Klistrad tråd Tutorial

Aktivera SIM-kort - Den stora tråden

  • 28 September 2021
  • 24 svar
  • 619 visningar
Aktivera SIM-kort - Den stora tråden
Användarnivå 4
Emblem +21

Vi har märkt att det har dykt upp en del frågor som behandlar SIM-kort och att vissa av våra användare inte får någon täckning på sin telefon. Tanken med den här tråden är att vi ska samla all information på ett och samma ställe samt ge några enkla tips på saker ni kan testa själva. 

 

De två vanligaste anledningarna till att SIM-kortet inte fungerar som det ska är:

  1. Att kopplingen mellan SIM-kort och telefon inte riktigt synkar. 

  2. Du har beställt ett nytt SIM-kort och detta skickades ut som inaktiverat. Om SIM-kortet är inaktivt så kommer detta tydligt framgå i det utskick du har fått hem. I detta läge behöver du ta kontakt med vår support så att vi kan aktivera SIM-kortet i vårt system.

 

Det finns några saker som du kan testa själv innan du tar kontakt med vår support:

  1. Starta om din telefon utan SIM-kort i:

    1. Ta ut SIM-kortet.

    2. Stäng av din telefon (Utan SIM-kortet i).

    3. Starta upp din telefon. 

    4. Sätt in SIM-kortet igen.

    5. Bonustips: Det kan ta 15-30 minuter efter omstart innan SIM-kortet är uppkopplat och redo. 

  2. Sätt upp en manuell anslutning:

    1. För Android: Gå in på Inställningar -> Mobilnätverk → Nätverksoperatörer → Sök efter nätverk och vänta tills att du får upp en lista med operatörer.
      Välj sen Vimla.

    2. För iPhone: Gå in på Inställningar → Mobilnät → Val av nätverk, stäng av Auto och vänta tills du får upp en lista med operatörer.
      Välj sen Vimla.

  3. Testa SIM-kortet i en annan telefon:

    1. Om möjligt, testa SIM-kortet i en annan telefon. Det här steget underlättar eventuell fortsatt felsökning eftersom vi då kan utesluta att det är din mobiltelefon som sätter käppar i hjulet. Likaså omvänt, om det fungerar i en annan telefon men inte i din egen, så behöver du kontakta telefontillverkaren för fortsatt felsökning.

  4. Sätt på och stäng av flygplansläget.

    1. Sätt på och stäng av flygplansläget 10-15 gånger med ca 1 sekunds mellanrum mellan varje på- och avslagning. 

 

Fungerar inget av ovan så behöver du ta kontakt med vår support som kan kika närmare på ärendet. Anledningen till att du behöver ta kontakt med vår support beror på att det här är ett publikt forum och vi kommer att behöva personuppgifter för att kunna göra en mer ingående felsökning. Kontaktuppgifter till vår support finner du här:

 

Mail: hej@vimla.se 

Chatt: vimla.se/kontakt (Vardagar mellan 9.00-16.00).

 


24 svar

hej! Skulle vilja ha hjälp att aktivera mitt sim-kort! 07xxxxxx

Hej jag avsluta min abonnemang nu jag ladda igen kan ni aktivera min سیم Kort

Hej jag skulle vilja aktivera mitt nya simkort som jag skulle aktiverats idag. Och mitt andra simkort har slutat fungera. kan ni hjälpa. Mig med det

hej! Skulle vilja ha hjälp att aktivera mitt sim-kort!07xxxxxxx

Användarnivå 3
Emblem +8

Hej @Yowhans Berhane,

Självklart hjälper vår support dig med det! Hojta till oss på chatten på vimla.se/chatt så löser vi det. Chatten är öppen vardagar kl 9-16 :sparkles:

I got my sim card, inserted it. seems activated. But still can’t make any call ? I ordered through student discount. How would I be charged ?

Användarnivå 4
Emblem +21

Hello @Bikram 

Thank you for posting on our forum! 

When I took a quick look at your subscription I couldn’t find anything that should block you for using the service as usual. Of course you should be able to use your service as usual. Take a look at the following before contacting our support:

You can find them here: 
Mail: hej@vimla.se
chat: vimla.se/chatt (weekdays between 9-16).

Hej !

 

Mitt ersättningskort verkar inte kännas igen som sim kort ens, telefonen känner inte igen det. 

Om det kräv att aktivera så vore jag tacksam att det kan göras snarat.

Hendrik 

Användarnivå 4
Emblem +21

Hejsan @Hendrik Pikkemaat !
 

Vad roligt att du har hittat in på vårt forum!

 

Prova ut SIM-kortet -> Starta om telefonen (Utan simkortet i telefonen) -> Dubbelkolla så att SIM-kortsnummer stämmer överens med det du hittar inne på Mitt Vimla under inställningar -> Sätt tillbaka SIM-kortet igen -> Fungerar det nu eller får du något felmeddelande?

Om du får ett felmeddelande provar du nedan steg:

Försök att manuellt ansluta till Vimla i telefonen

Android:
Gå in på Inställningar -> Mobilnätverk -> Nätverksoperatörer -> Sök efter nätverk och vänta tills att du får upp en lista med operatörer.

Välj valfri operatör i listan.

iPhone:
Gå in på Inställningar -> Mobilnät -> Val av nätverk, stäng av Auto och vänta tills du får upp en lista med operatörer.

Välj valfri operatör i listan.

 

Fungerar inte detta kan du kontakta våran support så hjälper de dig vidare!

