Dags att tydliggöra vad som gäller för befintliga och potentiella kunder

  • 30 mars 2021
  • 32 svar
  • 1407 visningar

Användarnivå 5
Emblem

@Felix_Vimla 
@Emil_Vimla 
@Viktor_Vimla 
@Petter 
@jonas_vimla 

Det är oerhört trist att ni helt slutat svara eller ens bemöta trådar som tar upp ämnena nedan.

Efter att i flera år ha skjutit på deadlines för efterfrågade funktioner började ni under 2020 bemöta alla typer av frågor om efterfrågade funktioner med att migrationen till Vimla 2.0 var tvungen att bli klar först.

Denna blev klar i november 2020, och det har snart gått ett halvår sedan dess. Under denna tid har vi kunder inte fått en enda konkret statusuppdatering hur ert arbete går, eller vad vi kan förvänta oss för tidsplaner.

Uppmanar er därför nu att ge oss konkret status på en enda av den långa listan av funktioner ni utlovat eller tagit bort och sedan utlovat igen. En enda.

  • e-faktura
  • e-SIM
  • extra-SIM 
  • VoLTE 
  • VoWiFi 
  • Fler abonnemang på samma konto 
  • HD Voice 

Vi har frågat och frågat, fått besked på besked, deadline på deadline, men ni har ändå inte lyckats leverera en enda av dessa funktioner på flera år. Istället har ni lyckats ta bort t.ex. HD Voice i samband med bytet till 2.0…

Er kommunikation och ert bemötande av betalande kunder som eftersökt info lämnar väldigt mycket att önska, men det är dags att ni tydliggör vad som gäller.

Befintliga och potentiella kunder förtjänar att veta om ert budskap är att de som är i behov av någon av dessa funktioner bör säga upp eller avstå från att teckna abonnemang hos er. Om ni struntar i att bemöta även detta inlägg framgår det ganska tydligt vad ni har för syn på era kunder.


32 svar

Användarnivå 7

Hej @monte,

Återigen tackar jag dig för ditt engagemang och jag förstår helt din önskan att få ett konkret svar på hur det står med de ovanstående, och efterlängtade funktioner. Som vi har tidigare meddelat har vi valt att inte ge flera uppdateringar på dessa, eller lova ett datum utan att ha 100% konkret information att dela.

För närvarande har vi inte denna information. Vi har en lång lista med funktioner, och andra saker vi vill utveckla och erbjuda våra användare men när vi kommer kunna göra det kan jag inte svara på. Våra utvecklare jobbar för närvarande på att göra om Vimla-appen så information kring ens abonnemang är mer tydlig samt att utöka självbetjäningsfunktioner inuti appen. Även har kan jag inte ge ett fast datum för när vi kommer att lansera nya appen. 

Igen, jag vill mer än gärna kunna meddela våra användare med information kring bl.a. e-faktura, e-SIM, VoLTE och 5G och kommer att göra så när jag själv har fått det. Däremot vill jag inte skapa falska förhoppningar eller ge en skev bild som vi råkat ute för tidigare utan komma med uppdateringar och information vi kan förhålla oss till. 

Användarnivå 5
Emblem

Hej @monte,

Återigen tackar jag dig för ditt engagemang och jag förstår helt din önskan att få ett konkret svar på hur det står med de ovanstående, och efterlängtade funktioner. Som vi har tidigare meddelat har vi valt att inte ge flera uppdateringar på dessa, eller lova ett datum utan att ha 100% konkret information att dela.

För närvarande har vi inte denna information. Vi har en lång lista med funktioner, och andra saker vi vill utveckla och erbjuda våra användare men när vi kommer kunna göra det kan jag inte svara på. Våra utvecklare jobbar för närvarande på att göra om Vimla-appen så information kring ens abonnemang är mer tydlig samt att utöka självbetjäningsfunktioner inuti appen. Även har kan jag inte ge ett fast datum för när vi kommer att lansera nya appen. 

