eSim kort

  • 8 October 2017
  • 235 svar
  • 13263 visningar


Visa första inlägg

235 svar

Användarnivå 1

Instämmer, har själv precis köpt en Apple Watch med eSIM och ställer upp som beta testare om det så behövs.

Hoppas på en snabb implemetering :)

Hoppas också på det! Telefonen har det och det är smidigt som fan när man reser. (Pixel 2 XL)

Användarnivå 5
Emblem +20

Jag hoppas också vi kommer kunna stödja dessa snart! Det vore TOPPEN 🙂

Användarnivå 5
Emblem +1

@Spotify sa:

@Viktor_Vimla
Hur hög prio har eSIM i för hållande till t.ex. datasimkorten som ni pratat om så länge? Vad kommer först?

Datasimkorten finns för tillfället inte med i vår roadmap.

Jag kan också skriva upp mig som en av dom som efterfrågar esim till när galaxy watch släpps.

Användarnivå 1

Ja, nu blir det nog andra toner. Bra att Apple visar vägen.

Vimla skriver om en Roadmap för esim.

Nu när Apple lanserar iPhone lurar med esim vore det rart att få ett officiellt statement från Vimla när en lansering kan tänkas vara i antågande. Själv kommer jag absolut bevaka de övriga leverantörerna och byter nog så snart möjligheten finns till en bra operatör (tre ej aktuell för min del). Hoppas på att jag slipper byta, då jag för övrigt är mycket nöjd med Vimla.

@Lightivity sa:

Mina barn kommer stanna kvar med sina abonnemang hos Vimla men de tappar sin/min tipsrabatt.

@Rafik-Der-Hovakimian sa:

Mina barn/fru kommer också tappa sina rabatter. Inget att göra,

Om det är ni som tipsat era barn att skaffa Vimla så får barnen behålla sin tipsrabatt. Personen som tipsade mig om att skaffa Vimla har sagt upp sitt abonnemang sedan länge, men jag har fortfarande kvar den personens tipsrabatt. Är det däremot så att det är barnen som tipsat er att skaffa Vimla så förlorar barnen tipsrabatten.

Användarnivå 6
Emblem +6

@bellison Du har ju svaret på din fråga redan i inlägget ovan ditt, där @Ida_Vimla klart och tydligt förklarar nuvarande läge. Ingen av de övriga operatörerna verkar heller inte ha någon brådska med e-sim. https://teknikveckan.com/nyheter/da-lanserar-svens...

@Ida_Vimla sa i [eSim kort](/post/19423):

>

Hej allihopa!


eSIM är något som vi alla ser fram emot, speciellt med alla nya mobiler, klockor och enhet som kan användas med just eSIM.

Det är dock inget som ligger på bordet hos Vimla i dagsläget. Så fort som vi börjar arbete med eSim hos oss så kommer vi självklart komma ut med info men just nu så är eSIM inte något som ligger i en snar framtid.

@Viktor_Vimla sa i [eSim kort](/post/15161):

>

@Magnus-Robertsson


Vi kommer implementera eSIM, dock är vi inte riktigt där än och behovet finns inte på den svenska marknaden ännu.


/Viktor

Det blir väl som med tvillingkort. Frågade er i september 2016 första gången. då betatestade ni. Hörde av mig senhösten 2016, då skulle det komma i april 2017. Hör av mig i maj 2017, då kunde ni inte ge något besked. Sedan tröttnade iaf jag att tjata.

Det blir kanske likadant med eSIM? Jag behöver ett omgående.

Eftersom Telenor verkar släppa eSIM i december, så borde ju inte ni ligga så långt efter, eller?





Det är så det är på Vimla. Tiden bara rinner iväg och ingen ansvarig verkar bry sig överhuvudtaget.

Om några veckor kan vi fira ett-års jubileet av Bytet av Betalpartner som skulle varit klart i december 2017, men inte verkar vara på långa vägar färdigt ännu.

