2 olika nummer efter nummerflytt?

  • 13 May 2020
  • 22 svar
  • 235 visningar

Hej! Sjukt trist att inte kunna ringa och prata med någon och behöva skriva ett foruminlägg för hjälp, som tur är så funkar allt och det är inget akut, tror jag.. Däremot frustrerande då jag knappt vet hur jag ska förklara mitt problem såhär, men jag ska göra ett försök!

Iallafall, efter att jag flyttade över mitt gamla nummer till Vimla, som gick igenom utan problem, så skickade ni ut ett nytt sim-kort till mig med posten, och allting fungerar perfekt. Däremot så har alla hemsidor som t.ex. hitta.se, Eniro.se, ratsit mm. uppdaterat mitt telefonnummer till ett annat telefonnummer än det jag haft i över 10 år, och som jag verkligen ville flytta över till Vimla. En vän frågade mig om jag bytt nr, på vilket jag svarade nej, och började forska lite. Hittade då ett NYTT nr i mitt namn, det som står på ovan nämnda hemsidor nu!

Det konstigaste är att BÅDE det nummer som jag antar följde med sim-kortet från Vimla (alltså det som står på nätet nu, det 'nya' numret) och mitt gamla som jag flyttade över från gamla operatören, fungerar perfekt. Alltså, ringer man det 'nya' ELLER det 'gamla' som jag flyttade över så kommer man till mig. Båda nr fungerar, men är helt skilda nr!

På 'Mitt Vimla' står det att jag har ett abonnemang aktivt på mitt gamla nr som jag flyttade över, och det som jag vill ha.

Min fråga är alltså, vilket nummer är det som gäller? Det 'nya' som jag antar följde med sim-kortet, eller mitt 'gamla'? Kommer mitt gamla att inaktiveras, eller är det bara att tuta och köra på som vanligt? Vad gör jag med det 'nya' numret?

Hoppas på snabb handläggning!

Mvh!


22 svar

Edit: Båda nr går till mig, men när jag ringer ut så används bara mitt gamla nr, som jag flyttade över till Vimla

Hej! Sjukt trist att inte kunna ringa och prata med någon och behöva skriva ett foruminlägg för hjälp, som tur är så funkar allt och det är inget akut, tror jag.. Däremot frustrerande då jag knappt vet hur jag ska förklara mitt problem såhär, men jag ska göra ett försök!
Iallafall, efter att jag flyttade över mitt gamla nummer till Vimla, som gick igenom utan problem, så skickade ni ut ett nytt sim-kort till mig med posten, och allting fungerar perfekt. Däremot så har alla hemsidor som t.ex. hitta.se, Eniro.se, ratsit mm. uppdaterat mitt telefonnummer till ett annat telefonnummer än det jag haft i över 10 år, och som jag verkligen ville flytta över till Vimla. En vän frågade mig om jag bytt nr, på vilket jag svarade nej, och började forska lite. Hittade då ett NYTT nr i mitt namn, det som står på ovan nämnda hemsidor nu!
Det konstigaste är att BÅDE det nummer som jag antar följde med sim-kortet från Vimla (alltså det som står på nätet nu, det 'nya' numret) och mitt gamla som jag flyttade över från gamla operatören, fungerar perfekt. Alltså, ringer man det 'nya' ELLER det 'gamla' som jag flyttade över så kommer man till mig. Båda nr fungerar, men är helt skilda nr!
På 'Mitt Vimla' står det att jag har ett abonnemang aktivt på mitt gamla nr som jag flyttade över, och det som jag vill ha.
Min fråga är alltså, vilket nummer är det som gäller? Det 'nya' som jag antar följde med sim-kortet, eller mitt 'gamla'? Kommer mitt gamla att inaktiveras, eller är det bara att tuta och köra på som vanligt? Vad gör jag med det 'nya' numret?
Hoppas på snabb handläggning!
Mvh!
Användarnivå 6
Emblem +50

Jag antar du har en Iphone. Vet att du måste göra en lite ändring i din telefonen. hittar tyvärr inte instruktionen nu. Men det låter som det som är fel och om du har en Iphone.