Igen, jag vill mer än gärna kunna meddela våra användare med information kring bl.a. e-faktura, e-SIM, VoLTE och 5G och kommer att göra så när jag själv har fått det. Däremot vill jag inte skapa falska förhoppningar eller ge en skev bild som vi råkat ute för tidigare utan komma med uppdateringar och information vi kan förhålla oss till. 

@Felix_Vimla 
@Emil_Vimla 
@Viktor_Vimla 
@Petter 
@jonas_vimla 

Noterar ytterligare ett icke-svar. Borde inte finnas någonting som hindrar er från att dela info om var i arbetsprocessen ni befinner er för respektive funktion, men vi kunder får alltså återigen inte ett enda besked för 7st efterfrågade funktioner, flera av vilka ni utlovat i åratal.

Man skulle kunna tro att det var 2018 eller möjligtvis 2019, men imorgon går vi in i april 2021, och jag tänker att ert svar hade passat bättre som ett aprilskämt.

Ni hade förtjänat ett helt annat tålamod om ni lyckats lansera en enda av de funktioner ni utlovat, men just nu har ni alltså inte ens en tidsplan, status eller ett enda besked för någon av dom, eller 5G (som du tar upp).

Det finns snart ingen som helst anledning till att vara engagerad i Vimla, och jag tror den stora majoriteten av alla aktiva användare (vilka blir färre och färre) känner exakt samma sak. Det finns liksom ingen vits med att lägga ner tid här eftersom det går veckor, månader och t.o.m. år utan att vi får ett enda konkret besked. Jag hoppas ni tar er en rejäl funderare över hur ni kan ha vänt ett så bra företag och initiativ, till något så dåligt och otransparent på bara några år. 

Kan numera inte rekommendera Vimla till någon potentiell kund, och jag tycker du borde pinna den här tråden så alla befintliga och potentiella kunder kan se hur er kundtransparens och ert track-record ser ut. Alla andra operatörer har någon eller samtliga av dessa funktioner, och ni kan inte ens ge status för en av dom. Vi är en bra bit in i 2021, och ni tyvärr är långt ifrån vad man borde kunna förvänta sig av även en lågprisoperatör.

Användarnivå 7
Emblem +28

Våra utvecklare jobbar för närvarande på att göra om Vimla-appen så information kring ens abonnemang är mer tydlig samt att utöka självbetjäningsfunktioner inuti appen. Även har kan jag inte ge ett fast datum för när vi kommer att lansera nya appen. 

Det här tycker jag är ett stort problem med Vimla idag, ni får feedback hela tiden vilka funktioner vi kunder vill ha (VoLTE, VoWiFi, eSIM, e-faktura, 5G, flera abonnemang på ett konto m.m.). Istället för att fokusera på en av dessa funktioner så väljer ni att göra om Vimla-appen som knappt någon kund bett om här? Hur kom ni fram till att en ny Vimla-app var det viktigaste att utveckla just nu? 

Användarnivå 6
Emblem +50

Okej, Ni har en lång lista med funktioner, och andra saker som Vimla vill utveckla och erbjuda sina användare och ni vill inte säga när funktionerna blir klara för att inte skapa falska förhoppningar. Vilket jag kan köpa era resonemang men kan ni då säga vilka funktioner ni har börjat att utveckla i så fall? Då vet man ändå vad som pågår och det är upp till enskild användare att välja stanna kvar eller lämna. Men att inte tyst gör saken bara värre. Hela utvecklingsteamet kan väl inte bara hålla på med ett projekt väl med Vimla appen? 

Som sagt vi kräver inte att få veta när funktionerna kommer att lanseras, Vi är nöjda om vi får veta vilka funktioner ni har påbörjat då har vi ingen anledning att vara besviken ifall funktionen inte lanseras i tid. 

Användarnivå 7
Emblem +28

Bump. Väntar framförallt på svar på @MichaelF förslag. Varför skulle ni inte kunna göra något liknande det?

