Dags att tydliggöra vad som gäller för befintliga och potentiella kunder

  • 30 March 2021
  • 97 svar
  • 12342 visningar

Användarnivå 7
Emblem
  • Frekvent användare
  • 98 svar

@Felix_Vimla 
@Emil_Vimla 
@Viktor_Vimla 
@Petter 
@jonas_vimla 

Det är oerhört trist att ni helt slutat svara eller ens bemöta trådar som tar upp ämnena nedan.

Efter att i flera år ha skjutit på deadlines för efterfrågade funktioner började ni under 2020 bemöta alla typer av frågor om efterfrågade funktioner med att migrationen till Vimla 2.0 var tvungen att bli klar först.

Denna blev klar i november 2020, och det har snart gått ett halvår sedan dess. Under denna tid har vi kunder inte fått en enda konkret statusuppdatering hur ert arbete går, eller vad vi kan förvänta oss för tidsplaner.

Uppmanar er därför nu att ge oss konkret status på en enda av den långa listan av funktioner ni utlovat eller tagit bort och sedan utlovat igen. En enda.

  • e-faktura
  • e-SIM
  • extra-SIM 
  • VoLTE 
  • VoWiFi 
  • Fler abonnemang på samma konto 
  • HD Voice 

Vi har frågat och frågat, fått besked på besked, deadline på deadline, men ni har ändå inte lyckats leverera en enda av dessa funktioner på flera år. Istället har ni lyckats ta bort t.ex. HD Voice i samband med bytet till 2.0…

Er kommunikation och ert bemötande av betalande kunder som eftersökt info lämnar väldigt mycket att önska, men det är dags att ni tydliggör vad som gäller.

Befintliga och potentiella kunder förtjänar att veta om ert budskap är att de som är i behov av någon av dessa funktioner bör säga upp eller avstå från att teckna abonnemang hos er. Om ni struntar i att bemöta även detta inlägg framgår det ganska tydligt vad ni har för syn på era kunder.


97 svar

För oss i familjen har det länge varit mycket tydligt att vi inte kan ha Vimla som huvudnummer, utan som eventuella komplement, andra SIM. Man måste ju idag kunna lita på att mobilerna verkligen går att använda. Dual-SIM har löst det för oss. En fungerande riktig operatör som huvudnummer och Vimla som ev. komplement.

Vimla verkade vara en kul idé till att börja med, men nu har det dessvärre blivit mest besvikelser och oseriöst. Mycket prat och lite fabrik.

Användarnivå 1

Det kan inte vara helt enkelt för de som är ansvariga för att informera i forum heller. Särskilt då det verkar som att vimla  har några av Sveriges sämsta och långsammaste utvecklare. Att vara specialister på sitt område och ändå inte kunna utveckla en tjänst som inte är så avancerad.

 

Att de har bestämmelser från ovan om att inte yppa sig gör säkert att det inte kan nämnas något för att få det lite mer transparent och enklare för oss kunde att ändå avvakta och få förståelse. Att som ansvarig /företagare öppna sig och vara lite ärligare i vad som händer för att kunder ska förstå bakomliggande orsaker när det blir fel är också något som gör det enklare att få sympati.  Nu är det dessvärre precis tvärtom och det gör ju att vi alla som har kämpat för att vimla ska sprida sig genom att rekommendera, skriva i forum, hjälpa andra etc blir till att istället argt argumentera och ställa sig tveksam till vimla kommunikation även om den mot för modan ändå skulle vara bra och korrekt någon gång emellanåt.

 

Med det hoppas jag verkligen något på vimla tar lite egna initiativ och faktiskt sätter lite stolthet i det man gör. Att kanske våga stå upp på veckomöten och tvinga ut öppenheten om vad som kanske gått fel, vad  problemen består i och andra saker som ibland behövs kommuniceras delges kunder här. Ja dessvärre tror jag inte själv på det men hoppet försvinner väl aldrig då jag från början ser ljust på vimla till trots. 

Användarnivå 7
Emblem

Så trist att ni inte ens kan ta er tid att bemöta eller återkoppla när ni har kunder som skriver så långa och bra svar som @Jonas6704 

Det är verkligen sorgligt att se hur ni ignorerar alla engagerade kunder i denna tråd.