@MichaelF Jo det stämmer, har en iPhone. Vad är det för inställningar du pratar om? Vad ska jag ändra? Såvitt jag förstår så är det på Vimlas sida, då allt jag ser är mina uppgifter på hemsidan som stämmer. Däremot har det dykt upp ett nytt nr någonstans ifrån och jag vet inte om det går att lösa från min sida. Tack ändå för ditt svar. Är du inofficiell Vimla admin eller är det här ett forum där användare frågar / får hjälp av användare? Är jag på fel ''support sida''?

Mvh

Användarnivå 6
Emblem +50

Kolla om det här hjälper dig.

Ställ in ditt nummer för samtal:

Steg 1: Gå in på Inställningar
Steg 2: Gå in på Telefon
Steg 3: Välj Mitt nummer
Steg 4: Skriv in ditt nummer
Steg 5: Välj Spara

Ställ in ditt nummer för meddelanden:

Steg 1: Gå in på Inställningar
Steg 2: Gå in på Meddelanden
Steg 3: Välj Skicka och ta emot
Steg 4: Välj ditt korrekta nummer

Jag kollar inställningarna och dem stämmer. Alltså mitt problem är inte att jag skickar eller tar emot samtal/sms från 'fel' nummer, utan att jag nu har fått ett nytt nummer helt utan min vetskap, och undrar om det har blivit något fel när nummerflytten gick igenom, och om mitt gamla nr kommer tas ur bruk.

Säg att 076-x var mitt gamla, som jag flyttade över. Det fungerar perfekt, men man kan även nå mig på 076-y, som jag inte har beställt och som jag inte vet var det kommer ifrån, eller om det kommer 'ta över' mitt gamla. 076-y kan jag inte ringa eller sms ifrån alls, utan bara ta emot inkommande på. En familjemedlem kunde ringa mig på båda och kom fram till mig, med bara sekunders mellanrum.

Jag vill fortsätta använda 076-x, men är det något som jag ska lösa eller ligger det på Vimlas sida? Är det ens ett problem då allting funkar, och jag bara fått ett 'bonus' nr? Snurrig fråga kanske, jag försöker lägga upp det så enkelt jag kan.

Tack för din hjälp iallafall @MichaelF

Mvh

@GabrielL sa:

Är du inofficiell Vimla admin eller är det här ett forum där användare frågar / får hjälp av användare? Är jag på fel ''support sida''?

Det här är ett forum där du kan få svar både från Vimla-personal eller av vanliga användare. Du känner igen Vimla-personalen på att de har grön bakgrund på sina profilbilder samt ordet "vimla" i sin signatur.

Användarnivå 6
Emblem +50

@GabrielL


aha ok då har jag missförstått dig.

@GabrielL

Ang. ditt problem så låter det som att någon har vidarekopplat ett annat telefonnummer till ditt riktiga gamla telefonnummer som du tog med från tidigare operatör. Varför eller vem som skulle kunnat göra detta har jag ingen aning om. Det är också väldigt konstigt att det felaktiga numret kommit in på hitta.se m.fl. ställen.

Vimla lämnar normalt inte ut uppgifter till nummerupplysningsföretag. De kan göra det om du ger dem en särskild fullmakt att göra så men defaultläget är att info inte lämnas ut.

Så det är alltså två mysterier. 1. Att ett annat nummer verkar vara vidarekopplat till ditt riktiga nummer. 2. Att det felaktiga numret kommit in på nummerupplysningssidor.

Båda sakerna är för mig obegripliga. Jag hoppas att någon på Vimla-supporten kanske kan hjälpa dig.

Ett riktigt mysterium ja, men för att förtydliga mig lite mer så har jag inga som helst problem rent tekniskt, utan att det egentligen bara har dykt upp ett annat nr i mitt namn. Om det funkar så är det helt ok, men just nu är jag lite nervös om mitt gamla helt plötsligt stängs av, eller dylikt. Jag vill ju helst använda mitt gamla!

Jag håller utkik efter admins..