Användarnivå 7

Hej allihopa,

Tack igen för visat engagemang. @MichaelF, vi tar alltid emot feedback från våra användare och det är den i stort sätt som hjälper oss planera vilka funktioner vi kommer att utveckla. Däremot är det inte det enda avgörande faktor och ibland kommer ett beslut från inom koncernen. Anledning varför vi valde att prioritera appen är att det kommer att lägga grund för hur vi kommer att erbjuda andra funktioner som kommer senare. 

Vår utvecklingsteam är förvånansvärt liten och att bygga om en app kräver en hel del resurser så det kommer till det att vi faktiskt behöver välja en eller en annan funktion att fokusera på. Det är i mitt intresse som Community Manager att ge våra användare så mycket information om våra tjänster och vad vi utvecklar som möjligt men jag har också tydliga regler jag måste förhålla mig till i det avseendet. Du kan dock ta det för givet att så fort jag har ny information att dela med er kommer jag göra det på en gång.

Användarnivå 6
Emblem +50

Hej Felix,

 

Tack för att du svarade oss och gav oss lite mer uppdatering om vad som pågår. Bra att ni har kommit igång med nya appen isåfall om den var så viktigt att bygga för framtida funktioner.

Vad är det som skiljer sig mot tex Karma som är nystartat mobiloperatör som har allt bas funktioner från start medans Vimla som har funnit en längre tid på marknaden men som håller just nu med bara appen?

Hur som helst jag hoppas Vimla kan speeda upp lite, Telia och Tele2 håller redan på avveckla 3G nätet då är det viktigt som VoLTE och Vowifi finns. Är mest oroligt att Vimla kommer att vara utkonkurrerad av konkurennter.

 

Först var det bytet av betalpartner som stoppade upp allt annat. Sen var det migreringen till 2.0 och nu är det alltså appen som stoppar oss från att få de funktioner vi har önskat i flera år. Synd. 

Användarnivå 5
Emblem

Hej allihopa,

Tack igen för visat engagemang. @MichaelF, vi tar alltid emot feedback från våra användare och det är den i stort sätt som hjälper oss planera vilka funktioner vi kommer att utveckla. Däremot är det inte det enda avgörande faktor och ibland kommer ett beslut från inom koncernen. Anledning varför vi valde att prioritera appen är att det kommer att lägga grund för hur vi kommer att erbjuda andra funktioner som kommer senare. 

Vår utvecklingsteam är förvånansvärt liten och att bygga om en app kräver en hel del resurser så det kommer till det att vi faktiskt behöver välja en eller en annan funktion att fokusera på. Det är i mitt intresse som Community Manager att ge våra användare så mycket information om våra tjänster och vad vi utvecklar som möjligt men jag har också tydliga regler jag måste förhålla mig till i det avseendet. Du kan dock ta det för givet att så fort jag har ny information att dela med er kommer jag göra det på en gång.


Ska vi tolka det här som att VoLTE, Wifi-samtal och alla andra funktioner i trådstarten är satta på paus till ni är klara med att bygga om er app? 

Förtydliga gärna!

Användarnivå 6
Emblem +54

Hej @monte,

Ingen av de funktioner vi börjat utveckla / startat projekt för har pausats i och med detta, däremot har vi behövt omstrukturera lite i antalet timmar varje projekt får varje vecka.

Hur fördelningen ser ut eller vilka projekt som får mer kärlek än andra kan jag tyvärr inte gå ut med just nu.

Är ni medvetna om att det bara är att trycka på en knapp så är Volte och Wi-fi samtal aktiverat?

Det är allvarligt inte raketforskning att implementera dessa funktioner. Vimla 2.0? Allvarligt! Alla dessa funktioner ni försöker få till har redan alla andra utan ett buggigt system som saknar alla dessa funktioner.

Att ni väljer att lägga tid på en App som faktiskt ingen av era kunder ber om är löjligt. Volte och Wi-fi samtal är vad era kunder frågar efter.

