Byte av sim-kort fungerar ej

  • 5 December 2019
  • 42 svar
  • 141 visningar

Hej! Nu har jag skickat två mail till vimla och är i stort behov av hjälp så därför skriver jag även här. Jag hade bokat bytet till idag och försökte strax efter midnatt (för min mamma som också bytte fungerade det direkt) men det fungerade inte. Mitt gamla sim-kort var fortfarande igång så därför väntade jag till idag. Imorses slutade det fungera och jag bytte igen. Det fungerar fortfarande inte och jag väntar viktiga samtal. Ingen kan nå mig! Om det finns någon som kan hjälpa mig så är jag otroligt tacksam. Detta är under all kritik. Tacksam för svar


42 svar

@Natalie-Hulterström Jag har exakt samma problem och har mailat, skrivit på Messenger och gjort allt jag kan. Jag är så upprörd!

@Natalie-Hulterström

Tyvärr finns det väl inget annat besked att ge än att du verkar vara drabbad av det fel som Vimla annonserar med en röd banner högst upp i forumet. Det är bara Vimla som kan göra något åt detta och tyvärr har Vimla inte brytt sig om att uppdatera informationen om detta fel idag utan den enda info som finns är 13 timmar gammal nu.

Usch vad tråkigt att det är fler som är drabbade! Så dumt för de har ju formulerat uppdatering om detta problem som att det vore löst tycker jag. Hoppas innerligt att du får hjälp snart! @Åsa-Magnesköld

Tack så mycket för svar. Jag väntar på svar ifrån dom så får man hoppas på det bästa helt enkelt. Tråkigt att det ska bli så här! Var så nöjd med dom innan. @Sven

Jag är snart inne på 1½ dygn utan fungerande telefoni/internet. Skulle bra gärna vilja veta mer om hur det går med saker och ting.
Att man hittat felet och minskar backloggen är ju gott och väl, men man skrev också att man fortsätter söka efter grundproblemet.

I min värld betyder det att man fått igång saker men inte vet varför det gick sönder. Det vill säga, det kan gå sönder igen eller så har man bara satt plåster på ett benbrott.

Oavsett vad så är tydligen mitt simkort (och fler med mig) antingen i backloggen eller bortom hjälp med nuvarande fix.

Har också samma problem...

Så tråkigt att se att det är såpass många som har samma problem. Jag fick ett svar nu från dom via mail men där bad dom bara om ursäkt och sa att jag kunde använda mitt gamla sim-kort sålänge men jag skrev klart och tydligt att det slutade fungera (som det ska göra när man ska byta) så det var inte någon hjälp..

Om jag ska försöka tolka den knapphändiga information som finns så tror jag det är så här:

Vimla har ett problem med aktivering av nya och överflyttade abonnemang (även sådana som flyttas från Vimla 1.0 till Vimla 2.0).

Det grundläggande problemet är identifierat men inte löst.

Den s.k. backloggen handlar troligen om de abonnemang som skulle aktiverats igår.

Idag finns det en ny omgång abonnemang som skall aktiveras, de tillkommer alltså utöver den nämnda backloggen. Hur det går med dagens aktiveringar har Vimla inte nämnt något om. Men man får anta att det grundläggande fel som nämns kommer att påverka alla aktiveringar som skulle gjorts igår, idag och kommande dagar tills problemet är löst.

Nu har jag kommit hem och provat att sätta i det gamla sim-kortet. Det fungerar igen! Det slutade fungera imorse men nu fungerar det. Alla ni som har kvar era gamla sim-kort, prova!

@Sven Jo. Jag vet inget om tekniska lösningarna bakom simkort och simkortsproblem, men jag kan tillräckligt mycket om IT för att förstå att något havererat. Kanske en server som har data för simkortsflytt/simkort. Och kanske har man återläst backup/databas och fortsätter beta av flytt i den listan - men inte listat ut varför haveriet skett.

Att det tillkommit nya kunder som hamnar längst bak i backloggen är väl logiskt - men själv bytte jag simkort mycket tidigt på morgonen den 4:e så jag är uppe i 36+ timmar utan att ha blivit avverkad från denna backlogg. Vad som är mindre logiskt utan mer information är varför ett haveri skapar en så stor backlogg att det tar så lång tid att avverka den att den tillsynes inte försvinner. För även om man skriver att man ser att backloggen minskar så talar fakta sitt tydliga språk: sen det noterades har det gårr över 12 timmar utan att jag flyttats ur backloggen.

Sen kan man ju i så fall fundera, om det nu stämmer att schemalagda flyttar från idag tillkommer i backlogen, varför man inte satt stopp för ytterligare migreringar innan man avverkat stöket från driftstörningen. Det måste rimligen vara mindre tidskrävande att boka om dessa än att bara fylla på backloggen med fler innan saker är under kontroll. Det antar jag enbart utifrån det faktum att jag själv inte flyttats.

Återigen, spekulationer, spekulationer.

@Jens-Bråkenhielm

Du har rätt. Vi kan bara spekulera.

