Klistrad tråd Tutorial

Aktivera SIM-kort - Den stora tråden

  • 28 September 2021
  • 40 svar
  • 4065 visningar
Aktivera SIM-kort - Den stora tråden
Användarnivå 5
Emblem +52

Vi har märkt att det har dykt upp en del frågor som behandlar SIM-kort och att vissa av våra användare inte får någon täckning på sin telefon. Tanken med den här tråden är att vi ska samla all information på ett och samma ställe samt ge några enkla tips på saker ni kan testa själva. 

 

De två vanligaste anledningarna till att SIM-kortet inte fungerar som det ska är:

  1. Att kopplingen mellan SIM-kort och telefon inte riktigt synkar. 

  2. Du har beställt ett nytt SIM-kort och detta skickades ut som inaktiverat. Om SIM-kortet är inaktivt så kommer detta tydligt framgå i det utskick du har fått hem. I detta läge behöver du ta kontakt med vår support så att vi kan aktivera SIM-kortet i vårt system.

 

Det finns några saker som du kan testa själv innan du tar kontakt med vår support:

  1. Starta om din telefon utan SIM-kort i:

    1. Ta ut SIM-kortet.

    2. Stäng av din telefon (Utan SIM-kortet i).

    3. Starta upp din telefon. 

    4. Sätt in SIM-kortet igen.

    5. Bonustips: Det kan ta 15-30 minuter efter omstart innan SIM-kortet är uppkopplat och redo. 

  2. Sätt upp en manuell anslutning:

    1. För Android: Gå in på Inställningar -> Mobilnätverk → Nätverksoperatörer → Sök efter nätverk och vänta tills att du får upp en lista med operatörer.
      Välj sen Vimla.

    2. För iPhone: Gå in på Inställningar → Mobilnät → Val av nätverk, stäng av Auto och vänta tills du får upp en lista med operatörer.
      Välj sen Vimla.

  3. Testa SIM-kortet i en annan telefon:

    1. Om möjligt, testa SIM-kortet i en annan telefon. Det här steget underlättar eventuell fortsatt felsökning eftersom vi då kan utesluta att det är din mobiltelefon som sätter käppar i hjulet. Likaså omvänt, om det fungerar i en annan telefon men inte i din egen, så behöver du kontakta telefontillverkaren för fortsatt felsökning.

  4. Sätt på och stäng av flygplansläget.

    1. Sätt på och stäng av flygplansläget 10-15 gånger med ca 1 sekunds mellanrum mellan varje på- och avslagning. 

 

Fungerar inget av ovan så behöver du ta kontakt med vår support som kan kika närmare på ärendet. Anledningen till att du behöver ta kontakt med vår support beror på att det här är ett publikt forum och vi kommer att behöva personuppgifter för att kunna göra en mer ingående felsökning. Kontaktuppgifter till vår support finner du här:

 

Mail: hej@vimla.se 

Chatt: vimla.se/kontakt (Vardagar mellan 9.00-16.00).

 


40 svar

Användarnivå 4
Emblem +27

Hi @Gaddam,

Of course we will help you! If your SIM card has not yet been activated then please try following the steps in the guide above.

If it still does not work, then please contact our support and we will help you further :blush:

You get the fastest help at our support chat at vimla.se/chatt during weekdays 9-16.

Hej,

Jag har återaktiverat mitt abonnemang hos er för ca 3 timmar sen men står fortfarande ingen täckning. Jag fick ett mejl där det stod att det hoppar igång direkt men har inte gjort det… Jag har även startat om mobilen 2-3 gånger men hjälper inte.. Vad kan vara fel?

