Dags att tydliggöra vad som gäller för befintliga och potentiella kunder

  • 30 March 2021
  • 94 svar
  • 11895 visningar

Användarnivå 7
Emblem
  • Frekvent användare
  • 91 svar

@Felix_Vimla 
@Emil_Vimla 
@Viktor_Vimla 
@Petter 
@jonas_vimla 

Det är oerhört trist att ni helt slutat svara eller ens bemöta trådar som tar upp ämnena nedan.

Efter att i flera år ha skjutit på deadlines för efterfrågade funktioner började ni under 2020 bemöta alla typer av frågor om efterfrågade funktioner med att migrationen till Vimla 2.0 var tvungen att bli klar först.

Denna blev klar i november 2020, och det har snart gått ett halvår sedan dess. Under denna tid har vi kunder inte fått en enda konkret statusuppdatering hur ert arbete går, eller vad vi kan förvänta oss för tidsplaner.

Uppmanar er därför nu att ge oss konkret status på en enda av den långa listan av funktioner ni utlovat eller tagit bort och sedan utlovat igen. En enda.

  • e-faktura
  • e-SIM
  • extra-SIM 
  • VoLTE 
  • VoWiFi 
  • Fler abonnemang på samma konto 
  • HD Voice 

Vi har frågat och frågat, fått besked på besked, deadline på deadline, men ni har ändå inte lyckats leverera en enda av dessa funktioner på flera år. Istället har ni lyckats ta bort t.ex. HD Voice i samband med bytet till 2.0…

Er kommunikation och ert bemötande av betalande kunder som eftersökt info lämnar väldigt mycket att önska, men det är dags att ni tydliggör vad som gäller.

Befintliga och potentiella kunder förtjänar att veta om ert budskap är att de som är i behov av någon av dessa funktioner bör säga upp eller avstå från att teckna abonnemang hos er. Om ni struntar i att bemöta även detta inlägg framgår det ganska tydligt vad ni har för syn på era kunder.


94 svar

Användarnivå 4

Jag skulle vilja veta vad Vimla gör och vad tidsplanen är för att fixa samtalsproblemen som 2.0 har. Att inte ens så grundläggande funktion som samtal har problem att komma fram till folk måste väl ändå ha extremt hög prio på att fixas? Att kunderna ska låsa telefonen till 3G är ingen lösning!

Detsamma gäller när man ringer folk och samtal vissa gånger tar väldigt lång tid att kopplas upp om samtalen ens kopplas upp över huvud taget vilket händer titt som tätt.  Aldrig någonsin varit med om dessa problem innan Vimla lanserade sin nya plattform oavsett operatör. 

Inte ett ord om övriga funktioner vi tjatat om i flera år. t.ex. e-sim, wifi-samtal och HD-voice

 

 

Då tolkar jag det som att VoWifi är betydligt längre än en månad bort, dags för mig och mina föräldrar att gå över till en annan operatör då vi inte har möjlighet att vänta längre. 

Kan rekommendera Fello! 

Användarnivå 2

Då tolkar jag det som att VoWifi är betydligt längre än en månad bort, dags för mig och mina föräldrar att gå över till en annan operatör då vi inte har möjlighet att vänta längre. 

Kan rekommendera Fello! 

Det blev Hallon sålänge, farsan är svinnöjd med Wifisamtal. 

Denna vecka har jag missat många viktiga samtal pga mobiltäckningen har blivit avsevärt sämre. När vintern är på ingång måste jag stå ute för att ha täckning, kan varken ringa eller ta emot samtal inomhus. Jag har värvat så jag har 0kr i avgift hos vimla, men vad är det värt om man inte kan ringa eller ta emot samtal? 🙄Wifi samtal har jag påpekat i ett flertal år.. Men snart är även mitt tålamod slut. 

