✅ Besvarat

Dubbla SMS skickas från min Google Pixel 6

  • 22 February 2022
  • 26 svar
  • 1084 visningar

Användarnivå 2

Hej!

Mottagare får samma SMS av mig 2 gånger på raken med ca 20-30sekunder mellanrum men hos mig syns bara 1 SMS. 

Jag trycker på "Skicka" och det står då "Skickar..." under SMS:et i ca 30sekunder innan det står "levererat". Under den extra tiden får mottagaren SMSet igen.

 

Mottagarna:

- Har andra operatörer än Vimla

- Både iOS och Android

 

Sändaren (jag):

- Har nyaste versionen av Android 12 (på min Google Pixel 6)

- Har haft problemet med Chat-funktioner aktiverade och avaktiverade

- Har haft mobilen i 2,5 månader men problemet i bara 3 veckor. Har haft samma SIM-KORT och inställningar hela tiden

icon

Bästa svar av Emma_Vimla 23 February 2022, 09:47

Visa original

26 svar

Användarnivå 5
Emblem +52

Hejsan @Zeid Abu Abdo

Detta låter absolut inte normalt och något vi vill kolla vidare med dig om. Då detta är ett publikt forum och vi skulle behöva personuppgifter från dig för att fortsätta med en felsökning så behöver du kontakta våran support. 


Du hittar dem här:
Mail: hej@vimla.se
chatt: vimla.se/kontakt (vardagar mellan 9-16).
 

Användarnivå 2

Hejsan @Zeid Abu Abdo

Detta låter absolut inte normalt och något vi vill kolla vidare med dig om. Då detta är ett publikt forum och vi skulle behöva personuppgifter från dig för att fortsätta med en felsökning så behöver du kontakta våran support. 


Du hittar dem här:
Mail: hej@vimla.se
chatt: vimla.se/kontakt (vardagar mellan 9-16).
 

Ok jag mejlade er nyss med mobilnummer och namn. Skulle det behövas något mer så får ni kontakta mig.

Tack.

Hej. Exakt samma sak hos mig. Allt trådskaparen skriver stämmer för mig också. 🙁

Hej

Jag har också samma problem märkte jag, kör också Pixel 6 (med Android 12).

Jag kan också hjälpa till att felsöka om det behövs.

Användarnivå 4
Emblem +27

Toppen att ni hojtar! Såklart vill vi gärna gå till botten med detta.

Det hade varit dunder om ni alla kontaktar vår support så att vi kan undersöka och felsöka det för att hitta den röda tråden som löser problemet :blush: 
Chatt: vimla.se/chatt (vardagar mellan 9-16)
Mejl: hej@vimla.se 

Användarnivå 2

Exakt samma problem här. Ny Pixel 6, folk får dubbla SMS från mig (men jag ser bara ett). Telefonen lyckades inte heller automatiskt hämta rätt MMS/APN-inställningar, utan de gamla (?) Telenor-inställningarna, så jag var tvungen att ställa in det själv. 

Jag har precis samma problem som övriga i tråden.

Samma modell, Pixel 6.

Det vore tacksamt med en lösning alt. förklaring till varför det sker.

Har ställt in apn för både internet/mms enligt https://faq.vimla.se/hc/sv/articles/360019675837-Internet-och-MMS-Allm%C3%A4nna-inst%C3%A4llningar

 

Användarnivå 2
Emblem

Jag har även jag samma problem. 

Användarnivå 2

Så det kommer ingen lösning då? Trist om detta blir det som får en att lämna Vimla, men ser inget alternativ snart. Kan inte ha det så här.

Användarnivå 2

Enligt en medlem på Swedroid verkar problemet med dubbla sms vara kopplat till VoLTE. Om ni har detta problem kan ni testa att inaktivera VoLTE och se om det löser problemet. 

 

Men jag vill ha hög ljudkvalitet i samtal. Ingen acceptabel lösning även om det skulle funka.

Förstår dock inte varför något som rör röstsamtal skulle påverka SMS?