Extra-SIM är ju i alla fall påbörjat men har ändå inte lyckats bli klart på tre år. Tänk dig då hur lång tid det kommer att ta med e-SIM som inte ens är påbörjat ännu...?

Användarnivå 2

Tror de är priset man får betala för "billiga" operatörer. Marginalerna är nog inte så feta

@Sven sa i [eSim kort](/post/20395):

>

Det är så det är på Vimla. Tiden bara rinner iväg och ingen ansvarig verkar bry sig överhuvudtaget.

Om några veckor kan vi fira ett-års jubileet av Bytet av Betalpartner som skulle varit klart i december 2017, men inte verkar vara på långa vägar färdigt ännu.

Extra-SIM är ju i alla fall påbörjat men har ändå inte lyckats bli klart på tre år. Tänk dig då hur lång tid det kommer att ta med e-SIM som inte ens är påbörjat ännu...?

Hej,

Har halvläst igenom hela tråden och undrar om det finns ett svar på ungefär när detta skulle vara tillgängligt. Mejlade något år sedan och frågade och fick då svaret “det är något som jobbas på.”. Vad betyder detta? 

Kommer detta vara något som kommer innan 2020 är slut?

Samma sensommar, 2016, så var jag även på dem om hur mycket jag ogillar Klarna, då var det att vi byter innan nästa sommar, 2017. Nu är det 2018 i november och fortfarande Klarna.
Tre, som jag hade innan, var iofs svindyra, men frågade man om något så brukade de inte ljuga för sina kunder, det är det jag ogillar mest, en form av oärlighet mot oss kunder. De tror väl att man kan göra så, nu när man inte kan ringa och skälla på dem. 😉

Användarnivå 2

@Henrik-Ståhlberg sa:

@Viktor_Vimla


Någon uppdatering att delge oss i frågan ang e-sim och Vimla?

Svaret ligger precis ovanför din fråga 🙂

"...migrering till vimla 2.0 först och främst måste bli klar. ..."


Om sedan https://forumet.vimla.se/category/33/vimla-2-0 speglar utvecklingen av 2.0 så får du nog räkna med att vänta länge


Som sagt, en betallösning utan Klarna lovade Vimla klar till december 2017 och vi har inte sett den än. Så e-sim under 2019 tror jag på när jag ser det...

@Spotify sa i [eSim kort](/post/21821):

>

@Viktor_Vimla sa:

Vi har tidigare meddelat att vi arbetar med e-sim och kommer lansera det under året.

Så under 2019 kommer man lansera eSIM, om man nu klarar att hålla utlovad deadline för en gångs skull.

Kommer nog dröja innan e-sim kommer hos Vimla. Alla operatörer följer antagligen samma mönster, dvs först en lansering via sina premium abonnemang (i Vimlas tillfälle Telenor).

Något år eller två senare kommer det till lågprisalternativen.

Köpte själv en iPhone XR från Hong Kong via Ebay i England. Hong Kong modellen stödjer frekvenserna som används i de svenska näten och har plats för två fysiska som kort. Använt i fjorton dagar nu o det fungerar klockrent.

Nu när iPhone XS och XR kommit ut som jobbmobiler, så finns det en stor marknad för billiga abonnemang med E-sim, så att man kan ha med sitt privatabonnemang i jobbmobilen.

Ni har ju billiga abonnemang, så se till att skaffa E-sim-stöd och marknadsför möjligheten, så skall ni se att ni får en ökning i antal abonnemang.
Nu finns det ju ett smalt fönster att fånga nya kunder innan alla andra lågprisoperatörer har E-sim, och alltså en nytta med att agera snabbt.

Men jag antar att det är så att storebror Telenor antagligen förbjudit detta, då det är en nisch-produkt som vissa är villiga att betala för, då tvingas man över till Telenor (eller annan operatör!) istället. Trist, dessutom när man skryter om Vimla 2.0 där det ska vara så enkelt att införa nya tekniker!