Mail: hej@vimla.se

Chatt: vimla.se/chatt (vardagar mellan 9-16).

Jag behöver hjälp att få mitt simkort aktiverat 

Användarnivå 4
Emblem +21

Hejsan @Maria Charlotte!

Tack för att du skriver in till oss! 
Då detta är ett publikt forum och vi skulle behöva personuppgifter från dig för att fortsätta så behöver du kontakta våran support. 

Du hittar dem här:
Mail: hej@vimla.se
chatt: vimla.se/chatt (vardagar mellan 9-16).

Hej

Mitt SIM-kort har slutat fungera efter att jag har avslutat mitt abonnemang. Hur kan det hända så, kan det vara för att jag har avslutat mitt abonnemang? Jag vill använda SIM-kortet bara för att ringa.

Mvh

Mustafa Akrami

Användarnivå 3
Emblem +8

Hej @Mustafa Akrami,

Precis, det stämmer. När du avslutar ditt abonnemang så slutar ditt SIM-kort att fungera. För att kunna använda SIM-kortet och fria samtal och SMS samt valfri surfpott så behöver du ha ett aktivt abonnemang :blush:

ℋℰ𝒥! 
jag har spärrat mitt sim kort och ansökt om ett nytt och idag fick jag sim kortet och i brevet så stog det att jag behöver bara stoppa in sim kortet och den kommer att fungera men det har inte funkat, jag har tidigare till och med skickat ett mejl till er men jag har inte fått något svar. 
 

MVH

Wael

 

[Flyttad till aktivera simkort - den stora tråden]

Användarnivå 3
Emblem

ℋℰ𝒥! 
jag har spärrat mitt sim kort och ansökt om ett nytt och idag fick jag sim kortet och i brevet så stog det att jag behöver bara stoppa in sim kortet och den kommer att fungera men det har inte funkat, jag har tidigare till och med skickat ett mejl till er men jag har inte fått något svar. 
 

MVH

Wael

Jag tror du måste kontakta Vimlas kundtjänst på chatten vardagar kl 9-16

https://www.vimla.se/kontakt

 

[Flyttad till aktivera simkort - den stora tråden]

Användarnivå 3
Emblem +8

Hej @Wael khaled,

Såklart ska vi få igång det! Har du testat stegen i guiden här ovan? Funkar det ändå inte så hör av dig till oss på chatten på vimla.se/chatt idag mellan kl 9-16 och så hjälper vi dig vidare direkt :speech_balloon:

Hej! Jag har skaffat en ny ,mobil för några veckor sedan och det har fungerat utan problem att använda mitt SIM-kort från min förra mobil. idag skulle mobilen uppdateras och startades därför om och nu när den ska startas och jag ska knappa in min SIM-pinkod så står det att det är fel kod. Jag har gjort 2 försök men vågar mig inte på ett 3e för att inte spärra SIM-kortet. Vad kan vara fel? kan man kanske använda default koden 0000 eller hur kan jag göra?

Tacksam för snabbt svar då jag är i stort behov av min mobil!

Mvh Stina

Användarnivå 4
Emblem +21

Hejsan @Stinajohan !
 

Vad kul att du skaffat ny telefon! Alltid kul med ny teknik :iphone:
Förstår att det är obehagligt med ett försök kvar! Det är precis som du skriver att våra simkort när de kommer till dig har koden 0000, alltså ingen kod alls. Du ska inte behöva ange den någon gång om du själv inte väljer i din telefons inställningar att lägga in en kod. 

Just därför låter det som detta kan vara något i telefonens inställningar som strular. För att utesluta det kan du testa att sätta i simkortet i en annan telefon. Krävs ingen kod där så ligger det i telefonen. 

De gånger det efterfrågas en kod brukar det vara låskoden som du själv har bestämt eller att telefonen tidigare varit låst till en annan operatör tex Hallon eller Tre. Då kan du kontakta operatören och be dem om koden. 

Har du testat allt detta men det fortfarande inte löser sig? Tvivla inte på att kontakta våran support!

Du hittar supporten här:

Mail: hej@vimla.se

Chatt: vimla.se/chatt (vardagar mellan 9-16).

 

Hej ! jag undrar hur kan jag beställa eSIM for min iPhone 12 pro ? jag har redan Vilma sim kort 

Användarnivå 4
Emblem +21

Hejsan @KiX !
Vad kul att du har hittat in till vårat forum!

I dagsläget stödjer vi inte e-sim och det är därför du inte kan beställa det på våran hemsida. Vi jobbar på det och hoppas kunna erbjuda det i framtiden!

Användarnivå 3
Emblem

Hejsan @Emma_Vimla !

Vad kul att du också hitta hit och försöker svara på frågor!

Vad innebär “i framtiden” i detta fall?

Användarnivå 4
Emblem +21

Hejsan igen @Induktion !
Lika roligt att du har hittat hit du med! 
Framtiden är inte så konkret eller för specifikt för att vi har ingen information när exakt en sådan tjänst kan tänkas komma till oss. Men tjänsten finns med och jobbas på.

Mitt simkort som är med nr 07xxx funkar inte vad är problemet där tack

[Flyttad till Aktivera SIM-kort - Den stora tråden]​​​​​​

Användarnivå 3
Emblem

Mitt simkort som är med nr 07xxx funkar inte vad är problemet där tack

 

Kontakta Vimlas kundtjänst vardagar 9-16

https://www.vimla.se/kontakt

[Flyttad till Aktivera SIM-kort - Den stora tråden]

Svara