Jag kan råda er kunder här på Vimla att byta till Fibio, där faktiskt Volte och Wi-fi samtal fungerar. Även 5G fungerar hos Fibio. Dom tom prispressar om du hittar det billigare någon annanstans. Absolut ingen reklam för Fibio men där funkar allt som det ska som tex kunna surfa när man ringer ett samtal. Vimla har i flera år sagt att dessa funktioner ska komma men år efter år så kommer dom aldrig.

Användarnivå 7
Emblem +28

Först var det bytet av betalpartner som stoppade upp allt annat. Sen var det migreringen till 2.0 och nu är det alltså appen som stoppar oss från att få de funktioner vi har önskat i flera år. Synd. 

Den senaste bortförklaringen är Covid-19:

 

Användarnivå 5
Emblem

Då var vi inne i juni 2021. 

Snart har halva året passerat utan att ni gett ett enda konkret besked kring en enda av alla efterfrågade funktioner.

7 månader sedan migrationen till 2.0 var klar, vilket ni under hela 2020 påstod skulle vara det sista hindret innan ni kunde börja klarställa de funktioner ni utlovat i flera år. Men ni har inte kunnat ge ett enda svar med konkret info på 7 månader?

Ärligt talat, vad är status? Och vad gör ni? Det är så otroligt oprofessionellt och tydligt för alla kunder att ni slutat bry er om ni ger ett till svar med “tyvärr, ingen ny info”. 

@Emil_Vimla 
@Robin_Vimla
@Wilma_Vimla  
@Abbe_Vimla 

Användarnivå 7
Emblem +28

Nu har Fello börjat bjuda in kunder till ett pilottest av VoLTE/VoWiFi , nu börjar det bli hög tid att Vimla ger oss något besked när vi kan få VoLTE/VoWiFi. I september 2019 skrev ni att ni genomför testar av VoLTE och att det fungerar fint:

  

Vi håller just nu på att genomföra tester med VoLTE och det fungerar fint. Det som kvarstår för oss är att bli verifierade av tex Apple och Samsung, vilket kräver väldigt mycket resurser.

 

Så fort vi börjar närma oss med VoWiFi så uppdaterar jag i forumet!

 

Nu måste Vimla börja leverera, det här är ohållbart när vi inte får något besked vad det egentligen är som händer.. I början sålde ni in den nya plattformen (WG2) med att ni skulle vara snabbare på att leverera nya funktioner som VoLTE, VoWiFi och eSIM. I verkligheten har det blivit precis tvärt om mot det ni lovade oss. Vimla verkar lägga fokuset på helt fel funktioner, tänker speciellt på den här tråden:

Det är självklart inte frågor om VoLTE, VoWiFi, eSIM, flera abonnemang på ett konto, e-faktura, 5G eller något av det andra vi önskat oss i flera år. Utan det är frågor om funktioner liknande Vimla Filter som ingen önskat sig i det här forumet. Förbannat tråkigt när det känns som ni slutat lyssna på vad kunderna vill ha och kör ert race som om våra önskemål är helt i onödan. Det var en sak som jag älskade med Vimla i början av min tid här, det kändes som man verkligen var lyhörda för vad kunderna ville ha och la fokuset där (ni lyckades kanske inte levera, men det kändes som ni lyssnade iaf). Jag kommer bli riktigt besviken ifall det blir så att ni släpper någon ny app liknande Vimla Filter innan ni gett oss VoLTE/VoWiFi.

Användarnivå 6
Emblem +54

Hej alla Vimla-entusiaster!

För oss på Vimla är VoLTE just nu prio 1 och större delen av våra utvecklingsresurser går åt till VoLTE projektet och det tynger oss verkligen att vi inte kan erbjuda er den funktionen i dagsläget.

Det är inte bara WG2 som sysslar med utveckling av funktioner som VoLTE, VoWiFi, datasim etc. utan den typen av utveckling sköts av ett helt ekosystem av utvecklare hos WG2, inhouse på Vimla och hos andra externa partners. 