Har Vimla missat tidigare påstådda lanseringsperioder så låter det väl ganska troligt tyvärr. Det är tråkigt. Behovet börjar ju bli ganska stort för vissa av oss.
 

Alternativ som att ha jobbabonnemanget via eSIM är ju en lösning för vissa, men för andra hade det privata abonnemanget via eSIM varit den klart föredragna varianten. Då kan man ju ta ut jobb-SIMet och sätta i ett lokalt SIM-kort när man är ute och reser på semestern, och liknande. SmartWatches m.m. därtill!

 

Vimla, nu är det väl dags för eSIM?

@Alex_Vimla

Du påstår att jag kommer med "helt felaktig information". Det är inte riktigt sant.
Delar av det jag säger kan vara byggt på felaktiga antaganden p.g.a. att jag inte har tillgång till inside information om gränssnittet mellan Vimla och WG2. Men andra delar av det jag säger är helt sant och framgår bl.a. av info som finns på https://wgtwo.com/ och det faktum att Vimla 2.0 använder ett annat nätnummer än Vimla 1.0.

Du skriver själv att nätet driftas av WG2 vilket är exakt vad jag skrev. Sedan påstår du att Vimla 2.0 använder sig av Telenors nät, vilket uppenbarligen inte kan vara helt sant eftersom WG2 har ett nyskapat "cloud-baserat" core-nät som används för Vimla 2.0. Det är detta core-nät som är WG2:s produkt. Sedan använder Vimla 2.0 Telenors access-nät för att nå ut till kunderna, men core-nätet som innehåller intelligens och tjänster är alltså WG2.

Vimla har underlåtit att prata klarspråk om hur det egentligen hänger ihop och därför kan kunderna inte känna till hela sanningen. Men av den öppna information som finns kan man dra vissa uppenbara slutsatser som bygger på fakta.

Användarnivå 5
Emblem +4

@Sven

Absolut så kan vi försöka besvara dessa frågor som du har. Det absolut bästa hade nästan vart om du skapade upp en ny tråd med detta ämne, så kan jag se till att svara på de frågor du har, alternativt se till att någon annan som har mer insikt gör det. Jag vågar inte lova att vi kan besvara alla frågor, pga att vi inte kan dela marknadskänslig information.


Angående den roadmap som du efterfrågat så tar jag på mig ansvaret av att det inte blivit av. Jag ska verkligen driva detta vidare och förhoppningsvis kan vi påvisa någon typ av roadmap inom kort.


Alex



@Alex_Vimla

Jag ska överväga att starta en ny tråd. Känner att jag behöver samla tankarna en stund för att få med det jag tycker är viktigt och intressant.

@Sven sa:

@Spotify sa:



Men vad gäller VoLTE och VoWifi då? Utvecklar ni det parallellt också?
Jag hittade lite intressant info om VoLTE och VoWifi på WG2:s sida. WG2 är inte klara med utvecklingen av VoLTE och VoWifi ännu.
Läs under punkten "What 'Gs' do you support?"
https://wgtwo.com/faq

Nu har WG2 uppdaterat sin hemsida:

"We support IMS and VoLTE/VoWiFi."

Användarnivå 6
Emblem +1

Jag tror att det är ett misstag av Vimla att hålla på lanseringen av nya bra tjänster till efter det är migreringen är klar. Om man istället såg till att VoLTE/VoWiFi och kanske eSIM funkade med nya plattformen så skulle den nya plattformen faktiskt erbjuda något som den gamla inte gör, och fler skulle självmant byta.

Nu blir bilden istället att Vimla tvingar över kunderna till något som inte funkar som det ska och sen, alldeles för sent, försöker komma ikapp konkurrenterna med sådant som släpat efter länge.


Det är nog väldigt liten chans att Telenor svarar på andra kunders frågor.

Det är nog bättre att man går via vimla@S.L

Svara