Tack sålänge @Sven och @MichaelF

Mvh

Är det kanske något som löses om jag uppgraderar till det nya Vimla 2.0 sim-kortet?

Är Vimla 2.0 något att ha? Egentligen vill jag inte det, det verkar mest bara buggfyllt & krångligt, av vad jag kan hitta info på denna sidan om, samt att jag inte tycker att de nya funktionerna är speciellt användbara för mig.

@GabrielL sa:

Är det kanske något som löses om jag uppgraderar till det nya Vimla 2.0 sim-kortet?
Är Vimla 2.0 något att ha? Egentligen vill jag inte det, det verkar mest bara buggfyllt & krångligt, av vad jag kan hitta info på denna sidan om, samt att jag inte tycker att de nya funktionerna är speciellt användbara för mig.

För ditt problem tror jag inte det spelar någon roll om du uppgraderar till Vimla 2.0. Det du råkat ut för kanske inte har med Vimla att göra överhuvudtaget. Därför vore det bra om du kunde få Vimla-supportens hjälp att titta på detta. Så kan de bekräfta eller dementera om det hela har med Vimla att göra.

Rent generellt är Vimla 2.0 ingen bra produkt så dina tankar om att inte uppgradera är förnuftiga. Alla kunder blir ju överflyttade till Vimla 2.0 inom en ganska snar framtid och vill man inte vara med på det så finns bara alternativet att byta operatör. Fello är ett bra alternativ med priser på ungefär samma nivå.

Men som sagt. Dina problem är så konstiga att det inte är säkert att de har med Vimla att göra.

@Sven Så fort teknologitåget har kommit i rullning så går det inte att stoppa :)

Jag har inget emot att de tvingar på mig Vimla 2.0 i framtiden, om det fungerar då! Just nu är jag däremot negativ till att uppgradera och öppna dörrarna helt för de problem som verkar finnas där, såvitt jag har sett på denna sidan. Jag kom över till Vimla tack vare deras låga pris och blev 'tipsad' av bror min, och har ingen lust att byta operatör nu heller, då allt har fungerat som det ska och helt smärtfritt fram tills nu, men detta jag upplever nu är jag som sagt inte ens säker på om det medför några problem för mig. Eller om det är Vimlas 'fel', som du poängterade ovan! Tack för din hjälp, har varit i kontakt med en tjej från kundtjänst via deras chatt, och hon försäkrade mig om att de skulle titta på detta, så vi får nog en lösning på problemet snart! Spännande tider!

Mvh

Användarnivå 6
Emblem +50

Ett jätte konstigt fel , nästan intill omöjligt? 2 st telefonnummer ska inte kunna ringa till ett SIM-kort. Måste har blivit ett jätte fel nånstans.

Vimla löser det här åt dig. Tycker att du ska in till chatten. Inte så lång kö idag.

@MichaelF Tack för ditt svar! Det är ett väldigt intressant problem. Har ingen IT bakgrund så, men är också av uppfattningen att detta inte borde gå! Har varit i kontakt med kundtjänst via chatten, de tittar på ärendet!

Mvh

@GabrielL sa:

@Sven Så fort teknologitåget har kommit i rullning så går det inte att stoppa :)
Jag har inget emot att de tvingar på mig Vimla 2.0 i framtiden, om det fungerar då! Just nu är jag däremot negativ till att uppgradera och öppna dörrarna helt för de problem som verkar finnas där, såvitt jag har sett på denna sidan. Jag kom över till Vimla tack vare deras låga pris och blev 'tipsad' av bror min, och har ingen lust att byta operatör nu heller, då allt har fungerat som det ska och helt smärtfritt fram tills nu, men detta jag upplever nu är jag som sagt inte ens säker på om det medför några problem för mig. Eller om det är Vimlas 'fel', som du poängterade ovan! Tack för din hjälp, har varit i kontakt med en tjej från kundtjänst via deras chatt, och hon försäkrade mig om att de skulle titta på detta, så vi får nog en lösning på problemet snart! Spännande tider!
Mvh

Jag är tekniker och har jobbat med teknik hela mitt liv. Så jag är ingen motståndare till ny teknik.