Användarnivå 7
Emblem

Där lanserade Fello både VoLTE och wifi-samtal! Nu är Vimla ensamma i hela Sverige om att inte ha varken eller.

https://www.mobil.se/nyheter/operatoren-fello-infor-wifi-samtal-och-volte

Förstår ni att vi blir totalt uppgivna?
@Emma_Vimla 
@Amanda_Vimla 
@Emil_Vimla 
@Simon_Vimla 

Där lanserade Fello både VoLTE och wifi-samtal! Nu är Vimla ensamma i hela Sverige om att inte ha varken eller.

https://www.mobil.se/nyheter/operatoren-fello-infor-wifi-samtal-och-volte

Förstår ni att vi blir totalt uppgivna?
@Emma_Vimla 
@Amanda_Vimla 
@Emil_Vimla 
@Simon_Vimla

Dessvärre har tidningen Mobils skribent missuppfattat. VoLTE och VoWifi gäller långt från alla kunder än. Fello flyttar över kunderna successivt till det nya systemet.

Där lanserade Fello både VoLTE och wifi-samtal! Nu är Vimla ensamma i hela Sverige om att inte ha varken eller.

https://www.mobil.se/nyheter/operatoren-fello-infor-wifi-samtal-och-volte

Förstår ni att vi blir totalt uppgivna?
@Emma_Vimla 
@Amanda_Vimla 
@Emil_Vimla 
@Simon_Vimla

Dessvärre har tidningen Mobils skribent missuppfattat. VoLTE och VoWifi gäller långt från alla kunder än. Fello flyttar över kunderna successivt till det nya systemet.

Har haft VoLTE och VoWifi minst ett par veckor nu på fello och det fungerar jätte fint. Förstod det som att de inför det första hand till de som har en mobil som klarar av tjänsterna sedan bygger vidare. 

Användarnivå 7
Emblem

Nu har Öland förlorat 3G-täckningen:

Börjar bli rätt akut att vi får VoLTE med tanke på att Telenor börjat stänga ner 3G-nätet.

https://www.olandsbladet.se/oland/nu-slacks-foraldrade-mobilnatet-ner-pa-oland-sa-paverkas-prylarna-behover-du-kopa-nytt-c58cb177/

 

@Emil_Vimla 
@Emma_Vimla 
@Amanda_Vimla 
@Simon_Vimla 
@Viktor_Vimla 

Ni har lovat att vi inte skulle hamna i den här situationen. Nu har Telenor börjat släcka ner 3G-nätet och er oförmåga att lösa VoLTE (som ni också utlovat - i 3-4 år) gör att era kunder på Öland och snart fler delar av Sverige sitter med en dumbphone så fort de tar emot ett samtal, år 2021...

Om drygt en månad är det 2022, och ni är ensamma i hela Sverige om att inte ha VoLTE. Det har varit vida känt i flera år att 3G-nätet ska börja släckas ner, förstår inte hur det är möjligt att som företag misslyckas så kapitalt med en uppgift som uppenbarligen ALLA andra operatörer, stora som små, har lyckats lösa.

 

Användarnivå 1

Hejsan Allesammans!

Igen verkligen kul att se ert engagemang här på forumet och som utlovat kommer här en uppdatering:

Arbetet med VoLTE fortgår och vår förhoppning är att i slutet av november kunna kommunicera en tidsplan med lanseringsmånad. Detta är hur våran prognos ser ut just nu. Självklart som mycket annat kan det tänkas ändras men detta är vad vi hoppas på. 

Innan dess kommer det vara tyst från oss i tråden om vi inte har en uppdatering tidigare.

Tack, nu är dagen snart kommen, slutet av november nu, vi väntar ivrigt kring information om VoLTE :D Håller tummarna! :) 

Användarnivå 5
Emblem +52

Hejsan allesammans! :wave:
Då var det dags för november uppdateringen; som det ser ut nu så finns ingen stor uppdatering som vi hade hoppats på. Det här innebär inte att arbetet med VoLTE står stilla, utan snarare att processen befinner sig i sitt slutskede.

