Klistrad tråd Tutorial

APN - Den stora tråden

  • 29 September 2021
  • 10 svar
  • 373 visningar
APN - Den stora tråden
Användarnivå 3
Emblem +8

Att surfen inte fungerar som den ska och att man mitt i trasslet blir tipsad om att kika på sina APN-inställningar kan helt klart känns överväldigande och betydligt mer komplicerat än vad det faktiskt är. Enkelt och kort förklarat så kan man säga att APN-inställningarna fungerar som ett slags lösenord för mobilsurfen, har en bokstav hamnat på fel ställe eller ifall det saknas text på en rad som inte ska vara tom så kommer du inte att kunna “logga in” på din surf.

 

I den här tråden vill vi ge dig allt som du behöver veta om APN. Är du ute efter en direkt lösning så kan du nu kika in HÄR och hitta våra guider till APN-inställningarna som passar just din typ av telefon. 

Om din telefonmodell inte finns med bland guiderna så väljer du de allmänna APN-inställningarna som i de allra flesta fall brukar passa fint. Skulle det vara så att det ändå inte fungerar så är det i den här tråden som du hojtar och så samlar vi ihop all kunskap på ett och samma ställe. Har du t.ex. lyckats knäcka koden till just din telefon och den inte finns med som en guide så är du himla välkommen att posta dina inställningar här och göra oss alla lite klokare.
 

👩‍🏫 Kunskapsbonus för dig som vill bli ett tekniskt geni:

Akronymen APN är vanligt förekommande i mobiltelefonens värld.

APN står för Access Point Name och kan förenklat förklaras som en knutpunkt mellan ett mobilt nätverk som exempelvis 3G 4G och ett datornätverk såsom Internet. Eftersom mobila nätverk och datornätverk är olika av naturen så krävs den en konverterare eller översättare mellan dessa för att de ska kunna prata med varandra och det är här APN kommer in i bilden. 


10 svar

Användarnivå 4
Emblem +1

Guiden var klockren med de rörliga bilderna och förklarande texten.

Ett tips kan vara att lägga in en sådan enkel sak som en liten text med “Syntolkning: Bilder som visar hur man ställer in APN. Se text nedan som förklarar det som bildvisningen visar”, typ. Då kan även de med synfel “hänga med” :)

Användarnivå 3
Emblem +8

Halloj @MickeMM,

Vad kul att du gillar guiderna! Vi fixar och ändrar en del på forumet nu och vi ska även se över och uppdatera guiderna i vår FAQ på hemsidan, som vi länkar till här i inlägget. 

Vi vill ju att det här ska bli så bra och tydligt som möjligt så vi kommer absolut att se över möjligheterna med ditt förslag om syntolkning! :smile:

Hej,

Har precis kommit tillbaka efter ett års paus I mitt abonnemang. Har en Oppo Reno 5.

Mvh Nicole

[Flyttad till APN - Den stora tråden]

Användarnivå 4
Emblem +21

Hejsan @Nicole Alexia Manuela!

Vad roligt att du är tillbaka efter ett år! 

Detta låter som väldigt klart apn problem. 

:arrow_down:Jag vill därför att du testar nedan :arrow_down:zKAzxifvv3cPHv39aUgPZvnFmVaRqGEd99ibEbMo8zeBkjH7r2no2m4_wlOV8-dacIdR_lT_kvvpSqh0pLFzlPakICjLMwk4G-4mJ7TgiNCSW4pP_jIQ7WTuuK778fL9oQfMew3V=s0

- Starta om din telefon utan SIM-kortet isatt

- Dubbelkolla så att mobildata är aktivt i telefonen, är det redan igång stänger du av och sätter på det igen

- Kika in på Vimla.se/apn och dubbelkolla så att dina internet- och MMS-inställningar stämmer

Fungerar det fortfarande inte efter du följt ovan vill jag att du skickar bilder på dina inställningar till hej@vimla.se eller i chatten på vimla.se/kontakt (öppet vardagar 9-16) så får du vidare hjälp av en supportexpert.

 

Hej Emma,

Jag har testat som du skrivit ovan, men mobildatan fungerar fortfarande inte. 

Detta är väldigt besvärande för mig och omständigt att skriva till er. Det är omständigt att sätta på och av wifit för att testa, för när jag stänger av wifit faller jag ur chatten. Det vore ju klart enklare om ni ringer mig. 07xxxxxxxx

Mvh

Nicole

Användarnivå 4
Emblem +21

Hejsan igen @Nicole Alexia Manuela!
 

Vad bra att du har testat allt ovan men tråkigt att det fortfarande inte fungerar! Dessvärre så har vi ingen support via telefon utan det är via chatt och mail som gäller. Förstår att det blir problematik när chatten bryts för felsökning skulle rekommendera om du kan låna en telefon eller dator av när och kär, kollega eller annan vän, att chatta in med vår support så de kan hjälpa dig utan avbrott. 

Ok, men kan ni fixa så att min surf fungerar?

Mvh

Nicole

 

Användarnivå 4
Emblem +21

Hejsan igen @Nicole Alexia Manuela !
Då detta är ett publikt forum och vi skulle behöva personuppgifter för att fortsätta felsökningen så kan vi inte ‘fixa’ det här. Utan du behöver kontakta våran support. 

Du hittar supporten här:

Mail: hej@vimla.se

Chatt: vimla.se/chatt (vardagar mellan 9-16).

Hej, råkade ta bort mina internetinställningar när jag fixade de för MMS. Har fyllt i APN enligt er guide men det funkar inte. Har dubbelkollat allt flera gånger och det står som det är, men kan fixa en bild om det behövs. Har en Google Pixel 4a, stock Android alltså så det borde inte vara några konstigheter. Vad ska jag göra?

Användarnivå 4
Emblem +21

Hejsan @Montop !
APN är verkligen inte lätta och krävs lite tålamod och pill så har du fixat dem helt rätt är det verkligen bra jobbat! Då du har gjort alla felsökningssteg och det fortfarande inte fungerar så behöver du kontakta våran support med bilder så hjälper de dig mer än gärna vidare!

Du hittar supporten här:

Mail: hej@vimla.se

Chatt: vimla.se/chatt (vardagar mellan 9-16).

Lycka till!

Svara