@Emma_Vimla 
@Amanda_Vimla 
@Simon_Vimla 

Användarnivå 1

Verkar som man inte ens godkänner mitt första inlägg här? Kom tillbaka till Vimla efter några år hos Telenor men det höll i två veckor (pga nummerflytt tar lite tid). Tog för givet att basfunktionerna var på plats. Istället kan man inte ens leverera en tidsplan för en av dem. I kombination med att samtal ibland inte kommit fram (men smset kommer fram samma minut som de försökt ringa) var det ju bara byta operatör.

Användarnivå 7
Emblem

Skrev detta i en annan tråd. Det verkar som Vimla bestämt sig för att ignorera oss kunder, oavsett hur relevanta, konstruktiva eller rimliga frågorna vi ställer är. De hänvisar alla frågor om nya funktioner till denna tråd, som de gått ut med att de inte svarar i, mer än en gång i månaden när de ger helt innehållslösa uppdateringar.

Det är ett tråkigt 100:e inlägg att skriva i den här tråden, men det är upplevs mer och mer att Vimla ser oss som en belastning än som kunder. De inga andra än sig själva att skylla, men vi får ta konsekvenserna genom brutna löften, noll lanserade funktioner, och ignorerat engagemang. Trist! :x:

@Spotify Jag vet inte riktigt vad du förväntar dig att jag ska svara. Vi har varit tydliga med att vi har tagit ett gemensamt beslut inom Vimla att endast dela information när vi har något konkret. Anledningen till detta är för att inte hamna i en situation där vi bygger upp falska förhoppningar om att funktion X lanseras datum Y. Ska vi presentera något vill vi vara så säkra som vi kan vara på att vi kan leverera det vi har presenterat.

Sen är det som du säger, min titel är Community Manager vilket innebär att jag har ett ansvar över att driva projekt inom community-ledet framåt som helhet, och forumet är ett av flera led inom communityn. Det här går att likna med en försäljningschef vars arbete är att driva försäljningsarbetet framåt genom stöttning, coachning, framtagandet av nya processer etc, och inte nödvändigtvis genom att ägna sig åt faktiskt försäljning i lika stor utsträckning som säljarna i teamet.   

Man tar sig för pannan när man läser ditt svar @Simon_Vimla 

Ni har gått ut med exakt samma policy flera gånger de senaste två åren, men eftersom ni aldrig levererar några nya funktioner så blir det ju ingenting att kommunicera och då är det väl självklart att missnöjet här växer?

Ni har målat in er i ett hörn eftersom ni brutit i princip alla löften ni gett sen 2019, och er ton när ni bemöter oss är något i stil med att det borde vara självklart för oss att ni ignorerar det som skrivs om nya funktioner på forumet.

Det har varit beklämmande att bevittna hur ni gått från ett av de mest öppna och konstruktiva företag jag varit kund hos, till ett av de absolut mest motsägelsefulla och ofungerande.

Det ni presterat kring VoLTE, wifi-samtal, e-SIM, HD Voice, data-sim osv. osv. de senaste åren är ingenting annat än häpnadsväckande uselt. Sist i Sverige med VoLTE och wifi-samtal. Inte ens ett ord om e-SIM som ni utlovade lansering för 2019. Inte ett ord om extra SIM. Ni har t.o.m. lyckats ta bort HD Voice. Och nu har Telenor börjat stänga ner 3G-nätet så ni satt era kunder i en än uslare sits.

Det MINSTA vi borde kunna begära är att ni är öppna med information, håller du inte med?

 

Användarnivå 7
Emblem

Skrev till @Emma_Vimla och frågade hur hon kände över att de hänvisar all diskussion och alla frågor om nya funktioner till denna tråd där Vimla gått ut med att de inte svarar i. Om hon inte tyckte det var motsägelsefullt och om de ser oss och våra frågor som en belastning.

Hon svarade att vi får ställa vilka frågor vi vill, men att vi inte kan förvänta oss att få ett svar vi är tillfreds med. Eller översatt från Vimla-språk: ställ vilka frågor ni vill, men vi kommer inte svara.

Sedan blockerade hon mig från att skriva mer. På tal om att se oss som en belastning.

Så öppet och transparent är Vimla numer. 