Vi kommer att återkomma i denna tråden i slutet av december med en ny månadsuppdatering. Förhoppningen är att de sista pusselbitarna är på plats och vi har ett planerat lanseringsdatum. Som utlovat kommer jag givetvis att se till att hålla er i tråden uppdaterade om det finns någon ny information, eller om det sker några förändringar.

Avslutningsvis vill jag även säga att jag förstår att ni är oroliga över hur 3G nätets framtid kan komma att påverka er, och er oro är självfallet något vi tar på allvar. Vi har en tät dialog med Telenor angående 3G-nätets modernisering/utfasning och vi arbetar tillsammans för att säkerställa en så låg användarpåverkan som möjligt. Det som är viktigt att tänka på nu är att, även om 3G nätet står inför en utfasning, så innebär inte det här att era telefoner blir obrukbara - Det innebär att under vissa förutsättningar, kommer funktionen att surfa och tala i telefonen samtidigt inte finnas tillgänglig.

Användarnivå 2

Hejsan allesammans! :wave:
Då var det dags för november uppdateringen; som det ser ut nu så finns ingen stor uppdatering som vi hade hoppats på. Det här innebär inte att arbetet med VoLTE står stilla, utan snarare att processen befinner sig i sitt slutskede.

Vi kommer att återkomma i denna tråden i slutet av december med en ny månadsuppdatering. Förhoppningen är att de sista pusselbitarna är på plats och vi har ett planerat lanseringsdatum. Som utlovat kommer jag givetvis att se till att hålla er i tråden uppdaterade om det finns någon ny information, eller om det sker några förändringar.

Avslutningsvis vill jag även säga att jag förstår att ni är oroliga över hur 3G nätets framtid kan komma att påverka er, och er oro är självfallet något vi tar på allvar. Vi har en tät dialog med Telenor angående 3G-nätets modernisering/utfasning och vi arbetar tillsammans för att säkerställa en så låg användarpåverkan som möjligt. Det som är viktigt att tänka på nu är att, även om 3G nätet står inför en utfasning, så innebär inte det här att era telefoner blir obrukbara - Det innebär att under vissa förutsättningar, kommer funktionen att surfa och tala i telefonen samtidigt inte finnas tillgänglig.

Hur fungerar Vimla på Öland om man befinner sig där och har problem och följer era tips att gå över till 3G för att få det att fungera? Med tanke på att ni inte har VoLTE.

Användarnivå 2

Tidningen Mobil har tagit upp detta idag:

https://www.mobil.se/nyheter/trots-avveckling-av-3g-natet-annu-inga-volte-eller-wifi-samtal-hos-vimla

Man hänvisar bland annat till den här tråden i sin artikel.

Lustigt att operatören Vimla nämns då man fortfarande inte är en operatör i Sverige enligt PTS?

Användarnivå 7
Emblem

Hejsan allesammans! :wave:
Då var det dags för november uppdateringen; som det ser ut nu så finns ingen stor uppdatering som vi hade hoppats på. Det här innebär inte att arbetet med VoLTE står stilla, utan snarare att processen befinner sig i sitt slutskede.

Vi kommer att återkomma i denna tråden i slutet av december med en ny månadsuppdatering. Förhoppningen är att de sista pusselbitarna är på plats och vi har ett planerat lanseringsdatum. Som utlovat kommer jag givetvis att se till att hålla er i tråden uppdaterade om det finns någon ny information, eller om det sker några förändringar.

Avslutningsvis vill jag även säga att jag förstår att ni är oroliga över hur 3G nätets framtid kan komma att påverka er, och er oro är självfallet något vi tar på allvar. Vi har en tät dialog med Telenor angående 3G-nätets modernisering/utfasning och vi arbetar tillsammans för att säkerställa en så låg användarpåverkan som möjligt. Det som är viktigt att tänka på nu är att, även om 3G nätet står inför en utfasning, så innebär inte det här att era telefoner blir obrukbara - Det innebär att under vissa förutsättningar, kommer funktionen att surfa och tala i telefonen samtidigt inte finnas tillgänglig.

