✅ Besvarat

Abonnenten du försöker nå har stängt av sin mobil eller saknar täckning

  • 16 november 2020
  • 11 svar
  • 113 visningar

Det går inte att ringa mig. Den som försöker får meddelandet “Abonnenten du försöker nå har stängt av sin mobil ...”

 

Jag har inte aktiverat “Stör ej-funktionen”. Jag kan ringa ut med mobilen men kan inte ta emot samtal. Vad är problemet?

icon

Bästa svar av Thomas A 20 november 2020, 12:08

Efter kontakt med vimla-itsupportchatten som sedan kopplade in it-tekniker så fungerar telefonen igen med 4G. Först fungerade den bara med 3G efter den inledande felundersökningen. Idag fungerar telefon också med 4G. Hoppas att den fortsätter fungera. Ingen aning vad som var felet men det var inget lokalt fel/inställning på telefon såvitt jag förstår i varje fall.

Visa original

11 svar

Användarnivå 5
Emblem +28

Hej @Thomas A,

Skulle du kunna testa låsa din telefon till 3G för att se om det blir någon skillnad?

I en Androidtelefon:
1. Gå till inställningar
2. Välj anslutning
3. Välj mobilnätverk
4. Välj nätläge
5. Välj endast 3G
(Kan skilja sig lite mellan olika telefonmodeller)

I en iPhone:
1. Gå till inställningar
2. Välj mobilnät
3. Välj alternativ för mobildata
4. Välj röst och data
5. Klicka på 3G

Skulle det fungera bättre då misstänker jag att din telefon har problem med så kallad 3G-fallback dvs. funktionen som gör att telefonen automatiskt slår över till 3G vid inkommande samtal. Om den inte fungerar som den ska kommer samtal ej fram då Vimla inte har samtal över 4G nätet i dagsläget.

Hej.

 

Följt instruktionerna och ställt in på 3G. Omstart på mobilen. Resultat när jag prövar att ringa ut. Fungerar. Resultat när någon prövar att ringa in. Abonnenten du försöker nå har stängt av sin mobil...”

 

Felet består. Ingen ändring.

 

Vad blir nästa steg?

Användarnivå 6
Emblem +16

Det här problemet har varit välkänt länge, du är långt ifrån ensam med det här. Tycker det är smått skandalöst att man mellan raderna skyller på att det är fel på våra mobilers fallback till 3G och inte kan erkänna problemen man har med Vimla 2.0. 

Hej.

 

OK, då vet jag att problemet inte ligger lokalt hos mig utan att flera har drabbats av samma sak. 

 

Hälsningar Thomas

Jag har prövat att skicka sms med en annan mobil till min egen (den som det inte går att ta emot samtal på). Det fungerar. När jag skickar sms med min egen (den som det inte går att ta emot samtal på) till den andra mobilen så fungerar det inte. Detta är gjort idag.

Att ringa ut fungerar som igår. Att ta emot samtal fungerar fortfarande inte utan man nås av meddelandet “abonnenten du försöker nå har stängt av sin mobil...”

 

Tacksam om Vimla kan reda ut det här. Tidigare instruktioner fungerar inte.

Användarnivå 6
Emblem +30

Hej @Thomas A,

Om du testat det min kollega @Emil_Vimla skrivit ovan men utan skillnad vill jag att du kommer in i vår chatt där vi kan snabbare felsöka och hjälpa dig i realtid. Gärna ha till hands exempel på vilka nummer kan inte ringa dig samt tidspunkter och datum när du vet de försökte ringa dig. Det vore också toppen om du kan ge oss numret vilket du försökte messa i ditt inlägg ovan samt om du vet vilka operatörer dessa nummer använder. :slight_smile:

Chatten är öppen vardagar mellan 09-16. 

Varit i kontakt med er support. Felet lokaliserat men ännu inte identifierat. Väntar nu på besked om när orsak till felet är upptäckt och åtgärdat.Trevlig support.

Användarnivå 6
Emblem +16

Varit i kontakt med er support. Felet lokaliserat men ännu inte identifierat. Väntar nu på besked om när orsak till felet är upptäckt och åtgärdat.Trevlig support.

Har du fått veta vad felet beror på? 

Inte ännu. Vimla har lovat kontakta mig när de har upptäckt och åtgärdat felet.

Användarnivå 6
Emblem +16

Inte ännu. Vimla har lovat kontakta mig när de har upptäckt och åtgärdat felet.

Återkom gärna här när du får veta anledningen till felet :) 

Men det är bara att kolla igenom sista trådarna i det här forumet för att förstå att felet inte bara drabbat dig, det är 5 av 10 sista trådarna som handlar om olika problem med att ta emot samtal.

Efter kontakt med vimla-itsupportchatten som sedan kopplade in it-tekniker så fungerar telefonen igen med 4G. Först fungerade den bara med 3G efter den inledande felundersökningen. Idag fungerar telefon också med 4G. Hoppas att den fortsätter fungera. Ingen aning vad som var felet men det var inget lokalt fel/inställning på telefon såvitt jag förstår i varje fall.

Svara