Edit: Verkar fungera. Men inte en okej lösning som sagt.

 

@Emma_Vimla @Amanda_Vimla något ni kan ta vidare till era tekniker? Om de inte redan är medvetna om denna koppling.

 

 

Hej, även jag har samma problem och har haft i flera veckor nu. Underligt att Vimla hänvisar till att kontakta Google/Pixel när det enbart är Pixel användare med Vimla som operatör som upplever det här problemet. 

Hej, Google Pixel 6 pro-användare med samma problem. Haft problemet i några veckor.

Användarnivå 5
Emblem +52

Hejsan allesammans! 
Det är något vi har lyft till våra tekniker. Däremot behöver samtliga som har detta problemet kontakta vår support så vi kan felsöka en och en. Underlättar om samtliga av er redan har exempel som vi kan dela med oss till våra tekniker. 

Du behöver du tidpunkt sms:et har gått från dig och nummer på mottagaren. Exemplen får inte vara äldre än någon vecka. 

Vår support hittas här:
Mail: hej@vimla.se
chatt: vimla.se/kontakt (vardagar mellan 9-16).

Användarnivå 2

Hejsan allesammans! 
Det är något vi har lyft till våra tekniker. Däremot behöver samtliga som har detta problemet kontakta vår support så vi kan felsöka en och en. Underlättar om samtliga av er redan har exempel som vi kan dela med oss till våra tekniker. 

Du behöver du tidpunkt sms:et har gått från dig och nummer på mottagaren. Exemplen får inte vara äldre än någon vecka. 

Vår support hittas här:
Mail: hej@vimla.se
chatt: vimla.se/kontakt (vardagar mellan 9-16).

 

Jag försökte detta, och fick bara svaret att det är upp till Google att fixa.

Användarnivå 5
Emblem +52

Hejsan allesammans! 
Det är något vi har lyft till våra tekniker. Däremot behöver samtliga som har detta problemet kontakta vår support så vi kan felsöka en och en. Underlättar om samtliga av er redan har exempel som vi kan dela med oss till våra tekniker. 

Du behöver du tidpunkt sms:et har gått från dig och nummer på mottagaren. Exemplen får inte vara äldre än någon vecka. 

Vår support hittas här:
Mail: hej@vimla.se
chatt: vimla.se/kontakt (vardagar mellan 9-16).

 

Jag försökte detta, och fick bara svaret att det är upp till Google att fixa.

När vi felsöker tillsammans med dig så är det enklare att lokalisera vart just ditt problem beror på. Har teknikerna tillsammans med våran support kommit fram till att i ditt fall ligger hos google är det troligen så. 

 

Även om det är det i ditt fall var så behöver det inte vara det för resterande här i tråden var av vi ber er att höra av er. 

Hej!

Jag har en Pixel 6 Pro. Fin telefon.

Har samma fel som ni andra, dubbla SMS hela tiden, och jag var i kontakt med supporten. Tyvärr hjälpte det inte.

Nu undrar jag bara.. är det mycket sämre ljud vid samtal om man som någon ovan i flödet sa stänger av VoLTE (vad nu det är något..)?

Som utvecklare själv så tycker jag det låter konstigt att SMS ska drabbas av fel pga samtalskvalité? Jag är iofs inte utvecklare för OS för mobiler eller operatörs tjänster 🙂

Användarnivå 5
Emblem +52

Hej!

Jag har en Pixel 6 Pro. Fin telefon.

Har samma fel som ni andra, dubbla SMS hela tiden, och jag var i kontakt med supporten. Tyvärr hjälpte det inte.

Nu undrar jag bara.. är det mycket sämre ljud vid samtal om man som någon ovan i flödet sa stänger av VoLTE (vad nu det är något..)?

Som utvecklare själv så tycker jag det låter konstigt att SMS ska drabbas av fel pga samtalskvalité? Jag är iofs inte utvecklare för OS för mobiler eller operatörs tjänster 🙂


VoLTE är inte släppt för specifikt OnePlus telefoner hos oss på Vimla av den anledningen att OnePlus inte gjort sina egna interna tester för att säkerställa att tjänsten ska fungera som den ska. Ett av de problemen som har blivit om man aktiverar VoLTE med OnePlus fast vi inte har officiellt stöd är bland annat dubbla sms. 