@Emma_Vimla Ni har haft en hel månad på er att komma med något konkret och du levererar ett svar vi hört 100 gånger innan. Det låter exakt likadant som det @Emil_Vimla skrev för 5 månader sedan. Det är rätt ironiskt att ni skickar ut ert svar samma dag som Sveriges största mobiltidning länkar till denna tråd och konstaterar att ni är sist ut i Sverige med VoLTE samtidigt som ni sätter era kunder i en usel sits eftersom Telenor börjat stänga ner 3G.

Ni har LOVAT att vi inte skulle hamna i den här situationen, men det enda man uppenbarligen kan lita på med Vimla är att ni inte håller någonting ni lovar, utan undantag. 

Ni har känt till EXAKT vad som ska hända med 3G-nätet, och ändå är vi här - vilket är en stor anledning till att mitt förtroende för er i princip är förbrukat. Ni kommer gå in i 2022 som den enda operatören i Sverige utan VoLTE eller wifi-samtal, och Telenor kommer hinna stänga ner ännu fler 3G-master. Det är bara sorgligt.

 

Användarnivå 4

Vimla var i slutfasen med VoLTE för flera år sedan. Eftersom vi inte kommit längre än slutfasen fortfarande så antar jag att det är minst 2år bort. 

Användarnivå 7
Emblem

Denna artikel ger en bra genomgång över hur det ser ut med Vimlas avsaknad av VoLTE, Telenors nedstängning av 3G-nätet, och Vimlas historik av att inte leverera funktioner de utlovat.

Rekommenderar alla som har funderingar kring VoLTE, wifi-samtal eller Telenors nedsläckning av 3G-nätet att läsa!

https://www.mobil.se/nyheter/trots-avveckling-av-3g-natet-annu-inga-volte-eller-wifi-samtal-hos-vimla

[Flyttad till liknande tråd.]

Användarnivå 7
Emblem

Varför flyttade ni den till denna tråd? Jag vill inte ha inlägget i denna tråd eftersom ni inte bemöter någonting som skrivs här (vilket känns otroligt märkligt eftersom t.o.m. en tidning börjat hänvisa till denna tråd). Kommer göra en ny tråd där kunder kan diskutera denna artikel.

@Emma_Vimla 
@Amanda_Vimla 
@Viktor_Vimla 
@Simon_Vimla 
@Emil_Vimla 

Blir f.ö. helt mållös av att läsa er marknadschefs kommentar med tanke på att ni absolut inte kommunicerar någonting till oss och vägrar bemöta det som skrivs här utom när ni skriver ett icke-svar en gång i månaden.

– Vi har planerade lanseringar inom närtid men vi vill kommunicera med våra användare först innan vi går ut offentligt, säger Catharina Kulldorff. 

Användarnivå 4
Emblem +25

Hej @monte,

Din senaste tråd är flyttad på samma grund som vi flyttar alla trådar som behandlar ett ämne som redan finns i en befintlig tråd.

Vi hanterar samtliga trådar på samma sätt och vi har gjort bedömningen att det som diskuteras i ditt senaste inlägg kan diskuteras i denna tråden.

Vi svarar regelbundet i denna tråden och vi förstår att ni önskar mer frekventa svar, men innan vi har något mer konkret att säga så kommer vi inte att uttala oss mer om VoLTE. Det finns på bordet, det jobbas på och vi väntar på att vi kan dela med oss av en tidsplan.

Användarnivå 7
Emblem

Hej @Amanda_Vimla 

Tror inte någon kund upplever att ni svarar regelbundet i denna tråd. @Emma_Vimla har bokstavligen gått ut med att ni endast dyker in en gång i månaden för att ge “statusuppdateringar” och det är tyvärr långt ifrån samma sak som att bemöta vad som skrivs här, vilket är hela huvudproblematiken.