Men jag förstår er oro kring det faktum att WG2 som är den externa partnern ni kopplar till Vimlas utveckling av tjänster håller på att göra research för nya funktioner innan Vimla fått ovan listade på plats. 

WG2 har precis som oss på Vimla många olika teams som sysslar med många olika saker. Det finns team som är 100% dedikerade till utvecklingen av basfunktionalitet som VoLTE och det finns team som enbart sysslar med framtida funktioner som dessa research sessions innebär. Ni kan alltså känna er helt lugna då WG2s user research inte har någon påverkan på utvecklingen av dessa funktioner då de båda kan ske parallellt. 

Vi vill inte gå ut med tidsplaner etc. innan något är runt 99% spikat för att inte göra er besvikna (Vi vill inte göra om tidigare misstag där vi varit lite för optimistiska utan kommer hålla på information tills vi är helt säkra på att det finns en lanseringsplan vi kommer kunna hålla).

Jag lovar att vi inte legat på latsidan utan vi har väldigt mycket spännande på gång och här har ni en liten uppdatering:

I skrivande stund håller vi fortfarande på med labbtester av VoLTE, det är lite småfix kvar. Det vi kan säga att det fungerar väldigt väldigt bra! Samtalskvalitén är bättre, man kan surfa under samtal och implementeringen av VoLTE kommer troligen även lösa samtalsproblemen med "3G-fallback fails" (när telefonen misslyckas att slå om till 2G eller 3G vid inkommande samtal) som vissa upplever då telefonen redan ligger på frekvensen där samtalet ska ske.

Ni kanske även sett på vår statussida status.vimla.se att vi genomgått en hel del systemunderhåll den senaste tiden och det är faktiskt mer än att säkra stabilitet hos basfunktioner.


Vi har under en längre tid gjort förberedelser inför en rejäl uppgradering av våra system som hanterar vår användarbas vilket även kommer att lägga grunden för utveckling av andra funktioner som OP nämnt.

Användarnivå 5
Emblem

Bra! @Emil_Vimla 

Visserligen ingen tidsplan, men konstruktiv info - det är det vi efterfrågar.

Blev minst sagt otydligt hur prioriteringarna såg ut när Felix svarade tidigare i tråden (och andra medarbetare i andra trådar), positivt att du förtydligar att VoLTE är prio 1.

Om ni fortsätter kommunicera på det sättet du nu gjorde kommer ni möta mycket mindre missnöje framöver (i alla fall från min sida).

Trevlig sommar!

Kan ni inte fixa så att leveransrapporter för sms funkar (inom vimla) som hos alla andra operatörer. Jag har en tråd om det som blivit autolåst utan några svar. 

Kan ni inte fixa så att leveransrapporter för sms funkar (inom vimla) som hos alla andra operatörer. Jag har en tråd om det som blivit autolåst utan några svar. 

 

Användarnivå 6
Emblem +50

Hej alla Vimla-entusiaster!

För oss på Vimla är VoLTE just nu prio 1 och större delen av våra utvecklingsresurser går åt till VoLTE projektet och det tynger oss verkligen att vi inte kan erbjuda er den funktionen i dagsläget.

Det är inte bara WG2 som sysslar med utveckling av funktioner som VoLTE, VoWiFi, datasim etc. utan den typen av utveckling sköts av ett helt ekosystem av utvecklare hos WG2, inhouse på Vimla och hos andra externa partners. 

Men jag förstår er oro kring det faktum att WG2 som är den externa partnern ni kopplar till Vimlas utveckling av tjänster håller på att göra research för nya funktioner innan Vimla fått ovan listade på plats. 

WG2 har precis som oss på Vimla många olika teams som sysslar med många olika saker. Det finns team som är 100% dedikerade till utvecklingen av basfunktionalitet som VoLTE och det finns team som enbart sysslar med framtida funktioner som dessa research sessions innebär. Ni kan alltså känna er helt lugna då WG2s user research inte har någon påverkan på utvecklingen av dessa funktioner då de båda kan ske parallellt. 