Användarnivå 5
Emblem +2

Emma och resterande av “gänget” som svarar här är enbart anställda som support.
Ska ni börja kräva svar från någon så är det bättre ni börjar kräva svaren av de som sitter med guldhandsken. I detta fallet Erik. https://jobs.vimla.se/people/793306-erik - Låt han svara för utvecklingen och vad som händer. Antingen ber ni om telenr så ni kan ringa honom eller en e-postadress ni kan använda.

Användarnivå 7
Emblem

Det är fint att du försöker rida ut till supportens försvar @MickeMM, men kundtjänst/supportens jobb är att vara länken mellan företaget och kunden. Jag tar mer än gärna epost till Erik, löser ni det? @Emma_Vimla @Amanda_Vimla @Simon_Vimla @Emil_Vimla 

“Gänget” har helt själva bidragit till situationen genom att aldrig följa upp informationen de ger ut, och sedan välja att ignorera kunderna när frågorna blir för många.

Hur man än vrider och vänder på det är det absolut inte vi kunder som är orimliga i sammanhanget. Om mindre än 2v är det 2022 och Vimla är den enda operatören i Sverige utan VoLTE. Det är en funktion som släpptes för 5 år sen av de flesta stora operatörer, och som numer är nätkritisk eftersom Telenor börjat släcka ner 3G. 

Användarnivå 5
Emblem +2

Det är fint att du försöker rida ut till supportens försvar @MickeMM, men kundtjänst/supportens jobb är att vara länken mellan företaget och kunden.

 

Jag försvarar ingen, är bara trött på ert gnäll i varje tråd. Bevisligen så fungerar inte kommunikationen så då letar man sig högre upp, så enkelt är det faktiskt. Ring Erik om du är seriös, be om telenr och ta ett snack med honom och fråga rakt ut det du behöver veta.

Användarnivå 7
Emblem

Det är fint att du försöker rida ut till supportens försvar @MickeMM, men kundtjänst/supportens jobb är att vara länken mellan företaget och kunden.

 

Jag försvarar ingen, är bara trött på ert gnäll i varje tråd. Bevisligen så fungerar inte kommunikationen så då letar man sig högre upp, så enkelt är det faktiskt. Ring Erik om du är seriös, be om telenr och ta ett snack med honom och fråga rakt ut det du behöver veta.

Det är ingen som tvingar dig att läsa och svara i denna tråd? 

Om du är så obekymrad som du verkar över situationen med VoLTE, wifi-samtal, Telenors släckning av 3G-nätet och allt annat så är det bara att luta dig tillbaka och undvika att läsa trådar som handlar om detta. För oss andra som upplever att våra år av engagemang kring detta kvävs och sopas under mattan så är det viktigt att inte släppa bollen, för vi har sett precis vad som händer när vi inte engagerar oss och tiden går - ingenting.

Jag vet inte om du läste mitt svar, men jag frågade precis efter Eriks epost, exakt som du föreslog. Tar gärna hans telefonnummer också. 

Användarnivå 3

Varjegång ni nämner Vimla kalla det för vad det är TELENOR VIMLA som vi betalar till

Varje gång jag går in i en telenor affärer frågar dom om jag är Telenor kund jag svarar då JA Vimla

Då får jag nästan alltid till svar Det skitet har vi inte med att göra

Ring gärna Telenors kuntjänst

Användarnivå 5
Emblem +2

Det är fint att du försöker rida ut till supportens försvar @MickeMM, men kundtjänst/supportens jobb är att vara länken mellan företaget och kunden.

 

Jag försvarar ingen, är bara trött på ert gnäll i varje tråd. Bevisligen så fungerar inte kommunikationen så då letar man sig högre upp, så enkelt är det faktiskt. Ring Erik om du är seriös, be om telenr och ta ett snack med honom och fråga rakt ut det du behöver veta.

Det är ingen som tvingar dig att läsa och svara i denna tråd? 