Ser att ni tog bort min nya tråd om tidningsartikeln. Sorligt att ni inte kan bemöta saklig diskussion på ett annat sätt än att ta bort den eller lägga in den i en tråd som ni gått ut med att ni inte svarar på. 

Står fast vid att ni inte ska lyfta in diskussion kring en tidningsartikel i denna tråd.

 

 

Användarnivå 1

Har varit kund sen Vimla startades och har efter många tipsningar en månadsavgift på cirka 0:-, men hur man kan vara betalande kund här längre förstår jag inte. Teknikplattformen är fullkomligt utdaterad och under precis all kritik, med priser som inte alls matchar. Är, något oförtjänt, "den där" folk i min omgivning går till när de ska skaffa ny teknik, och jag skäms över att jag rekommenderat Vimla. Har hållt kvar bekanta som kunder hos er i tron om att idag grundläggande funktioner såsom VoLTE och VoWIFI är på väg, men borde gett upp för länge sedan och efter att ha läst denna tråd blir det nya abonnemang på julafton. Flera av dem hade tjänat något enormt på dessa tjänster (slippa springa ut i trädgården så fort någon ringer).

 

Det är inte som att ni uppfinner tekniken på nytt, hur det kan ta sån tid att aktivera är för mig oförståeligt.

Användarnivå 4
Emblem +25

Vi förstår att det oklara läget oroar er och vi kan garantera er att vi jobbar för fullt med att kunna lansera VoLTE så snart som möjligt. Det som vi har sagt i denna tråden och det som Catharina har sagt i artikeln är det som gäller för nu.

Tills vidare är det fritt för alla att diskutera i denna tråden, men vi kommer från vår sida att avvakta med en uppdatering tills vi har något konkret att säga eller tills dess att vi har utlovat en uppdatering i slutet av december.


@monte,

Gällande trådflyttar så är det vi som gör den bedömningen. Eftersom detta är den mest aktiva tråden angående VoLTE så har vi valt att hålla diskussionen här. På samma sätt som vi aktivt flyttar trådar om betalningar till den stora tråden om betalningar, tipsningar till den stora tråden om tipsrabatter etc.

Genom att hålla all information på ett och samma ställe så underlättar det informationssökandet och forumet blir mindre stökigt.

Användarnivå 7
Emblem

Vi förstår att det oklara läget oroar er och vi kan garantera er att vi jobbar för fullt med att kunna lansera VoLTE så snart som möjligt. Det som vi har sagt i denna tråden och det som Catharina har sagt i artikeln är det som gäller för nu.

Tills vidare är det fritt för alla att diskutera i denna tråden, men vi kommer från vår sida att avvakta med en uppdatering tills vi har något konkret att säga eller tills dess att vi har utlovat en uppdatering i slutet av december.


@monte,

Gällande trådflyttar så är det vi som gör den bedömningen. Eftersom detta är den mest aktiva tråden angående VoLTE så har vi valt att hålla diskussionen här. På samma sätt som vi aktivt flyttar trådar om betalningar till den stora tråden om betalningar, tipsningar till den stora tråden om tipsrabatter etc.

Genom att hålla all information på ett och samma ställe så underlättar det informationssökandet och forumet blir mindre stökigt.

 

Det du skriver i fetstilat har ni sagt i flera år, och det finns inget som helst förtroende för det ni “garanterar” längre. Emil skrev exakt samma sak för 5 månader sedan, och ni har inte ens en tidsplan för lansering än... 

Tycker det är er plikt att bemöta det som diskuteras i tråden oftare än 1 gång i månaden med tanke på att ni flertalet gånger lovat att vi aldrig skulle hamna i en situation där Telenor började stänga ner 3G-nätet och ni inte hade VoLTE. Nu har det istället adderats till listan över löften ni brutit.

