Bra mottagning (4G) men dåligt hastighet

  • 15 January 2020
  • 16 svar
  • 536 visningar

Har tre mobiler med Vimla, ett till mig, två till barnen.

Alla har jämlikt dålig hastighet på 4G, ca 1,5mbit ner och 0,8mbit upp. Hastigheten är jämn över dagen/natten.

Är det begränsat från Vimla så man inte får surfa snabbare eller hur kommer detta sig? Speciellt att det är så jämnt gör ju att det känns som en medveten begränsning. Men kan inte hitta någon information om det på hemsidan.


Andra som upplever samma horribla hastighet?

Ska tillägga att när jag började med Vimla för ett tag sedan så var det snarare 15-20mbit ner och 8-14mbit upp.




16 svar

Jag har samma fenomen. Hade samma låga hastighet på mitt Telenor abbonemang. Vimla abonnemanget ( som använder telenors nät) är exakt lika segt. Max hastighet är 12 ner. På samma plats har telia 67 ner. Båda har 4G+ mottagning. Jag hävdar bestämmt att det ligger en hasighetsspärr hos telenor. @Jöns-Joelsson

Användarnivå 7

Hej @Jöns-Joelsson,


Kan du skicka mig, via PM, de telefonnummer som det påverkar?

Jag skickar PM till dig.

För informationen skull så fick jag tipset av en kompis igår att växla till 3G istället. Då hade jag en hastighet på ca 10mbit ner istället och 2-3mbit upp kanske. Men betydligt bättre.

Samma problem här. Jag har mellan 2,75-4 ner och mellan 5-10 upp på mitt 4G-nät. Jag testade byta till 3g och då fick jag 20 upp och 2 ner

@Jens-Persholt


Haha, om 5G är framtiden och man inte ens klarar att hålla 4G flytande så blir det ju spännande att se hur det kommer gå 🙂

Säger jag utan någon större insikt i det tekniska... 🙂 🙂

Men tio år tillbaka i tiden för att få en skaplig hastighet är ju värdelöst.

Detta är absolut inget nytt. Jag har ältat detta med Telenor (hade dem innan vimla, som också använder Telenors nät) jag har haft låg hastighet på 4G i över 2 år... hjälper inte att klaga de kommer aldrig lösa detta så känner jag i allafall!

@Daniel-Myrberg91


Ok, känt fel med andra ord då.

Så trist när det inte fungerar som det ska, eller i närheten av hur det ska fungera.

Sambon med Telia har ju betydligt bättre hastighet. Men inte galet bra heller. Inte som det var innan kommunen började lova fiber vitt och brett. (kan tänka mig många sagt upp ADSL och liknande och kör 4G temporärt. Samt att Telia har lagt ner kopparledningar runt omkring så folk inte har något val)


Men att det är samma på tre st visar ju på att det är problem med att leverera till kunderna. Då får dom ju lösa det eller kompensera på något sätt där kunderna har dessa problem. Är ju som att betala en taxi att åka 10km men man får hoppa av efter 2km. 🙂

Samma problem här. Kommer sällan över 2 Mbit på 4G med full täckning. Bytte nu till 3G och fick 20 Mbit.

Samma problem som ovan. Nedladdning når knappt 0,8 mb/s med 4g. Ställde nu in 3g efter tips ovan och når lätt 15mb/s.

Användarnivå 4
Emblem +23

Hej @njOy och @Emil Ganibegovic ,

Ajdå, så långsamt ska det absolut inte vara på 4G! :snail::negative_squared_cross_mark:

Ni kan testa att låsa telefonen till 3G och sen tillbaka till 4G. 

I en Android:

1. Gå till inställningar
2. Välj anslutning
3. Välj mobilnätverk
4. Välj nätläge
5. Välj endast 3G.

I en iPhone:

1. Välj Inställningar.
2. Välj Mobilnät.
3. Välj Alternativ för mobildata.
4. Välj Röst och data.
5. För att aktivera 3G, välj 3G.

Blir det ändå inte mycket bättre så vill jag att ni hojtar till vår fina support som då hjälper er vidare. Ibland kan t.ex. en omstart av abonnemanget göra susen! 

Ni hittar supporten här:

Mejl: hej@vimla.se
Chatt: vimla.se/chatt (vardagar mellan 9-16)

Har haft 3G på sedan jag skrev svaret här. Upptäckte nu att det tvärtom var dålig hastighet på 3G (0,31Mbit) så växlade över till 4G och fick 101 Mbit. Gick tillbaka till 3G och fick 19,6 Mbit.

Jag får tanken att det verkar vara själva växlingen som gör susen snarare än nätet man byter till?

Användarnivå 4
Emblem +23

@njOy,

Grymt att det blev fart på surfen nu! :surfer:

Växlingen verkar absolut ha gjort skillnad här och med största sannolikhet så ska den inte hoppa ner igen nu. Skulle den ändå göra det så hojta till vår support och så kör vi en redig omstart av abonnemanget!

Har precis bytt från tillbaka från Fello till Vimla och upplever precis samma som ovan. Snabbare med 3g än 4g. 

Funderar på att ångra mig då jag hade 5g hos fello eller går detta att åtgärda?

 

 

Har precis bytt från tillbaka från Fello till Vimla och upplever precis samma som ovan. Snabbare med 3g än 4g. 

Funderar på att ångra mig då jag hade 5g hos fello eller går detta att åtgärda?

 

 

Hallå!
Det var himla tråkigt att det inte fungerar som önskat för dig. Det kan finnas olika anledningar till varför det är på detta viset för dig, och det här är självklart att det ska fungera bättre!
Kontakta gärna vår support om det här, för att kunna kika djupare på det hela. 

Du hittar supporten här:
Mail: hej@vimla.se
Chatt: vimla.se/chatt (vardagar mellan 9-16).

Visade sig att jag helt enkelt hade sämre mottagning på 4g än vad jag trodde. Gjorde test där jag hade bättre mottagning och fick följande resultat.

 

 

Visade sig att jag helt enkelt hade sämre mottagning på 4g än vad jag trodde. Gjorde test där jag hade bättre mottagning och fick följande resultat.

 

 

Okej! Det förklarade det hela alltså. Du kan alltid kontakta vår support så kan dom dubbelkolla detta åt dig om du önskar, annars är frågan om mottagningen på en specifik plats svår att påverka från vårt håll. Schysst internethastighet du fick btw!

Svara