Vi har märkt att det har dykt upp en del frågor som behandlar SIM-kort och att vissa av våra användare inte får någon täckning på sin telefon. Tanken med den här tråden är att vi ska samla all information på ett och samma ställe samt ge några enkla tips på saker ni kan testa själva.
De två vanligaste anledningarna till att SIM-kortet inte fungerar som det ska är:
-
Att kopplingen mellan SIM-kort och telefon inte riktigt synkar.
-
Du har beställt ett nytt SIM-kort och detta skickades ut som inaktiverat. Om SIM-kortet är inaktivt så kommer detta tydligt framgå i det utskick du har fått hem. I detta läge behöver du ta kontakt med vår support så att vi kan aktivera SIM-kortet i vårt system.
Det finns några saker som du kan testa själv innan du tar kontakt med vår support:
-
Starta om din telefon utan SIM-kort i:
-
Ta ut SIM-kortet.
-
Stäng av din telefon (Utan SIM-kortet i).
-
Starta upp din telefon.
-
Sätt in SIM-kortet igen.
-
Bonustips: Det kan ta 15-30 minuter efter omstart innan SIM-kortet är uppkopplat och redo.
-
-
Sätt upp en manuell anslutning:
-
För Android: Gå in på Inställningar -> Mobilnätverk → Nätverksoperatörer → Sök efter nätverk och vänta tills att du får upp en lista med operatörer.
Välj sen Vimla. -
För iPhone: Gå in på Inställningar → Mobilnät → Val av nätverk, stäng av Auto och vänta tills du får upp en lista med operatörer.
Välj sen Vimla.
-
-
Testa SIM-kortet i en annan telefon:
-
Om möjligt, testa SIM-kortet i en annan telefon. Det här steget underlättar eventuell fortsatt felsökning eftersom vi då kan utesluta att det är din mobiltelefon som sätter käppar i hjulet. Likaså omvänt, om det fungerar i en annan telefon men inte i din egen, så behöver du kontakta telefontillverkaren för fortsatt felsökning.
-
-
Sätt på och stäng av flygplansläget.
-
Sätt på och stäng av flygplansläget 10-15 gånger med ca 1 sekunds mellanrum mellan varje på- och avslagning.
-
Fungerar inget av ovan så behöver du ta kontakt med vår support som kan kika närmare på ärendet. Anledningen till att du behöver ta kontakt med vår support beror på att det här är ett publikt forum och vi kommer att behöva personuppgifter för att kunna göra en mer ingående felsökning. Kontaktuppgifter till vår support finner du här:
Mail: hej@vimla.se
Chatt: vimla.se/kontakt (Vardagar mellan 9.00-16.00).