utveckling som du säger äger rum kontinuerligt. Vi har väntat i flera år på div. features som utlovats från Vimlas sida, men hittills har väntan varit förgäves.

Jag lade för c:a ett halvår sedan ett förslag om att Vimla skulle göra någon slags roadmap där kunderna kan se och följa planering och utveckling av nya tjänster och funktioner. Jag tror att det hade varit mycket värdefullt för kunderna att kunna följa er planering på ett lite mer ordnat sätt och att mycket spekulation och frågor hade undvikits med tydligare information.

Lite hårddraget uttryckt så är det Vimlas brist på tydlig information som leder till att kunderna tvingas spekulera om vad som egentligen pågår bakom Vimlas kulisser.

Men tack för de delar du klarlägger! 👍

@Sven sa:

Jag lade för c:a ett halvår sedan ett förslag om att Vimla skulle göra någon slags roadmap där kunderna kan se och följa planering och utveckling av nya tjänster och funktioner. Jag tror att det hade varit mycket värdefullt för kunderna att kunna följa er planering på ett lite mer ordnat sätt och att mycket spekulation och frågor hade undvikits med tydligare information.

Det här borde Vimla göra!

Användarnivå 5
Emblem +4

@Sven

Absolut så kan vi försöka besvara dessa frågor som du har. Det absolut bästa hade nästan vart om du skapade upp en ny tråd med detta ämne, så kan jag se till att svara på de frågor du har, alternativt se till att någon annan som har mer insikt gör det. Jag vågar inte lova att vi kan besvara alla frågor, pga att vi inte kan dela marknadskänslig information.


Angående den roadmap som du efterfrågat så tar jag på mig ansvaret av att det inte blivit av. Jag ska verkligen driva detta vidare och förhoppningsvis kan vi påvisa någon typ av roadmap inom kort.


Alex



@Alex_Vimla

Jag ska överväga att starta en ny tråd. Känner att jag behöver samla tankarna en stund för att få med det jag tycker är viktigt och intressant.

@Alex_Vimla

Du skriver här ovanför att ni jobbar parallellt med eSIM under tiden ni jobbar med migreringen till Vimla 2.0 och bytet av betalpartner, men står ni fast vid att eSIM kommer lanseras efter att migreringen och bytet av betalpartner är färdigt? Det har ni också skrivit i flera äldre inlägg.

Användarnivå 5
Emblem +4

@Spotify

Då vill jag be om ursäkt att vi informerat felaktigt eller otydligt. Som jag skrev tidigare så vet vi idag inte när eSim kommer att erbjudas hos oss, men det kommer däremot endast bli tillgängligt på Vimla 2.0.


Däremot sitter vi inte och väntar på att migreringen till 2.0 och Billogram/Stripe ska bli färdig innan vi påbörjar utvecklingen av eSim. Däremot kan det bli så att eSim släpps efter att migreringen är färdig, det vet jag faktiskt inte i dagsläget.


Alex


@Viktor_Vimla

Hej! Jag behöver också esimkort! Jag har nyligen bytt till Vimla för mitt privata abonnemang. Men har nu fått en iPhone XR på jobbet så jag kan ÄNTLIGEN ha båda numren i samma telefon - men behöver då eSIM.

Har ni en tidsuppfattning? Annars får jag byta tillbaka till Telia.

Jag sitter också och väntar på stöd för e-sim (Apple Watch) och jag hoppas verkligen inte ni sitter i baksätet utan i framsätet och fokuserar på den tjänsten. Den borde dessutom vara en enkel marginalhöjare och därmed högt intressant för er som bolag och prioriteras. Underskatta inte era kunders behov och tålamod, ett operatörsbyte är ju bara några klick bort idag så vänligen prioritera e-sim.

@Stefan-Gudmundsson98 sa:

Jag sitter också och väntar på stöd för e-sim (Apple Watch) och jag hoppas verkligen inte ni sitter i baksätet utan i framsätet och fokuserar på den tjänsten. Den borde dessutom vara en enkel marginalhöjare och därmed högt intressant för er som bolag och prioriteras. Underskatta inte era kunders behov och tålamod, ett operatörsbyte är ju bara några klick bort idag så vänligen prioritera e-sim.

Bolaget har redan e-SIM, men de släpper det inte till sina Vimla-kunder.