Däremot tycker jag att Vimlas sätt att hantera den nya tekniken ska kritiseras. Vimla har konsekvent undvikit att tala om att den nya tekniken de erbjuder är experimentell och har funktionsbrister. Istället marknadsförs den okritiskt som "framtidens teknik" till intet ont anande kunder. Det hade varit ärligare att säga rent ut att Vimla 2.0 är ett experiment och att störningar kan förekomma, vilket det klart och tydligt gör.

Vimla har också varit mycket dåliga på att åtgärda de problem som framkommit. Idag kvarstår många av de problem med Vimla 2.0 som påtalades redan när tekniken infördes. Vimla har inte agerat proaktivt för att lösa problemen utan istället har Vimla försökt sopa problemen under mattan.

Jag hoppas att du får bra hjälp av Vimla supporten men innerst inne tvivlar jag på det. Vimla brukar inte återkomma speciellt ofta om rapporterade problem och ofta "missas de i hanteringen".

Ah, då är jag med på vad du menar när du talar om din inställning till 2.0. Tråkigt att höra detta! Jag kanske har haft tur då med att inget har krånglat hittills, men jag har som sagt inget emot att gå över till 2.0 när det väl beger sig, är också intresserad av ny teknik, men om problemen kvarstår då och framträder för mig så får jag väl se mig om efter alternativ.

Fram till dess är jag optimistisk till att Vimla löser detta nummer mysterium! Om de inte svarar här i tråden utan mejlar mig, så uppdaterar jag tråden sen med lösning eller diskussion, om ni är intresserade av vad som hänt. Som jag förstått detta är det ett relativt unikt problem..

Mvh

@GabrielL sa:



@Sven Så fort teknologitåget har kommit i rullning så går det inte att stoppa :)
Jag har inget emot att de tvingar på mig Vimla 2.0 i framtiden, om det fungerar då! Just nu är jag däremot negativ till att uppgradera och öppna dörrarna helt för de problem som verkar finnas där, såvitt jag har sett på denna sidan. Jag kom över till Vimla tack vare deras låga pris och blev 'tipsad' av bror min, och har ingen lust att byta operatör nu heller, då allt har fungerat som det ska och helt smärtfritt fram tills nu, men detta jag upplever nu är jag som sagt inte ens säker på om det medför några problem för mig. Eller om det är Vimlas 'fel', som du poängterade ovan! Tack för din hjälp, har varit i kontakt med en tjej från kundtjänst via deras chatt, och hon försäkrade mig om att de skulle titta på detta, så vi får nog en lösning på problemet snart! Spännande tider!
Mvh
Jag är tekniker och har jobbat med teknik hela mitt liv. Så jag är ingen motståndare till ny teknik.
Däremot tycker jag att Vimlas sätt att hantera den nya tekniken ska kritiseras. Vimla har konsekvent undvikit att tala om att den nya tekniken de erbjuder är experimentell och har funktionsbrister. Istället marknadsförs den okritiskt som "framtidens teknik" till intet ont anande kunder. Det hade varit ärligare att säga rent ut att Vimla 2.0 är ett experiment och att störningar kan förekomma, vilket det klart och tydligt gör.
Vimla har också varit mycket dåliga på att åtgärda de problem som framkommit. Idag kvarstår många av de problem med Vimla 2.0 som påtalades redan när tekniken infördes. Vimla har inte agerat proaktivt för att lösa problemen utan istället har Vimla försökt sopa problemen under mattan.
Jag hoppas att du får bra hjälp av Vimla supporten men innerst inne tvivlar jag på det. Vimla brukar inte återkomma speciellt ofta om rapporterade problem och ofta "missas de i hanteringen".

@administrators

Uppdatering:

Nu verkar det som att det nya numret har blivit blockat, det går inga signaler när man ringer det längre. Dock ingen respons från admin på tråden eller på mejl. Så frågan kvarstår;

Är allt grönt, eller ska jag oroa mig för detta? Vad händer?

Mvh

@GabrielL

Nu är det veckohelg och du lär inte få något svar förrän tidigast på måndag 18/5 (om du får något svar alls).

