Dags att tydliggöra vad som gäller för befintliga och potentiella kunder

  • 30 mars 2021
  • 10 svar
  • 306 visningar

Användarnivå 5

@Felix_Vimla 
@Emil_Vimla 
@Viktor_Vimla 
@Petter 
@jonas_vimla 

Det är oerhört trist att ni helt slutat svara eller ens bemöta trådar som tar upp ämnena nedan.

Efter att i flera år ha skjutit på deadlines för efterfrågade funktioner började ni under 2020 bemöta alla typer av frågor om efterfrågade funktioner med att migrationen till Vimla 2.0 var tvungen att bli klar först.

Denna blev klar i november 2020, och det har snart gått ett halvår sedan dess. Under denna tid har vi kunder inte fått en enda konkret statusuppdatering hur ert arbete går, eller vad vi kan förvänta oss för tidsplaner.

Uppmanar er därför nu att ge oss konkret status på en enda av den långa listan av funktioner ni utlovat eller tagit bort och sedan utlovat igen. En enda.

  • e-faktura
  • e-SIM
  • extra-SIM 
  • VoLTE 
  • VoWiFi 
  • Fler abonnemang på samma konto 
  • HD Voice 

Vi har frågat och frågat, fått besked på besked, deadline på deadline, men ni har ändå inte lyckats leverera en enda av dessa funktioner på flera år. Istället har ni lyckats ta bort t.ex. HD Voice i samband med bytet till 2.0…

Er kommunikation och ert bemötande av betalande kunder som eftersökt info lämnar väldigt mycket att önska, men det är dags att ni tydliggör vad som gäller.

Befintliga och potentiella kunder förtjänar att veta om ert budskap är att de som är i behov av någon av dessa funktioner bör säga upp eller avstå från att teckna abonnemang hos er. Om ni struntar i att bemöta även detta inlägg framgår det ganska tydligt vad ni har för syn på era kunder.


10 svar

Användarnivå 7
Emblem +55

Hej @monte,

Återigen tackar jag dig för ditt engagemang och jag förstår helt din önskan att få ett konkret svar på hur det står med de ovanstående, och efterlängtade funktioner. Som vi har tidigare meddelat har vi valt att inte ge flera uppdateringar på dessa, eller lova ett datum utan att ha 100% konkret information att dela.

För närvarande har vi inte denna information. Vi har en lång lista med funktioner, och andra saker vi vill utveckla och erbjuda våra användare men när vi kommer kunna göra det kan jag inte svara på. Våra utvecklare jobbar för närvarande på att göra om Vimla-appen så information kring ens abonnemang är mer tydlig samt att utöka självbetjäningsfunktioner inuti appen. Även har kan jag inte ge ett fast datum för när vi kommer att lansera nya appen. 

Igen, jag vill mer än gärna kunna meddela våra användare med information kring bl.a. e-faktura, e-SIM, VoLTE och 5G och kommer att göra så när jag själv har fått det. Däremot vill jag inte skapa falska förhoppningar eller ge en skev bild som vi råkat ute för tidigare utan komma med uppdateringar och information vi kan förhålla oss till. 

Användarnivå 5

Hej @monte,

Återigen tackar jag dig för ditt engagemang och jag förstår helt din önskan att få ett konkret svar på hur det står med de ovanstående, och efterlängtade funktioner. Som vi har tidigare meddelat har vi valt att inte ge flera uppdateringar på dessa, eller lova ett datum utan att ha 100% konkret information att dela.

För närvarande har vi inte denna information. Vi har en lång lista med funktioner, och andra saker vi vill utveckla och erbjuda våra användare men när vi kommer kunna göra det kan jag inte svara på. Våra utvecklare jobbar för närvarande på att göra om Vimla-appen så information kring ens abonnemang är mer tydlig samt att utöka självbetjäningsfunktioner inuti appen. Även har kan jag inte ge ett fast datum för när vi kommer att lansera nya appen. 

Igen, jag vill mer än gärna kunna meddela våra användare med information kring bl.a. e-faktura, e-SIM, VoLTE och 5G och kommer att göra så när jag själv har fått det. Däremot vill jag inte skapa falska förhoppningar eller ge en skev bild som vi råkat ute för tidigare utan komma med uppdateringar och information vi kan förhålla oss till. 

@Felix_Vimla 
@Emil_Vimla 
@Viktor_Vimla 
@Petter 
@jonas_vimla 

Noterar ytterligare ett icke-svar. Borde inte finnas någonting som hindrar er från att dela info om var i arbetsprocessen ni befinner er för respektive funktion, men vi kunder får alltså återigen inte ett enda besked för 7st efterfrågade funktioner, flera av vilka ni utlovat i åratal.

Man skulle kunna tro att det var 2018 eller möjligtvis 2019, men imorgon går vi in i april 2021, och jag tänker att ert svar hade passat bättre som ett aprilskämt.

Ni hade förtjänat ett helt annat tålamod om ni lyckats lansera en enda av de funktioner ni utlovat, men just nu har ni alltså inte ens en tidsplan, status eller ett enda besked för någon av dom, eller 5G (som du tar upp).

Det finns snart ingen som helst anledning till att vara engagerad i Vimla, och jag tror den stora majoriteten av alla aktiva användare (vilka blir färre och färre) känner exakt samma sak. Det finns liksom ingen vits med att lägga ner tid här eftersom det går veckor, månader och t.o.m. år utan att vi får ett enda konkret besked. Jag hoppas ni tar er en rejäl funderare över hur ni kan ha vänt ett så bra företag och initiativ, till något så dåligt och otransparent på bara några år. 