Det är beklämmande att det ska behövas ett forum överfyllt med missnöjda kunder och nu även tidningsartiklar för att ni verkar känna press att faktiskt göra något. 

Jag kan inte annat än hålla med @the_man550, skäms över att jag värvat kunder hit med tanke på hur otroligt lite ni verkar bry er om vad vi efterfrågar. 

Vill inte ens tänka på hur lång tid det kommer ta med e-SIM om ni någon gång det här årtiondet faktiskt lyckas lansera VoLTE.

Användarnivå 1

“Det innebär att under vissa förutsättningar, kommer funktionen att surfa och tala i telefonen samtidigt inte finnas tillgänglig.”

Banken ringde och ville att jag skulle bekräfta via BankID. Då insåg jag att det var kört :sweat_smile:

Användarnivå 2

Min syn på telefoni före mina problem:

Jag har aldrig varit speciellt insatt i all teknik bakom telefonin. Mina behov och vad jag hört andra kan göra med sina telefoner har styrt vad jag köpt. När jag flyttade till Öland 2005 kollade jag noga hur täckningen för olika telebolag såg ut där jag bor. Telenor var klart bäst, Tele2 inte långt ifrån, Telia var inte så värst bra medan tre var uselt. Idag är näten från Telenor, Tele2 och Telia likvärdiga förutom att Telenor stängt ner 3G, tre är fortfarande usla där jag bor. Tills nyligen visste jag inget om WIFI-samtal, HD-voice och VoLTE, hade hört talas om e-sim och surfsim/extra-sim hade jag koll på.

 

Telenors 3G:

För en månad sedan stängde Telenor ned 3G på Öland. Tar man en noggrann titt på Telenors täckningskarta för 3G över hela Sverige så ser man redan idag är det väldigt mycket vitt på den och mer blir det varje vecka och månad. Telenor skriver på sin hemsida ”Vi har redan påbörjat utfasningen av befintlig 3G.”, ”Genom att fasa ut 3G gör vi plats för 5G” och ”Vi bygger successivt ut 5G-nätet för alla våra kunder över hela landet. De allra flesta kommer att ha 5G under 2022 och 2023.”. Eftersom de flesta ska ha 5G senast 2023 och de måste fasa ut 3G för att få plats med det så kan man ju få ett grepp om när 3G försvinner, väldigt många under 2022 och resten 2023. Bara för jag har fått problem innebär det inte att alla får samma problem där 3G kopplas ner. Följande har jag problem med:

  • Ofta samtal inte kommer fram till mig, kommer eventuellt ett SMS efter en stund från röstbrevlådan att NN ringt.
  • Tar extremt lång tid innan samtalet kopplar upp när jag ringer, vid något tillfälle har det inte fungerat att ringa alls utan att låsa vid 2G.
  • ”Mottagningsstaplarana” är väldigt låga sedan 3G släcktes. Jag har idag nätläget inställt på ”4G/3G/2G (autoanslut)”. Jag har testat att ändra till ”Endast 2G” med resultatet att staplarna visar fullt.
  • Urusel samtalskvalité på 2G, sprakar och man får fråga om vad den andra sa.
  • Man får välja mellan fungerande telefontrafik eller datatrafik vilket bla gör att jag inte kan legitimera mig med bankid samtidigt som jag pratar. Denna punkt drabbas alla av när 3G försvinner som det ser ut idag.

 

Lösningen VoLTE:

Efter både mejlkonversationen med Vimla, ha läst på forumet och läst runt lite på ”nätet” konstaterar jag att enda lösningen för samtliga av mina problem är VoLTE. Detta tycker jag mig fått bekräftat i svar från Vimla där de skriver ” VoLTE precis som vi har kommenterat på forumet är på väg. Så fort det finns ett datum kommer vi att skriva det direkt på forumet. Tills dess kommer det på vissa delar av Öland med mera bara kunna göra samtal eller data inte båda samtidigt.