Vi vill inte gå ut med tidsplaner etc. innan något är runt 99% spikat för att inte göra er besvikna (Vi vill inte göra om tidigare misstag där vi varit lite för optimistiska utan kommer hålla på information tills vi är helt säkra på att det finns en lanseringsplan vi kommer kunna hålla).

Jag lovar att vi inte legat på latsidan utan vi har väldigt mycket spännande på gång och här har ni en liten uppdatering:

I skrivande stund håller vi fortfarande på med labbtester av VoLTE, det är lite småfix kvar. Det vi kan säga att det fungerar väldigt väldigt bra! Samtalskvalitén är bättre, man kan surfa under samtal och implementeringen av VoLTE kommer troligen även lösa samtalsproblemen med "3G-fallback fails" (när telefonen misslyckas att slå om till 2G eller 3G vid inkommande samtal) som vissa upplever då telefonen redan ligger på frekvensen där samtalet ska ske.

Ni kanske även sett på vår statussida status.vimla.se att vi genomgått en hel del systemunderhåll den senaste tiden och det är faktiskt mer än att säkra stabilitet hos basfunktioner.


Vi har under en längre tid gjort förberedelser inför en rejäl uppgradering av våra system som hanterar vår användarbas vilket även kommer att lägga grunden för utveckling av andra funktioner som OP nämnt.

 

Tack @Emil_Vimla för att du delade informationen/statusuppdatering med oss. Så länge ni/Vimla är ärliga så är vi nöjda. Framtiden ser ljus ut igen.

Användarnivå 7
Emblem +28

Måste säga att jag är lite förvånad över den optimism som verkar finnas hos vissa användare här, visst är det toppen att Emil har blivit nya CM. Det tycker jag verkligen, det är rätt person för att sköta om forumet. Däremot så förändrar det inte mitt missnöje med den sega utvecklingen av tjänster som VoLTE, VoWiFi, eSIM, e-faktura, HD Voice, 5G etc. Enligt Emil så har Vimla utvecklare inhouse, man har ett helt ekosystem av utvecklare hos WG2 och man har utvecklare hos externa partners. Det låter som ni har väldigt många utvecklare som jobbar för er, men varför ser man i sådant fall så lite resultat?

Enligt WG2’s hemsida erbjuder man VoLTE, VoWiFi och 5G. Men i verkligheten verkar varken HD Voice, VoLTE, VoWiFi eller 5G fungera. Är inte det bra märkligt? På sim.vimla.se så listade ni olika fördelar med den nya fantastiska plattformen som löd något i stil med: “Du kommer vara först med nya funktioner som VoLTE, VoWiFi och eSIM”. Det ironiska är att ifall ni inte bytt plattform hade vi förmodligen haft VoLTE och VoWiFi idag, det finns ju en liten operatör som använder Telenors nät som erbjuder dessa tjänster före Telenors eget varumärke Vimla. Den operatören erbjuder dessutom datasim, även det en funktion som ni länge arbetade med för att sedan ta bort från er roadmap.

Att det är olika teams som jobbar med utvecklingen av basfunktioner och utvecklingen av funktioner liknande Vimla Filter har ni gått ut med tidigare. Men jag tycker det är helt snedvriden prioritering från er sida att ens lägga några som helst resurser på att utveckla ett nytt Vimla Filter när inte basfunktioner som HD Voice fungerar än. 

Hade jag fått välja så hade prioritetsordningen sett ut som följer:

  1. Fixa buggar och driftstörningar.
  2. Basfunktioner som HD Voice, VoLTE, VoWiFi, eSIM, datasim etc.
  3. Funktioner liknande Vimla Filter.