Jag sitter också och väntar på E-Sim, konstigt att det inte händer något. E-Sim lär ju vara något som kommer komma mer i framtiden.

@Sven sa:

@Spotify sa:



Men vad gäller VoLTE och VoWifi då? Utvecklar ni det parallellt också?
Jag hittade lite intressant info om VoLTE och VoWifi på WG2:s sida. WG2 är inte klara med utvecklingen av VoLTE och VoWifi ännu.
Läs under punkten "What 'Gs' do you support?"
https://wgtwo.com/faq

Nu har WG2 uppdaterat sin hemsida:

"We support IMS and VoLTE/VoWiFi."

@Spotify sa:

Nu har WG2 uppdaterat sin hemsida:

"We support IMS and VoLTE/VoWiFi."

Intressant! Då får vi se hur lång tid det tar innan tjänsterna finns hos Vimla. :)

Användarnivå 6
Emblem +1

Jag tror att det är ett misstag av Vimla att hålla på lanseringen av nya bra tjänster till efter det är migreringen är klar. Om man istället såg till att VoLTE/VoWiFi och kanske eSIM funkade med nya plattformen så skulle den nya plattformen faktiskt erbjuda något som den gamla inte gör, och fler skulle självmant byta.

Nu blir bilden istället att Vimla tvingar över kunderna till något som inte funkar som det ska och sen, alldeles för sent, försöker komma ikapp konkurrenterna med sådant som släpat efter länge.


Användarnivå 6
Emblem +54

Hejsan!

Härligt att alla är taggade på funktioner som e-sim och VoLTE!

@Spotify kul att du håller dig uppdaterad på WG2s hemsida. Det är fortfarande något vi håller på att arbeta med men så fort det är dags för testning eller liknande kommer vi att gå ut med information jag lovar! :)

Mvh Emil

Har planer på Samsung galaxy watch LTE men än så länge inget nytt från vimla.

Ni måste ju inse att det finns pengar att tjäna här?

Det finns redan hos Telenor så det borde finnas möjligheter att ganska fort även implementera det hos vimla, eller har jag helt fel?

@Emil_Vimla

Det är nog väldigt liten chans att Telenor svarar på andra kunders frågor.

Det är nog bättre att man går via vimla@S.L

Användarnivå 2
While (Vimla!=inte har esim som alla frågat om i 2 år) {
if (Fråga=="När kommer esim?")
{
cout << "Läs allt i denna tråd och ställ inte samma fråga 100000000000 gånger";
return 0;
}}

Kastar mig in i skaran av medlemmar som önskar esim och skulle bli ledsen i ögat om jag skulle behöva byta operatör för det.

Användarnivå 5
Emblem +1

Hej alla!


e-sim är en grym funktion att erbjuda och det är något som vi kommer börja arbeta på nu till hösten, med estimerad lansering för vissa enheter under Q1/Q2 2020.

När det närmar sig, så kommer vi gå ut med ett betatest här i forumet så man har möjlighet att testa det.


Jag vill dock påpeka att vi först och främst kommer prioritera telefoner men vi kommer lansera för även klockor, men det kräver lite mer arbete då det finns vissa formkrav från tillverkarna.


/Viktor

Användarnivå 5
Emblem +1

Nya funktioner kommer släppas under tiden migreringen pågår, en sådan funktion är tex Filter som vi redan har släppt.

Användarnivå 5
Emblem +1

Poängen med mitt inlägg var att det är felaktig info som du har fått tidigare. Vi kommer släppa nya funktioner under tiden migreringen sker.

Användarnivå 4

@Viktor_Vimla


Tidsplan Volte/Wi-Fi samtal? Även där Q1 och Q2 2020??

Användarnivå 5
Emblem +1

@Andyman sa:

@Viktor_Vimla

Tidsplan Volte/Wi-Fi samtal? Även där Q1 och Q2 2020??

Vi håller just nu på att genomföra tester med VoLTE och det fungerar fint. Det som kvarstår för oss är att bli verifierade av tex Apple och Samsung, vilket kräver väldigt mycket resurser.


Så fort vi börjar närma oss med VoWiFi så uppdaterar jag i forumet!

@Viktor_Vimla tack för info! Det uppskattas!

Användarnivå 4

@Viktor_Vimla

Tack Viktor ! Då närmar det sig alltså om man ska tolka det rätt. Tydligen mobiltelefontillverkarna som det hänger på nu.

Svara