 

Tidsperspektiv och trovärdighet:

Jag har inte tidigare läst och följt forumet utan bara ”scannat av” nu efter mina problem, finns säkert mängder med inlägg som är relevanta i diskussionen som jag missat. Hösten 2019 ger Vimla sken av att VoLTE är ”på gång”, detaljer kvarstår. Det är mer än två år sedan. Hoppar vi sedan snabbt fram till sommaren 2021 kan vi läsa, 9 Juni ”I skrivande stund håller vi fortfarande på med labbtester av VoLTE, det är lite småfix kvar. Det vi kan säga att det fungerar väldigt väldigt bra!” och 29 juni ”lansering av VoLTE inte är allt för långt borta”. Detta skapar en bild av att allt ska vara löst i juli eller senast augusti.

 

1 september kommer helt nya besked, ”vi har fortfarande ingen uppdatering när VoLTE kommer” och 27 september ”Jag kan således inte ge er planerat datum för lansering av VoLTE”. Här kastas vi användare väldigt abrupt och snabbt från en tro baserad på Vimlas uttalanden att det redan skulle varit klart eller bli klart inom de närmsta dagarna till mer negativa termer än man använt 2019. Ha respekt för att era kunder reagerar negativt.

 

I slutet av oktober ”Arbetet med VoLTE fortgår och vår förhoppning är att i slutet av november kunna kommunicera en tidsplan med lanseringsmånad.” som sedan sista november blir ”Vi kommer att återkomma i denna tråden i slutet av december med en ny månadsuppdatering. Förhoppningen är att de sista pusselbitarna är på plats och vi har ett planerat lanseringsdatum.”. Formuleringarna och skjutandet från månad till månad ger en stark känsla av att i slutet av december kommer beskedet att Vimla återkommer i frågan i januaris månadsuppdatering och tjänsten eventuellt kommer någon gång till sommaren. Lägg märke till att jag pratar om vilken känsla jag/man får, det har inget med vad Vimla vill få fram eller har för planer. Det är två skilda saker.

 

Eftersom det de senaste åren svängt från ”nästan klart” till ”det dröjer” flera gånger så har Vimla helt tappat mitt förtroende att något de säger stämmer (gäller fler tjänster än VoLTE). Beskedet att Vimla eventuellt i slutet av december ska komma med ett planerat leveransdatum upplevs inte av mig som troligt. Att beskedet om det kommer skulle vara att det är klart före sommaren upplevs som en utopi. Dessa känslor och tankar har Vimla skapat med sin kommunikation (eller brist på).

 

Det har blivit väldigt otydligt vad Vimla menar med orden snart, inom kort, närtid mm. De orden användes 2019, i sommras och används även nu. Innebär de inom någon vecka, 1 månad, 1 år eller 1 decennium. Det är här mycket av frustrationen ligger. Efter mina problem dök upp har jag hört mig för per mej till andra leverantörer med frågor som inte framgått på deras hemsidor. Samtliga har varit väldigt tydliga i sina svar om olika tjänster. Förutom svar att den tjänsten har vi så har vissa svar varit att det satsar vi inte alls på så räkna inte med det hos oss. Några svar att det vill vi ha men det ligger minst två år bort hos oss medan några varit att vi jobbar på det men det ligger 3-6 månader bort innan vi är klara. Ingen har på någon av mina frågor svarat att vi jobbar på det men vi kan inte ge något besked alls om när vi kan tänkas vara klara förutom Vimla. Ett tydligt oexakt svar när det gäller VoLTE som inte lovar för mycket är bättre än inget svar alls. Beroende på hur Vimla ligger till så kan svaret vara ”under första kvartalet 2022”, ”före sommaren men inte de första månaderna på året” eller ”vi hoppas i början av sommaren men det kan dröja till september 2022”. Allt är bättre än den ilska som skapas genom att inte säga något.