Användarnivå 4
Emblem +27

Hej @Quariz,

Vanligtvis ska det hoppa igång redan efter ett par minuter. Har det ännu inte gjort det så hör av dig till vår supportchatt idag och så kikar vi på det omedelbums och hjälper dig :blush:

Du hittar vår support här: vimla.se/chatt (öppettider vardagar kl 9-16)

Tjena, jag fick mitt simkort den 8e och mitt andra abonnemang från hallon har stängts sen dess. Jag har testat mitt simkort från er men de verkar inte fungera. Har testat de i 2 olika iPhone och ingen av dem är låsta till nån speciell operatör vad jag vet

Användarnivå 5
Emblem +52

Tjena, jag fick mitt simkort den 8e och mitt andra abonnemang från hallon har stängts sen dess. Jag har testat mitt simkort från er men de verkar inte fungera. Har testat de i 2 olika iPhone och ingen av dem är låsta till nån speciell operatör vad jag vet

Har du testat allt i ovan artikel rekommenderar jag att du kontaktar vår support så hjälper de dig mer än gärna vidare. 
Här på Facebook svarar vi på generella frågor och ger tips och trix om hur man själv kan lösa vissa problem.
Du hittar dem här:
Mail: hej@vimla.se
Chatt: vimla.se/chatt (vardagar mellan 9-16).
 

Hej!

Har problem att aktivera simkort. Vill säga upp därför. 
Men hur ska jag gå tillväga då?

Sååå tacksam för hjälp!

Johannasweden

Användarnivå 5
Emblem +52

Hej!

Har problem att aktivera simkort. Vill säga upp därför. 
Men hur ska jag gå tillväga då?

Sååå tacksam för hjälp!

Johannasweden

Hejsan!
Du kan avsluta ditt abonnemang genom att gå in på mitt.vimla.se>inställningar och sedan avsluta ditt abonnemang där. Annat fall kan vår support hjälpa dig. 

Du hittar dem här:
Mail: hej@vimla.se
Chatt: vimla.se/chatt (vardagar mellan 9-16).

Hej. Beställde ett sim för några veckor sen men det kommer inget. 

Förstår att de är fler som har haft detta problemet. Kanske något ni skall rätta till. 

Kan ni skicka ett nytt sim asap?

 

Användarnivå 2
Emblem +2

Hej. Beställde ett sim för några veckor sen men det kommer inget. 

Förstår att de är fler som har haft detta problemet. Kanske något ni skall rätta till. 

Kan ni skicka ett nytt sim asap?

 

Hejsan,

Det var tråkigt att höra. SIM-korten skickas ut från oss, varpå att posten (Postnord) hanterar själva leveransen från oss till dig som är användaren. Ibland kan det bli hanteringsmissar från posten under leveransens gång, vilket jag skulle gissa på har hänt i detta fall! Om du kontaktar vår support, så ska dom se till att skicka ut ett nytt SIM-kort till dig så snabbt som vi kan. Du hittar supporten här:
Mail: hej@vimla.se
Chatt: vimla.se/chatt (vardagar mellan 9-16).

Hejsan,

 

Mitt simkort aktiveras inte så kan varken skicka sms, ringa eller surfa. Och är på resande fot. Så mycket dåligt att man inte kan använda simkortet som kom med. Kan ni aktivera det så iay slipper köpa något annat abonnemang?

Användarnivå 2
Emblem +2

Hej @Ann-Louise Rosemarie,

Okej, det hjälper vår support dig med att kika på! Du hittar supporten här:
Mail: hej@vimla.se
Chatt: vimla.se/chatt (sommaröppet vardagar mellan 12:30-16:30).

Om du har gjort en nummerflytt till oss så kan det t.ex. bero på att numret inte än har flyttats till oss eller liknande, men det är då något som vår support kan kika på åt dig.

Hej jag vill aktivera mitt vimla sim hur kan jag akt6

[Flyttad till Aktivera SIM-kort - Den stora tråden]

Användarnivå 4
Emblem +27

Hej @Amanuel,

Jag flyttade ditt inlägg här till vår stora tråd om att aktivera SIM-kort. Kika gärna i trådstarten! 😊

Jag skulle vilja aktivera mitt Vilma  hur går tillväga

[Flyttad till Aktivera SIM-kort - Den stora tråden]

 

Användarnivå 4
Emblem +27

Hej @Amanuel,

Jag flyttade ditt inlägg till denna guiden om SIM-kort. Kika gärna i trådstarten 😊

Svara