 

Ni gnäller ju i stort sett i varje tråd, tröttsamt.
Vill du verkligen få Vimla till att öppna ögonen, så ska du skriva i varje tråd istället och hänvisa till konkurrenterna. Folk går in och läser i forumet, men jag är 100% säker på att minst 50% av besökarna inte har en aning om vad VoLTE är för något. Om någon t.ex frågar varför surfen inte fungerar under samtal, så bara skriv att Vimla inte stödjer det, sedan hänvisar du till en konkurrent som stödjer det. Jag kan lova dig att det har större påverkan på Vimla än ert tjatande i var och varannan tråd. När jag jobbade på Bredbandsbolagets kundtjänst i ungefär 1 år så var det MÅNGA som inte hade en aning om vad ADSL eller Fiber var för något, de sa oftast “Jag har Wifi”, hehe.

Bra! Ser fram emot att höra hur ert samtal slutade.

Användarnivå 7
Emblem

Ni gnäller ju i stort sett i varje tråd, tröttsamt.
Vill du verkligen få Vimla till att öppna ögonen, så ska du skriva i varje tråd istället och hänvisa till konkurrenterna. Folk går in och läser i forumet, men jag är 100% säker på att minst 50% av besökarna inte har en aning om vad VoLTE är för något. Om någon t.ex frågar varför surfen inte fungerar under samtal, så bara skriv att Vimla inte stödjer det, sedan hänvisar du till en konkurrent som stödjer det. Jag kan lova dig att det har större påverkan på Vimla än ert tjatande i var och varannan tråd. När jag jobbade på Bredbandsbolagets kundtjänst i ungefär 1 år så var det MÅNGA som inte hade en aning om vad ADSL eller Fiber var för något, de sa oftast “Jag har Wifi”, hehe.

Bra! Ser fram emot att höra hur ert samtal slutade.

 

Vet inte vilken verklighet du lever i, men Vimla är sist i hela Sverige med VoLTE, Telenor håller på och stänger sitt 3G-nät, och “vi” (d.v.s. kunder som faktiskt bryr sig om vad vi betalar för) försöker få ut konkret info om vad i hela världen det är som händer.

Jag låter din anekdot, och ditt dumförklarande av kunder få stå för dig. Personligen är jag övertygad om att konkret och teknisk information är bättre än information anpassad efter hur liten kunskapsbas man tror kunderna har.

Och om det är något som är tröttsamt så är det att du verkar ha massor av energi för att komma in här och klaga på kunder som faktiskt försöker göra något, men väldigt lite energi att själv göra något åt saken.

Om du är nöjd med hur Vimla hanterar flerårigt efterfrågade och nätkritiska funktioner samt informationen kring dessa föreslår jag att du undviker att läsa trådar om dessa ämnen framöver. 

Användarnivå 5
Emblem +2

Ni gnäller ju i stort sett i varje tråd, tröttsamt.
Vill du verkligen få Vimla till att öppna ögonen, så ska du skriva i varje tråd istället och hänvisa till konkurrenterna. Folk går in och läser i forumet, men jag är 100% säker på att minst 50% av besökarna inte har en aning om vad VoLTE är för något. Om någon t.ex frågar varför surfen inte fungerar under samtal, så bara skriv att Vimla inte stödjer det, sedan hänvisar du till en konkurrent som stödjer det. Jag kan lova dig att det har större påverkan på Vimla än ert tjatande i var och varannan tråd. När jag jobbade på Bredbandsbolagets kundtjänst i ungefär 1 år så var det MÅNGA som inte hade en aning om vad ADSL eller Fiber var för något, de sa oftast “Jag har Wifi”, hehe.

Bra! Ser fram emot att höra hur ert samtal slutade.

 

Vet inte vilken verklighet du lever i, men Vimla är sist i hela Sverige med VoLTE, Telenor håller på och stänger sitt 3G-nät, och “vi” (d.v.s. kunder som faktiskt bryr sig om vad vi betalar för) försöker få ut konkret info om vad i hela världen det är som händer.

 

Hade man brytt sig om vad man betalar för, så hade man bytt operatör direkt och slutat vara så handlingsförlamad. I dagens samhälle så kostar i stort sett alla abonnemang hos de olika operatörerna ungefär lika och man kan behålla sitt nummer. Du får dessutom de tjänsten du behöver.

Du menar alltså att dit tjatande i trådarna skulle få Vimla att snabba upp allt? Tror du inte på fullaste allvar att hade Vimla haft sakerna klara så hade de släppt det? Och om de inte kan det så är det Telenor som sätter stopp för det, så du kan inte förändra det i vilket fall som helst, endast genom att byta operatör och visa dit missnöjde på det sättet. Gällande 3G så är det ju fler som kommer stänga ner det, så Vimla/Telenor är ju inte ensamma om det.