 

En annan sak som bidrar till att minska trovärdigheten hos mig och påverkar att jag får för mig att det dröjer lång tid innan VoLTE kommer är när man i en tråd den 25 november skriver att man anlitat specialister och dragit igång drivetester med ”Syftet är att säkerställa kvaliteten, samt hitta förbättringspunkter bland annat inom handover mellan 4G och 3G så att ni får en så bra upplevelse som möjligt med Vimla”. I stort sett samtidigt säger Catharina Kulldorff angående VoLTE ”Vi har planerade lanseringar inom närtid”. Ordet närtid kan inte vara mer än två månader bort för då är det inte närtid. Då väcks det i alla fall hos mig flera frågor. Om man får igång VoLTE så krävs det i stort sätt inte någon handover mellen 4G och 3G, varför kosta på en massa tester med det? Gör man samtidigt tester på handover mellan 4G och 2G? Eftersom det nästan inte finns något ställe i Sverige där man har 3G och inte 4G vad har man för nytta av denna test då? Hur välinvesterade är dessa pengar när Telenor 2023 kommer att ha utfasat i stort sett hela 3G nätet? Känslan blir att VoLTE inte kommer i närtid som Vimla säger, hade det gjort det hade dessa tester inte behövt göras. Åter igen en känsla som skapas av Vimlas kommunikation som inte alls behöver vara en sanning.

 

Uppsägning:

Min grundsyn på Vimla som företag är positiv men jag upplever att man hamnat för långt efter konkurrenterna med det som är viktigt för kunderna. Med tanke på de akuta problemen som jag fått efter 3G stängdes ner på Öland känner jag inte att jag har något annat val än att byta leverantör. Personer som inte når mig, problem med uppkoppling när jag ringer, usel kvalité på röstsamtal över 2G och viktigast av allt att jag inte kan legitimera mig samtidigt som jag pratar. Det är inte hållbart.

 

Som jag skrivit ovan så har Vimla sedan 2019 ena stunden sagt snart och nästa skjutit på det. Senaste beskedet är att i slutet december kommer en uppdatering och eventuellt presenteras ett planerat lanseringsdatum. Den osäkerheten fungerar inte. När vi når slutet av december kan ju beskedet bli att det planerade lanseringsdatumet är 1 juli, eller så säger de i slutet december att beskedet kommer i slutet januari precis som det sköts på från slutet november till slutet december. Vimlas sätt att inte kommunicera något är det slutliga avgörande som får mig att lämna Vimla.

 

Ta vara på er alla, både ni på Vimla och alla kunder. Jag hoppas att ni andra slipper lika mycket bekymmer som jag haft och att ni på Vimla hittar lösningar på både VoLTE och alla andra tekniska saker ni ligger efter era konkurrenter med.

Med vänlig hälsning

Jonas Åkesson

Användarnivå 4

Jonas skrev ett mycket bra inlägg kring problematiken med Vimla ovan.

Jag tror problemet är att Vimla 2.0 är en plattform byggd från grunden av WG2. Dålig styrning har gjort att man pushat ut plattformen på oss trots att den inte var i närheten av klar då enligt de optimistiska tidsplanerna skulle plattformen redan varit i framkant av branschen! Klassiskt techbolag beteende skulle jag säga. Så fort grundfunktionaliteten som krävdes var klar (men inte ordentligt testad) tvingades samtliga användare att byta. WG2 behöver ju visa att plattformen fungerar i skarp produktion innan man kan sälja på andra den.

Detta är varför grundfunktionalitet som leveransbekräftelse av sms, HD-voice, VoLTE, VoWIFI, VSC koder (som vidarekoppla **21*) m.fl. inte fungerat vid lansering. Vimlas kunder får nog nöja sig med att vara betalande betatestare en lång tid framöver. Att vi är betatestare är väldigt tydligt, varför flyttar inte Telenor över samtliga kunder till WG2 plattformen? Finns ju massa pengar att spara för Telenor om man flyttar upp hela coren till Amazons AWS! 

Svara