Det som saknas är relevant och aktuell information från Vimla som äger problemet. Det är ganska nonchalent av Vimla att lämna alla berörda kunder utan någon som helst uppdaterad info idag.

@Natalie-Hulterström

Har samma problem här jag också. Natten till idag skulle nummerflytten skett och simkortet aktiverats men så sitter även jag här utan att kunna ringa eller ta emot samtal. Suck.

Hoppas de löser detta problemet snart.

Användarnivå 7

Hej @Natalie-Hulterström, @Emilia-Zec m.fl,

Som @Sven har nämnt ovanför, vi har haft problem den senaste tiden med nummerflyttar och aktivering av abonnemangen dock problemet har nu löste sig för majoriteten av användare. De som fortfarande upplever problemet arbetar vi på att lösa manuellt nu. Jag beklagar störningen men vi håller på att uppdatera på denna tråden så fort att vi får info.


Hej @Vimla_Felix

Jag hade bokat SIMkortsbyte på mina två abonnemang tills idag. Fungerar ej, provade på morgonen och nu. Behöver ni göra något manuellt med dessa?

Mvh

Eva

@Vimla_Felix Gick inte att klicka på länken och svara i mailet jag fick av dig. Ska jag skicka numren här istället?

Mvh

Eva

Användarnivå 7

Hej @Eva-Bengtsson25,

Nej, lämna inte ut telefonnumren på forumet. Kontakta vår Support via https://vimla.se/support/ så ska jag se till att jag får ditt mail och hanterar det. :)

Hur ser det nya SIM-kortet ut? Jag råkade blanda ihop det med det gamla. Kan det nya ha texten Vimla med svart, medan det gamla har grön text?

Hur som helst fungerar ett av SIM-korten (det med svart text), men jag kan inte se något som talar om att jag uppdaterat till Vimla 2.0.


Samma problem, varken nya eller gamla kortet fungerar. Sedan kl00 den 4/12. Ni svarar inte på mail, man kan inte ringa er, chatten har försvunnit och jag går inte med på facebook bara för att kanske få ett svar. Skulle man kunna be om en update när det kanske blir min tur att få nyttja telefonen igen?

@John16

SIM-kortet med svart text är det nya 2.0. Grattis till att det fungerar, det gör det inte här.

Det är inte klokt det här. Jag skulle få ett mail när det skulle fungera igen och har inte hört något sen mitt sista skickade mail. Det är närmare 22 timmar sedan de överhuvudtaget uppdaterat tråden om driftstörningen. Det är långt ifrån okej. Hur kan man INTE ha något att uppdatera om på 22 timmar??!! Man kan ju åtminstone säga att man fortfarande jobbar på det. Har de lämnat oss i allt det här eller vad händer? Tar teknikerna helg nu eller vad händer där

Ja varför tog de bort chatten? Den var ju otroligt bra att ha när de inte har kundtjänst via telefon. Det verkar vara mångas mail de inte svarar på.. Jag skickade ett mail 06:45 igår och ytterligare ett på förmiddagen. 10:44 fick jag faktiskt ett svar men som tydligt visade att mitt mail inte hade blivit läst ordentligt.. Däremot så fungerar mitt gamla sim-kort igen så jag klarar mig. Snälla, alla som ser detta!! Prova erat gamla om det inte blivit slängt än. När jag skulle byta slutade mitt gamla fungera men det fungerar nu igen så om det kan göra det för er också så har ni iallafall en fungerande mobil tillbaka tills denna skiten är löst @Thomas-Erger

@Natalie-Hulterström Jag fick svar några gånger via Messenger från kundservice men sedan blev det väldigt tyst. Jag har dock tur och mitt gamla sim-kort fungerar igen - men hur länge? Ytterst oproffsigt av Vimla att inte informera sina kunder både innan bytet, när de redan visste att de hade problem, och efter.

Nu förstår jag ingenting. Detta meddelande fick jag precis nu utan någon mer information: Hej Natalie, nu är ditt nya SIM-kort på väg till Holmestadvägen 46. När du vaknar den 2019-12-16 stoppar du in SIM-kortet i telefonen och startar om telefonen.

Kom ihåg att ditt gamla SIM inte kommer fungera från 2019-12-16 så det är viktigt att du byter dag om valt datum inte passar. Byter dag gör du här: vimla.se/byt-dag. /Vimla

Ska jag få ett NYTT sim-kort nu??

@Natalie-Hulterström

Jag fick ett likadant sms. Verkar som att det är något fel med de simkort vi fick och nu ska vi få helt nya. Hoppas de funkar då iaf...

Men det är ju 10 dagar ifrån nu. Jag måste kontakta dom igen. Mamma har samma problem och hennes gamla sim-kort är borta. Ska hon betala för detta nu? Ska hon behöva betala för sitt abonnemang som hon inte kan använda? Ska hon vara utan mobil i 10 dagar? Detta är sjukt och jag otroligt ledsen för alla som har samma problem. Hur kan det ta så lång tid? Hoppas innerligt att det löser sig så fort som möjligt för dig och alla andra involverade i detta trassel @Emilia-Zec

Svara