✅ Besvarat

e-sim kort

  • 2 July 2020
  • 59 svar
  • 23212 visningar

Användarnivå 2

Hej!

Stödjer Vimla e-simkort?

icon

Bästa svar av Emil_Vimla 2 July 2020, 13:27

Visa original

59 svar

Happ, då byter jag också operatör för att ni Vimla inte vill införa e-sim, tror det får bli Hallon istället, trist.

Nej, det kan du nog få vänta på. Vimla lyckades ju med näppe precis införa voLTE för iPhone och Samsungs nyare modeller.

 

E-sim ligger väl framåt 2025 med samma tidsplan som voLTE hade.. 

Hej!

Hur ser set ur med esim, september 2022?? Är det något på gång eller vad händer på den fronten ?

[Flyttad till liknande tråd.]

Användarnivå 4
Emblem +27

@JonD,

Jag hör vad du säger och det är självklart tråkigt att du är missnöjd med att vi inte delar vår lanseringsplan innan vi har ett fast datum. Detta gör vi för att vara så tydliga som möjligt framåt, och för att man ska kunna lita på att det är det datumet som gäller när det presenteras.

Vad gäller nya kunder så är det klart att e-SIM är och kommer att vara en dealbreaker för vissa. Då ser vi det inte som något negativt att denna informationen dyker upp när man gör research om olika abonnemang. I slutet av dagen så är det viktigaste att var och en väljer den operatören som bäst uppfyller ens behov, vilket vi såklart hoppas är vi.

Hej @JonD,

Att vi inte publikt går ut med detaljer om olika processer eller utveckling av tjänster irnnebär inte att dessa processer eller utvecklingar inte finns eller är aktiva. Vi har sedan ett tag tillbaka, och kommer även att fortsätta med, att dela nyheter när vi har ett fast lanseringsdatum.

Vi har gjort bedömningen att detta är den tydligaste vägen att gå, samt även den vanligaste eftersom de flesta företag inte öppet delar sådan information.

Full respekt för det och det är naturligtvis upp till företaget att bestämma helt själv. Finns inget att diskutera där. Det vi kunder kan göra som ändå gillar Vilmas tjänster i övrigt är att vädra vårt missnöjde med hemlighetsmakeriet och hoppas att det får företaget att tänka annorlunda.

Det är inte långsökt att tänka att potentiella nya kunder som redan vant sig vid e-sim genom arbetstelefoner och Apple Watches (rätt många tänker jag) googlar “Vimla + e-sim”, läser den här tråden (den kommer överst på Google), och väljer en annan operatör. Vissa för att ni inte erbjuder e-sim, andra för att ni under flera år inte kommit med någon ny info om hur det går med införandet. 

Användarnivå 4
Emblem +27

Hej @JonD,

Att vi inte publikt går ut med detaljer om olika processer eller utveckling av tjänster irnnebär inte att dessa processer eller utvecklingar inte finns eller är aktiva. Vi har sedan ett tag tillbaka, och kommer även att fortsätta med, att dela nyheter när vi har ett fast lanseringsdatum.

Vi har gjort bedömningen att detta är den tydligaste vägen att gå, samt även den vanligaste eftersom de flesta företag inte öppet delar sådan information.

Det ryktas om att iPhone 14 kommer skippa möjligheten till fysiska SIM-kort helt. Hur ställer ni er till detta? Är det planerat att leverera eSIM snart?

[Flyttad till liknande tråd]

Hejsan!

Det är tråkigt att detta är känslan som uppstått. Jag köper att ni är besvikna över att vi inte har något nyheter att dela med oss av till er gällande e-SIM. Så fort vi har en uppdatering i ämnet så kommer vi självklart dela med oss av den till er.

Det handlar inte om er sociala medie-strategi, det är ingen här som ställer frågor till dig som sociala medier-medarbetare. Ni sköter er alldeles utmärkt. Frågorna är ställda till Vimla. Att ni som sitter med sociala medier-ansvaret inte får mer information att ge om detta är ju ett kommunikativt haveri hos företaget som helhet. Antingen har Vimla något på gång - som ni säger - och då borde det vara okomplicerat att berätta mer i detalj hur det går. Det hade uppskattats. Eller så har Vimla gjort bedömningen att det är för dyrt eller komplicerat för ett budgetalternativ och tänker aldrig erbjuda det och då är det ju bedrägligt att ni håller era kunder i ovisshet.

Varje gång jag lyfter min andra telefon blir jag irriterad på Vimla. Det som håller en kvar är ju priset och att hela familjen är “invested”. Så det gjorde ni bra! Smidigaste lösningen för mig är att försöka sätta press på er här och hoppas att andra gör detsamma så att ni på sociala medier till sist kanske får övriga företaget att förstå att det är bättre att inkludera sina kunder i vad man vet än att hålla dem i mörker.