Jag kan inte förstå hur man kan tycka att det är ett bra upplägg att ha ett helt team som jobbar med funktioner liknande Vimla Filter innan grundläggande basfunktionerna finns på plats. Vi hade fått basfunktionerna snabbare om vi inte haft ett helt team som jobbade med ett nytt Vimla Filter. Enda rimliga anledningen till att ni faktiskt lägger fokus på funktioner liknande Vimla Filter måste vara att det är påtvingat av Telenor som vill testa nya smarta funktioner på Vimlas kunder.

Användarnivå 6
Emblem +54

@NiklasO,

Jag ber verkligen om ursäkt för att tråden missats och att den därefter blivit autolåst, jag har låst upp den för diskussion och en kollega till mig har svarat.


@Spotify,

Jag håller med dig om att det är lite ironiskt att det finns funktioner som är aktiverade i Telenors nät som Vimla inte kan erbjuda ex. VoLTE. En funktion som en nyetablerad operatör i Telenors nät kan erbjuda vid start. Vi hade säkert kunnat ta en enklare väg men då på bekostnad av annan frihet i hur vi utvecklar våra tjänster.

Prioriteringsordningen du nämnde är i linje med den vi på Vimla själva har.

1. Buggfixar (om en större bugg upptäcks blir detta automatiskt en prio etta)
2. Basfunktioner (om allt flyter på som det ska)
3. Nya funktioner (är mer av ett sidoprojekt för WG2 och är just nu bara Brian som sysslar med detta)

Prioriteringsbesluten har helt och hållet varit Vimlas och Telenor gör inte några anspråk på att bestämma vad vi lägger våra resurser på. Prioriteringslistan är levande och har ändrats flera gånger och kan komma att ändras igen beroende på situationen vi befinner oss i, då efter beslut som kommer ifrån Vimlas egna ledningsgrupp.Just nu är största fokus på VoLTE om inte något oförutsägbart skulle dyka upp. Vi är också väldigt frustrerade över att funktionen ännu inte kan erbjudas till er underbara användare!

Jag förstår om du känner dig orolig men du kan känna dig helt lugn med att WG2 gör denna research för i dagsläget är det just bara research och teamen inblandade i punkt 1 och 2 i prioriteringslistan påverkas inte.

Användarnivå 7
Emblem +28

@NiklasO,

Jag ber verkligen om ursäkt för att tråden missats och att den därefter blivit autolåst, jag har låst upp den för diskussion och en kollega till mig har svarat.


@Spotify,

Jag håller med dig om att det är lite ironiskt att det finns funktioner som är aktiverade i Telenors nät som Vimla inte kan erbjuda ex. VoLTE. En funktion som en nyetablerad operatör i Telenors nät kan erbjuda vid start. Vi hade säkert kunnat ta en enklare väg men då på bekostnad av annan frihet i hur vi utvecklar våra tjänster.

Prioriteringsordningen du nämnde är i linje med den vi på Vimla själva har.

1. Buggfixar (om en större bugg upptäcks blir detta automatiskt en prio etta)
2. Basfunktioner (om allt flyter på som det ska)
3. Nya funktioner (är mer av ett sidoprojekt för WG2 och är just nu bara Brian som sysslar med detta)

Prioriteringsbesluten har helt och hållet varit Vimlas och Telenor gör inte några anspråk på att bestämma vad vi lägger våra resurser på. Prioriteringslistan är levande och har ändrats flera gånger och kan komma att ändras igen beroende på situationen vi befinner oss i, då efter beslut som kommer ifrån Vimlas egna ledningsgrupp.Just nu är största fokus på VoLTE om inte något oförutsägbart skulle dyka upp. Vi är också väldigt frustrerade över att funktionen ännu inte kan erbjudas till er underbara användare!

Jag förstår om du känner dig orolig men du kan känna dig helt lugn med att WG2 gör denna research för i dagsläget är det just bara research och teamen inblandade i punkt 1 och 2 i prioriteringslistan påverkas inte.