I och med att jag la upp denna tråd så började det bli riktigt dåligt efter att mitt 'nya' nr. blev avaktiverat eller blockat, inga samtal eller mess kommer fram till mig längre från det nya numret. Kanske kunde ses som en lösning först, och säkert trodde någon det skulle vara en enkel lösning också, men det dök också upp en notis på telefonen att jag behövde uppdatera mina operatörsinställningar. Skulle aldrig ha tryckt ja där. Då började mitt gamla nr också strula.

Problemen som börjar dyka upp nu;

- Sms kommer fram 'konstigt' dvs. oftast plingar det till som attan och jag har tre, fyra stycken sms, från olika personer, och missade samtal att svara på. Avsändarna svär på att de skickat sagda sms eller ringt flera timmar tidigare, men då inte kommit fram / trott att jag inte sett eller ignorerat sagda sms.

- Internetuppkopplingen dör till och från. Snabblösning är att aktivera 'flygplansläge' och koppla upp sig igen.

- Svajig uppkoppling på röstsamtal. Tar ett tag innan det kopplar upp och första tonen går igång.

Jag har försökt lösa detta själv genom först återställning av nätverket, sedan simkortsåterställning, sen fabriksåterställning så jag 'vet' att felet inte ligger på min sida. Är iallafall väldigt benägen att tro att jag inte har gjort något konstigt, men har ingen lust att lämna in en helt fungerande telefon på service för flera tusen för att få höra att det inte är något fel på den. Då är det billigare att byta operatör.. Tråkigt då jag knappt har landat i, och börjat använda Vimla egentligen. Har även en relativt fräsch iPhone 7 som aldrig har krånglat tidigare, så själva hårdvaran är det nog inte fel på.

Fortfarande inte ett ljud på mejl eller på tråden från personal. Börjar ge upp hoppet på svar, då jag blev lovad ett svar dagen efter jag la upp tråden för nu 4-5 dagar sedan, beroende på hur man räknar. Kanske blir att kika efter ny leverantör, med tanke på omständigheter i dagens läge samt vart jag befinner mig i mitt privatliv så behöver jag en telefon som fungerar. Kommer inte uppdatera här längre tror jag, då jag inte känner att det är värt det.

@Sven @borgus @MichaelF Tack för att ni har svarat och försökt hjälpa till iallafall. Önskar er allt gott.

och till @administrators , tummen ner.

Mvh

@GabrielL

Ja, som du själv har märkt så är Vimla inte mycket att lita på tyvärr.

Vill du ha en pålitlig operatör för ungefär samma pris som hos Vimla så kan jag rekommendera Fello.

Användarnivå 5
Emblem +20

Hej @GabrielL

Får ursäkta vårt sena svar här och tack @Sven för din, som vanligt, fantastiska hjälp.

Jag har läst igenom och håller helt med om att det är ett märkliga problem.

Efter lite dektetivande tror jag att jag fann ditt abonnemanget via ett äldre ärende och luskade även fram det "nya" numret.

Om jag först och främst förstår problemet rätt så har du flyttat över till oss med ditt "riktiga" nummer men det har följt med ett nytt nummer som nu registrerats hos nummerupplysningar. Detta nya numret och det gamla fungerar bägge två sammtidigt?

Det låter lite så som Sven skrev att det är ett vidarekopplat nummer. Men från vart?

Jag sökte hos PTS vart det "nya" numret du fått är från och det kommer och är fortfarande hos Telia så jag rekomenderara att du kontaktar dem och frågar vad som skett. Se: https://nummer.pts.se/NbrSearch

Hos oss hitar jag inget på det "nya" numret alls utan på ditt abonnemang existerar bara ditt "riktiga" nummer. Ingen vidarekoppling eller dylikt är igång från vår sida.
Jag skickar även ett mail till dig så du kan återkoppla till mig om det saknas information (så som nummer eller personliga uppgifter som inte ska postats här).


Mvh

Användarnivå 6
Emblem +50

Hur ska Telia veta att vidarekoppla till just Vimlas nya nummer till henne?

Svara