Antingen man får göra är att man avvaktar tills VoLTE aktiveras officiellt eller stå ut med de defekter den inofficiella tjänsten ger just nu.

Jo, fast Pixel 6 Pro är tillverkat av Google, inte kinesiska OnePlus..

Jag vill även tillägga att jag själv inte har aktiverat VoLTE utan det har Google gjort som standard. Det går säkert att avaktivera men min fråga då är om samtalskvalitén blir mycket sämre?

  

Jo, fast Pixel 6 Pro är tillverkat av Google, inte kinesiska OnePlus..

Jag vill även tillägga att jag själv inte har aktiverat VoLTE utan det har Google gjort som standard. Det går säkert att avaktivera men min fråga då är om samtalskvalitén blir mycket sämre?

VoLTE är samtal över 4G-nätet, det innebär bland annat snabbare uppkoppling av samtal och bättre samtalskvalitet. Stänger man av VoLTE så går samtalen över 2G eller 3G. Problemet är att Telenor håller på och släcker ner 2G och 3G-nätet, det arbetet ska vara färdigt 2025 är det sagt. Om du ringer med 2G-nätet så kommer du inte kunna surfa under samtal, så du kan inte verifiera dig med bankid under pågående samtal etc. 

Har du haft Vimla under 2021? Då gick alla samtal på 2G och 3G-nätet, då har du själv fått uppleva hur samtalskvaliteten är på 2G och 3G. Testa att stänga av VoLTE/4G-samtal i mobilens inställningar så kan du själv testa hur du upplever samtalskvaliteten.

Ok. Tack. Då provar jag.

Sen är jag kanske "jobbig" men det är ändå lite underligt att just Google telefonen som har orginalet av Android lider av detta SMS SMS problem. När mobiler med andra tillverkare släpper Android 12 så kommer troligen även dessa användare "gnälla"..

Jag hade en Google Pixel 4 Xl innnan och har haft Vimla i mååånga år. Inga problem då.

Användarnivå 5
Emblem +52

Ok. Tack. Då provar jag.

Sen är jag kanske "jobbig" men det är ändå lite underligt att just Google telefonen som har orginalet av Android lider av detta SMS SMS problem. När mobiler med andra tillverkare släpper Android 12 så kommer troligen även dessa användare "gnälla"..

Jag hade en Google Pixel 4 Xl innnan och har haft Vimla i mååånga år. Inga problem då.


Ursäkta, detsamma gäller via andra tillverkare och telefoner. Pixel är ett bra exempel där vi inte har officiellt stöd och därför gör tjänsten att vissa andra tjänster blir påverkade. Som jag skrev tidigare, vi på Vimla rekommenderar att du stänger av tjänsten men vill du ha kvar den påslagen trots problem så kan vi självfallet inte hindra dig. 

För den som hittar denna tråden några månader sedan så vill jag bara meddela att problemet kvarstår, även i betaversionen av Android 13 ☹️

“Lösningen” är fortfarande att inaktivera “4G Calling”/VoLTE. Eller få alla sina kontakter att aktivera RCS… 🤣

Telefon: Google Pixel 6 med Android 13.

Det finns lite uppdateringar kring VoLTE för Europa-användare i Googles säkerhetsuppdatering för Juli: https://support.google.com/pixelphone/thread/170103287/google-pixel-update-july-2022?hl=en

Har själv inte kunnat testat ännu, men tycker det är värt att nämna.

Jag har tyvärr haft samma problem med min Google Pixel 6 i drygt ett halvår. Uppdaterade nyligen till Android 13 och problemet kvarstår. Lite pinsamt ibland. 😏

@Emma_Vimla @Amanda_Vimla  finns det någon lösning på det här problemet än? :)

Efter senaste uppdateringen 5 oktober fungerar det på min Pixel 6.

Svara