Jämför ditt och Felix svar här:

Däremot är det inte det enda avgörande faktor och ibland kommer ett beslut från inom koncernen. Anledning varför vi valde att prioritera appen är att det kommer att lägga grund för hur vi kommer att erbjuda andra funktioner som kommer senare. 

Vår utvecklingsteam är förvånansvärt liten och att bygga om en app kräver en hel del resurser så det kommer till det att vi faktiskt behöver välja en eller en annan funktion att fokusera på. Det är i mitt intresse som Community Manager att ge våra användare så mycket information om våra tjänster och vad vi utvecklar som möjligt men jag har också tydliga regler jag måste förhålla mig till i det avseendet. Du kan dock ta det för givet att så fort jag har ny information att dela med er kommer jag göra det på en gång.

Enligt honom ska ni bygga en ny Vimla-app, enligt Felix är det ett beslut som är taget inom koncernen. Det tycker jag inte talar för att det är ni som har bestämmanderätt för vilka funktioner som komma skall.

Våra utvecklare jobbar för närvarande på att göra om Vimla-appen så information kring ens abonnemang är mer tydlig samt att utöka självbetjäningsfunktioner inuti appen. Även har kan jag inte ge ett fast datum för när vi kommer att lansera nya appen. 

Varför jobbar inte dessa utvecklare med att ordna VoLTE om det enligt dig är prio 1? Uppenbarligen är det lika viktigt för er att få till en ny Vimla-app som det är att utveckla VoLTE, annars hade dessa utvecklare jobbat med VoLTE också.

Om ni rent funktionsmässigt inte kan konkurrera med andra operatörer - varför ger ni inte oss väldigt generösa abonnemang för att kompensera? Det var vad en annan operatör gjorde när man gång på gång lovade VoLTE/VoWiFi, när man inte kunde hålla vad man lovade så erbjöd man kunderna först dubbelt så mycket surf, sedan trippel-surf. Jag har haft samma abonnemang i tre års tid hos Vimla, på den tiden har jag blivit påtvingad Vimla 2.0 som helt uppenbart inte är en lika stabil plattform som Vimla 1.0. Dessutom har jag fått sämre samtalskvalitet eftersom jag förlorat HD Voice. Enligt mig har mitt abonnemang bara blivit sämre och sämre hela tiden, vad har jag fått för det? 

Jag fick sämre ljud pga inget hd voice och leveransrapporter för sms som inte funkar som de ska inom Vimla. Tack så mycket. Filter är för mig helt värdelös tjänst. Behöver jag spärra något nummer så gör jag det direkt i mobilen. Ah, juste, kraftigt ökat antal driftstörningar fick jag också.

 

Det är riktigt bra att ni har börjat kommunicera lite bättre igen. Fortsätt med det. Vill ha tillbaka gamla Vimla som det var när jag hoppade på för flera år sedan. Skönare stämning på svaren också sen gamla CM slutade. 

Användarnivå 7
Emblem +28

Vimla har nu valt att höja priserna för samtal till andra länder (från och med 23/7), den gamla prislistan kan man se här:

https://www.docdroid.net/MTBB8oy/ild-price-list-till-july-23-pdf

Dom nya priserna går att se en bit ner på den här sidan:

https://vimla.se/priser/

Det känns som våra abonnemang blir sämre och sämre hela tiden.

Användarnivå 6
Emblem +50

Ja, tragisk utveckling, men jag orkar inte engagera mig mer om dessa funktioner. Man mår bara dåligt. Vi har utryck vår önskemål, vi har fightat med Felix, vi har gjort allt vi kan men det går ändå snigel fart. Det ända man kan göra är byta operatör eller bara gillar läget och hoppas att bas funktioner kommer snart. Ju fler som lämnar är bra för då kommer det att aktiveras ett alarm hos Vimla ledningen. Tror att det är det enda sättet att få ledningen att vakna.

Känns att vi betala överpris på vad vi får.

Jag kommer att stanna kvar så länge jag orkar men det finns såklart en gräns.

Svara