Användarnivå 2
Emblem +2

Hejsan!

Det är tråkigt att detta är känslan som uppstått. Jag köper att ni är besvikna över att vi inte har något nyheter att dela med oss av till er gällande e-SIM. Så fort vi har en uppdatering i ämnet så kommer vi självklart dela med oss av den till er.

Oj vad sorgligt det var att läsa den här tråden. Två år utan några ordentliga svar från Vimla. Kunder som inte vill lämna men tvingas. Jag är i samma sits. Hela familjen kommer att säga hej då snart. Kändes ledset innan jag läste tråden där det med all önskvärd tydlighet framgår att Vimla verkligen struntar i att kunderna inte får varken information eller funktionalitet som är nödvändig. Jag tycker att det kan vara dags att fundera över strategin i detta Vimla. 

Blir likadant för mig! Hallon erbjuder esim, och vimla står och tittar på.

Riktigt trist att det inte ens finns någon info, kommer också behöva lämna trots att jag trivts jättebra med Vimla i flera år. 

Tyvärr så lämnar jag nu Vimla eftersom det inte går att få e-sim o jag inte orkar/vill använda två telefoner. 

Bye bye Vimla

Användarnivå 4
Emblem +27

Hej @Berra,

Det stämmer tyvärr inte. Vi har inget lanseringsdatum för e-SIM i dagsläget. När vi har det så kommer vi att uppdatera er.

Från en som jobbar på Vimla

Användarnivå 4

Jag har hört att Vimla kan komma med e-sim senast i sommar. Kan man tro att så sker🤔 Tycker det är jobbigt med två telefoner så det vore fint även om det är tveksamt om jag orkar vänta med att få det löst med e-sim.

 

Vart har du hört detta? 

Jag har hört att Vimla kan komma med e-sim senast i sommar. Kan man tro att så sker🤔 Tycker det är jobbigt med två telefoner så det vore fint även om det är tveksamt om jag orkar vänta med att få det löst med e-sim.

 

Användarnivå 4

Tycker det är märkligt att Vimla ännu inte har E-sim. Konkurrenten Hallon har så att man kan köra två abonnemang i samma telefon och detta är utan extra kostnad. Hallons. Även Halebop och Comviq lär ha e-sim. Känns tråkigt att byta från Vimla när jag själv annars trivs förutom att jag saknar wi-fi samtal som Hallon också har. Är e-sim på g hos Vimla och också wi-fi samtal?

E-sim är inte på g tyvärr.

Tycker det är märkligt att Vimla ännu inte har E-sim. Konkurrenten Hallon har så att man kan köra två abonnemang i samma telefon och detta är utan extra kostnad. Hallons. Även Halebop och Comviq lär ha e-sim. Känns tråkigt att byta från Vimla när jag själv annars trivs förutom att jag saknar wi-fi samtal som Hallon också har. Är e-sim på g hos Vimla och också wi-fi samtal?

Jag blev så förvånad över att ni inte har detta, e-sim har ni ju haft flera år på er att ordna! Det blir tyvärr en flytt av en handfull abonnemang under framöver för mig, i takt med att familj och så ska ha nya klockor :/ Trist, för jag är en nöjd kund i alla avseenden!

Vart nöjd kund hos Vimla i många år men byter nu till Hallon efter att ha väntat tålmodigt över 1 år på ett positivt besked kring e-sim. Helt oförstående i att man inte erbjuder det då efterfrågan är stor och successivt kommer att öka med tiden.

Skulle just beställa e-sim och blev jätteförvånad att det inte går.  Jag blir tvungen att byta lev efter ca 5 år.

Ni kommer inte behöva uppgradera era nätkritiska funktioner nu när en kundbas kommer att halveras eftersom esim är/kommer vara ett grundkrav för massor av era kunder, så prioritera om.

Användarnivå 2

Hejsan @Gary !
Självklart är eSIM en funktion som vi på Vimla får införa!

eSIM är också med i vår interna lista över tjänster vi vill utveckla men för stunden behöver vi fokusera på andra mer nätkritiska funktioner.

När vi har en mer konkret tidsplan för när eSIM kan tänkas komma kommer vi att kommunicera den.

Ni kan ju åtminstone berätta vilka mer “nätkritiska funtioner” som ni arbeter med, och hur länge ni kommer hålla på med det. Intrycket som vimla-användare är tyvärr att ni inte jobbar alls på att förbättra er produkt.

Svara