Kan numera inte rekommendera Vimla till någon potentiell kund, och jag tycker du borde pinna den här tråden så alla befintliga och potentiella kunder kan se hur er kundtransparens och ert track-record ser ut. Alla andra operatörer har någon eller samtliga av dessa funktioner, och ni kan inte ens ge status för en av dom. Vi är en bra bit in i 2021, och ni tyvärr är långt ifrån vad man borde kunna förvänta sig av även en lågprisoperatör.

Användarnivå 7
Emblem +27

Våra utvecklare jobbar för närvarande på att göra om Vimla-appen så information kring ens abonnemang är mer tydlig samt att utöka självbetjäningsfunktioner inuti appen. Även har kan jag inte ge ett fast datum för när vi kommer att lansera nya appen. 

Det här tycker jag är ett stort problem med Vimla idag, ni får feedback hela tiden vilka funktioner vi kunder vill ha (VoLTE, VoWiFi, eSIM, e-faktura, 5G, flera abonnemang på ett konto m.m.). Istället för att fokusera på en av dessa funktioner så väljer ni att göra om Vimla-appen som knappt någon kund bett om här? Hur kom ni fram till att en ny Vimla-app var det viktigaste att utveckla just nu? 

Användarnivå 6
Emblem +50

Okej, Ni har en lång lista med funktioner, och andra saker som Vimla vill utveckla och erbjuda sina användare och ni vill inte säga när funktionerna blir klara för att inte skapa falska förhoppningar. Vilket jag kan köpa era resonemang men kan ni då säga vilka funktioner ni har börjat att utveckla i så fall? Då vet man ändå vad som pågår och det är upp till enskild användare att välja stanna kvar eller lämna. Men att inte tyst gör saken bara värre. Hela utvecklingsteamet kan väl inte bara hålla på med ett projekt väl med Vimla appen? 

Som sagt vi kräver inte att få veta när funktionerna kommer att lanseras, Vi är nöjda om vi får veta vilka funktioner ni har påbörjat då har vi ingen anledning att vara besviken ifall funktionen inte lanseras i tid. 

Användarnivå 7
Emblem +27

Bump. Väntar framförallt på svar på @MichaelF förslag. Varför skulle ni inte kunna göra något liknande det?

Användarnivå 7
Emblem +55

Hej allihopa,

Tack igen för visat engagemang. @MichaelF, vi tar alltid emot feedback från våra användare och det är den i stort sätt som hjälper oss planera vilka funktioner vi kommer att utveckla. Däremot är det inte det enda avgörande faktor och ibland kommer ett beslut från inom koncernen. Anledning varför vi valde att prioritera appen är att det kommer att lägga grund för hur vi kommer att erbjuda andra funktioner som kommer senare. 

Vår utvecklingsteam är förvånansvärt liten och att bygga om en app kräver en hel del resurser så det kommer till det att vi faktiskt behöver välja en eller en annan funktion att fokusera på. Det är i mitt intresse som Community Manager att ge våra användare så mycket information om våra tjänster och vad vi utvecklar som möjligt men jag har också tydliga regler jag måste förhålla mig till i det avseendet. Du kan dock ta det för givet att så fort jag har ny information att dela med er kommer jag göra det på en gång.

Användarnivå 6
Emblem +50

Hej Felix,

 

Tack för att du svarade oss och gav oss lite mer uppdatering om vad som pågår. Bra att ni har kommit igång med nya appen isåfall om den var så viktigt att bygga för framtida funktioner.

Vad är det som skiljer sig mot tex Karma som är nystartat mobiloperatör som har allt bas funktioner från start medans Vimla som har funnit en längre tid på marknaden men som håller just nu med bara appen?

Hur som helst jag hoppas Vimla kan speeda upp lite, Telia och Tele2 håller redan på avveckla 3G nätet då är det viktigt som VoLTE och Vowifi finns. Är mest oroligt att Vimla kommer att vara utkonkurrerad av konkurennter.

 

Användarnivå 6

Först var det bytet av betalpartner som stoppade upp allt annat. Sen var det migreringen till 2.0 och nu är det alltså appen som stoppar oss från att få de funktioner vi har önskat i flera år. Synd. 

Användarnivå 5

Hej allihopa,

Tack igen för visat engagemang. @MichaelF, vi tar alltid emot feedback från våra användare och det är den i stort sätt som hjälper oss planera vilka funktioner vi kommer att utveckla. Däremot är det inte det enda avgörande faktor och ibland kommer ett beslut från inom koncernen. Anledning varför vi valde att prioritera appen är att det kommer att lägga grund för hur vi kommer att erbjuda andra funktioner som kommer senare. 

Vår utvecklingsteam är förvånansvärt liten och att bygga om en app kräver en hel del resurser så det kommer till det att vi faktiskt behöver välja en eller en annan funktion att fokusera på. Det är i mitt intresse som Community Manager att ge våra användare så mycket information om våra tjänster och vad vi utvecklar som möjligt men jag har också tydliga regler jag måste förhålla mig till i det avseendet. Du kan dock ta det för givet att så fort jag har ny information att dela med er kommer jag göra det på en gång.


Ska vi tolka det här som att VoLTE, Wifi-samtal och alla andra funktioner i trådstarten är satta på paus till ni är klara med att bygga om er app? 

Förtydliga gärna!

Användarnivå 6
Emblem +53

Hej @monte,

Ingen av de funktioner vi börjat utveckla / startat projekt för har pausats i och med detta, däremot har vi behövt omstrukturera lite i antalet timmar varje projekt får varje vecka.

Hur fördelningen ser ut eller vilka projekt som får mer kärlek än andra kan jag tyvärr inte gå ut med just nu.

Svara