 

Användarnivå 7
Emblem

Hade man brytt sig om vad man betalar för, så hade man bytt operatör direkt och slutat vara så handlingsförlamad. I dagens samhälle så kostar i stort sett alla abonnemang hos de olika operatörerna ungefär lika och man kan behålla sitt nummer. Du får dessutom de tjänsten du behöver.

Du menar alltså att dit tjatande i trådarna skulle få Vimla att snabba upp allt? Tror du inte på fullaste allvar att hade Vimla haft sakerna klara så hade de släppt det? Och om de inte kan det så är det Telenor som sätter stopp för det, så du kan inte förändra det i vilket fall som helst, endast genom att byta operatör och visa dit missnöjde på det sättet. Gällande 3G så är det ju fler som kommer stänga ner det, så Vimla/Telenor är ju inte ensamma om det.

 

Sveriges största mobiltidning har hänvisat till den här tråden i samband med att de skrev en artikel om Vimlas avsaknad av VoLTE och Telenors avveckling av 3G-nätet. Om inte den typen av publicitet får Vimla att fokusera sina resurser så vet jag inte vad.

Och en sak är i alla fall säker. Om alla hade resonerat som dig så hade det inte hänt någonting över huvud taget.

Det blir väldigt tydligt hur poängen flyger över huvudet på dig när du skriver att fler operatörer kommer stänga ner 3G. För deras kunder blir det inget problem, eftersom alla andra operatörer i hela Sverige har VoLTE.

Tror du gör bäst i att rikta ditt anti-engagemang någon annanstans.

Användarnivå 5
Emblem +52

Hejsan Allesammans! 
En superrolig uppdatering från våran sida hittar ni HÄR.

Användarnivå 1

Hejsan Allesammans! 
En superrolig uppdatering från våran sida hittar ni HÄR.

Yaye! Nu kan jag verifiera mig med BankID samtidigt som banken ringer! :D 

Synd att jag inte har iPhone utan Samsung och hoppas att det kommer direkt efter det! :D

Användarnivå 7
Emblem

Hejsan Allesammans! 
En superrolig uppdatering från våran sida hittar ni HÄR.

Finally!

Upplevs säkert som en av era mer krävande och jobbiga kunder, och det kommer jag troligtvis fortsätta vara tills situationen med alla funktioner är annorlunda, men detta är ett stort steg på vägen - well done! 

God jul och gott nytt år, så hoppas vi på mer av det här 2022!

Användarnivå 7
Emblem

Drygt ett halvår sedan ni släppte VoLTE nu, och hittar ingen status på forumet om andra funktioner.

Hur går det med wifi-samtal, e-SIM och 5G?

Användarnivå 2

En fundering. Att nu Telenor släcker ner 3g verkar ju bli besvärligt för många. Nu har vi ju fått voLTE  hos Vimla men om 4g inte är något vidare hjälper väl inte det (eller har jag missförstått?) Kommer man att förstärka 4g nätet eller går man direkt på 5g? (då funkar inte min ganska nya telefon...) 

En anna fråga. Kan man inte komma till Forumet från Vimla- appen?

Användarnivå 4
Emblem +27

Hej @Wike.Aron,

Nätet byggs kontinuerligt ut och förbättras.

Gällande forumet så kommer du i dagsläget inte åt det via appen utan endast via webbläsaren 😊 

Användarnivå 2
Emblem

En fundering. Att nu Telenor släcker ner 3g verkar ju bli besvärligt för många. Nu har vi ju fått voLTE  hos Vimla men om 4g inte är något vidare hjälper väl inte det (eller har jag missförstått?) Kommer man att förstärka 4g nätet eller går man direkt på 5g? (då funkar inte min ganska nya telefon...) 

En anna fråga. Kan man inte komma till Forumet från Vimla- appen?

Om jag förstår rätt, kan 5G sändare också alltid ge 4G. Därför att 4G + 5G kan dela samma frekvens. 2G och 3G måste alltid ha egen frekvens, så telebolaget måste stänga av 3G om de vill använda frekvensen för 4G+5G.

Svara